Horvátország az elmúlt évtizedben erőltetett ütemben építette ki autópálya-hálózatát, hogy a balkáni háború lezárta után fellendülő turizmussal együtt megjelenő autócsordáknak gyorsabb, biztonságosabb eljutást biztosítson a tengerparti területek felé.
Rijeka után a B8-ason
Az első részben az Isztrián megépült Y alakú autópályáról lesz szó (térkép), mely a B8 és a B9 jelű autópályák közös neve. Kezdjük rögtön egy kis kiigazítással: a B8 jelű út egy 2x1 sávos autóút, különszintű csomópontokkal, míg a B9 jelű autópálya teljes keresztmetszetben csak részben készült el, nagy része 2x1 sávos autóútként üzemel.
Az Ucka alagút keleti bejárata
A B8 autóút kelet-nyugat irányban halad át a félszigeten. Az út az Opatija melletti Matuljinál lévő csomópontból indul, és első szakasza 1981-ben épült meg Luopglavig. Ezzel korábban a hegyet megmászó főutat váltották ki. 1978 és 1981 között készült el az Ucka alagút, mely 5062 m hosszú. A 9,1 méter átmérőjű alagútban 2x1 sávos út helyezkedik el. Az átkelésért fizetni kell (jelenleg 28 kunát), melyet a két bejáratnál kialakított fizetőkapuknál lehet megtenni.
Díjbeszedő kapu leendő helye Pazin mellett
A következő szakasz Cerovlje településig 1988-ra épült meg, majd tíz éves szünet után adták át a Rogovići – Cerovlje szakaszt. 1999-re ért el az út Kanfanarig, ahol csatlakozik a B9 jelű észak-déli autópályához. Itt már teljes autópálya keresztmetszetet kapott az út. A teljes hossz így 64,210 km. Az Ucka alagúton kívül további két kisebb alagút is található a B8 úton, valamint 15 viadukt és egy nagyobb híd is.
Különszintű csomópont a B8-ason
A B9 jelű út észak-déli irányban szeli át a félszigetet. Kezdőpontja az északi Umag nevű településtől indul és a délen fekvő Pula városáig tart. Teljes hossza 76,790 km. Első szakasza Medaki – Kanfanar között 1991-re készült el északi irányban, majd ezt követte 1999-ben a déli irányú Kanfanar – Vodnjan szakasz.
Autópályává bővítik a B9-es utat
Umag és Medaki között 2005-re, míg Vodnjan és Pula között 2006-ra épült meg az út. A B9 jelű úton 3 viadukt és két híd épült, melyeken kívül két nagy műtárgyat érdemes megemlíteni: az 1991-ben épült Limska Draga viaduktot, mely 552 méter hosszú, 12,1 méter széles, és 125 méter magas a legnagyobb pillére (1999-ben integrálták a Y-autópályába, addig egy főutat vezetett át a völgy felett). A másik a 2005-ben elkészült Mirma híd, mely a nevét adó folyót és annak völgyét íveli át 1376 méter hosszban. A pálya 10,10 méter széles. Az ezen való átkelésért külön fizetni kell, 14 kunát.
Az Ucka alagút nyugati bejárata
Az Ucka alagúton és a Mirma hídon kívül, bár ezt sehol sem közlik, Pula előtt a főpályán van egy további fizetőkapu, ahol 12 kunát kell fizetni.
A B8-as és B9-es utak elágazása
Az autópálya megépítéséért, fejlesztéséért, üzemeltetéséért 1995-ben 32 évre szóló koncessziós szerződést kötött a horvát állam a Bina Istra nevű céggel, melynek a fő tulajdonosa a francia Bouygues építőipari vállalat.
Néhány csomópont már teljes autópálya keresztmetszetű
Miután a 2x1 sávos keresztmetszet mindenhol megépült, megkezdődhettek a munkálatok a teljes autópálya keresztmetszet kiíépítéséhez. Ezt több ütemre osztották fel. Az első ütemben a B9 jelű út alakul át autópályává, kivéve a Mirma hidat és a Limska Draga viaduktot, melyek egyelőre 2x1 sávos marad. A B8 jelű utat is autópályává fejlesztik Kanfanar-Rogovići között. Zárt fizetőrendszert építenek ki, hasonlóan a többi horvátországi autópályához.
A B9-es autópálya szakasza
Épül továbbá egy elkerülő út Pula mellett, Illetve Umagtól kiépül a szlovén határhoz vezető csatlakozás, valamint egy 2 km-es kapaszkodósáv a B8 jelű úton Matulji és az Ucka alagút között. A második ütemben fog elkészülni a Rogovići és Matulji közötti második pálya, ami megában foglalja majd az Ucka alagút második járatának megépítését is. Szintén ebben az ütemben fogják kivitelezni a Mirma híd és a Limska Draga viadukt melletti második pályához tartozó műtárgyakat is.