November 26-án átadták Grazban a főpályaudvar alatti villamosalagutat. Ahogyan arról az Építős blog már korábban beszámolt, Ausztria második legnépesebb városában nagyszabású közlekedésfejlesztési projektbe kezdtek, aminek része a most átadott alagút.
Stadler villamos az új földalatti megállóban
Az alagút egyik rámpáját az Annenstrassen alakították ki, majd az alagút a főpályaudvar előtti téren (Europaplatz) korábban meglévő hurokvégállomás alatt húzódik. Itt alakították ki az új, térszín alatti megállót. Az alagút ezek után éles fordulóval halad tovább az Eggenberger strasse felé.
Alagút
A vasúti vágányokat alulról keresztezve érnek újra a felszínre a villamosok. Az építkezést nehezítette, hogy a vasúti vágányok és a tér között egy épület húzódik, amit nem lehetett lebontani. Az alagutat végül úgy vezették át alatta, hogy az egykori, bezárt mozi helyén kibontották a házat a földszinten.
Rámpa az Annenstrassén (fent és az Eggenberger strassén
A kivitelezést 2010 nyarán kezdték el. A villamosforgalmat az építkezés teljes ideje alatt fenntartották, üzemszünetet csak akkor tartottak, mikor az ideiglenes vágányokat bekötötték a folyópályába. Ez folyamatosan változott, éppen az aktuális építési fázisnak megfelelően.
Nagy, tágas tér
Az új földalatti villamos megálló impozáns kialakítású lett. A szürke különböző árnyalatai uralják a teret, melynek egyhangúságát a fa ülőhelyek és az élénzöld feliratok dobnak fel. A kétoldali szélsőperonokat lépcsőkön lehet elérni, de az akadálymentesítés feltételeit biztosítandó lifteket is építettek. A főpályaudvar felé mozgólépcső is az utasok rendelkezésére áll. A két peront életvédelmi kerítés választja el. A peronok magassága a sínkoronától számítva 10 cm.
Modern létesítmény, öreg villamos
A megálló természetes megvilágítását biztosítják a födémáttörések.
Vizuális utastájékoztató táblák mutatják, hogy mikor érkezik a következő jármű. A főpályaudvari kijáratnál pedig a vonatok indulási és érkezési időpontjairól is értesülhetünk.
A perontető (Forrás: www.gat.st)
Az Europaplatzon a térszín alatti villamosmegálló kijáratától egy nagy perontető alatt juthatnak el az utasok a főpályaudvar épülete felé. Az ovális perontető másik végén a buszok megállóit alakították ki. Így a buszra várakozók feje felett is van védelem.
A két hosszanti buszperon között üvegtető található (Forrás: www.stadtentwicklung.graz.at)
A villamosalagutat úgy tervezték meg, hogy azokaz autóbuszok is tudják használni
Az alagút átadása után lezárták az Eggenberger strassét és megkezdték a villamosvágányok bontását. A felújítás után tisztán közúti aluljáróként üzemelő műtárgy űrszelvényét is megnövelik, hogy magasabb járművek is át tudjanak hajtani rajta.
Ilyen lesz a főpályaudvar környéke 2020-ra (Forrás: www.nvd-graz-hbf.info)
A teljes projekt 2020-ra fog elkészülni, mikorra befejeződik a főpályaudvar új perontetejének építése.
Végül egy time-lapse videó az építkezésről:
A külön nem jelölt képek a http://www.styria-mobile.at/home/forum oldalról származnak.