Építős blog

Az Építős blogban közlekedési és építészeti beruházásokról olvashatsz. Határok nélkül. De ne lepődj meg ha néha egy-két jármű is feltűnik a monitoron.

facebook

Szmog

Budapest szmogtérképe

Statisztika

Kommentek

  • David a barátságos. ^.^: @Dr Milton: hát szerinted mikor jön el a nemsokára? (2022.09.24. 22:31) Szélesedik az Andor utca
  • v2peti: Mi a gond a kerékpárúttal? El van választva a közúttól. Mit kellett volna ott másképp csinálni? (2017.05.04. 12:22) A hét műtárgya 2010/15
  • skubidor: @záporjózsi: Már pedig a Római Metró felső vezetékes. S ezért csendesebb is. De miért nincs annyi ... (2016.04.14. 03:50) A római metró
  • Normális: ...pontosabban, GYALOG át lehetett menni. Ugyanúgy, ahogyan a korabeli HÉV-végállomáshoz. Persze... (2015.07.11. 00:32) Autók a villamosok ellen
  • Albu: „A 3-as és 4-es metró közötti átjáró néhány évvel ezelőtti állapota. Ezt még a 3-as metróval együt... (2015.04.09. 18:09) 35 éves a 3-as metró

Címkék

4 es metró (10) abb (1) alagút (39) alapozás (3) almati (1) alstom (6) aluljáró (7) andor utca (2) ansaldo (1) arany (1) ausztria (9) autópálya (23) a het mutargya (8) balatonfenyves (1) bebetonozott talpfa (1) bécs (1) belgium (4) belgrád (2) berlin (6) bombardier (6) bordeaux (2) bruck an der mur (3) brüsszel (1) budai fonódó (3) budapest (58) busz (7) buszkorridor (1) cadiz (1) caf (1) cdm (2) charleroi (2) Címkék (1) citadis (1) cobra11 (1) crossrail (1) csalagút (3) csehország (1) csepeli gerincút (3) csíkszereda (1) dél afrika (1) díszkivilágítás (1) dlr (1) drezda (2) egyesült királyság (5) elektromos (1) elkerülő (6) elővárosi vasút (11) építészet (51) érd (5) erdély (2) érd körbe (3) eu támogatás (11) extradosed (5) felhőkarcoló (4) felüljáró (3) ferdekábeles (11) ferencie tere (1) ferihegy (1) feszített függesztett (4) flirt (3) fogaskerekű (2) forma1 (2) franciaország (8) genf (1) gent (1) graz (5) gyalogos (7) győr (1) hess (1) hév (4) híd (53) horvátország (2) india (1) ívhíd (6) karlsruhe (5) katowice (1) kazahsztán (1) kelenföld (6) kerékpár (12) kína (4) kisvasút (1) köln (1) kolozsvár (2) koolhaas (1) körforgalom (1) kötélpálya (1) közlekedés (148) közúti vasút (44) krakkó (1) külső kerületi körút (1) lágymányosi (1) lausanne (1) lengyelország (3) light rail (6) london (8) m0 (4) m6 (2) m7 (1) madrid (1) maglev (2) magyarország (37) mainz (1) margit híd (15) marokkó (1) melbourne (1) metró (32) metrovagonmas (2) milánó (1) miskolc (1) monorail (2) moszkva (4) mumbai (1) nagysebességű (14) nagyvárad (1) németország (24) neoplan (1) nyitható híd (4) olaszország (3) oroszország (3) overground (2) oyster (1) párizs (2) peking (1) pendolino (2) pesa (1) pozsony (2) prága (2) pre metró (2) rafs (4) rakpart (9) rem (1) repülés (2) repülőtér (6) résfal (9) róma (4) románia (1) rotem (1) shanghai (1) siemens (8) sikló (2) skoda (1) skycourt (1) spanyolország (3) stadler (3) stadtbahn (6) strasbourg (3) stuttgart (12) svájc (2) szentpétervár (4) szerbia (2) szlovákia (4) szófia (2) szöul (1) s bahn (7) tábla (2) talgo (1) tátra (1) tbm (5) torony (3) toronydaru (1) toulouse (4) tram train (5) transrapid (1) trolibusz (3) tűz (1) uitp (1) újvidék (1) ulf (1) usa (1) út (19) üzbegisztán (1) val (2) valencia (1) van hool (1) városkép (7) varsó (2) vasút (50) vasútállomás (24) veke (1) velaro (6) viadukt (11) villamos (52) vízépítés (2) völgyhíd (8) vonat (20) wuhan (2) zágráb (2) Címkefelhő

Többsávos körforgalmak

2010.04.19. 07:44 Fricy

Az utóbbi években egyre több helyen találkozhatunk körforgalmakkal szerte az országban. A kezdetekben jellemző egysávos kialakítás után megjelentek a többsávosak és terjednek a körforgalomnak látszó csomópontok is. A különféle elnevezések terén azonban zavar tapasztalható. Itt az ideje tiszta vizet önteni a pohárba!


Nagyobb térképre váltás

A hírhedt érdi kétsávos körforgalom a 6-os és 7-es számú főűutak kereszteződésében (Google Maps)

Az egysávos körforgalmak kapacitásának kimerülése miatt jelentek meg a kétsávos körforgalmak. Egyszerűen a középső kör alakú sziget köré két, párhuzamos vonalvezetésű sávot festettek fel. A be- és kilépő ágak lehetnek egyaránt egy- és kétsávosak. Leginkább a nagyobb forgalmú irányok felől/felé alakítanak ki két sávot. A tapasztalatok alapján azonban az ilyen csomópontok kapacitása nem lesz kétszerese az egysávosoknak, leginkább azért, mert az autósok nem tudják helyesen használni. A körön belüli sávváltások miatt konfliktusok alakulnak ki és elveszik az az előny, ami forgalombiztonsági szempontból igaz az egysávos körforgalmakra. Az autósok mentségére felhozható azonban, hogy egyes esetekben nem igazán szerencsés a helyszínrajzi és forgalomtechnikai kialakítása ezeknek a körforgalmaknak. Vagy az előjelző táblák nem megfelelőek, vagy a ki- belépő ágak túl közel kerülnek egymáshoz. Ezt ki lehetne kerülni, ha nagyobb átmérőjű kört terveznének, emiatt azonban megnövekszik a körben haladó járművek sebessége, ami növeli a balesetveszélyt.

A koncentrikus (párhuzamos sávok a körpályán) körforgalmak problémáját látva jelentek meg a spirális és a turbó körforgalmak.

Spirális körforgalom Zamárdiban, a 7-es számú főúton (norc.hu)

Spirális körforgalmak esetén a körpályán nem lehet körbejárva megfordulni sávváltás nélkül. Akkor célszerű használni, ha a főirány forgalma nagyobb. Jellemzően ilyen esetben ez az irány kétsávos a csomópont előtt és után is, míg a kisebb forgalmú irány felől lehet, hogy csak egy sáv csatlakozik a körbe.


Nagyobb térképre váltás

Az algyői volt az első hazai spirális körforgalom (Google Maps)

Az előjelző táblák alapján már a csomópontba történő belépés előtt el kell dönteni, hogy melyik irányba szeretnénk kilépni, mert a burkolatjelek a körpályán nem minden esetben engedik a sávváltást. Így az ebből eredő konfliktushelyzetek kialakulása kisebb mértékű, mint a koncentrikus körforgalmak esetében. A kapacitása is nagyobb.

Egy tipikus turbó körforgalom látványterve (Forrás: www.delmagyar.hu/forum)

Turbó körforgalmak esetén a forgalmi irányok átvezetése a körpályán sávváltás nélkül történik meg. Kettő vagy több sáv is lehet a körpályán. A körforgalomba történő belépés előtt ki kell választani a kilépési iránynak megfelelő sávot, mert a körpályán belül nem lehet másik sávba átsorolni. Az átvágások és előzési lehetőségek megszüntetése miatt így biztonságosan lehet a belső sávban is haladni. A felmérések szerint 40 %-kal csökken a konfliktushelyzetek kialakulása ilyen geometria esetén a koncentrikus körforgalmakhoz képest. Ha a körpályán a sávok fizikailag is el vannak választva egymástól, akkor holland turbó körről beszélhetünk. Elvileg lehetséges enélkül is az ilyen típusú körforgalom kialakítása, a készülő új szabvány azonban csak a z előbbit, azaz a fizikai elválasztással történő kiépítést engedi. Az első magyarországi holland típusú turbó körforgalom Kecskeméten épült az 52-es úton, az Auchan bevásárlóközpontnál.

Jelzőlámpás körforgalom Győrben, az Árkádnál (norc.hu)

Korábban nem volt egyöntetű véleménye az építőmérnöki és közlekedésmérnöki szakmának abban a kérdésben, hogyan nevezzék azokat a csomópontokat, amelyek kör alakúak, de jelzőlámpás forgalomirányítással rendelkeznek. Sokáig „körgeometriájú, jelzőlámpával szabályozott csomópontoknak” hívták őket. A készülő szabvány azonban már egyszerűen „jelzőlámpával szabályozott körforgalomnak” nevezi. Kizárólag spirális vagy turbó körforgalom kaphat jelzőlámpát. Nagy kapacitásúak és a gyalogosok, ill. kerékpárosok is biztonságosan, jelzőlámpa irányítása mellett kelhetnek át az út egyik oldaláról a másikra. Nagy területigényük miatt azonban jelentősen megnő az általuk megteendő út.

Az első ilyen hazai csomópontok Győrben épültek a Fehérvári úton, majd az Árkád bevásárlóközpontnál. (Akit jobban érdekel, az ide kattintva több információt olvashat róluk.) A következő Szegeden fog megvalósulni a Kossuth Lajos sugárút és a Rókusi körút csomópontjában, ahol ráadásul még villamos is keresztülhalad majd rajta.

Külföldi példákat azonban lehet hozni „körgeometriájú, jelzőlámpával szabályozott csomópontokra”, mint például a fenti varsói csomópont (Google Maps). A képet köszönöm mestskának.

A különleges miskolci csomópont (norc.hu)

Végül a Miskolcon létesült ún. Hamburger-csomópontról pár szót. Szögezzük le, hogy ez nem körfrogalom!  A 3-as út keleti bevezetőjén, a 2008-ban átadott bevásárló-negyed megközelítésére épült. A főirányt, azaz a 3-as utat átvezették a körirányú sávokon. A kanyarodó és az egyenes irányok metszéspontjában jelzőlámpás forgalomirányítást alakítottak ki. Ennek révén a 3-as útról történő balra kanyarodó mozgások kiiktatásra kerültek, mivel azokat csak indirekt lehet megtenni. Így növelhető volt a csomópont kapacitása.

Bookmark and Share

92 komment

Címkék: közlekedés út körforgalom

A bejegyzés trackback címe:

https://epitos.blog.hu/api/trackback/id/tr971931893

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

mestska · http://cities.blog.hu 2010.04.19. 10:02:37

jó homályos lett piciben ez a varsói kép :)

záporjózsi 2010.04.19. 10:04:23

Hiánypótló munka, köszönjük!
Az autózz! és a Belsőség blogon volt szó pár hete a körökről. Ott (is) belinkelték a www.korforgalom.hu oldalt, ahol érdekes a következő rész (szerintem a helyszínt elég jól ismeri mindenki): www.korforgalom.hu/erd.html. Ugyanakkor van nekünk egy nem mindenható, de a közutakon elég meghatározó jogszabályunk, amely ezt mondja:
"(10) Azon az úton, amelynek menetirány szerinti jobb oldalán két vagy több forgalmi sáv van útburkolati jelekkel kijelölve, a körforgalmú útra történő bekanyarodást
a) a besorolás rendjét jelző tábla és az útburkolati jelek jelzéseinek megfelelően kell végrehajtani, vagy
b) a jobb oldali szélső forgalmi sávból kell végrehajtani, amennyiben a járművezető a bekanyarodás helyét követő első kihajtási lehetőségnél kívánja a körforgalmú utat elhagyni.
(11) A párhuzamos közlekedésre alkalmas körforgalmú úton a párhuzamos közlekedés szabályait kell alkalmazni.
"
Ezzel szemben az információs oldalon ez olvasható:
"A 6-os út felöl érkezvén a tábla arra csábít, hogy a jobb szélső sáv Budapest felé megy,
a belső viszont Diósd irányába.
Aki e tábla alapján bejut a belső sávba, az óhatatlanul a belső sávból szeretne
kihajtani a túloldali kijárón." Miért is?! A tábla a besorolást és nem a közlekedést szabályozza. Nekem ott még problémám nem volt.

dekás dezső 2010.04.19. 12:47:05

ott az érdi forgóban zúzta le a kocsimat egy fekete Audi A6 os balfasz, amikor úgy gondolta, hogy a belsőből egyenesen a kijáratba katapultál. csak hát ugye ott voltam én is a külső sávban. Biztos olyan pici a kombi 5-ös Bmw-m, hogy nem lehet észrevenni. Majdnem le is vertem a gecibe, mert nagyon agresszív nagypofájú paraszt volt, még neki állt feljebb, hogy miért nem fékeztem, amikor ő nagy elánnal ki akar tépni rajtam keresztül a körforgalomból. mondtam neki: uram nem hagyott időt rá, hogy fékezzek. erre elkezdett kurvaanyázni. Na akkor szerintem nem is sejtette, hogy mekkora öklöst rakok az állára ha nem hagyja abba kurva gyorsan. abbahagyta...

Dráááúúútkoszorú 2010.04.19. 12:50:04

Ha már a témánál vagyunk, ajánlanám a szíves figyelmetekbe ezt:

en.wikipedia.org/wiki/Magic_Roundabout_%28Swindon%29

Voltam ott, beszarás ijesztő még gyalogosként is....

Hülye angolok, angol hülyék...

dekás dezső 2010.04.19. 12:50:21

ja, és természetesen index nélkül óhajtotta végrehajtani a sávváltást, azért az nem mindegy....

SilentSound · http://autozz.blog.hu 2010.04.19. 12:51:27

Remek poszt volt, be is linkeltem az autózz!-os facebook oldalra. ;)

BKV figyelő.hu · http://bkvfigyelo.hu 2010.04.19. 12:56:24

Ha már Érd. Itt a Spar előtti körforgalom, aminek az egyik oldala szinte teljesen egyenes, a kocsik egyszerűen áthajtanak rajta... Itt volt már nem egy nagy baleset.

maps.google.hu/maps?f=q&source=s_q&hl=hu&geocode=&q=%C3%A9rd&sll=47.15984,19.500732&sspn=4.474528,11.634521&ie=UTF8&hq=&hnear=%C3%89rd&ll=47.386641,18.924744&spn=0.001088,0.00284&t=h&z=19

susajka 2010.04.19. 13:10:34

Hát lehet röhögni az angolokon, de a körforgalom használatában nagyon nagy mesterek. Én éltem kint és vezettem rendszeresen. Volt ahol három sávos körforgalommal találkoztam benne lámpával. Mármint a körforgalomban benne volt lámpa. De ők tényleg tudták használni. Soha semmi fennakadással nem találkoztam. Ja és én is voltam dupla körforgalomban is. Álom volt kint vezetni. Itthon be sem merek menni a belső sávba, mert a sok béna nem hagyja el rögtön a körforgalmat aztán persze ki sem engednek.

maestro1 2010.04.19. 13:54:32

Nekem a budaörsi Auchan melletti kétsávos körforgalom belső sávjából kifelémenet akarta lezúzni a kocsim elejét egy kedves tudatlan autóskolléga, aki haladt tovább a külsőben. Még szerencse, hogy még jók a reflexeim...
Egyébként a kétsávos körforgalom használatát sem elméleti órákon, sem a gyakorlatin egy szóval sem említették - meg is látszik, ha betér az ember egy ilyenbe.

KaPé 2010.04.19. 13:58:12

@maestro1: sávváltás szabályai rémlenek KRESZ-ből?... A belsőből kifelé menve elsőbbséget kellene adni a külsőben haladónak.

maestro1 2010.04.19. 14:09:17

@KaPé: rosszul fogalmaztam tán. Sávot váltottam volna kifelé, mivel amikor bementem, esélytelen volt, hogy a külsőbe soroljak.

KaPé 2010.04.19. 14:10:52

Te mentél a belsőben, egy másik autós a külsőben és bevágtál eléje, nem? És nem adtál neki elsőbbséget, így majdnem neked ment.

biohazard 2010.04.19. 14:16:36

@maestro1: Te sávot akartál váltani, ő pedig nem hagyta el a forgalmi sávot... szerinted?

dzsaszper 2010.04.19. 14:23:52

nem értem, hogy a spirális körforgalomnál miért kell feltétlenül tiltani az átsorolást menetközben. (Lámpával irányított esetben a lámpák előtti rövid szakaszokon nyilván kell a záróvonal).
Ez nyilván összefügg a körforgalom sugarával is, minél nagyobb a sugár, annál kevésbé zavaró, ha menetközben át lehet sorolni.

privateer 2010.04.19. 14:44:19

említsük meg a Lánchídi körforgalmat is!

min 2010.04.19. 14:48:25

A normális az lenne, hogy aki egy kihajtónál többet megy az szépen ballagjon be a belső sávba és aki onnan ki akar menni annak elsőbséget iilik adni mert a legtöbb okos autós körbemegy a szélső sávban. Ők egy kalap alá vonhatók az üres 3sávos autópályán középső sávban haladókkal....

georg 48 2010.04.19. 14:52:14

Megy a szentszar ebbe a labirintusba! Széplaknál lerakom a kocsit!
Oszt jó van!

KaPé 2010.04.19. 14:53:16

@min: Üres autópályán középen haladni szabálytalan. Többsávos körforgalomban külső sávban körözni nem szabálytalan. Elég nagy különbség.

goes 2010.04.19. 14:55:41

@privateer: Az egy szimpla egysávos körforgalom. Régen volt elég fura megoldása, de az már megszűnt és akkor még nem is volt körforgalom.

lukit 2010.04.19. 15:06:39

@min: az is illő lenne, hogy hüjeségeket nem irogatunk, mégis megteszed ugye.

pink75 2010.04.19. 15:11:39

azokat a körforgalmakat szeretem, amiket valami szar depó miatt csinálnak, és az addig nyílegyenesen haladóknak is muszáj tingli-tanglizniuk

Izo 2010.04.19. 15:29:08

Ha azt mondja nekem a GPS még a körforgalom előtt (!), hogy menjek ki teszem azt a 3. kijáraton, akkor melyik sávba álljak be???

min 2010.04.19. 15:34:11

@lukit: Hát neked kell megtanulni helyesen használni mert ahogy te használod az csak magyarisztánban szokás

szmoker (Homo Trollicus) 2010.04.19. 15:36:24

Nekem az angol 4-6 sávos körforgalmak tetszenek: annyiadik kijáraton tudsz kimenni, ahányadik sávban vagy. Zseniális, elbaszhatatlan, követendő.

Perszehogy sehol máshol nincs olyan.

min 2010.04.19. 15:37:50

@KaPé: Lehet de köcsögség...nagy különbség

JMC 2010.04.19. 15:39:48

@Izo:

A belsőbe. A külsőbe hajtani elméletileg csak akkor szabad, ha az első kijáratnál elhagyod a körforgalmat.

bgd75 2010.04.19. 15:43:07

Nekem a kedvencem a Bp. 18.kerületében lévő, Lőrinc Center előtti körforgalom. Ott, gyakran lusták 3/4-ed ívet szabályosan menni, inkább szembe a forgalommal mennek 1/4-et... Már pár IQ királyt sikerült tolatásra késztetnem... Szokás szerint a többség fel van háborodva és mutogat, nagyritkán vigyorogva konstatálják, hogy milyen hülyék voltak.

Izo 2010.04.19. 15:55:15

JMC 2010.04.19. 15:39:48:
Valóban :) Igazából a győriben szembesültem ezzel a problémával, ahol több, mint 2 sáv volt.
Más. Sajnos manapság a jobb hátra a legrosszabbul belátható része az autóknak a nagyon széles C oszlop miatt. Ráadásul a körforgalmban a kanyar miatt pont a leglényegesebb rész van kitakarva. Talán ezért nem szeretnek sokan szabályosan menni.

min 2010.04.19. 15:57:04

@Izo: Pont ezért kellene a külsőben haladónak elsőbséget adni a belsőből kihajtónak...A külsőben haladó lát a belsőben csak nagy holttérrel

Attus Germanicus · http://attus.hu 2010.04.19. 16:03:33

@JMC: Hol van ilyen szabály a KRESZ-ben?

KaPé 2010.04.19. 16:06:05

@Attus Germanicus: Sehol, de sokan bebeszélik maguknak :-)

Attus Germanicus · http://attus.hu 2010.04.19. 16:07:47

@min: Hát én úgy tudom, az elsőbbséget a KRESZ szabályozza, és nem az, hogy ki lát jobban.

Junction 2010.04.19. 16:18:52

Két sávos körforgalomba a következőképpen illik behajtani Angliában:
1.Ha rögtön balra el akarom hagyni az első kijáraton a körforgalmat,akkor kiteszem az irányjelzőt balra,hogy a nekem balra eső és számomra elsőbbséget megadni kívánó autós esélyeit növeljem a körforgalomba való behajtásához.
2.Ha nem rögtön az első kijáratnál kívánom elhagyni a csomópontot,akkor kirakom az irányjelzőt jobbra és bemegyek a belső sávba.
Kihajtási szándékomat balra indexeléssel tudatom a többiekkel.Általában az a járművezető,aki (az első kihatónál) megadta nekem az elsőbbséget és sikerrel behajtott utánam a külső sávba NEM fogja akadályozni a külső sávba való besorolásomat azaz körforgalom elhagyását.
Angliában nem ILLIK külső sávba besorolva majd folyamatosan ott haladva kihajtani a harmadik v. negyedik kijáraton.
Ez itt működik.Nincs dudálás és anyázás.Ha mazsola, vagy nem helyi kerül egy 3 sávos körforgalomba és elbaltázza a besorolást,akkor van lehetősége korrigálni:egyszerűen megy még egy kört.

magyar bucó 2010.04.19. 16:24:48

Én nem vagyok hajlandó húsz méteren kétszer sávot váltani.
Lehet anyázni...

Egyébként nem kötelező minden kereszteződésbe körforgalmat építeni.

min 2010.04.19. 16:27:16

@Attus Germanicus: jó persze....ülj vissza a helyedre. Itt mindenki milyen kresztudor mindig csak épp az utakról hol vannak ők?
Mindenhol tőlünk nyugatr az általam meg többek által is leírt módon használják a többsávos körforgókat csak magyarisztánban az autósok nem képesek gondolkodni sem

záporjózsi 2010.04.19. 16:37:42

@min: Szerintem Attus a volánnál is jól ül és ült elég sok országban...

mahet 2010.04.19. 16:38:35

korforgalom.hu/tobbsav.html (a helyes közlekedést a kék autós mutatja - akibe mindjárt belweszáll a piros autó oldalról... király)

Tényleg remek... 180 fokos forduló közben válts sávot (???), közben figyelj azokra akik behajtanak a körforgalomba... nem is értem miért van annyi baleset. A többsávos körforgalom egyszerűen hülyeség, kivéve azt ahol a külső sáv fizikailag le van választva és csak jobbra kanyarodásra (első kihajtó) szolgál.

záporjózsi 2010.04.19. 16:44:11

@magyar bucó: A besorolást a tábla rendeli el. Vagy nem, akkor sorolsz ahová jólesik, kivétel ha az elsőnél mész ki. A kihajtásnál meg egyszer sávot váltasz, egyszer pedig kihajtasz. Nem bonyolult, csak gondolkozni kell...

@Izo: Ha van tábla, akkor abba, amelyikhez a tábla rendeli. Ha nincs tábla, akkor az első kijárat esetén kötelező a szélső sávba, a második esetén is igazából ajánlatos (semmi nem kötelez rá!), a 3. vagy további kijárat esetén ajánlott/illik (de erre sem kötelez semmi!!!) a belsőbe menni és menet közben, szabályosan átsorolni a másik sávba. A KRESZ paragrafusait pedig már beidéztem.

záporjózsi 2010.04.19. 16:48:13

@mahet: Gyakorolj, csak ráérzel a dologra! Nekem sikerült, pedig nem vagyok zseni. Amúgy az oldalról egy hülyeséget már idéztem, bár tisztelem a készítőket és értékelem a szándékukat, ezúttal mellélőttek!

@Junction: Ott működik egyfajta kommunikáció a járművezetők között. Nem szentek élnek ott sem, de tudják, hogy vannak mazsolák és külföldiek. Talán itt is kellene egyfajta megértés...

@JMC: Negatív. A jogszabályt ld. följebb...

KaPé 2010.04.19. 17:21:10

@záporjózsi: A KRESZ nem mond ilyet. A KRESZ azt mondja, hogy ha többsávos útról hajtasz be egy körforgalomba és elhagyod az első kijáraton, akkor a jobb szélső sávból kell behajtanod. Tehát nem a körforgalom külső sávjába kell besorolnod, hanem a többsávos betorkolló út jobb szélső sávjából kell behajtanod a körforgalomba.
Egyébiránt meg azt mondja, hogy többsávos körforgalomban a párhuzamos közlekedés szabályait kell alkalmazni. Ennyi, ez az összes szabály, ami a többsávos körforgalmat említi.
Tehát Magyarországon semmi nem tiltja, hogy bemenjek egy többsávos körforgalomba, menjek a külső sávban 3 kört, aztán kihajtsak, ahol jólesik. A belső sávban haladó akkor jöhet ki a külsőbe, ha elsőbbséget ad nekem a párhuzamos közlekedés szabályainak megfelelően.

magyar bucó 2010.04.19. 17:23:31

@záporjózsi: Körforgalomban besorolás rendje táblát még nem láttam.

Hülyeség mindenhová körforgalmat erőltetni.

Attus Germanicus · http://attus.hu 2010.04.19. 17:24:15

@min: Hogy mi van tőlünk nyugatra, az egy dolog. Hogy a KRESZ-t be kell tartani, és nem váltani sávot oda, ahol már van valaki, még akkor sem, ha szerinted nem illene ott lennie, az egy másik.
Pont.

qrshq5 2010.04.19. 17:33:03

Én is vezettem Angliában huzamosabb ideig, ezért tapasztalatból tudom, hogy ott alapvetően elég a jobbkézszabály betartása ahhoz, hogy rendesen tudja használni az ember a körforgalmat (is). Tehát nem kell semmi különösebb "kommunikáció" a járművezetők között, csak egyszerűen szabálykövetőek.
Az már más kérdés, hogy a jobbkormányos közlekedésnél a jobbkézszabály sokkal természetesebb mint nálunk, de ezen nem lehet változtatni.

Eastbay1 2010.04.19. 17:45:57

@Junction: Itt a pont!
Jó lenne, ha a közlekedési minisztérium csinálna mondjuk tévéreklámokat, ahol elmagyarázza a parasztnak, hogy így kell használni a többsávos körforgalmat.

Girhes Joe 2010.04.19. 17:54:10

@Eastbay1:
Jó lenne, ha először épeszű szabályokat vezetnének be.
Értsétek már meg, nem az a baj, hogy a hülyeautós nem tudja a szabályokat (jó persze ilyen is akad), hanem hogy MAGA A SZABÁLY A BALESETVESZÉLYES!
Ugyanis előírja a párhuzamos közlekedés szabályait a körforgalomban, de eközben lehetővé teszi a külső sáv tetszőleges használatát, ezzel a belső sáv használóját arra KÉNYSZERÍTVE, hogy a jobb hátsó HOLTTERÉBEN haladó autósokra figyeljen, miközben az egész sávváltási műveletre összesen néhány méter - időben 1-2 másodperc - áll rendelkezésére. És ezek után még hülyézzük teli pofával azt, aki nem mer bemenni a belsőbe, és inkább balra is a külsőn keresztül kanyarodik. (Nem tilos kint maradni - illemből meg nem fog bemenni, ha egyszer balesetveszélyes.)
Ezt nem fogja semmilyen népművelés megoldani, itt vagy a szabályt kell módosítani, vagy a többsávos körforgalmak kiépítési módját, vagy leginkább mindkettőt.
Ja és csatlakozom az előttem szólókhoz, miszerint nem kéne telesz@rni a főutakat körforgalmakkal mindenféle bizbasz bekötőútnál, mert ezzel gyakorlatilag a bekötőutaknak adunk elsőbbséget a főúthoz képest, ami iszonyatosan rontja a főút áteresztőképességét.

magyar bucó 2010.04.19. 18:04:31

@Gergő77:
Nemhogy nem tilos, de szinte kötelező a külső sávot használni, ugyanis a párhuzamos közlekedésben jobbratartási kötelezettség van.

Egyébként meg ne építsenek mindenhová körforgalmat.

Girhes Joe 2010.04.19. 18:04:35

@privateer:
A Clark Ádám tér az egy totálgáz megoldás, azt már réges-régen kétszintűvé kellett volna alakítani, mert jelenlegi formájában csak arra jó, hogy minden lehetséges irányban torlódást okozzon. Hasonlóan az érdi központi körforgalomhoz.
(Érdekes, hogy lámpás kereszteződéssel valamiért egyik helyen se próbálkoztak soha, legalábbis az utóbbi néhány évtizedben. Vajon miért?)

Girhes Joe 2010.04.19. 18:07:01

@magyar bucó:
Lakott területen belül nincs jobbratartási kötelezettség, de nem emiatt megy a 90% a külső körben, hanem azért nem sorol be, mert a jelenlegi szabályok mellett balesetveszélyes a belsőből kisorolni.

magyar bucó 2010.04.19. 18:14:26

Ott nincs, de a körforgalmak zöme lakatlan területen van. És korábban már írtam, hogy én nem vagyok hajlndó húsz méteren kétszer sávot váltani. A sávváltás egyébként (a statisztikák szerint) az egyik legveszélyesebb manőver.

korxi 2010.04.19. 18:29:00

@Gergő77: A Clark Ádám tér az nem körforgalom.

korxi 2010.04.19. 18:39:21

@magyar bucó: Ezért van szükség a 4. képen látható turbóforgókra. Ott lehetetlen a második kihajtási lehetőség után is a külső sávban autózgatni, tehát gyakorlatilag a kétsávos körforgó áteresztőképességét 1 sávosra szűkíteni azért "mer' nem vagyok hajlandó 20 méteren belül kétszer is sávot váltani".

min 2010.04.19. 19:07:22

@korxi: A Clark Ádám tér már egy jó ideje körforgalom.

min 2010.04.19. 19:44:56

@Attus Germanicus:
Akkor kiegyezhetünk abban, hogy a magyar kresz normál kétsávos közlekedési szabályt alkalmaz a körforgalomban de aki teheti vagy meri vagy elég rutint érez vagy nevezzük akárhogy az fokozott figyelem mellett, anyázást kerülve nyugodtan használja a belső sávot, hogy gördülékenyebb legyen az átjutás...

Fricy · http://epitos.blog.hu 2010.04.19. 21:22:16

@Gergő77:
Érden lámpás csomópont volt előtte, kisebb volt a dugó. Az M6 átadása óta viszont nincs torlódás.

HLaci 2010.04.20. 08:27:20

@min:
>Pont ezért kellene a külsőben haladónak elsőbséget adni a belsőből kihajtónak...A külsőben haladó lát a belsőben csak nagy holttérrel...

nekem 10 dioptriás szemüvegem van, és gyakran otthon hagyom.

ezexerint nekem mindenütt elsőbbségem van? :-)))

HLaci 2010.04.20. 08:35:40

@KaPé:
>Tehát Magyarországon semmi nem tiltja, hogy bemenjek egy többsávos körforgalomba, menjek a külső sávban 3 kört, aztán kihajtsak, ahol jólesik...

nekem kedvenc időtöltésem, hogy többsávos körforgalmak külső sávjában körözök órákon keresztül, nyervákoló gumikkal...

HLaci 2010.04.20. 08:43:24

@qrshq5:
>Én is vezettem Angliában huzamosabb ideig, ezért tapasztalatból tudom, hogy ott alapvetően elég a jobbkézszabály betartása ahhoz, hogy rendesen tudja használni az ember a körforgalmat (is).

nade angliában a jobbkézszabályt balkézszabálynak híjják...

Attus Germanicus · http://attus.hu 2010.04.20. 08:46:40

@HLaci: Ha végiggondolod, körforgalomban Angliában pont a jobbról érkezőnek van elsőbbsége (ahogy nálunk balról) ;-)

Attus Germanicus · http://attus.hu 2010.04.20. 08:48:48

@min: Ez így rendben van, a gond ott kezdődik, amikor letolod a külsőben talán udvariatlanul vagy figyelmetlenül, de mindenképpen szabályosan közlekedőt, és Neked áll feljebb.

Ahogy valaki már említette is, a budaörsi Auchannál már elég rég van egy sima kétsávos körforgalom. Ott, ha háromnegyedet fordulok, mindig bemegyek a belsőbe, és 95%-ban ez előzőnél kihajtanak a külsőből az autósok, így számomra szabad a tér. Ha meg mégsem, akkor így jártam, megyek még egy kört :-)

HLaci 2010.04.20. 08:51:46

@Fricy:
>Érden lámpás csomópont volt előtte, kisebb volt a dugó. Az M6 átadása óta viszont nincs torlódás.

deha jóltom, akkor ott nem is a kapacitásnövelés miatt építették át körforgósra, hanem azért, hogya tecsóhoz le lehessen ágazódni...

HLaci 2010.04.20. 08:55:48

@Attus Germanicus:

>Ha végiggondolod, körforgalomban Angliában pont a jobbról érkezőnek van elsőbbsége (ahogy nálunk balról) ;-)

yeah, gondoltam rá, de mióta hívjuk ezt bal(angliában:jobb)kézszabálnak? :-))

záporjózsi 2010.04.20. 09:08:15

@HLaci: A jobb és a bal fogalma alapvetően országfüggetlen. Mivel ott a bal oldalon közlekedsz, a körforgóban is jobbkéz van, ezért egyszerűbb. Ld. még a Totalcar erre vonatkozó összefoglalóját valamikor már 2010-ben, de nem 1-2 hete...

@KaPé: @magyar bucó: @záporjózsi: A KRESZ-ből másoltam ki. Gy.K. még egyszer:

"a körforgalmú útra történő bekanyarodást
[...]
b) a jobb oldali szélső forgalmi sávból kell végrehajtani, amennyiben a járművezető a bekanyarodás helyét követő első kihajtási lehetőségnél kívánja a körforgalmú utat elhagyni."
Tekintettel arra, hogy a kihaladást is a külső sávból kell végrehajtani és a körforgalom geometriailag olyan, amilyen, ez indirekt azt jelenti, hogy haladni csak a külsőben tudsz.

A besorolást pedig nem a körforgalomban, hanem az előtt szokták jelezni - kivéve jelzős kör. Ha nem a tábla szerint hajtasz be a körbe, akkor vétesz a KRESZ ellen. Emellett még cserépedényhez is lehetne hasonlítani, mert nem hagysz másokat haladni, de ez egy kulturált blog, itt ilyet nem mondunk.

@Gergő77: Lehet, hogy rossz a szabály, de be lehet és be is kell tartani. Én be szoktam, nem volt még belőle gondom. Illetve egyszer valaki lusta volt bemenni a belsőbe, nem engedett ki, így mentem még egy kört. Nagy dolog...

A Clark elég nehezen lehetne különszintű (remélem erre gondoltál, én tuti valami spirálra gondolnék a jelenlegi geometria megtartásával), mert van a közelben
- némi közmű, úgy is, mint víz, gáz, csatorna, villany, távközlés, forgalomirányítás, stb.
- van egy villamos aluljáró
- van egy híd horgonykamra.

Melyik főúton van kör úgy, hogy
- elsőrendű főút
- nincs vele párhuzamos autópálya
- a főút kapacitása csökken (egy út kapacitása 30 km/h sebességnél a legnagyobb)
- a mellékútról lámpa nélkül is megfelelő biztonsággal ki lehetne hajtani (a lámpa miatt fix sebességkorlátozás kell, általában 60 km/h, néha 70 vagy 50.)?

Lécci mondjatok ilyet! Gondolom azért van gond, mert hemzsegnek az országban az ilyen csomópontok...

KaPé 2010.04.20. 10:15:01

@záporjózsi: legalább azt olvasd el, amit beidézel :-) Semmi nem tiltja, hogy a külső sávban körözz egy többsávos körforgalomban. Amit beidéztél, az a körforgalomba való behajtást szabályozza, nem a körforgalomban történő közlekedést és pláne nem a kihajtást.
A Clark Ádám téren én egy darab villamost se láttam még, de szerintem más se. Kevered a pesti Roosevelt térrel.

KaPé 2010.04.20. 10:18:20

@KaPé: Ja, igazad van, mégis van villamos. Még sose láttam, látszik, hogy ritkán járok arra.

HLaci 2010.04.20. 10:42:15

@záporjózsi:
>(egy út kapacitása 30 km/h sebességnél a legnagyobb)

valójában inkább úgy 70-90 körül... :-)

amúgy a főutak körforgóval teleszarásánál nem a kapacitáscsökkentéssel van elsősorban gond, hanem az átlagsebesség (eljutási idő) csökkentéssel, mega benzinpocsékolással...

hamár kapacitás problemmákat okoz, akkor ott már eleve az út kapacitása is igencsak kimerült, kell mellé 1 gyorsforgalmi féleség, de qrva gyorsan...

Androidus · http://d-ketto.blog.hu 2010.04.20. 11:01:18

Nem tudom, hogy miért volt szükséges az alkotóknak a "tapasztalat" ahhoz, hogy észrevegyék, a sima többsávos körforgalom nálunk nem működik. Amikor az autósok 50%-a a sima körforgóba akkor hajlandó behajtani, ha az üres, akkor könyörgök, mire számítottak? Csak akkor működik egy olyan megoldás, ha az autósok zöme elér egy rutint. Ettől nagyon távol vagyunk.

Persze ha úgy nézem, illik a hazai képbe. Miközben a mások hibáit kell rendszeresen hárítani, ha nem akarok naponta ütközni, a közeg megpróbál engem megbüntetni, aki csak haladni akarok.

Konkrétan a dupla forgó belső sávval az a baj, hogy arra számíthatok, hogy NEM FOGNAK KIENGEDNI. Esetleg gyorsít, ha indexelek, hogy nehogy beférjek elé. Nem mindenki, de ha készülni akarok rá, akkor mégis erre kell készülni. Ezért aztán van két lehetőség: ha nincs forgalom, akkor azért felesleges bohóckodni a belsővel, ha meg van forgalom, akkor azért célszerű kint maradni, mert statisztikai alapon gyorsabb lesz.

Szóval nem puccos megoldásokat kellene másolgatni a mérnök uraknak, amik a rajzasztalon jól mutatnak, hanem egy konkrét közlekedési morálhoz tervezni az utakat.

Attus Germanicus · http://attus.hu 2010.04.20. 11:39:11

@Androidus: Persze, hogy nem fognak kiengedni. Miért tennék? Én sem engednélek ki. Nem azért vagyok ott.
Ez ott tud működni, ahol egy kihajtónál tudod, hogy kimegy a forgalom kétharmada, meg még jól meg is áll, mert van mondjuk egy gyalogátkelőhely. Tipikus példa a budaörsi Auchan. És tipikus rossz példa az érdi, mert ott sokan a város felé mentek, de sokan meg tovább a 6/7 elkerülőre, nem ürült a külső sáv a város felőli kihajtónál, ettől kezdve a fene megette az egészet. És ez nem közlekedési morál kérdése, egy ilyen csomópont meghalna a világ bármely országában, ez hibás tervezés kérdése.

záporjózsi 2010.04.20. 14:06:58

@KaPé: "Semmi nem tiltja, hogy a külső sávban körözz egy többsávos körforgalomban."
És? Ki mondott mást?!

@HLaci: Jó vicc. Lapozzunk. A 30 km/h-t mérések igazolták.

"nem a kapacitáscsökkentéssel van elsősorban gond"
Az elsőrendű főutakon - ha vannak - jellemzően 40 km/h sebességgel járhatók a körök. Az átlagsebesség és az eljutási idő ugye útvonalfüggő, így ez sem igazán lényeges. A benzinpocsékolás meg olyan dolog, hogy inkább egy pár csepp benzin, mint állni, mert valaki nem tudta megvárni, míg kihajthat a mellékútról. De visszatérve a kérdésre: Mégis hány ilyen van?

@Androidus: Lehet, hogy Te nem számíthatsz rá, de én kihajtok. Senkinek nem kell satuznia, valahogy mindig van helyem. Nem is értem...

@Attus Germanicus: Az érdiben tábla szerint megyek. Bevált.

Attus Germanicus · http://attus.hu 2010.04.20. 14:21:56

@záporjózsi: Miután többször is benn ragadtam a belsőben (tábla szerint közlekedve a 6/7 elkerülő felé), lemondtam errlő, és mentem a külsőben én is, mint a többiek.

Androidus · http://d-ketto.blog.hu 2010.04.20. 14:58:30

@záporjózsi: az meg úgy vakrepülés. Nem igazán látsz rá, csak a szerencsén múlik. Lehet, hogy eddig megúsztad, de ha így közlekedsz, akkor köss életbiztosítást magadra, magas összegre. Jó, tudom, a körforgóban nehéz meghalni, de ha csak olyan megoldásra futja, amin behunyt szemmel, nagy gázzal célszerű áthajtani, akkor ott valami gikszer van.

záporjózsi 2010.04.20. 15:09:52

@Attus Germanicus: Ha Diósd felé megyek Érdről, akkor asszem a belső, ha Bp felé, akkor a külső. Sosem volt még bajom belőle.

@Androidus: Mindig tudtam, hogy ki mit csinál. Van az autón index (és nem félek használni), fék, gáz, kormány, tükrök. Ezek hasznosak, sőt, használatukkal meg is tudom csinálni a 3/4 kört egy kis belső sávval. Oda kell figyelni a többiekre, ez tény. A félkört nehezebben csinálom meg, ez is tény. De szokott menni ott, ahol sok a ki- és behajtó.

Bleng 2010.04.20. 16:18:19

Az egysávos körforgalmak sokat segítettek amikor megjelentek. Soha nem kerültem zűrös helyzetbe bennük. A kétsávosokban már többször sikerült fura helyzetekbe kerülni. Két okból kifolyólag. Elsősorban azért mert kevés van és az átlag sofőr nincs felkészülve a használatára a másik komoly gond a hazai utakra jellemző "kiváló minőségű" terelő vonal festés. Aki ritkán találkozik ilyen forgalmi megoldással és ráadásul még a festés is tré, könnyen kerülhet zűrbe.

CoIie 2010.04.20. 22:02:27

Az angol típusú, többsávos körforgalmi szabályok egyáltalán nem egyeznek meg a magyarral!! A mienk az még félkész állapotban van...
És ezért nem nagyon alkalmas az ott megszokott dinamikus és egyértelmű irányú haladásra (nincs elegendően szabályozva honnan-hova lehet/kell eljutni). Ezért itt angol típusú rutin sosem lesz, honnan is lenne?!
De megvan a saját helyi rutinunk, ugyan attól nem lesz sokkal gyorsabb az áthaladás, lesznek balesetek is, azaz ez így kicsit savanyú, de a mienk ;)

/Engem többsávos körforgalomban manapság már hetente ér inzultus; vagy belülről kivágnak rajtam keresztül a körforgalomból (így meg is kell álljak), vagy ketten kanyarodunk ki egyszerre az egysávos kijáraton (én vagyok a külsőben...)!/

HLaci 2010.04.21. 11:14:24

@záporjózsi:
> Jó vicc. Lapozzunk. A 30 km/h-t mérések igazolták.

akkor rosszul mértek... :-))

>Az elsőrendű főutakon - ha vannak - jellemzően 40 km/h sebességgel járhatók a körök.

nade ezzel önmagadnak mondasz ellent, mert 40-re lassítás növeli a kapacitást... (legalábbis szerinted... :-))

záporjózsi 2010.04.21. 12:49:10

@HLaci: Jól mértek. Konkrétan elméletileg 1800 Ej/h, gyakorlatilag az emberi tényező miatt 1900 fölött van egy kicsivel.

a 40-re lassítás tényleg növeli a kapacitást, csak akkor, ha meg-meg kell állni (pl, egyszerre több jármű tudja blokkolni a főirányt), akkor csökken a kapacitás. Ezen az sem változtat, ha a kör egyébként 40-es. Cippzár lehetősége esetén a forgalom folyamatos maradhat - ott a vezetők szokták elszúrni a helyzetet.

Ja, azt mondtam, hogy sok esetben a bejelentkezős (detektoros) lámpa és a lassító/gyorsító és kanyarodó sávok olcsóbbak, mint a körforgó?

HLaci 2010.04.21. 13:39:57

@záporjózsi:
>Konkrétan elméletileg 1800 Ej/h, gyakorlatilag az emberi tényező miatt 1900 fölött van egy kicsivel.

már ott nem stimmel a dolog, hogy a gyakorlati értéked több, mint az elméleti... :-))

elméletileg 20.000 jármű/sáv/h is lehetne a kapacitás, ha a zótósok tunnának 130nál 1m-es követési távolsággal menni...

gyakorlatban meg 2.200 j/sáv/h körül van a csúcs, ebben a hollandok nagy mesterek, de nekik könnyű, mert fullra tele vannak az autópályáik csúcsban...

(be is szokott állni az egész, amikor esik 1 kis eső, és elkezdenek picit nagyobb követési távolságot tartani... :-))

záporjózsi 2010.04.22. 08:47:42

@HLaci: A gyakorlati érték ugye az emberi tényező miatt nagyobb. Ezt le is írtam, remélem nem ért váratlanul. Utána Te is leírtad, hogy miért (Farbatosz típusú görög... izé.. holland filozófusok hada).
Ugye arról van szó, hogy van egy átlagos járműhossz, amely egy adott keresztmetszeten áthalad egy adott sebességgel. Előtte van egy követési távolságnyi hely, amely a reakcióidő alatt megteendő út + biztonsági távolság. A reakcióidő változik erősen, a jármű áthaladási ideje a sebesség növekedésével csökken, a biztonsági távolság szintén egyén- és közösségfüggő.

Fricy · http://epitos.blog.hu 2010.05.12. 08:40:32

Elkezdték átépíteni az érdi kétsávos körforgalmat. Még nem tudom milyen lesz az új kialakítás, de megpróbálom kideríteni.

Rocko- 2010.05.12. 23:52:20

@Fricy: ámen.

mondjuk az első időszakban az átszokás miatt lesz sok baleset.

kovecsesa 2010.06.07. 13:03:39

Tisztelettel jelentem, hogy az érdi "hírhedt" körforgalom átépült. A nyugaton már jól bevált, nálunk másodszor debütáló "holland típusú, spirális geometriával rendelkező turbókörforgalom"-má épült át a sok bajt okozó körforgalom. A sávok fizikai elválasztása megtörtént gömbsöveg sorral, mely növeli a biztonságot, illetve csökkenti a szabálytalan sávváltásokat. nagyon kell figyelni a körforgalom megközelítésénél, hogy ki melyik sávot választja, hiszen a körforgalomban sávot váltani tilos, illetve nehezen lehet. Tessék megnyugodni, ha jó sávot választott az illető és követi a körforgalmi felfestéseket és sávokat, akkor jó helyen fog kiérni a körforgalomból! Ez a fajta körforgalom nem teszi lehetővé minden irányból a visszafordulást!!!(spirális geometriájának köszönhetően) Csak befelé történő sávváltással lehet visszafordulni, de igen komoly körültekintéssel kell eljárni ilyen fajt műveletnél. A normális csomóponti mozgások viszont sokkal egyértelműbbé, biztonságossá és - szerintem - egyszerűbbé váltak.

kovecsesa 2010.06.07. 13:04:21

Magyarország harmadik spirális körgeometriával rendelkező jelzőlámpás körforgalmának átadása zajlik Szegeden. Tessék tanulmányozni és nézegetni az alábbi linkeket, érdemes:

www.ujpalyan.hu/index.php/aktualitasok/amit-a-kozlekedoknek-tudni-kell-a-jelzolampas-korforgalomrol/page-20.html

www.youtube.com/watch?v=dB9P5gRjigw&feature=related

www.youtube.com/watch?v=Lr2bVza7Cyk&feature=player_embedded

HLaci 2010.06.09. 13:06:17

@kovecsesa:

na, és mik a tapasztalatok?

kajálja a nép? :-)

kovecsesa 2010.06.12. 22:50:13

"na, és mik a tapasztalatok?

kajálja a nép? :-) "

Hát sajnos megnéztem a turbót... egy hét elteltével ugyanúgy áll a körforgalom. Egysávosra van beszűkítve, pedig minden megvan, kész. Nem tudom mi lehet az oka, hogy még mindig nincs átadva a két sáv a forgalomnak. Valószínű, hogy a hatóság kavar valamit.

záporjózsi 2010.06.17. 09:38:51

@Rocko-: @Fricy: Ahányszor ott járok, mindig van szabálytalan sávváltás rossz besorolás következtében. Mondjuk az jó, hogy ha jól emlékszem most legalább a Bp felé menő és onnan beérkező irányokat ugyanúgy kezelik, korábban különböző volt a besorolás rendje.

kovecsesa 2010.06.28. 09:24:11

Az érdi átépült körforgalomról képek a forum.index.hu/Article/showArticle?t=9013571&la=101505886 link alatt található.

cybergreg · http://www.cybergreg.hu 2010.10.20. 10:32:36

Angliában vezetek egy pár hónapja már egy olyan városban, ahol többsávos körforgalmak jelentik az alap csomóponttípust, tehát néhányszáz méterenként előfordulnak.

Van egy jól működő rituálé, amit ha megtanul az ember, hatékonyan és balesetmentesen lehet használni őket. A lényeg, hogy ha a külső sávban haladsz, akkor elvárják, hogy legkésőbb a második kijáraton ki is menj, és éppen ezért a belsőből is ki lehet kanyarodni ütközésveszély nélkül.

Ugyanebből következik, hogy ha a másodikon túl akarsz kimenni, akkor a belsőben kell haladni az utolsó előtti kijáratig, itt pedig szintén gond nélkül sávot válthatunk kifelé, hiszen mindenki más kikanyarodik.

Maisie MacKenzie 2011.02.10. 14:24:27

"emiatt azonban megnövekszik a körben haladó járművek sebessége, ami növeli a balesetveszélyt."

Ki kell rakni egy 30-as táblát is! :-)

Ha rendesen ki lenne minden táblázva, akkor nem lenne probléma!
süti beállítások módosítása