A PTinfo már beszámolt arról, hogy a Dél-Afrikában rendezendő foci VB kapcsán komoly vasútfejlesztés zajlott az országban. Azonban nemcsak ez és a Johannesburgban kiépített buszhálózat volt az egyetlen közlekedésfejlesztési munka. Megújult Johannesburg, OR Tambo nevű repülőtere is, amit alkalmassá tették az Airbus A380 fogadására is, és az előbb említett vasúti kapcsolatot is megépítettek. Ennél jelentősebb reptérfejlesztés zajlott azonban Durban városában.
Durbanben 1955-ben adták át a település déli részén fekvő nemzetközi repülőterét, azonban a forgalom növekedésével egyre nagyobb problémát jelentett az utasok színvonalas kiszolgálása és a futópálya sem volt elég hosszú. A foci VB adta meg a kegyelemdöfést neki. Ennek keretében döntöttek egy új légikikötő felépítéséről, Durbantől 35 km-re északra, La Mercy település mellett.
2010. május 1-én adták át a repteret (tervlap), majdnem 3 évnyi építkezés után. Maga a reptér története azonban messzebbre nyúlik vissza. Már az 1970-es években megkezdődtek a földmunkák a futópályán, aminek egy része el is készült, de lényegében csigatempóval haladt a kivitelezés, mivel folyamatosan finanszírozási problémák adódtak. Végül 1982-ben le is álltak a munkálatokkal.
A 1990-es évek végén került újra napirendre az új reptér ügye, amikor már egyre égetőbbé váltak a régi légikikötő hiányosságai. Miután egy tanulmány kimutatta, hogy legkésőbb 2025-re eléri kapacitásának határát, végleg letettek annak toldozásáról-foldozásáról és az új repülőtér felépítése mellett döntöttek.
3,7 km hosszú futópálya épült, ami lehetővé teszi a nagygépek fogadására is, ezzel a régi legnagyobb hiányosságát sikerült orvosolni. Az utasok kiszolgálására egy kétszintes, 102 ezer négyzetméteres terminálépület készült: az alsó szint az érkező utasok számára lett kialakítva, míg a felsőn az induló utasoknak. 34 gépet tud egyszerre fogadni. 72 check-in pult várja a repülni vágyókat. Évi 7,5 millió ember kiszolgálására elegendő a kapacitása, de ezt a később megvalósuló ütemben emelkedni fog.
A repülőtér elérése érdekében a közeli autópálya felől alakítottak ki kapcsolatot. Közvetlen vasúti elérhetősége egyelőre nincsen a terminálnak, de a tervek már erre vonatkozóan is készen vannak. Várhatóan a fejlesztés második ütemében meg is valósulhat.
A névadó Shaka király pedig a környéken élő zulu nemzetség híres vezetője volt a XIX. században.
Az első kép a www.airserv.co.za oldalról származik, a többit Leftfoot készítette.