Vendégposzt az Építős blogon Müller Péter tollából billentyűzetéből. Olvassátok!
Egykor híd állt itt, mely nemzeteket kötött össze, egykor meg ugyan azok farkasszemet néztek egymással. Stílusosan a Szabadság Kerékpáros Híd nevet kapta az Dévényújfalut és Schlosshofot összekötő és idén szeptemberben átadott kerékpáros és gyalogos híd.
Egy borús szeptemberi napon a tervezett célom a dévényi vár megtekintése volt, nem sokkal felette az alábbi eligazító táblát találtam: a kerékpárút építkezés miatt lezárva.
Na ezt meg kell nézni, gondoltam.
Mint kiderült, Dévényújfalu és az ausztriai Schlosshof közöttSzabadság Kerékpáros Híd nevű alkotás, átadása épp nem sokkal ottjártam előtt szeptember 22-én volt, melyről emlékkövet is állítottak.
A kivitelezést 2011. szeptember 30-án kezdték el, és szinte épp egy év elteltével adták át a közönségnek. A hídépítést a korlátokra erősített molinókon ismerhetjük meg.
A híd teljes hossza 955 méter, ebből a folyó feletti áthidalás hossza 525 méter. Szélessége 4 méter, irányonként 1-1 gyalogos+kerékpáros sáv található rajta.
Még 2011 novemberében elkészültek a 2-2 pilléroszlop alapját képező mikrocölöpök.
A szárazföldi pillérek alapját 2012 februárjában készítették el.
Márciusban behelyezték az első ártéri hídelemet, egy hídelem két 15 méteres rész egymáshoz hegesztésével jött létre.
Az ártéri és a folyó feletti hídrész között mindkét oldalon dilatációs csatlakozást építettek be.
A Morva folyó feletti utolsó elemet 2012. március 13-án illesztették be, áprilisban megkezdődött a korlátok szerelése. A kivitelezési munkálatok augusztus 11-én fejeződtek be. A híd acélszerkezetének összsúlya 647 tonna, az ártéri 30 méter hosszú elemeket oszlopok tartják, míg a folyó feletti ívelt részt két-két oszlophoz rögzített merev rudak.
A hely történelmi, a Morva folyó felett Dévényújfalu és az ausztriai Schlosshof között az első fa szerkezetű híd 1771-ben épült Ezt az 1809-es jégzajlás elvitte, majd 1813-ban újjáépült. 1866-ban háborús események miatt felrobbantották, a helyreállítás után 1880-ban megint jégzajlás áldozata lett. Ezek után 2012 őszéig már csak hajóval lehetett átkelni a Morva folyón.
A régi hídhoz vezető út töltése és a töltésben egy áteresz pont az új híd alatt található.
A szocializmus alatt nem csak a magyar-osztrák határszakaszon volt szögesdrót, hanem tovább a cseh-osztrák határszakaszon is, a híd alatt látható a kerítés egy szakasza, valamint egy vasbeton szerkezetű védállás is.
A híd mellett információs tábla található a környék nevezetességeiről és kerékpárútjairól, így a pozsonyi autópálya hidat is felhasználva akár egész napos körtúrákat is tervezhetünk a Duna-Morva torkolatban.