Az előző bejegyzésben Toulouse meglévő kötöttpályás városi közlekedési rendszeréről írtam. Most sorra veszem a várható fejlesztéseket, új beruházásokat.
A költségek csökkentése érdekében az A vonal építése idején a 18 megállóból ötöt csak 26 méter hosszúra építettek meg. Így azonban csak kétkocsis csuklós járművek haladhatnak itt. A forgalom azonban folyamatosan nő és már kapacitáshiány jelei mutatkoznak a reggeli és délutáni csúcsidőszakban. Ezért 2012-re szeretnék az összes peront 52 méteresre bővíteni, így már a B vonalhoz hasonlóan négykocsis, csatolt szerelvények szállíthatnák az utasokat. Ezzel az A metró kapacitását duplájára tudnák növelni. Tanulmányozzák egy 5 km-es vonalhosszabbítás megvalósíthatóságát is, ami 2015-re akár meg is épülhet.
A B vonalat szintén meghosszabbítanák 5 km-rel. Az új szakasz lábakon álló pályaszerkezeten haladna, hasonlóan az A vonal dél-keleti részéhez. Négy új megálló épülne meg 2013-ra.
További nagyvasúti szakaszon is elindítanák az elővárosi közlekedést, hasonlóan a C vonalon alkalmazott módon. Az új D vonal a főpályaudvarról indulna és a dél-keleti régióban fekvő Muret felé haladna.
Az E vonal egy régi-új közlekedési forma megjelenésének első ütemeként valósul meg. Oly sok francia városhoz hasonlóan, Toulouseban is úgy döntöttek, hogy új közúti vasúti vonalat építenek. Korábban már létezett villamos itt is. Az 1878-ban nyílr meg a lóvasúti üzem, amit 1883-ban villamosítottak. 1957-ben számolták fel teljesen a hálózatot. A viszonylat az A metróvonal az Arenes nevű megállójától indul és északi irányban halad tovább Blagnac felé. Itt van az Airbus főhadiszállása. A 200 millió €-ba kerülő munka keretében 18 megállót építenének a vonal mentén. Természetesen járulékos beruházásként az érintett közterületek is megújulnak. Több szakaszon füvesített pálya épül.
Az Arenes megálló látványterve és építése:
A külső városrészben már lazább a beépítettség, ennek ellenére a vonal még tovább halad.
Már zajlik az építkezés és várhatóan 2010-re át is adják. 25-30 ezer napi utassal számolnak, a villamosok pedig csúcsidőben 5 percenként követnék egymást. A járműveket az Alstom szállítja, 65,7 millió € értékben. Természetesen a népszerű Citadis típus helyi változata fog itt közlekedni. A 18 darab, kétirányú villamost a Valenciennesben közlekedő változat áttervezésével készítik.
Az első példányát 2008 decemberében mutatták be. A további 17 járművet 2009 májusa és 2010 februárja között érkezik meg a városba. A későbbiekben egy szárnyvonalat is építenének a repülőtér felé. További infók itt olvashatóak.
Képek az első Citadisról:
Még egy villamosvonal építését tervezik (F vonal). Az északi Pont Jumeaux városrészt kötné össze a dél-nyugati Montaudran negyeddel, érintve a főpályaudvart is.