Stuttgartban 2007. decemberében szűnt meg az utolsó hagyományos villamosvonalon a közlekedés, hogy átadja helyét a Stadtbahnnak. A német városban évek folyamatos és szisztematikus munkája során az 1000 mm-es nyomtávú villamos üzemről álltak át az 1435 mm-es nyomtávú Stadtbahn üzemre. Az átmeneti időszak alatt több helyen mindkét típusú jármű közlekedett a vágányokon. Ezt úgy oldották meg, hogy a közös szakaszokon három sín futott egymással párhuzamosan.
Az U15 végállomása most a Kelterplatznál van
Utolsóként tehát a 15-ös villamosvonal épült át, több szakaszban. A legutolsó szakasz Stuttgart északi részében Zuffenhausen városrészben várt a rekonstrukcióra. Március végén megnéztem, hogyan áll az építkezés.
A korábban itt lévő hurokvágányt elbontották. Az autók egy körforgalmon át keresztezik a vágányokat. Érdemes figyelni az andráskeresztre.
A Kelterplatztól észak felé már csak 1000 mm-es nyomtávú vágányok haladtak az utcákon. A szűk közterületen a villamosoknak osztozniuk kellett az autókkal is. A Stadtbahnná alakítás miatt úgy döntöttek, hogy ezt a kritikus szakaszt - Stuttgartban nem meglepő módon - alagúttal váltják ki.
Sárgával jelölve az új Stadtbahn nyomvonal, pinkkel a régi villamos nyomvonal (teljes nyomvonal itt, pdf-ben)
A Kelterplatznál bukik a föld alá az új nyomvonal, majd az Unterlander strasse alatt folytatódik.
Az épülő Zuffanhausen Rathaus állomás a Kelterplatzon
Ahol korábban villamosok jártak, oda most körforgalom épült
A következő állomás a Kirchtalstrassenél épült meg. Az út közepéről lehet majd lejutni az állomásba. Az egyik oldalról lépcsőn, a másik oldalról pedig egy rámpán.
Kirchtalstrasse állomás lejárati rámpája
Az U15 nyomvonala itt válik el a korábbi villamosvonal nyomvonalától. A vasúti vágányok és az autópálya alatt fut tovább az alagút, így a korábbi aluljáróban már nem fog csilingelni villamos.
Elveszett vágányok a Unterlander strassen
A Salzwiezenstrassenél jönnek újra a felszínre a vágányok. Az állomás már a felszínen van, ahol középperont alakítottak ki. A peronra egy gyalogos híd is vezet.
Salzwiezenstrasse állomás
Innét már ismét az eredeti nyomvonalon futnak tovább a vágányok, azonban már 1435 mm-es nyomtávval épült újjá a pálya.
Wimpfener strasse megálló már teljesen készen áll, de a peronok még nem használhatóak
Átépített pálya
Az alagút összhossza 1226 m. A Keltrerplatz és a Kirchtalstrasse között felszínről, nyitott módszerrel épült, míg a Salzwiezenstrasseig tartó szakasz bányászati módszerrel. A kivitelezés 2008 augusztusában indult és 2010 decemberére elkészültek a felszíni pályaszakaszokkal, továbbá szerkezetkész lett az alagút. Várhatóan 2011 decemberében adják át a forgalomnak az U15 új szakaszát. Addig ezen a részen U15E néven csuklós autóbuszok szállítják az utasokat.