Ahogyan arról már többször posztoltam az Építős blogon, Karlsruheben alagút épül a belvárosban a villamosok és az S-Bahn vonatok számára. Március végén volt szerencsém a német városban járni, így jöjjön egy rövid beszámoló az építkezésről.
Kaiserstrasse
A világszerte ismert karlsruhei modell lényege, hogy a városi, utcai vágányokon is közlekedhetnek olyan járművek, melyek a városon kívül a nagyvasút infrastruktúráját használják. Ezzel átszállásmentesen tudnak az agglomerációból a városba jutni az utasok. A rendszer annyira sikeressé vált Karlsruheben, hogy egyre több viszonylatot vezettek át a város fő bevásárló utcáján (Kaiserstrasse), aminek eredményeképpen szó szerint egymás mögött sorakoznak a villamosok és az elővárosokba kijáró vonatok. Lényegében átestek a ló túloldalára.
Ezért született meg az elgondolás, hogy a nagyvasútra kijáró vonatoknak alagutat építenek a bevásárló utca és a rá merőleges utca alatt (Karl Friedrich strasse), míg a villamosoknak új pályát építenek a Kaiserstrassevel párhuzamosan futó Kriegstrassen. Utóbbit a belváros szélén futó „városi autópálya” befedésével és a felszín rendezésével alakítják ki.
Építkezés az Europaplatzon
Először az állomások dobozszerkezetét alakítják ki, majd ezek után kezdődik el az alagútfúrás. A zavartalan kötöttpályás forgalom biztosítása érdekében mindezt úgy, hogy folyamatosan fenntartják a villamosközlekedést. Így az állomások az ún. milánói módszerrel kerülnek kivitelezésre.
Lamstrassei állomás építése
A majdani földalatti állomásoknak mindenhol az egyik felét készítik el első körben: a határoló falak kivitelezése után a födémet betonozzák ki. Ezalatt a másik oldalon továbbra is közlekedhetnek a villamosok. Ha ez a fele elkészült, akkor ide helyezik át a síneket és megépítik a másik oldalt. Mindezek után termelik ki a földet a födém alól és építik meg a végleges szerkezetet.
Van ahol ideiglenes pálya épült a villamosok számára
Máshol a korábban tudatosan kiépített kitérők révén, a hálózat átszervezésével oldották meg a kivitelezés miatt elbontott vágánykapcsolatokat. A Postplatzon így egyvágányozva fordulnak be a járművek a Karlstrasseből a Kriegstrasse felé.
"Helytelen" vágányon fordulnak be a villamosok a Karlstrasse felé
Mivel a 2-es járat nem tud így a Kaiserstrasse felé fordulni, ezért 2E néven új járatot indítottak. A vasúti főpályaudvar előtt végállomásozó 2-es járat pedig 6-osként közlekedik tovább.
Főpályaudvar előtt
Várhatóan 2015-re készülnek el a munkálatokkal, melyek után a Kaiserstrasseből végleg eltűnnek a sínek. A gyalogosok így szabadon járhatnak egyik üzletből a másikba és a villamosok és S-Bahnok is egymás zavartatása nélkül tudnak majd közlekedni a belvárosban.
Kronenplatzi munkálatok
Térkép az állomások látványterveivel itt.