Építős blog

Az Építős blogban közlekedési és építészeti beruházásokról olvashatsz. Határok nélkül. De ne lepődj meg ha néha egy-két jármű is feltűnik a monitoron.

facebook

Szmog

Budapest szmogtérképe

Statisztika

Kommentek

  • David a barátságos. ^.^: @Dr Milton: hát szerinted mikor jön el a nemsokára? (2022.09.24. 22:31) Szélesedik az Andor utca
  • v2peti: Mi a gond a kerékpárúttal? El van választva a közúttól. Mit kellett volna ott másképp csinálni? (2017.05.04. 12:22) A hét műtárgya 2010/15
  • skubidor: @záporjózsi: Már pedig a Római Metró felső vezetékes. S ezért csendesebb is. De miért nincs annyi ... (2016.04.14. 03:50) A római metró
  • Normális: ...pontosabban, GYALOG át lehetett menni. Ugyanúgy, ahogyan a korabeli HÉV-végállomáshoz. Persze... (2015.07.11. 00:32) Autók a villamosok ellen
  • Albu: „A 3-as és 4-es metró közötti átjáró néhány évvel ezelőtti állapota. Ezt még a 3-as metróval együt... (2015.04.09. 18:09) 35 éves a 3-as metró

Címkék

4 es metró (10) abb (1) alagút (39) alapozás (3) almati (1) alstom (6) aluljáró (7) andor utca (2) ansaldo (1) arany (1) ausztria (9) autópálya (23) a het mutargya (8) balatonfenyves (1) bebetonozott talpfa (1) bécs (1) belgium (4) belgrád (2) berlin (6) bombardier (6) bordeaux (2) bruck an der mur (3) brüsszel (1) budai fonódó (3) budapest (58) busz (7) buszkorridor (1) cadiz (1) caf (1) cdm (2) charleroi (2) Címkék (1) citadis (1) cobra11 (1) crossrail (1) csalagút (3) csehország (1) csepeli gerincút (3) csíkszereda (1) dél afrika (1) díszkivilágítás (1) dlr (1) drezda (2) egyesült királyság (5) elektromos (1) elkerülő (6) elővárosi vasút (11) építészet (51) érd (5) erdély (2) érd körbe (3) eu támogatás (11) extradosed (5) felhőkarcoló (4) felüljáró (3) ferdekábeles (11) ferencie tere (1) ferihegy (1) feszített függesztett (4) flirt (3) fogaskerekű (2) forma1 (2) franciaország (8) genf (1) gent (1) graz (5) gyalogos (7) győr (1) hess (1) hév (4) híd (53) horvátország (2) india (1) ívhíd (6) karlsruhe (5) katowice (1) kazahsztán (1) kelenföld (6) kerékpár (12) kína (4) kisvasút (1) köln (1) kolozsvár (2) koolhaas (1) körforgalom (1) kötélpálya (1) közlekedés (148) közúti vasút (44) krakkó (1) külső kerületi körút (1) lágymányosi (1) lausanne (1) lengyelország (3) light rail (6) london (8) m0 (4) m6 (2) m7 (1) madrid (1) maglev (2) magyarország (37) mainz (1) margit híd (15) marokkó (1) melbourne (1) metró (32) metrovagonmas (2) milánó (1) miskolc (1) monorail (2) moszkva (4) mumbai (1) nagysebességű (14) nagyvárad (1) németország (24) neoplan (1) nyitható híd (4) olaszország (3) oroszország (3) overground (2) oyster (1) párizs (2) peking (1) pendolino (2) pesa (1) pozsony (2) prága (2) pre metró (2) rafs (4) rakpart (9) rem (1) repülés (2) repülőtér (6) résfal (9) róma (4) románia (1) rotem (1) shanghai (1) siemens (8) sikló (2) skoda (1) skycourt (1) spanyolország (3) stadler (3) stadtbahn (6) strasbourg (3) stuttgart (12) svájc (2) szentpétervár (4) szerbia (2) szlovákia (4) szófia (2) szöul (1) s bahn (7) tábla (2) talgo (1) tátra (1) tbm (5) torony (3) toronydaru (1) toulouse (4) tram train (5) transrapid (1) trolibusz (3) tűz (1) uitp (1) újvidék (1) ulf (1) usa (1) út (19) üzbegisztán (1) val (2) valencia (1) van hool (1) városkép (7) varsó (2) vasút (50) vasútállomás (24) veke (1) velaro (6) viadukt (11) villamos (52) vízépítés (2) völgyhíd (8) vonat (20) wuhan (2) zágráb (2) Címkefelhő

Karlsruhei építkezés

2011.05.05. 08:42 Fricy

Ahogyan arról már többször posztoltam az Építős blogon, Karlsruheben alagút épül a belvárosban a villamosok és az S-Bahn vonatok számára. Március végén volt szerencsém a német városban járni, így jöjjön egy rövid beszámoló az építkezésről.

Kaiserstrasse

A világszerte ismert karlsruhei modell lényege, hogy a városi, utcai vágányokon is közlekedhetnek olyan járművek, melyek a városon kívül a nagyvasút infrastruktúráját használják. Ezzel átszállásmentesen tudnak az agglomerációból a városba jutni az utasok. A rendszer annyira sikeressé vált Karlsruheben, hogy egyre több viszonylatot vezettek át a város fő bevásárló utcáján (Kaiserstrasse), aminek eredményeképpen szó szerint egymás mögött sorakoznak a villamosok és az elővárosokba kijáró vonatok. Lényegében átestek a ló túloldalára.

Ezért született meg az elgondolás, hogy a nagyvasútra kijáró vonatoknak alagutat építenek a bevásárló utca és a rá merőleges utca alatt (Karl Friedrich strasse), míg a villamosoknak új pályát építenek a Kaiserstrassevel párhuzamosan futó Kriegstrassen. Utóbbit a belváros szélén futó „városi autópálya” befedésével és a felszín rendezésével alakítják ki.

Építkezés az Europaplatzon

Először az állomások dobozszerkezetét alakítják ki, majd ezek után kezdődik el az alagútfúrás. A zavartalan kötöttpályás forgalom biztosítása érdekében mindezt úgy, hogy folyamatosan fenntartják a villamosközlekedést. Így az állomások az ún. milánói módszerrel kerülnek kivitelezésre.

Lamstrassei állomás építése

A majdani földalatti állomásoknak mindenhol az egyik felét készítik el első körben: a határoló falak kivitelezése után a födémet betonozzák ki. Ezalatt a másik oldalon továbbra is közlekedhetnek a villamosok. Ha ez a fele elkészült, akkor ide helyezik át a síneket és megépítik a másik oldalt. Mindezek után termelik ki a földet a födém alól és építik meg a végleges szerkezetet.

Van ahol ideiglenes pálya épült a villamosok számára

Máshol a korábban tudatosan kiépített kitérők révén, a hálózat átszervezésével oldották meg a kivitelezés miatt elbontott vágánykapcsolatokat. A Postplatzon így egyvágányozva fordulnak be a járművek a Karlstrasseből a Kriegstrasse felé.

"Helytelen" vágányon fordulnak be a villamosok a Karlstrasse felé

Mivel a 2-es járat nem tud így a Kaiserstrasse felé fordulni, ezért 2E néven új járatot indítottak. A vasúti főpályaudvar előtt végállomásozó 2-es járat pedig 6-osként közlekedik tovább.

Főpályaudvar előtt

Várhatóan 2015-re készülnek el a munkálatokkal, melyek után a Kaiserstrasseből végleg eltűnnek a sínek. A gyalogosok így szabadon járhatnak egyik üzletből a másikba és a villamosok és S-Bahnok is egymás zavartatása nélkül tudnak majd közlekedni a belvárosban.

 Kronenplatzi munkálatok

Térkép az állomások látványterveivel itt.

15 komment

Címkék: közlekedés németország villamos karlsruhe tram train közúti vasút

A bejegyzés trackback címe:

https://epitos.blog.hu/api/trackback/id/tr342877971

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Luxusmoszkvicsslusszkulcs 2011.05.05. 11:13:14

Viszonylag régen megcsinálták már ezt a rendszert a németek, mindenki ismeri, de nálunk valahogy nem került be a tervek közé. Néhány hónapja olvastam valamit, hogy Hódmezővásárhely-Szeged közé terveznek valamit, végül is sín van, Rókusnál meg csak az összekötő vágányt kéne megcsinálni, de ennyi. De mit csinál Debrecen vagy Miskolc, csak hogy a villamosos városokat említsem. De a jó vasúti kapcsolattal, csak hülye helyen lévő vasútállomással rendelkező városok közül említhetném, Egert, Veszprémet, Esztergomot is...

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2011.05.05. 16:23:17

Egerben el tudnék képzelni egy Szilvásvárad-Füzesabony S-villamosvonalat a belvároson át :)

Miskolc kapcsán gondolom, ez megvan?
kvtlinux.lib.uni-miskolc.hu/ali/veevk/SVRV/
Talán ez az a tramtrain, aminek Magyarországon a legnagyobb létjogosultsága lenne.

mestska · http://cities.blog.hu 2011.05.05. 19:01:14

@Comandante en Jefe:

"egy Szilvásvárad-Füzesabony S-villamosvonalat a belvároson át "

amikor ezt az ötletet nagyon sok éve bedobtam, akkor mindenki csak hümmögött. Pedig még utasforgalmilag sem lenne elvetendő....

mestska · http://cities.blog.hu 2011.05.05. 19:01:45

amúgy meg Fricy, ennek semmi köze a szerencséhez, ez a tudás! :D

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2011.05.06. 11:25:24

@mestska:

Most nem tudom, honnan jön az ötlet, de szerintem működne. A helyi közlekedés fő tengelyének kiváltásán túl megoldaná, hogy Eger ne a semmiben lógjon vasútilag, és a szilvásváradi vonal jövőjét is biztosítaná.

Luxusmoszkvicsslusszkulcs 2011.05.06. 11:30:35

@Comandante en Jefe: Ismerem, persze, de egyelőre a villamos felújításában meg a nyugati meghosszabbításában kimerülnek a hivatalos tervek. Az egyetlen hivatalosnak látszó hazai felvetés eddig a Szeged-Hódmező vonal volt, az is csak amolyan jó lenne, ha lenne szinten.

pötyi75 2011.05.06. 13:09:52

@Luxusmoszkvicsslusszkulcs: Szeged-Hódmezőt speciel most írták ki közbeszerzésre...

Luxusmoszkvicsslusszkulcs 2011.05.06. 15:31:22

@pötyi75: Na, erről ezek szerint lemaradtam, utoljára arról olvastam, hogy szándéknyilatkozatot írt alá a két polgármester. Mi lesz a pontos nyomvonal? Szegeden gondolom a legolcsóbbat választják, Rókusnál bekötni az 1-es vonalba, de Hódmezőn lesz helyi "villamos"?

Rocko- 2011.05.07. 22:42:16

na, de hülyék ezek a németek. így majd a gyalogosak le kell menni a föld alá ha villamosozni akar. bezzeg nálunk Vitézy BKK Dávidka megoldja, hogy mindenki a felszínen közlekedhessen!

Luxusmoszkvicsslusszkulcs 2011.05.08. 13:48:34

@Rocko-: Kétbites barátom, nem kéne ezt kicsit átgondolni? :) Egy kvázi sétálóutca jellegű valami közepén ment eddig egy budapesti 4-6 villamos jellegű valami, néha még annál is hosszabb szerelvényekkel. Szerintem ezt már pont annyira jogos föld alá pakolni, mint Blahára egy zebrát építeni. Ami Karlsruhéban eddig volt, attól nálunk az NKH komplett gárdája azonnal szívinfarktust kapna. :) Nem csak a két végletben kéne gondolkodni, a világ csak az amerikai akciófilmekben olyan...

Rocko- 2011.05.08. 14:07:52

"mint Blahára egy zebrát építeni."
"Nem csak a két végletben kéne gondolkodni"
na, erről beszélek. élni, és élni hagyni.
Rogán "Dr. Oetker" Antal és a BKK egy kibaszott nagy gyalogszónát akar létrehozni a belvárosban.
csak az a baj, hogy agyatlanul csinálják. attól nem lesz senkinek se jobb, ha mindent és mindenkit kitiltanak. elszigetelt kis királyságokat építenek, ahelyett, hogy infrastrukúrában gondolkodnának.

Luxusmoszkvicsslusszkulcs 2011.05.08. 18:05:53

@Rocko-: Szerintem az elmúlt időben létesített szintbeli kereszteződések pont olyan helyen vannak ahol vagy amúgy is van lámpás kereszteződés, vagy amúgy is dugó van. Az autósoknak nem mindegy, hogy a Blahán a keresztező Rákóczi út miatt, vagy ugyanez plusz a gyalogosok miatt állnak? Petőfi híd ugyanez, előtte utána lámpa, pont az az egy zavar mindenkit a hídfőben? Lehet tolni neki, de a hídról lefelé akármerre mész lámpás kereszteződés van. Ha autópályára akarnának zebrát az más lenne (pedig az M3-ason van ilyen..), de szerintem a Belvárosban baromira nem erről van szó.
Amúgy ha megnézed, Karlsruhéban is az a cél, hogy a gyalogos forgalom zavartalan legyen a belvárosban. Az, hogy nekik egy ilyen villamosvonal a probléma, nekünk meg a 6 sávos Rákóczi út, az más kérdés, de talán az ő megoldásuk kicsit jobban működik.

Rocko- 2011.05.08. 20:52:33

@Luxusmoszkvicsslusszkulcs: "pont olyan helyen vannak ahol vagy amúgy is van lámpás kereszteződés"
üllői úton jobbra kis ívben nem volt. most emg megfogja a lámpa.
"amúgy is dugó van"
éjjel kettőkor is? tök jó, hogy várni kell a sehonnan nem érkező gyalogost, hogy soha nem átengedjük. felesleges.
közvágóhídnál pedig aluljáró volt és betömték.
"ugyanez plusz a gyalogosok miatt állnak"
ha csak és kizárólag ennyiről lenne szó, akkor azt mondom, hogy rendben van. de nem csak ennyiről szól. az aluljáró közlekedésbiztonsági szempontból biztonságosabb, és az egymást keresztezőknek (gyalogos vs. autós) gyorsabb is. mert így nem kell lámpánál állni. senkinek.
"Petőfi híd ugyanez, előtte utána lámpa, pont az az egy zavar mindenkit a hídfőben? Lehet tolni neki, de a hídról lefelé akármerre mész lámpás kereszteződés van."
hetente van abból baleset, hogy autóval az emberek szeretnének átjutni, ezért nyomja neki. aztán lámpa, fék, és az utolsónak meg nem sikerül megállni. mindezt úgy, hogy ott az aluljáró, ott a zebra, a balfasz gyalogos meg mégis az út közepén rohan át. hidd el, látom elégszer villamosról.
"de szerintem a Belvárosban baromira nem erről van szó."
ott csak az autós forgalmat zárják ki. az a baj, hogy et teljes lezárással érik el. ezzel pedig nem csak az autót zárják ki, hanem mindent. mentő, tűzoltó, (egyéni és köz) áruszállítás, tömegközlekedés, mozgássérült közlekedés-e. ennek mégis ki a fene örül? annyira jó csúszós, majd 1 év után feltört járólapon gyalogolni, télen nyáron? ezt ki a fene élvezi? mert aki ott lakik, az tuti nem.

"Amúgy ha megnézed, Karlsruhéban is az a cél, hogy a gyalogos forgalom zavartalan legyen a belvárosban."
lásd fentebb: ki az aki gyalogolni akar?
"de talán az ő megoldásuk kicsit jobban működik."
az biztos.

Luxusmoszkvicsslusszkulcs 2011.05.09. 09:01:20

@Rocko-:
Éjjel kettőkor ordas nagy marhaság nem sárga villogóra kapcsolni a lámpákat, azt azért tisztázzuk, de ez nem azt jelenti, hogy nappal baj, ha ott van.
Üllőin jobbra, nem mindegy, hogy az a lámpa fog meg, vagy 2 sarokkal odébb, ami a körút egyenes irányára van hangolva a villamos miatt? Aki kanyarodik az szív a lámpánál, ez általában mindenhol így van.
Vágóhíd, na az tényleg el van b@szva, de nem kicsit. Nem a közúti kapacitás miatt, a gyalogos zöld befér oda a Soroksári zöldje mellé, nem tart fel senkit. Ott van elszúrva, hogy a Lágymányosi híd felől Csepel felé kanyarodó sávon, meg a Csepel felől jövő másik 4 sávon nem egyszerre van gyalogos zöld. Ez a HÉV felé nem is gond, kibírja az ember azt fél percet, meg az eloszlás is kb egyenletes (egyszerre max 1 villamosnyi ember jön). A másik irányban viszont nagyon gázos, mert ha bejön egy 6 kocsis HÉV, és mindenki egyszerre akar átmenni a villamoshoz, akkor egyszerűen feltorlódnak az út közepén lévő járdaszigeten, (meg mellette, meg átmennek a piroson, meg fel sem jutnak és állnak az úton stb...) mert jönnek az autók északról Csepel felé.
Érdekes, én nem tolom neki (dehogy nem, csak mondjuk tisztában vagyok a féktávommal), ezért még egyszer sem csúsztam bele senkibe, ha megállt előttem a pirosnál. Főleg, hogy ha nem emeletes busz megy előtted 20 centire, akkor ellátsz a feje fölött, és te is látod, hogy mikor pirosodik a lámpa. Az, hogy a gyalogosok az aluljáró meg a zebra helyett az út közepén mennek át, az sem a lámpa hibája. Sőt, ha van zebra, akkor valószínűleg kevesebben mennek át szabálytalanul mint eddig, mert lesz aki inkább kivárja a zöldet.
Belváros: Szerintem nehezen lehet olyan helyet találni ahol 2 saroknyira nincs valami tömegközlekedés. Nem kell gyalogolni. Áruszállítás dettó. Senki nem mondta, hogy meg tud állni az ajtóban, de ez szerintem a Belvárossal jár. Szanaszét kéne büntetni azokat akik rakodóhelyen állnak meg, máris lenne hely. Lehet, hogy 2 saroknyira, de erre szerintem a kézikocsi egész jó megoldás, aki meg nem tud kézikocsin 2 saroknyiról bevinni pár hordó sört, az menjen varrónőnek, ne áruszállítónak. A burkolat minőségével kapcsolatban pedig teljes mértékben egyetértek, de ne mossuk össze a közlekedési rendszer koncepcióját a kivitelezési minőséggel. Szar tervet is lehet gyönyörűen megcsinálni, meg jó tervet is trehányul, de ez nem értem, hogy hogy jön ide.

Rocko- 2011.05.09. 20:48:02

@Luxusmoszkvicsslusszkulcs: "Éjjel kettőkor ordas nagy marhaság nem sárga villogóra kapcsolni a lámpákat"
mégis megteszik.
"de ez nem azt jelenti, hogy nappal baj, ha ott van."
szerintem okoz problémát.
"az a lámpa fog meg, vagy 2 sarokkal odébb"
na ez a baj, hogy nincsenek zöldhullámok, hanem piroshullámok vannak. kvázi gyorshajtásra kényszerítik az autóval közlekedőt, ha nem akar állandóan lámpánál állni.
nem csak én látom így:
totalcar.hu/magazin/velemeny/2011/02/23/ejjel_csakis_szazzal_a_varosban/
"Nem a közúti kapacitás miatt, a gyalogos zöld befér oda a Soroksári zöldje mellé, nem tart fel senkit."
boráros tér felől rendszeresen pirosat ad, mire odaér az ember. feltart.
"mert ha bejön egy 6 kocsis HÉV, és mindenki egyszerre akar átmenni a villamoshoz, akkor egyszerűen feltorlódnak az út közepén lévő járdaszigeten"
így van, erről beszélek.
"ezért még egyszer sem csúsztam bele senkibe, ha megállt előttem a pirosnál."
én sem. de mindenki szeretne haladni, ennek megfelelően nyomja is.
"Főleg, hogy ha nem emeletes busz megy előtted 20 centire, akkor ellátsz a feje fölött"
hahaha!
kis és nagy áruszállítok, buszok, SUV-ok. normál autóból már alig látni kifele.
"Az, hogy a gyalogosok az aluljáró meg a zebra helyett az út közepén mennek át, az sem a lámpa hibája."
ez igaz, ellenben generálja, a hülyeséget. hogy akár zödl, akár nem, átrohangálnak rajta. mert hogy zebra, akkor lehet. tipikus eset Móricz/Bartók Bélán.
"Szerintem nehezen lehet olyan helyet találni ahol 2 saroknyira nincs valami tömegközlekedés."
hát ha nem lesz hol járnia, akkor elfogy.
"Nem kell gyalogolni."
hát akkor hogyan? V. kerület Váci utcába hogyan jutsz be?
"Senki nem mondta, hogy meg tud állni az ajtóban, de ez szerintem a Belvárossal jár. "
ki mondta, hogy kötelező? ez nem érv kérlek, hogy ezzel jár, nem kötelező szívnia annak, aki belvárosban lakik.
"Szanaszét kéne büntetni azokat akik rakodóhelyen állnak meg, máris lenne hely."
ez eddig oké. ha lenne rakodóhely. de sokszor nincs.
"aki meg nem tud kézikocsin 2 saroknyiról bevinni pár hordó sört, az menjen varrónőnek, ne áruszállítónak"
ez így van. viszont kihagytad az időfaktort. nem midnegy, hogy egy nap fele, harmada, negyede lepakolással telik vagy addig is lehet szállítani.
"de ez nem értem, hogy hogy jön ide"
:)
tapasztalatból.
süti beállítások módosítása