Az egykoron német, ma francia nagyváros vasúti főpályaudvarát 1883. augusztus 15-én adták át a nagyközönségnek. Korábban egy fejállomás volt itt, ami azonban forgalmi szempontból nem volt kedvező és kicsivé is vált a növekvő utasszám miatt. Az új főpályaudvar tervezője a berlini Johann Jacobsthal volt, aki reneszánsz stílusjegyek felhasználásával alkotta meg az épületet. A pályaudvar homlokzata 128 méter hosszú, belső tere alapvetően két szintes. A földszinten helyezkednek el az utasforgalmi terek, a felső szinten pedig a peronok.
TGV indul Párizs felé
1878-ban kezdődött az építkezés és 5 évvel később át is adták, de véglegesen csak 1898-ra készült el. Építése idején is nagyon korszerű volt már: központi fűtéssel látták el az épületet, elektromos világítást is kapott, míg a csomagokat lifttel jutatták fel a peronszintre. A vágányok felé acélszerkezetű tető került, részben üvegfedéssel. Nemcsak utasforgalmi tere volt, hanem teherpályaudvart és remízt is kialakítottak.
Az átépítés előtti homlokzat (Forrás: Wikipedia, JuergenG)
1901 és 1906 között kibővítették az épület két-két végét. Az egyikben posta, a másikban rendőrőrs kapott helyet. Ekkor telepítették át a kocsiszínt a külvárosba. 1936-ban három új peronnal bővítették a pályaudvart.
Az utascsarnok
A 2006/2007-es menetrendváltástól Strasbourg felé is közlekedik TGV vonat. Emiatt a pályaudvart átépítették. A 150 millió €-s beruházás keretében Franciaország legnagyobb, számítógép-vezérlésű kitérő-állító rendszerét építették ki. Új, acél-üveg szerkezetű héjat kapott a homlokzat, ami alatt alakítottak ki új utasvárót. Ennek révén a korábban megépült földalatti villamos-megálló lejárata is az épületbe lett integrálva. Négy hónapos késéssel, 2007. november 5-én adták át a felújított épületet.
A régi homlokzat elé épített üveg-acél héj belülről
Belülről nagyon impozáns ez az új üveghéj, kívülről azonban nekem annyira nem tetszett. A tükröződő felülete miatt nem látni a szerintem szép, eredeti homlokzatot. Ellenben szépen látható rajta a tér többi épülete.
Nem látszik a szép régi homlokzat
Az épület előtti tér is megújult. A korábbi teljes díszkő burkolatú tér helyén díszpark épült, alatta P+R parkoló és 850 kerékpár tárolására alkalmas B+R parkoló található.
Személyvonat érkezik
A TGV megjelenésével megnőtt az állomás utasforgalma (kb. napi 60 ezer fő), ami idéntől várhatóan tovább fog emelkedni a LGV Rhin-Rhône vonal átadásával.