16 éve, 1994. november 25-én indult újra a villamosközlekedés a francia nagyvárosban. Korábban 1878 és 1960 között már volt közúti vasúti üzem Strasbourgban, de az akkori trendek szerint a teljes hálózatot felszámolták, hogy helyet biztosítsanak az egyre növekvő autós forgalomnak.
Autók helyett villamos a belvárosban (Alstom Ctadis 403)
Az 1980-as években merült fel, hogy újra kötöttpályás üzemet kellene bevezetni Strasbourgban. Sokáig a számos más francia nagyvárosban is megtalálható VAL-rendszer és a modern villamos versengett egymással. Végül 1989-ben a villamos mellett döntöttek, elsősorban financiális okok miatt. A gazdasági számítások ugyanis kimutatták, hogy 1 km-nyi VAL-rendszerű pálya árából 4 km-nyi villamospályát lehetne építeni.
Füves pálya az Európai Parlamentnél Eurotram villamossal
Cél volt, hogy a villamosvonal építésével a belváros forgalmát radikálisan lehessen csökkenteni. Így a külső végállomásokon P+R parkolók kiépítésére is sor került. Emellett a belvárosi utcákat is a gyalogosoknak adták át. A sínek lefektetésén túl tehát a városfejlesztési elemek is megjelentek.
2007-ben üvegbúrát kapott a főpályaudvar homlokzata
Az 1994-ben átadott villamosalagút
Az első 9,8 km hosszú vonalat tehát 1994-ben adták át, mely az „A” jelet kapta. A főpályaudvar alatt 17 méter mélyen egy 1400 m-es alagutat építettek. Itt egy megállót is kialakítottak, de a többi már mind a felszínen valósult meg, 1998-ban hosszabbították meg, majd „D” jelzéssel egy betétjáratot is indítottak.
Homme de Fer megálló
2000 szeptemberében egyszerre nyílt meg a „B” és „C” jelű vonal. A Homme de Fer megállónál átszállóhelyet hoztak létre a két „törzsvonal” között. A megálló felett kör alakú üvegtetőt tettek, mely a strasbourgi villamosüzem jelképévé vált azóta. A hálózat 2007-ben bővült tovább: a „D” vonalat a német határ felé hosszabbították meg. Távlatban ezt a Rajna folyó túlpartján fekvő németországi Kehl városáig építenék tovább. Ugyanebben az évben a meglévő vágányok felhasználásával, a vágánykapcsolatok révén új viszonylatot indítottak „E” jelzéssel, így az Európa Parlamentet is elérték már a villamosok. 2008-ban a „B” vonal mindkét végén újabb megállókat adtak át. Térkép a vonalhálózatról.
Füves pályás híd...
A poszt apropóját az adta, hogy 2010. november 27-én pedig megnyitották az új „F” jelű vonalat (ismertető pdf-ben), mely részben a meglévő vágányokon halad, de keleti irányban Vaubanig egy megállónyi új pályaszakaszt is átadtak. Ezzel egyidőben a „C” vonal útvonalát megváltoztatták és a Homme de Fer megálló után új szárnyvonalat építettek a főpályaudvarig két új megállóval. Az új hálózat térképe.
A "C" vonal új szárnyvonalának építése 2010 áprilisában
Így mostanra egy hatvonalas, 77 megállós, 55,2 km összhosszúságú hálózat jött létre Strasbourgban. A vonalakon két típusú jármű közlekedik: az első ütem átadásakor a Bombardier Eurotram villamosai jelentek meg a síneken. 2003-ban jelentek meg a városban az Alstom Citadis járművei. Előbbieken látszik már a kor, több olyan villamossal is utaztam, ami igen lelakott belső állapotú volt (Eurotram belső). A nagy, egyszárnyú ajtók lassan nyílnak, ami az utascsere idejét növeli. Az újabb Citadis járműveken szerencsére ezek már eltűntek és belső világuk is sokkal letisztultabb lett. A megállókban érintésmentes kártyaleolvasó berendezések vannak elhelyezve. Akinek nincs ilyen bérlete, az a peronokon megtalálható automatákból vehet jegyet, amit azoknál érvényesíteni is lehet.
Peron jegykezelőkkel
2015-ig várhatóan az „A” vonal kap újabb szakaszokat. Nyugati végén elágazó vonallá alakítják át, mely során a meglévő szakasz utolsó egy megállónyi részét felhagyják. Déli végén is meghosszabbítják a vonalat. A „D” vonalat – mint ahogy korábban írtam -, Kehl főpályaudvaráig szeretnék kibővíteni. Korábban tervezték északi irányú meghosszabbítását is Cronenbourgig, de ezt végül elvetették, helyette BRT-rendszerű gyorsbusz lehet. 2015-ig újabb alagút építését tervezik a főpályaudvar alatt, melyre a „C” vonal meghosszabbítása miatt lesz szükség. Az új alagút a későbbiekben a déli irányú tram-train vonal része is lesz.