Építős blog

Az Építős blogban közlekedési és építészeti beruházásokról olvashatsz. Határok nélkül. De ne lepődj meg ha néha egy-két jármű is feltűnik a monitoron.

facebook

Szmog

Budapest szmogtérképe

Statisztika

Kommentek

  • David a barátságos. ^.^: @Dr Milton: hát szerinted mikor jön el a nemsokára? (2022.09.24. 22:31) Szélesedik az Andor utca
  • v2peti: Mi a gond a kerékpárúttal? El van választva a közúttól. Mit kellett volna ott másképp csinálni? (2017.05.04. 12:22) A hét műtárgya 2010/15
  • skubidor: @záporjózsi: Már pedig a Római Metró felső vezetékes. S ezért csendesebb is. De miért nincs annyi ... (2016.04.14. 03:50) A római metró
  • Normális: ...pontosabban, GYALOG át lehetett menni. Ugyanúgy, ahogyan a korabeli HÉV-végállomáshoz. Persze... (2015.07.11. 00:32) Autók a villamosok ellen
  • Albu: „A 3-as és 4-es metró közötti átjáró néhány évvel ezelőtti állapota. Ezt még a 3-as metróval együt... (2015.04.09. 18:09) 35 éves a 3-as metró

Címkék

4 es metró (10) abb (1) alagút (39) alapozás (3) almati (1) alstom (6) aluljáró (7) andor utca (2) ansaldo (1) arany (1) ausztria (9) autópálya (23) a het mutargya (8) balatonfenyves (1) bebetonozott talpfa (1) bécs (1) belgium (4) belgrád (2) berlin (6) bombardier (6) bordeaux (2) bruck an der mur (3) brüsszel (1) budai fonódó (3) budapest (58) busz (7) buszkorridor (1) cadiz (1) caf (1) cdm (2) charleroi (2) Címkék (1) citadis (1) cobra11 (1) crossrail (1) csalagút (3) csehország (1) csepeli gerincút (3) csíkszereda (1) dél afrika (1) díszkivilágítás (1) dlr (1) drezda (2) egyesült királyság (5) elektromos (1) elkerülő (6) elővárosi vasút (11) építészet (51) érd (5) erdély (2) érd körbe (3) eu támogatás (11) extradosed (5) felhőkarcoló (4) felüljáró (3) ferdekábeles (11) ferencie tere (1) ferihegy (1) feszített függesztett (4) flirt (3) fogaskerekű (2) forma1 (2) franciaország (8) genf (1) gent (1) graz (5) gyalogos (7) győr (1) hess (1) hév (4) híd (53) horvátország (2) india (1) ívhíd (6) karlsruhe (5) katowice (1) kazahsztán (1) kelenföld (6) kerékpár (12) kína (4) kisvasút (1) köln (1) kolozsvár (2) koolhaas (1) körforgalom (1) kötélpálya (1) közlekedés (148) közúti vasút (44) krakkó (1) külső kerületi körút (1) lágymányosi (1) lausanne (1) lengyelország (3) light rail (6) london (8) m0 (4) m6 (2) m7 (1) madrid (1) maglev (2) magyarország (37) mainz (1) margit híd (15) marokkó (1) melbourne (1) metró (32) metrovagonmas (2) milánó (1) miskolc (1) monorail (2) moszkva (4) mumbai (1) nagysebességű (14) nagyvárad (1) németország (24) neoplan (1) nyitható híd (4) olaszország (3) oroszország (3) overground (2) oyster (1) párizs (2) peking (1) pendolino (2) pesa (1) pozsony (2) prága (2) pre metró (2) rafs (4) rakpart (9) rem (1) repülés (2) repülőtér (6) résfal (9) róma (4) románia (1) rotem (1) shanghai (1) siemens (8) sikló (2) skoda (1) skycourt (1) spanyolország (3) stadler (3) stadtbahn (6) strasbourg (3) stuttgart (12) svájc (2) szentpétervár (4) szerbia (2) szlovákia (4) szófia (2) szöul (1) s bahn (7) tábla (2) talgo (1) tátra (1) tbm (5) torony (3) toronydaru (1) toulouse (4) tram train (5) transrapid (1) trolibusz (3) tűz (1) uitp (1) újvidék (1) ulf (1) usa (1) út (19) üzbegisztán (1) val (2) valencia (1) van hool (1) városkép (7) varsó (2) vasút (50) vasútállomás (24) veke (1) velaro (6) viadukt (11) villamos (52) vízépítés (2) völgyhíd (8) vonat (20) wuhan (2) zágráb (2) Címkefelhő

Így épült a SkyCourt

2010.12.07. 09:18 Fricy

Nemrég egy e-mail landolt a postafiókomban, melyben meghívást kaptam a Budapest Airport Zrt.-től, hogy ha van időm és kedvem, menjek el a december 2-án tartandó, a Ferihegyen épülő SkyCourt épületszárny bejárására. Kapva kaptam az alkalmon és elfogadtam a meghívást.

A SkyCourt

Ferihegy 2A termináljában volt a találkozó, ahol kiderült, hogy a bejárás csak szűk körű lesz: mindössze néhány bloggert kerestek meg, akiknek a profiljába vág a repülés. az építészet vagy a közlekedési beruházások bemutatása.

Alapozás előkészítése

A Ferihegyi repülőtér privatizációját anno a Heathrowt is üzemeltető BAA angol cég nyerte el és az akkor szintén pályázó Hochtief vezette német konzorcium csak a második lett. Nem sokkal később azonban a spanyol Ferrovial megvették az angolok cégét, majd 1,9 milliárd euróért a Hochtief kivásárolta Ferihegyet a spanyoloktól, így ők lettek az új tulajdonosok. A privatizációs szerződés azonban előírta, hogy az elmaradt fejlesztéseket is végre kell hajtani. Így egy 200 millió eurós összértékű programot indítottak a budapesti nemzetközi légikikötő modernizáláshoz, mely az angol-spanyol éra alatt nem igazán haladt előre.

A pinceszint építése

A BUD Future névre keresztelt fejlesztési csomag több elemet tartalmaz: egyrészt a SkyCourt nevű új épületszárny felépítését a meglévő 2A és 2B terminálok között, másrészt a 2A és 2B terminálok átépítését, harmadrészt a Budapest Cargo City légi áruszállítási épületek felhúzását.

A 70 millió eurós SkyCourt egy új utasforgalmi csarnok lesz a 2A és a 2B terminálok között. A korábban itt álló épületrész elbontásával nyert területre megálmodott új szárny révén növelhető majd a check-in pultok száma. Így csökkenthető lesz a várakozási idő a beszálláskor, amivel az egyidejűleg kiszolgálható utasszám növelése is elérhető.

A darabokban leszállított acél tartókat helyben szerelték össze

Az új 40 ezer négyzetméteres épületrészt tehát csak az induló utasok használhatják majd. A becsekkolás után mind az A, mind a B szárnyból ide fognak érkezni az emberek. A repülőkre való feljutás előtt azonban mindenki át fog haladni a Heinemann által üzemeltetett, 1400 négyzetméteres duty free shopon. Ez a koncepció már bevált Ferihegy 1-en is, ahol ennek a kialakításnak köszönhetően 50%-kal növekedett a vásárló utasok száma a korábbi állapothoz képest. A nagy csarnokba érve két szinten további üzletek, éttermek, kávézók fogják várni az indulásra váró utasokat. KFC, Burger King, Leroy Cafe lesz az ismertebb láncok közül. Itt nyitja első hazai egységét a francia Hippopotamus.

Egyszerre zajlott a vasbeton és az acélszerkezetek építése

Az építkezés 2009-ben kezdődött a bontási munkálatokkal. Ezt megelőzően a korábban itt helyet kapott egységek számára ideiglenes konténerirodákat alakítottak ki. Az alapozási munkálatok során rosszabb minőségű altalajt találtak a kivitelezők, mint amire a tervek alapján előzetesen számítani lehetett, így fúrt cölöpökre ültették rá az új épületet. Az épület összetett: egyrészt monolit vasbeton szerkezeteket, másrészt hatalmas acél szerkezeteket terveztek.

Toronydaruk repülővel

A tető acélszerkezete összesen 14 darab, egyenként mintegy 75 tonnás főtartóból áll össze. A kiegészítő elemek összsúlya további 150 tonna. A hatalmas acélelemeket speciális konvoj szállította éjszakánként a kivitelező KÉSZ Zrt. kecskeméti telepéről a repülőtérre, hogy nappal ne zavarják sem az autópálya, sem a repülőtér forgalmát. Az egyenként hozzávetőlegesen 5 méter széles, 20 méter hosszú és 12 tonna súlyú elemek speciális járműveken érkeztek Ferihegyre és részleges előszerelés után daruk emelték a helyükre.



A Skycourt csarnoka

Egy főtartó 5, illetve 6 egységből áll össze. Mindkét típusú főtartóban három egységet már előre egymáshoz illesztenek. Így a kiegészítő elemekkel együtt jön létre a 14 darab 70 méter hosszú acélmonstrum, amelyek egymás mellett sorakozva alkotják majd a kagyló formájú tetőszerkezetet.

Így néz ki a főtartó belülről

A tartók méretüknél fogva olyan nagyok, hogy azokba el tudták helyezni a gépészeti egységeket is. Itt futnak a légkondícionáló berendezés csövei, továbbá a korszerű tűzvédelmi rendszer is. A tartókat borító acéllemezeken kis nyílások találhatóak, melyeken keresztül nagynyomású, vízködöt tudnak permetezni a csarnokba. A tartókon belül kényelmesen lehet sétálni, így a karbantartó személyzet munkája is egyszerebbű válik.

A főtartók, az azokat alátámasztó acélcsövek és az üvegfal

Az acéltartók egyrészt a földszintre, majd az íves kialakítás révén a csarnok felett egy 20 méter magas üvegfal mögött, acélcsöveken keresztül támaszkodnak a födémre.

A főtartók alsó részén helyezték el a világítótesteket is

Az üvegfalon keresztül a járatukra váró utasok láthatják a reptér forgalmát. Az acéltartók között pedig többrétegű üvegfedést helyeztek el, mely révén természetes fény árad a csarnokba.

Az összes acélszerkezet a repülőkével azonos típusú fehér festést kapott.

A földszinten üzletek, a galériaszinten éttermek lesznek

A földszinten új csomagelosztó rendszer is létesül. A legkorszerűbb technológiát építették be ide is, mely révén a gyanús csomagok is könnyedén kiszűrhetőek. A rendszer már teljesen kész, jelenleg a próbaüzem folyik.

Az új csomagelosztó rendszer

A pinceszinten elhelyeztek egy Caterpillar hajómotort is, melyet arra az esetre építettek be, ha áramszünet lenne a reptéren. A motor 15 másodperc alatt tud felpörögni, hogy elegendő energiát termeljen. A beindítást lendkerekek biztosítják, melyek mágneses erőtérben, vákuumban forognak alapesetben. Ha áramszünet lenne, akkor pedig az így tárolt energia révén tudják a hajómotort beüzemelni.

Végszükség esetén

Az új épület jól beleilleszkedik a korszerű reptérépítészet vonalába. Ami nagyon szimpatikus számomra, hogy mindez magyar tervezőcsapat tervezésében, magyar kivitelezésben valósul meg.

Ilyen lesz a SkyCourt belseje

Az épületet Hardy Mihály, a reptér szóvivője, Kurucz László, a vállalati kapcsolatok igazgatóságának munkatársa, Tima Zoltán, az épület főtervezője és Stephan Schattney, a Budapest Airport Zrt. repülőtér fejlesztési igazgatója mutatta be. Ezúton is köszönet a lehetőségért.

A külön nem jelölt képeket a Budapest Airport Zrt. bocsájtotta rendelkezésemre.

16 komment

Címkék: budapest közlekedés magyarország építészet ferihegy repülőtér skycourt

A bejegyzés trackback címe:

https://epitos.blog.hu/api/trackback/id/tr132495500

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

akva 2010.12.07. 10:28:52

Tetszik a cikk és külön örülök annak, hogy úgy tudom megnézni a változásokat, hogy nem kell egy egész napos túraként elzarándokolnom Ferihegyre!

pecz 2010.12.07. 11:45:30

Egy darab check in pulttal sem kell több, viszont sokkal több security check folyosó kellene.

Globetrotter2014 2010.12.07. 11:49:44

Jó a poszt, szép hogy újabb pénzkeresési lehetőségen dolgoznak, és talán már valamit nyújtanak is az európai szinten is drága árakért, de a lényeg még mindig kimaradt: mikor fognak valamit kezdni a balkáni beléptetéssel?

Art Mooney 2010.12.07. 12:26:23

kb. 3. poszt ugyanazzal a tartalommal az index-címlapon. valakinek nagyon fontos h kedvező színben tűnjön fel a ba (= valaki nagyon meg lett kenve). és sztem nem a posztíró...

Tapmancs 2010.12.07. 12:36:55

Amíg többek között a parkolási rendszeren nem változtatnak (=bankkártyát elfogadó automata), továbbá nincs gyorsvasút, addig ez egy balkáni reptér marad. Hangsúlyozom, többek között.

Tapmancs 2010.12.07. 12:39:34

A csarnok maga egyébként tetszik. De elég tré dolog világszenzációként beállítani azt hogy üvegfalon lehet lesegetni a gépeket. Ritka az olyan reptér európában ahol ez nincs így, már évtizedek óta.

kida 2010.12.07. 12:58:22

@Art Mooney: vagy mindenkit meghívtak az eseményre és most egymástól függetlenül írnak róla a blogjukban. ez még nem jutott eszedbe?

pzo 2010.12.07. 13:25:42

Néhány kép arról,hogy kerültek a szerkezeti elemek az építkezésre:

www.facebook.com/album.php?aid=13695&id=111932788830461

RIO 2010.12.07. 14:03:18

és még néhány látványterv:

www.visiongraphics.hu

Lova 2010.12.07. 14:24:49

egyetértek pecz-cel. Hetente utazok, Ferihegy 2-vel a legnagyobb baj nem a check-in pultok alacsony száma, hanem
- több self check-in gép kellene meg online check-in lehetőség minden társaságra akár helyben nyomtatható jeggyel (nem mindenkinek van otthon nyomtatója) vagy mobilos jeggyel.
- több és hatékonyabb biztonsági ellenőrzési pont. sokszor csak azt kéne elmondani a népeknek, hogy ne a szalag végén kezdjenek el kapkodva vetkőzni meg pakolni
- több és kényelmesebb várakozó ülőhely kint és bent is. Ismerős a múltkor hajnali hármas gépre várt miután feljött az utolsó vonattal, és egy műanyag széken kellett nyomorognia egész éjszaka. Sok helyen vannak kényelmes fotelek a várókban. Legyenek itt is.
- normális taxi szolgáltatás, akár telefonos rendelést akár "udvari taxit" használsz. (talán ez most megoldódik!)

A sky court amúgy szép lesz és igényes, örülök hogy ilyen nagyot lép előre szinvonalban Ferihegy.

Balatonrajongó 2010.12.07. 16:44:35

Szia meg szeretnélek hívni vendég bloggernek a www.balatoniwiw.hu közösségi oldalra, ahol többezren olvasnák naponta szívesen az írásaidat.
Üdv, Karcsi

Art Mooney 2010.12.07. 21:31:03

@kida: elolvasni amit írtam, az még nem jutott eszedbe?

segítek: nem azt furcsállom, h 3 blog írt róla, hanem h mind3 poszt egyből ment is az index címlapjára.

Quick_6 2010.12.08. 10:45:06

Egy több emeletes P+R parkoló is kell valamint közvetlen kapcsolat a 3-as metróval. Ez esetben a taxisok lehúzhatják a rolót, mert csak a pénzes emberek fognak taxiba ülni. Az egyszerű turisták inkább vesznek egy vonaljegyet és metróval kényelmesen bejutnak a városba.

spag · http://railzone.nl 2010.12.08. 11:15:18

kötöttpálya egyhamar nem lesz sajnos, de a taxi rendszert tényleg ki kéne takarítani.

hány új szekuriti sor lesz végül a skycourtban? (meg tudod Fricy tőlük kérdezni?) valóban elfogadhatatlan a jelenlegi állapot, és csendben megjegyzem nincs időnk vásárolni ha kivétel nélkül mindenki last callal megy át a szekuritin akkor is ha check in desk nyitáskor kezdett.

walentyn77 2010.12.09. 17:28:39

igen nagyon szép lesz az új skycourt.afő vállalkozók felveszik a sok milliót,csak arra senki nem gondol(persze sokan nem tudják),hogy az építkezésen dolgozó embereket elfelejtik kifizetni!úgy látszik a több milliárdból már nem telik az emberek bérére!!!!!!!!!
süti beállítások módosítása