Nemrég egy e-mail landolt a postafiókomban, melyben meghívást kaptam a Budapest Airport Zrt.-től, hogy ha van időm és kedvem, menjek el a december 2-án tartandó, a Ferihegyen épülő SkyCourt épületszárny bejárására. Kapva kaptam az alkalmon és elfogadtam a meghívást.
A SkyCourt
Ferihegy 2A termináljában volt a találkozó, ahol kiderült, hogy a bejárás csak szűk körű lesz: mindössze néhány bloggert kerestek meg, akiknek a profiljába vág a repülés. az építészet vagy a közlekedési beruházások bemutatása.
Alapozás előkészítése
A Ferihegyi repülőtér privatizációját anno a Heathrowt is üzemeltető BAA angol cég nyerte el és az akkor szintén pályázó Hochtief vezette német konzorcium csak a második lett. Nem sokkal később azonban a spanyol Ferrovial megvették az angolok cégét, majd 1,9 milliárd euróért a Hochtief kivásárolta Ferihegyet a spanyoloktól, így ők lettek az új tulajdonosok. A privatizációs szerződés azonban előírta, hogy az elmaradt fejlesztéseket is végre kell hajtani. Így egy 200 millió eurós összértékű programot indítottak a budapesti nemzetközi légikikötő modernizáláshoz, mely az angol-spanyol éra alatt nem igazán haladt előre.
A pinceszint építése
A BUD Future névre keresztelt fejlesztési csomag több elemet tartalmaz: egyrészt a SkyCourt nevű új épületszárny felépítését a meglévő 2A és 2B terminálok között, másrészt a 2A és 2B terminálok átépítését, harmadrészt a Budapest Cargo City légi áruszállítási épületek felhúzását.
A 70 millió eurós SkyCourt egy új utasforgalmi csarnok lesz a 2A és a 2B terminálok között. A korábban itt álló épületrész elbontásával nyert területre megálmodott új szárny révén növelhető majd a check-in pultok száma. Így csökkenthető lesz a várakozási idő a beszálláskor, amivel az egyidejűleg kiszolgálható utasszám növelése is elérhető.
A darabokban leszállított acél tartókat helyben szerelték össze
Az új 40 ezer négyzetméteres épületrészt tehát csak az induló utasok használhatják majd. A becsekkolás után mind az A, mind a B szárnyból ide fognak érkezni az emberek. A repülőkre való feljutás előtt azonban mindenki át fog haladni a Heinemann által üzemeltetett, 1400 négyzetméteres duty free shopon. Ez a koncepció már bevált Ferihegy 1-en is, ahol ennek a kialakításnak köszönhetően 50%-kal növekedett a vásárló utasok száma a korábbi állapothoz képest. A nagy csarnokba érve két szinten további üzletek, éttermek, kávézók fogják várni az indulásra váró utasokat. KFC, Burger King, Leroy Cafe lesz az ismertebb láncok közül. Itt nyitja első hazai egységét a francia Hippopotamus.
Egyszerre zajlott a vasbeton és az acélszerkezetek építése
Az építkezés 2009-ben kezdődött a bontási munkálatokkal. Ezt megelőzően a korábban itt helyet kapott egységek számára ideiglenes konténerirodákat alakítottak ki. Az alapozási munkálatok során rosszabb minőségű altalajt találtak a kivitelezők, mint amire a tervek alapján előzetesen számítani lehetett, így fúrt cölöpökre ültették rá az új épületet. Az épület összetett: egyrészt monolit vasbeton szerkezeteket, másrészt hatalmas acél szerkezeteket terveztek.
Toronydaruk repülővel
A tető acélszerkezete összesen 14 darab, egyenként mintegy 75 tonnás főtartóból áll össze. A kiegészítő elemek összsúlya további 150 tonna. A hatalmas acélelemeket speciális konvoj szállította éjszakánként a kivitelező KÉSZ Zrt. kecskeméti telepéről a repülőtérre, hogy nappal ne zavarják sem az autópálya, sem a repülőtér forgalmát. Az egyenként hozzávetőlegesen 5 méter széles, 20 méter hosszú és 12 tonna súlyú elemek speciális járműveken érkeztek Ferihegyre és részleges előszerelés után daruk emelték a helyükre.
A Skycourt csarnoka
Egy főtartó 5, illetve 6 egységből áll össze. Mindkét típusú főtartóban három egységet már előre egymáshoz illesztenek. Így a kiegészítő elemekkel együtt jön létre a 14 darab 70 méter hosszú acélmonstrum, amelyek egymás mellett sorakozva alkotják majd a kagyló formájú tetőszerkezetet.
Így néz ki a főtartó belülről
A tartók méretüknél fogva olyan nagyok, hogy azokba el tudták helyezni a gépészeti egységeket is. Itt futnak a légkondícionáló berendezés csövei, továbbá a korszerű tűzvédelmi rendszer is. A tartókat borító acéllemezeken kis nyílások találhatóak, melyeken keresztül nagynyomású, vízködöt tudnak permetezni a csarnokba. A tartókon belül kényelmesen lehet sétálni, így a karbantartó személyzet munkája is egyszerebbű válik.
A főtartók, az azokat alátámasztó acélcsövek és az üvegfal
Az acéltartók egyrészt a földszintre, majd az íves kialakítás révén a csarnok felett egy 20 méter magas üvegfal mögött, acélcsöveken keresztül támaszkodnak a födémre.
A főtartók alsó részén helyezték el a világítótesteket is
Az üvegfalon keresztül a járatukra váró utasok láthatják a reptér forgalmát. Az acéltartók között pedig többrétegű üvegfedést helyeztek el, mely révén természetes fény árad a csarnokba.
Az összes acélszerkezet a repülőkével azonos típusú fehér festést kapott.
A földszinten üzletek, a galériaszinten éttermek lesznek
A földszinten új csomagelosztó rendszer is létesül. A legkorszerűbb technológiát építették be ide is, mely révén a gyanús csomagok is könnyedén kiszűrhetőek. A rendszer már teljesen kész, jelenleg a próbaüzem folyik.
Az új csomagelosztó rendszer
A pinceszinten elhelyeztek egy Caterpillar hajómotort is, melyet arra az esetre építettek be, ha áramszünet lenne a reptéren. A motor 15 másodperc alatt tud felpörögni, hogy elegendő energiát termeljen. A beindítást lendkerekek biztosítják, melyek mágneses erőtérben, vákuumban forognak alapesetben. Ha áramszünet lenne, akkor pedig az így tárolt energia révén tudják a hajómotort beüzemelni.
Végszükség esetén
Az új épület jól beleilleszkedik a korszerű reptérépítészet vonalába. Ami nagyon szimpatikus számomra, hogy mindez magyar tervezőcsapat tervezésében, magyar kivitelezésben valósul meg.
Ilyen lesz a SkyCourt belseje
Az épületet Hardy Mihály, a reptér szóvivője, Kurucz László, a vállalati kapcsolatok igazgatóságának munkatársa, Tima Zoltán, az épület főtervezője és Stephan Schattney, a Budapest Airport Zrt. repülőtér fejlesztési igazgatója mutatta be. Ezúton is köszönet a lehetőségért.
A külön nem jelölt képeket a Budapest Airport Zrt. bocsájtotta rendelkezésemre.