Miután elkészült a Hoover-gát, a hatalmas betonmonstrum egyre népszerűbbé vált a turisták körében is, mivel csodálatos kilátás nyílt róla a kanyonra. A XX. század végére már egyre nagyobb problémát okozott, mivel a sok autó akadályozta a gáton átvezetett 93-as számú főút forgalmát.
A völgyhíd látványterve
A 2001. szeptember 11-ei terrortámadások után biztonsági okokból is egyre többen javasolták, hogy mihamarabb megoldást kellene találni arra, hogy a gát tetejéről levegyék az átmenő forgalmat. Így született meg a kanyon feletti új völgyhíd terve.
A gáttól 490 m-re jelölték a viadukt helyét, 260 m-re az alvíz szintjétől. A teljes hossza 579 méter lesz, melyből a középső nyílás 329 m-es. A híd pillérei és a középső ív vasbetonból készül, míg az útpálya acélszerkezetű lesz. 2x2 sávos autópálya vezet majd keresztül rajta. A gyalogosok számára a híd északi oldalán járda is épül, hogy onnét is megtekinthessék a gátat.
A projekt keretében tehát nemcsak a völgyhíd készül el, hanem a megközelítését szolgáló autópálya szakasz is. Egy-egy autópálya-csomópont lesz a szakasz két végén, itt alakítják ki a kapcsolatokat a 93-as út régi nyomvonalával. Az ugyanis továbbra is megmarad, de már csak mint a gátat kiszolgáló út. A környezetvédelmi szempontokat is figyelembe véve több vadátjáró is épül az autópálya felett.
A közbenső pillérek építése
A híd tanulmányterve már 1998-ban elkészült. A kiviteli terveken 2001-től dolgoztak a mérnökök. Az építkezés 2003-ban kezdődött el. A kivitelezés nagy nehézségeket okozott már ekkor is, mivel a közbenső pillérek és a középső föld ív alapjait a meredek, néhol szinte függőleges sziklafalba kellett elkészíteni. Az építési anyagok mozgatását is meg kellett valahogy oldani. Ezért a kanyon két oldalán hatalmas acéltornyokat állítottak fel, melyeket erősen lehorgonyoztak a kemény sziklába. Ezek után kábeleket feszítettek ki a tornyok között. A kábeleken futó „vasmacska” segítségével már bárhova el tudták juttatni a betont és az acélbetéteket ill. az építéshez szükséges zsalutáblákat.
Összedőlt acéloszlopok
2006 szeptemberében azonban bekövetkezett a katasztrófa: nagy szélvihar csapott le az építési területre, aminek következtében két torony összedőlt, magával rántva a teljes kábelrendszert. Szerencsére senki nem sérült meg a baleset során, de az építkezés ideje emiatt nagy csúszásba került. Csak 2007 tavaszára sikerül újra felépíteni a darurendszert.
A közbenső ív építése
A középső ív 2009 augusztusára ért össze 2009 végére az összes közbenső pillért is befejezték és megkezdődhetett az acél útpálya elemek elhelyezése. A tervek szerint 2010 novemberében fogják a forgalomnak átadni az átkelőt. A beruházás összköltsége eléri a 234 millió dollárt.
A híd 2010 elején
Az építkezés alatt döntöttek arról, hogy a völgyhidat „Mike O'Callaghan és Pat Tillman emlék híd”-nak fogják elnevezni. Mike O'Callaghan a koreai háború veteránja volt, aki később Arizona állam kormányzója, majd Las Vegas Sun újság főszerkesztője lett és 2004-ben hunyt el. Pat Tillman az Arizona Cardinals nevű amerikai foci csapat tehetséges játékosa volt, de feladva karrierjét inkább Afganisztánba ment harcolni, ahol 2004-ben „baráti tűzben” vesztette életét.
A képek a www.skyscrapercity,com oldalról származnak.