A repülésnek egy óriási előnye van minden más utazással szemben: mégpedig a gyorsaság, ami az utazással töltött időben mutatkozik meg. Azonban ha hozzávesszük azt az időt, amíg kijutunk a nagyvárosoktól olykor több km-re lévő repülőtérre és várakozunk a csekkolásra, már korántsem olyan kedvező ez a kép. Főleg, ha a cél, ahova szeretnénk eljutni, viszonylag nincs távol. Ezzel szemben a vonatok a városok központjából indulnak és oda érkeznek (az esetek többségében). Így nem meglepő, hogy a nagysebességű vasúti hálózatok folyamatos fejlesztése drasztikus hatással bír a rövid- és középtávú repülőutakra.
Ezt alátámasztandó jelent meg nemrég egy cikk az egyik szakportálon, ahol a spanyolországi belföldi légi járatok utasszám-változását elemezték a spanyol AVE nagysebességű vasúti hálózat új szakaszainak átadása előtt és utáni időszakokban. Az Ibériai-félsziget legnagyobb államában 1992-ben nyílt meg az első nagysebességű vasútvonal Madrid és Sevilla között, hogy az ott megrendezendő világkiállításra kényelmesen el lehessen jutni. Évről-évre újabb és újabb szakaszokat adtak át mára egy kiterjedt hálózat jött létre. A fejlesztésekkel azonban még korántsem álltak le, rengeteg energiát és pénzt költve a fővárostól sugárirányban a főbb nagyvárosok elérését célozták meg.
Az említett cikkben több viszonylatot elemeztek 1999 és 2009 közötti időtartamban. Az alábbi grafikonon a tíz legjelentősebb Madridból kiinduló úti cél utasszám adatsora látható.
A Madrid-Malaga és a Mardid-Barcelona viszonylat esetében jelentős visszaesés tapasztalható 2007-ben. Ekkor gördült be az első Talgo vonat Malagába és készült el az első szakasza a barcelonai vonalnak. A visszaesés Barcelona esetében mintegy 40%-os, míg Malagánál 50%.
Ez a folyamat több európai nagyváros között is fennáll. Sőt, még csak fokozódni fog, annak ellenére, hogy a diszkont légitársaságok áraikkal még mindig versenyképesek tudnak lenni a nagysebességű vasúttal szemben. De a vasúti piacnyitás további átrendeződést fog okozni. Elég csak arra gondolni, hogy hamarosan indul a Deutsche Bahn közvetlen Köln-London járata és az Air France is tervez saját vonatot indítani a brit fővárosba.
A grafikon a www.anna.aero oldalról származik.