2009. augusztus 21-én elkezdődött a budapesti Margit híd felújítása. Lezárták a hidat a gépjárműforgalom elől. Az átkelőn csak a BKV járművei, taxik haladhatnak át. A gyalogosoknak a déli oldali járda áll rendelkezésre, amit a kerékpárosokkal is meg kell osztani.
Emlékezetes a 2006-os év nyara, mikor a Combinók érkezése miatt kifeszített új felsővezetékek súlyát nem bírták el a Margit híd tartóoszlopai.
Több kitört tövestől, amiatt napokig pótlóbuszok jártak az Oktogon és a Moszkva tér között. Mindenféle busz járt ekkor a Nagykörúton, hiszen közben zajlott a 2-es metró felújítása a Déli és az Astoria között és a szóba jöhetó pótlóbuszok java a metrót pótolta. A 60-as busz is a Nyugatihoz járt ekkor. Végül egy idieglenes kitérőt építettek a Jászai Mari térre, így legalább a hídig járhattak a villamosok. Néhány kép megtekinthető az alábbi galériában:
És hogy miért is kell felújítani a Margit hidat? Nos, az utolsó nagyobb felújítás az 1970-es években volt. Azóta sok víz lefolyt a Dunán és sok sós hólé is lefolyt a hídon. Emiatt a vasbeton pályalemez repedéseibe befolyó víz elkezdte enni az acélbetéteket és maga a híd acéltartói is károsodtak.
Súlyos károsodások a pályalemezen és az acélszerkezeten
A megnövekedett forgalmi terhelés sem tett jót a hídnak, az útburkolat sem volt már jó állapotban, ahogyan a közúti vasúti pálya sem. Ennek felújítása mindig kimaradt a sorból.
A felújítás során kicseréli a teljes vasbeton pályaszerkezetet. A híd közepén lévő villamosmegállók megközelítését biztosító gyalogos aluljárót megszüntetik. Nos, ezért nem fog szerintem senki búcsúkönnyeket ejteni. A sötét, hugyszagú, összefirkált lyuk kimondhatóan az egyik szégyenfoltja volt a városnak. Helyette tehát új jelzőlámpás gyalogosátkelők létesülnek. Korhú kandelláberek kerülnek a híd két oldalán a járdákra. A villamosok felsővezetéktartó oszlopai középre kerülnek és szintén díszes kialakításúak lesznek. Az elrozsdásodott korlátok helyett az eredetinek megfelelő újakat szerelnek fel a hídra. A szigeti szárnyhídhoz hasonlóan a főnyílások is andráskereszt rácsozást kapnak.
A Margit híd új keresztmetszete (Forrás: mfor.hu)
Felújítják a pillérek szobrait, a hiányzókat pótolják. A híd közepén lévő pillért obeliszkekkel díszítik. Mindkét hídfőben visszaállítják a 4-4 hiányzó kandellábert. A pillérek burkolata is megújul, és a pályatest kiszélesítése miatt észak felé meghosszabbítják azokat. Örömteli módon a budai hídfőben lévő HÉV-aluljáró fogadócsarnoka is megújul. Zsolnay csempeburkolatot fog kapni és a jelenlegi foghíjas ővegfal helyére boltíves kapuzat épül.
A hidat tehát 2009. augusztus 21-én lezárták. Azóta biztonsági őrök és renfőrők állnak a hídfőkben és a próbálkozó autósokat nem engedik tovább. A híd környékén az első napokban nem lehetett nagyobb dugókat tapasztalni, azonban az iskolai időszak kezdete után ez biztosan másképpen lesz. A híd nagy részének elkorlátozása után az északi oldal felől megkezdték a híd alsó beállványozását. A Pestre vezető oldalon felmarták az aszfaltot, hogy helyére megépülhessen a villamosok idieglenes pályája.
Az idieglenes közúti vasúti pálya elhelyezkedése (Forrás: mfor.hu)
Alátétlemezek és sínek beépítésre várva
Ezután indulhat a meglévő pályalemez bontása és majd az új megépítése. A felújítás első szakasza 2010 augusztusáig tart, várhatóan akkor indulhat meg újra a forgalom a hídon. A munkálatokkal 2011 tavaszán végezhetnek. További képek itt:
A kerékpáros forgalom számára az északi oldalon létesül kétirányú kerékpárút. Emiatt is szélesítik ki a hidat. A korábban bemutatott tervek szerint a déli oldalon is lett volna egy sáv a járdán, ez azonban úgy tűnik, mégsem lesz.