Az ország legnagyobb környezetvédelmi beruházása folyik Budapesten, a Csepel-sziget északi csúcsán. Épül egy nagy szennyvíztisztító, aminek révén végre megoldhatóvá válik, hogy fővárosunk mocska ne tisztítatlanul folyjon a Dunába. Ennek keretében a budai oldalon zajlik a főgyűjtő csatorna kivitelezése, mely összegyűjti a szennyvizet és eljuttatja a tisztítóba. A főgyűjtő egy szakasza a budai rakparti villamosok pályája alatt fog elhelyezkedni. Így vált csak lehetővé, hogy ennek a projektnek a kapcsán felújíthassák azt és korszerű felépítményen haladhassanak a járművek.
A régi végállomás a Batthyány téren
Beépítésre váró vasbeton csatornacsövek és vasúti sínek
Ez a járulékos beruházás mindenképpen hasznos, de nem minden tekintetben. Először is az "összehangoljuk a munkákat" címszó keretében néhány hónapig sikerült elérni azt, hogy egyszerre volt lezárva a Szabadság híd és a rakpart Jégverem utca és Batthyány tér közötti szakasza. Szerencsére a Szabadság hídon azóta már járhatnak a villamosok, mégha a Fővám téren össze is érnek kicsit a járművek tükrei.
Sárgák a Jégverem utcánál
A régi közúti vasúti pályát teljesen elbontják
A közúti vasúti pálya rekonstrukciójának megtervezésekor döntés született arról, hogy a vágányzóna ne aszfalt burkolatot kapjon, hanem díszburkolatot. Ez még rendben is van, hiszen mégiscsak egy központi területen haladnak át a villamosok. Városképileg is jól mutat az ilyen, ha jól vannak kiválasztva a felhasznált anyagok és a kivitelezés is eléri a minőségi színvonalat. Bár nem értem, hogy a füvesített pálya miért nem merült fel, mint lehetőség. Ha nem is a teljes hosszon, de pl. a Várkert bazár előtt, a Lánchíd déli oldalán vagy a Jégverem utcától északra. Igazi füves pályára gondoltam, mint amilyen például Bordeaux-ban vagy már Prágában is épült (és még számtalan helyen). Nem arra az izére, ami az Akadémia mellett kiszáradt.
A szomszédé mindig zöldebb (Prága)
De a díszburkolat melletti döntés miatt a korszerű pályáról is lemondhatunk. Miért is? Jelenleg Budapesten a korszerű egyenlő a RAFS pályával. Lassan már 15 éve ilyen épül szerte a városban. (RAFS = rugalmas alátámasztású, folyamatos sínágyazású) Lényege ennek a rendszernek, hogy a vasbeton alaplemezre gumiszalagokra helyezik a síneket, amiket további rezgést elnyelő oldalsó elemekkel vesznek körbe és a sínek közötti rész kiöntik betonnal. A tetejére jön 2 cm vékony aszfaltréteg. Az alkalmazott sínleerősítés megkívánja, hogy nyomtávtartó rudakat helyezzenek el a sínszálak között, megakadályozandó azok oldalsó elvándorlását. Ezeket elég sűrűn kell beépíteni. Így azonban nem lehet díszburkolatot lerakni a vágányzónába. Hosszas tanakodás után megszületett a megoldás: akkor építsünk bebetonozott talpfás vágányt! :O
Ez lenne a korszerű pálya?
Ennyit a korszerűségről. Kicsit körül kellett volna nézni a sínleerősítés piacon és lehetett volna megoldást találni erre a problémára, nem ilyen - már elnézést a kifejezésért - gagyit választani. A használt betonaljakra fektetett vadiúj talpfák körbebetonozása ugyanis szerintem minden, csak nem modern. Számos lehetőség létezik betonlemezes pályák esetében is füvesített pálya kialakítására. (A szegedi fejlesztési tervek között megjelent végre hazánkban is: a Rókus körúton ilyen fog épülni.)
Bordeaux-ban sikerült megoldani a díszburkolat problémát
Nemrég döntés született arról, hogy rövid időn belül megépülhet a budai fónódó villamoshálózat. Ennek keretében vágánykapcsolatot alakítanak ki a Török utcán és a Frankel Leó utcán át a Bécsi úttal. A meghosszabbított 61-es villamos így a Moszkva téren át egészen a Vörösvári útig haladhat majd. Továbbá a Batthyány tér és a Margit híd között visszaépítik a vágányokat és megteremtik a kapcsolatot itt is a Bécsi úttal. Ezáltal a tervek szerint a 19-es és a 41-es villamosok is a Vörösvári útig járnak majd.
Ennek ismeretében furcsa, hogy a Batthyány téren a napokban felállított egyik új felsővezeték-tartó oszlop a vonalhosszabbítás útjában áll...