2008. december 26. óta zajlanak a próbafutások az első Siemens Velaro RUS nagysebességű vasúti szerelvénnyel a Moszkva-Szentpétervár vonalon. Az új vonatok 250 km/h sebességgel közlekednek, de akár 300 km/h-val is képesek lennének haladni. Összesen nyolc szerelvényt (ebből négy kétáramnemű) rendeltek a Siemenstől, amelyek lényegében megyegyeznek a Deutsche Bahn vonalain közlekedő ICE 3-as generációjával, csak természetesen szélesebb nyomtávú (1520 mm) forgóvázai vannak. Így azonban a jármű is tágasabb, 3265 mm széles lehetett. Egy szerelvény tíz kocsiból áll össze és a teljes hossza eléri a 250 métert. Egyszerre 604 utast szállíthat.
Az új járművek érkezése előtt a vasúti pályán rekonstrukciós munkálatok folytak 2004 és 2007 között. Jelenleg az ER-200-as szerelvények szállítják az utasokat a két nagyváros között, valamint a "Névai Expressz"-nek is nevezett mozdonyos szerelvények. Ezek kb. 160-180 km-h-val közlekednek. A gyorsabb vonatok révén a menetidő 4 óra 30 percről 3 óra 45 percre csökkenthető.
A műszerfal:
Igor is megnézte a vonatot :)
Egy rövid kis videóm a belső térről:
További nagysebességű vasútvonalak tervei
A Karelian Trains üzemeltetésében várhatóan 2010-től az Alstom által gyártott Pendolino szerelvények fognak közlekedni Helsinki és Szentpétervár között. A cég a finn és az orosz állami vasút közös vállalata, mely a Pendolinókkal fogaj végezni a két város közötti utasszállítást. Az új, kétáramnemű szerelvények révén az utazási idő 5 és fél óráról 3 órára csökken a 220 km/h-s végsebességnek köszönhetően. A vonat a finn vasutak által jelenleg is használt Pendolinókra alapul, azonban az újak jobban fel lesznek készítve a zord téli körülménykre.
Komoly tárgyalások folynak a Sumitomo Corporation nevű céggel, mely a japán Sinkanszen üzemeltetője. A 2014-es téli olimpiai játékokat Szocsiban rendezik, így a Moszkva-Szocsi vonal esetében felmerült a szándék egy új vonal megépítésére, bár túl sok idejük már nem lesz erre. Ezen kívül a Moszkva-Nyizsnyij Novgorod közötti vonalon is a Sinkanszen rendszer alkalmazása vetődött fel, annak ellenére, hogy korábban itt is a német ICE rendszer kiépítése került szóba (a fentivel megyegyző Velarókkal).
Ennél is nagyobb szabású projekt (álom?) azonban a Transzszibéria vasút tervezett megreformálása. Már felvették a kapcsolatot a Sinkanszen üzemeltetőivel, hogy közösen fogjanak neki a munkának. A tervek szerint a jelenlegi 7 napos menetidőt 2-3 napra csökkentenék. Még ha bármi is megvalósul a tervből, akkor sem valószíinű, hogy 2030 előtt elindulhatnak az új pályán a szerelvények. Sőt, egyenlőre az sem eldöntött, hogy csak teherszállításra vagy személyvonatok közlekedtetésére is használják azt.