Prágában a belső autópályagyűrűt nevezik M0-nak, melynek első szakasza az 1980-as években készült el. Jelenleg is folyik az északnyugati szektor építése Malovanka és Troja városrészek között, mely szinte végig alagútban vezet. Az előzetes tanulmánytervekben három nyomvonalat vizsgáltak, melyek közül végül a Blanka fedőnevű középsőt választották ki és dolgoztak ki részletesen. A másik kettő Dana és Hana néven futott.
Három részre osztható az 5895 m hosszú épülő út:
- az első szakasza (kék) Malovanka és a Prašný híd között 1400m hosszú;
- a második (narancs) 1005 m hosszú a Prašný híd - Špejchar között;
- míg az leghosszabb harmadik szakasza (sárga), 3090 m hosszú Špejchar - Troja között.
Az alagutak négy helyen kapcsolódnak a meglévő városi úthálózathoz. Ezek csomópontja igen impozáns kialakításúak, amint azt az alábbi látványtervek jól szemléltetik.
- Malovanka csomópontban kezdődik az új alagút.
- Prašný híd csomópontnál mélygarázs is épül.
- Hradčanská metróállomás környékén a felszínt rendezik.
- Špejcharnál is mélygarázs épül az alagút mellett.
- Troja a másik vége az alagútnak. Itt kapcsolódó beruhásként, de nem ennek a projektnek a keretében egy új híd is épül.
Egy animáció megtekinthető itt.
Az építkezés 2004-ben kezdődött a Malovanka csomópontnál és azóta folyamatosna zajlik a munka. A teljes alagútrendszert 2011-ben tervezik átadni. A beruházás összköltsége 25,7 milliárd cseh korona (kb. 267 milliárd Ft).
A kivitelezés során kétféle technológiát alkalmaznak. A felszínről, nyitott munkagödörben készülnek el a keretalagutak, és bányászati technológiával a mélyebben fekvő szakaszok.
- Malovanka:
- Špejchar
- Troja:
- Bányászati technológiával épülő alagút:
2008 májusában itt is bekövetkezett az, ami minden alagútépítő rémálma. Szerencse a szerencsétlenségben, hogy az omlás egy parkban történt, így személyi sérülés nem történt. A felszínen azonban egy 10 méter átmréőjű, 17 méter mély lyuk keletkezett.
Forrás: www.ceskedalnice.cz, www.tunelblanka.cz
Képek az építkezésről: www.ceskedalnice.cz/foto/mof6