2011. május 27-30. Között vágányzár volt a 30a vasútvonalon, így az Érd alsón át közlekedő vonatok Érd felső felé jártak. Két okból rendelték ezt el: egyrészt a Növény utcai aluljáró építése, másrészt az M0 szélesítése kapcsán épülő új felüljáró miatt.
Elbontott vasúti átjáró ás áthelyezett vasúti pálya a Növény utcánál
A budatétényi Növény utcánál a Nagytétényi út és a 6-os út ill. közvetve az M0 közötti kapcsolat javítása érdekében döntött évekkel ezelőtt a beruházó NIF Zrt., hogy egy aluljáróval orvosolják a problémát, ami itt kialakult. A 6-os számú főút új nyomvonalának és az M0 első szakaszának átadása után a Növény utca forgalma is megnövekedett, sokan nem mentek el a Hárosi útnál lévő felüljáróhoz, hogy azon keresztül érjék el a Nagytétényi utat. A 6-os út párhuzamosan halad a 30a vasútvonallal, így sajnálatos módon több baleset is történt a Növény utcai szintbeli vasúti átjáróban. A 6-os útról leforduló autósok közül néhányan nem vették észre a tilos jelzést és ráhajtottak a sínekre. Miután egy alkalommal egy teherautót csapott el így egy vonat, balesetbiztonsági szempontból jobbnak látta a hatóság, hogy lezárja azt. Mivel azonban így a horgásztelepen élők nagy kerülő árán tudtak csak az otthonaikba eljutni, végül kis mértékben átépítették az átkelőt. A 6-os út felé egyirányúsították az utat, majd újra megnyitották az átkelőt. Az igény azonban továbbra is fennállt az ellenkező irányú átkelésre is, amit csak növelt az időközben felépült Campona bevásárlóközpont forgalomvonzó hatása.
Az aluljáró és az új kapcsolatok vázlatrajza
Hossza munka során született meg a terv, hogy a vasútvonal alatt egy aluljáró épüljön. A párhuzamosan futó 6-os út alatt is tovább kell vezetni azonban az aluljárót, mivel a csomóponti kapcsolatot másképpen nem lehet megadni a 6-os úttal. Az aluljáróba a meglévő , de átépítésre kerülő Növény utcai jelzőlámpás csomóponton keresztül lehet majd lejutni. Ehhez e 6-os út felől a Duna felé kell majd lefordulni és egy 180 fokos visszafordító után lehet majd külön szintben keresztezni a 6-os utat és a 30a vasútvonalat, majd tovább hajtani a Nagytétényi út felé. Ellenkező irányból a 6-os út és az M0 csomópontja felé egy közvetlen elérést biztos rámpa épül a 6-os út és a vasútvonal közé.
Épülő aluljáró
A Nagytétényi út külső szakasza felé a szüneteltetett 43-as villamosvonal korábbi nyomvonala helyén épül egy kapcsolat, a vasúti kereszteződés előtt kiépítendő csomóponttal. Míg a Nagytétényi út belső szakasza és a Campona felé a meglévő aluljárón keresztül lehet majd eljutni.
Itt lesz a rámpa, mely közvetlen kapcsolatot biztosít a 6-os úttal
Néhány hónapja kezdődtek meg a munkálatok. Lezárták a Növény utcát és a vasút ill. a 6-os út mellett elkészítették az aluljáró résfalait. A Duna felőli oldalon már az alaplemezt is készítik. Jelenleg a 6-os út korrekcióját építik, amire azért van szükség, hogy elférjen a korábban említett rámpa a vasút és a 6-os út közé.
A hétvégi vágányzár során pedig a korábban elkészült ideiglenes töltésre helyezték át a vasúti pályát, hogy megépülhessen a hídszerkezet, amin a vonatok fognak majd haladni. Két ütemben készül el a híd: először az elbontott vágány helyén (ahol előbb még majd az aluljárót is meg kell építeni), majd a mostani ideiglenes pálya helyén. Tehát itt már alkalmassá teszik a műtárgyat, hogy arra a később megvalósuló Kelenföld és Tárnok közötti második vágány elhelyezhető legyen.
Elhúzott vasúti pálya
Az aluljáróban a közúttól különálló kétirányú kerékpárutat is építenek. Gyalogosok számára is ez lesz majd használható és ezen keresztül lehet majd elérni a tervezett új vasúti megálló peronjait is.
M0 felüljáró építés a 30a vasútvonal és a 6-os főút felett
Az M0 autóút déli szakaszának átépítése kapcsán a vasútvonal és a 6-os út felett a meglévő felüljárótól délre új műtárgy épül. A vasút feletti hídgerendákat is beemelték a vágányzár alatt.
Május 27-én a reggeli csúcsban még jártak a vonatok, majd 8 óra után Érd felső felé kerültek a szerelvények. Albertfalva állomás erre az időszakra kiesett az utasforgalomból, míg Nagytétény állomás és Tétényliget megállóhely ellátására Budatétény és Érd, Kálvin tér között autóbusz közlekedett. A buszra történő átszállásra beprogramozták a Flirtök kijelzőit is, hangos utastájékoztatás azonban nem volt.
Az állomásokon és a megállóhelyeken az információk ismertetése kimerült annyiban, hogy kihelyezték a megváltozott menetrendről szóló tájékoztatókat (nejlontasakban, A4-es lapokon). Szerencsés lenne, ha figyelemfelkeltőbb módon, pl. piros vagy sárga táblákra függesztenék ki ezeket a hirdetményeket. A napi utasok ugyanis nem nézegetik a kiírásokat, mert fejből tudják melyik vonathoz mennek. Azonban egy rikító színű táblára jobban odafigyelnének. Pozitívum azonban, hogy néhány lelkes vasutas a vágányzár előtti napokban tájékoztatta a vonatra várakozó utasokat a változásról.