Építős blog

Az Építős blogban közlekedési és építészeti beruházásokról olvashatsz. Határok nélkül. De ne lepődj meg ha néha egy-két jármű is feltűnik a monitoron.

facebook

Friedl Bútormanufaktúra

Szmog

Budapest szmogtérképe

Statisztika

Kommentek

  • v2peti: Mi a gond a kerékpárúttal? El van választva a közúttól. Mit kellett volna ott másképp csinálni? (2017.05.04. 12:22) A hét műtárgya 2010/15
  • skubidor: @záporjózsi: Már pedig a Római Metró felső vezetékes. S ezért csendesebb is. De miért nincs annyi ... (2016.04.14. 03:50) A római metró
  • Normális: ...pontosabban, GYALOG át lehetett menni. Ugyanúgy, ahogyan a korabeli HÉV-végállomáshoz. Persze... (2015.07.11. 00:32) Autók a villamosok ellen
  • Albu: „A 3-as és 4-es metró közötti átjáró néhány évvel ezelőtti állapota. Ezt még a 3-as metróval együt... (2015.04.09. 18:09) 35 éves a 3-as metró
  • Albu: Az a villamosmegálló… az megér egy pofont! A tervezés a szakma csúcsa… na persze! (Dolgoztam ben... (2014.06.25. 12:28) Hogyan készült a Fővám téri aluljáró?

Címkék

4 es metró (10) abb (1) alagút (39) alapozás (3) almati (1) alstom (6) aluljáró (7) andor utca (2) ansaldo (1) arany (1) ausztria (9) autópálya (23) a het mutargya (8) balatonfenyves (1) bebetonozott talpfa (1) bécs (1) belgium (4) belgrád (2) berlin (6) bombardier (6) bordeaux (2) bruck an der mur (3) brüsszel (1) budai fonódó (3) budapest (58) busz (7) buszkorridor (1) cadiz (1) caf (1) cdm (2) charleroi (2) Címkék (1) citadis (1) cobra11 (1) crossrail (1) csalagút (3) csehország (1) csepeli gerincút (3) csíkszereda (1) dél afrika (1) díszkivilágítás (1) dlr (1) drezda (2) egyesült királyság (5) elektromos (1) elkerülő (6) elővárosi vasút (11) építészet (51) érd (5) erdély (2) érd körbe (3) eu támogatás (11) extradosed (5) felhőkarcoló (4) felüljáró (3) ferdekábeles (11) ferencie tere (1) ferihegy (1) feszített függesztett (4) flirt (3) fogaskerekű (2) forma1 (2) franciaország (8) genf (1) gent (1) graz (5) gyalogos (7) győr (1) hess (1) hév (4) híd (53) horvátország (2) india (1) ívhíd (6) karlsruhe (5) katowice (1) kazahsztán (1) kelenföld (6) kerékpár (12) kína (4) kisvasút (1) köln (1) kolozsvár (2) koolhaas (1) körforgalom (1) kötélpálya (1) közlekedés (148) közúti vasút (44) krakkó (1) külső kerületi körút (1) lágymányosi (1) lausanne (1) lengyelország (3) light rail (6) london (8) m0 (4) m6 (2) m7 (1) madrid (1) maglev (2) magyarország (37) mainz (1) margit híd (15) marokkó (1) melbourne (1) metró (32) metrovagonmas (2) milánó (1) miskolc (1) monorail (2) moszkva (4) mumbai (1) nagysebességű (14) nagyvárad (1) németország (24) neoplan (1) nyitható híd (4) olaszország (3) oroszország (3) overground (2) oyster (1) párizs (2) peking (1) pendolino (2) pesa (1) pozsony (2) prága (2) pre metró (2) rafs (4) rakpart (9) rem (1) repülés (2) repülőtér (6) résfal (9) róma (4) románia (1) rotem (1) shanghai (1) siemens (8) sikló (2) skoda (1) skycourt (1) spanyolország (3) stadler (3) stadtbahn (6) strasbourg (3) stuttgart (12) svájc (2) szentpétervár (4) szerbia (2) szlovákia (4) szófia (2) szöul (1) s bahn (7) tábla (2) talgo (1) tátra (1) tbm (5) torony (3) toronydaru (1) toulouse (4) tram train (5) transrapid (1) trolibusz (3) tűz (1) uitp (1) újvidék (1) ulf (1) usa (1) út (19) üzbegisztán (1) val (2) valencia (1) van hool (1) városkép (7) varsó (2) vasút (50) vasútállomás (24) veke (1) velaro (6) viadukt (11) villamos (52) vízépítés (2) völgyhíd (8) vonat (20) wuhan (2) zágráb (2) Címkefelhő

Stuttgarti síneken – 2. rész: a fogaskerekű

2010.05.13. 08:17 Fricy

1884. augusztus 23-án nyitották meg a stuttgarti fogaskerekű vasutat a város déli része és az akkor még különálló Degerloch település között. 1934-ben vette át az üzemeltetését a SSB. Nem turista célokat szolgál, szerves része a városi közlekedési hálózatnak. Ma a 10-es viszonylatszámot viseli.

A pálya jelenlegi hossza 2,2 km és 207 méter szintkülönbséget küzd le. A megnyitáskor csak 1,93 km volt, Legnagyobb emelkedése 175 ezrelék, de a kocsiszínbe vezető vágány egy szakasza 200 ezrelékes. Korábban itt volt az alsó végállomása. 1936-ban helyezték át a Marienplatzra, hogy kedvezőbb kapcsolatot biztosítsanak a város felé.

Kezdetben gőzüzemű volt, majd 1902-ben elkezdték villamosítani a vonalat, ami két évig tartott. Ezek után csak vasárnap jártak gőzösök, végül 1921-ben ezt is megszüntették. 1971-ben, a Marienpletzon található Stadtbahn állomás építésekor az eredetileg kétvágányos alsó végállomást egyvágányossá alakították át.

1983-ban vezették be a kerékpárszállító kocsik használatát, melyet a jármű elé helyeztek el. A hegyre tartó kerékpárosok a mai napig előszeretettel így közlekednek. 1994-ben hosszabbítják meg a vonalat a hegyen, hogy jobb átszállást teremthessenek az itt közlekedő többi járathoz.

A vonalon két helyen tudnak kitérni egymás elől a szembe jövő járművek. A helyi lakosok csak Zacke néven említik a fogaskerekű vasutat, ami csipkét jelent. Több térképen is így találjuk meg. 

Bookmark and Share

8 komment

Címkék: közlekedés híd németország stuttgart fogaskerekű

A bejegyzés trackback címe:

https://epitos.blog.hu/api/trackback/id/tr951998203

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

mestska · http://cities.blog.hu 2010.05.13. 09:26:25

A különálló alatt azt érted, hogy közigazgatásilag is különálló? (mint a mai külső budapesti kerületek voltak 100 éve?)

mestska · http://cities.blog.hu 2010.05.13. 09:27:29

amúgy nem tudtam, hogy az alsó, és felső végét egyaránt meghosszabbították, bár az alsó vége gyanús volt azért. Köszi az infot :)

Fricy · http://epitos.blog.hu 2010.05.13. 09:28:37

@mestska:
Igen. Én így értelmeztem a forrásszöveget, de ha valakinek van más infója, akkor javítom.

Attus Germanicus · http://attus.hu 2010.05.13. 11:34:10

Degerloch önálló település volt, 1908-ban csatolták Stuttgarthoz. Itt van egy lista, hogy melyik mai városrészt mikor csatolták be Sttuttgartba:
de.wikipedia.org/wiki/Stuttgart#Eingemeindungen

Luxusmoszkvicsslusszkulcs 2010.05.13. 17:43:34

SSB lesz az, az SBB egy országgal délebbre lakik. :)

dodisax 2010.05.15. 15:53:54

A nyomtáv itt is bővült, ahogy a többi vonalon, vagy megmaradt az 1000 mm? mert gondolom nem nagyon van átjárhatóság közvetlenül a fogaskerekű és a normális villamoshálózat között.

Fricy · http://epitos.blog.hu 2010.05.16. 10:00:18

@dodisax:
Maradt 1000 mm. Semmi nem indokolta, hogy bővítsék a nyomtávot, mert ahogyan írtad is, nincs és nem is volt soha átjátási lehetőség a villamos/Stadtbhan hálózatra.