Építős blog

Az Építős blogban közlekedési és építészeti beruházásokról olvashatsz. Határok nélkül. De ne lepődj meg ha néha egy-két jármű is feltűnik a monitoron.

facebook

Szmog

Budapest szmogtérképe

Statisztika

Kommentek

  • David a barátságos. ^.^: @Dr Milton: hát szerinted mikor jön el a nemsokára? (2022.09.24. 22:31) Szélesedik az Andor utca
  • v2peti: Mi a gond a kerékpárúttal? El van választva a közúttól. Mit kellett volna ott másképp csinálni? (2017.05.04. 12:22) A hét műtárgya 2010/15
  • skubidor: @záporjózsi: Már pedig a Római Metró felső vezetékes. S ezért csendesebb is. De miért nincs annyi ... (2016.04.14. 03:50) A római metró
  • Normális: ...pontosabban, GYALOG át lehetett menni. Ugyanúgy, ahogyan a korabeli HÉV-végállomáshoz. Persze... (2015.07.11. 00:32) Autók a villamosok ellen
  • Albu: „A 3-as és 4-es metró közötti átjáró néhány évvel ezelőtti állapota. Ezt még a 3-as metróval együt... (2015.04.09. 18:09) 35 éves a 3-as metró

Címkék

4 es metró (10) abb (1) alagút (39) alapozás (3) almati (1) alstom (6) aluljáró (7) andor utca (2) ansaldo (1) arany (1) ausztria (9) autópálya (23) a het mutargya (8) balatonfenyves (1) bebetonozott talpfa (1) bécs (1) belgium (4) belgrád (2) berlin (6) bombardier (6) bordeaux (2) bruck an der mur (3) brüsszel (1) budai fonódó (3) budapest (58) busz (7) buszkorridor (1) cadiz (1) caf (1) cdm (2) charleroi (2) Címkék (1) citadis (1) cobra11 (1) crossrail (1) csalagút (3) csehország (1) csepeli gerincút (3) csíkszereda (1) dél afrika (1) díszkivilágítás (1) dlr (1) drezda (2) egyesült királyság (5) elektromos (1) elkerülő (6) elővárosi vasút (11) építészet (51) érd (5) erdély (2) érd körbe (3) eu támogatás (11) extradosed (5) felhőkarcoló (4) felüljáró (3) ferdekábeles (11) ferencie tere (1) ferihegy (1) feszített függesztett (4) flirt (3) fogaskerekű (2) forma1 (2) franciaország (8) genf (1) gent (1) graz (5) gyalogos (7) győr (1) hess (1) hév (4) híd (53) horvátország (2) india (1) ívhíd (6) karlsruhe (5) katowice (1) kazahsztán (1) kelenföld (6) kerékpár (12) kína (4) kisvasút (1) köln (1) kolozsvár (2) koolhaas (1) körforgalom (1) kötélpálya (1) közlekedés (148) közúti vasút (44) krakkó (1) külső kerületi körút (1) lágymányosi (1) lausanne (1) lengyelország (3) light rail (6) london (8) m0 (4) m6 (2) m7 (1) madrid (1) maglev (2) magyarország (37) mainz (1) margit híd (15) marokkó (1) melbourne (1) metró (32) metrovagonmas (2) milánó (1) miskolc (1) monorail (2) moszkva (4) mumbai (1) nagysebességű (14) nagyvárad (1) németország (24) neoplan (1) nyitható híd (4) olaszország (3) oroszország (3) overground (2) oyster (1) párizs (2) peking (1) pendolino (2) pesa (1) pozsony (2) prága (2) pre metró (2) rafs (4) rakpart (9) rem (1) repülés (2) repülőtér (6) résfal (9) róma (4) románia (1) rotem (1) shanghai (1) siemens (8) sikló (2) skoda (1) skycourt (1) spanyolország (3) stadler (3) stadtbahn (6) strasbourg (3) stuttgart (12) svájc (2) szentpétervár (4) szerbia (2) szlovákia (4) szófia (2) szöul (1) s bahn (7) tábla (2) talgo (1) tátra (1) tbm (5) torony (3) toronydaru (1) toulouse (4) tram train (5) transrapid (1) trolibusz (3) tűz (1) uitp (1) újvidék (1) ulf (1) usa (1) út (19) üzbegisztán (1) val (2) valencia (1) van hool (1) városkép (7) varsó (2) vasút (50) vasútállomás (24) veke (1) velaro (6) viadukt (11) villamos (52) vízépítés (2) völgyhíd (8) vonat (20) wuhan (2) zágráb (2) Címkefelhő

A hét műtárgya 2010/14

2010.04.10. 16:09 Fricy

Az Erfurt és Lipcse között épülő új nagysebességű vasútvonalon több nagy alagúton és völgyhídon át haladhatnak majd a szerelvények 2015-től (térkép, pdf). Az első negyedévben fejezték be a fejtési munkálatokat a Bibra és Finne névre keresztelt alagutakban.

A Finne alagút nyugati bejáarata 2008 szeptemberében

A vonatok akár 300 km/h-val is közlekedhetnek majd, így 39 percre csökkenhet a menetidő a két nagyváros között. Azonban nemcsak személyszállításra fogják használni az új vágányokat. A Lipcse/Halle reptérre történő bekötés révén a DHL gyors tehervonatai is élvezhetik majd az új 123 km hosszú vasúti pálya előnyeit. Három, összesen 15,4 km hosszú alagutat és hat, 13,4 km összhosszúságú viaduktot terveztek a vonalra. A legnagyobb a 8614 m-es Saale-Elster völgyhíd lesz.

A bevezetőben említett két alagút iker-alagútként épül meg, azaz a szerelvények önálló műtárgyakban futhatnak. Itt a vágánytengelyek 26 m-re lesznek egymástól. Az alagutakat 2008 októberében kezdték el fúrni. Teljes kiépítésüket várhatóan 2012-re fejezik be.

A Finne-alagút 2010 márciusában

A Finne alagút 6970 m hosszú, legnagyobb földtakarása 65 m. A belső keresztmetszeti sugara 4,65 m. Betonlemezes pálya lesz benne, hasonlóan a vonal többi részéhez. Építési költsége 249 millió €. Az ikervájatokat két 86 méter hosszú alagútfúró-géplánccal (TBM) alakították ki. Először a kettes számú alagutat kezdték el fúrni 2008. május 5-én, majd fél évvel később, novemberben indult meg a munka az első alagútnál. A TBM-ek 10,87 m átmérőjű lyukakat fúrtak, majd ebbe helyezték el a 45 cm falvastagságú előregyártott vasbeton tübbingeket. Az északi alagút fúrásával 2009 szeptember végére készültek el, míg a délivel 2010 februárjában.

A Bibra alagút egy összekötő folyosónál

A Bibra alagút 6466 méter hosszú, legnagyobb földtakarása 50 m. A belső keresztmetszeti sugara ennek is 4,65 m. Építési költsége 230 millió €. A munkálatok 2008 október közepén kezdődtek. Itt azonban bányászati módszerrel vájták ki az alagutakat, ha kellett, robbantással haladtak előre. 2010. március 3-án végeztek a fúrással, melyen a német közlekedési minisztérium és a Deutsche Bahn vezetői is részt vettek.

Az első két képet Störfix készítette (wikipedia.org). A harmadik kép a erfurt-leipzig-halle.de oldalról származik.

Bookmark and Share

22 komment

Címkék: közlekedés németország vasút viadukt völgyhíd alagút nagysebességű a het mutargya

A bejegyzés trackback címe:

https://epitos.blog.hu/api/trackback/id/tr581909894

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Radio Free Aberrania · http://radiofa.blog.hu/ 2010.04.10. 19:30:00

ezt a robbantásos témát sosem értettem, ennyire tudják irányítani, hogy mit robbantanak? mert gondolom, az alagút feletti rétegeket nem szerencsés repeszteni/mozgatni, hisz elvileg destabilizálja az egész terepet. ha meg petárdákkal haladnak, akkor az életben nem lesznek kész.
szóval mitől függ, hogy hol lehet robbantással dolgozni? gondolom kemény kőzet kell, de csak ennyi?

NAR 2010.04.10. 22:54:32

A képet elnézve itt sincsenek nagyobb dombok, mint az M6-oson... A héten jöttem a német 3-as autópályán, Köln és Frankfurt között a gyorsvasút is mellette megy. Az autópályán 5-6%-os emelkedők/lejtők vannak (egyszer 60-nal előző(!) kamion mögé sikerült beragadni), ugyanoda a vonatnak alagutat fúrtak és viaduktokat építettek.

stepboy 2010.04.10. 23:29:09

@Radio Free Aberrania: igen, létezik az irányított robbantás műfaja, van is egy ezzel foglalkozó műsor a Discovery Channelen, előbb linkeltem, de úgy tűnik, h elveszett.

stepboy 2010.04.10. 23:38:32

@NAR: a nagysebességű vasutakra sokkal kötöttebb vonalvezetés van meghatározva (ív, emelkedés), mint a hagyományos pályákra. Ugyanakkor lehetséges, ha most épülne az autópálya azon a területen, már ott is hasonló megoldásokat alkalmaznának.

mestska · http://cities.blog.hu 2010.04.11. 00:28:11

@stepboy:

ráadásként tudomásom szerint a Köln-Frankfurt vonalon így is meglehetősen nagy eséseket lehet találni.

(és itt jön a kérdés, hogyha Köln-Frankfurt között a vonat fel tud menni 300-al a 6%-os lejtőn, akkor nálunk mondjuk egy Nyugati-Kelenföld összekötő alagútnál miért nem lehet még harmadekkora eséssel sem számolni. Nem valószínű, hogy egy ilyen jellegű vonalnál három kilométeres tehervonatok közlekedjenek - ssemmi keresnivalójuk ott)

gramercy 2010.04.11. 00:37:43

@mestska: talan mert ha a 6%-os lejtot 300 km/h-s sebesseggel kezdi meg, akkor mire feler a tetejere meg mindig 285-tel megy

ehhez kepest ha pl. a Kossuth teren lesz allomas vagy alternativa eseten a Moszkva teren, akkor onnan allo helyzetbol kell majd feljonni

persze egy Flirt-nek ez nem problema, de nem furunk szazmilliardert alagutat budapesten ugy hogy ne menjenek rajta tehervonatok is

persze azok nem allnak meg es nem is vaserccel lesznek megrakva :D

amugy sztem semmi gond nem lesz egyik variacional sem: akar a Deli-Moszkva-Nyugati, akar a Kelenfold-Nyugati valosul meg

stepboy 2010.04.11. 08:28:18

@mestska: a wiki szerint "csak" 4% :-), és gyanítom, h nem kizárólag technikai okokból vannak meghatározva ezek a paraméterek, de számít valamennyit a komforttényező is (nem valami jó túl gyorsan sokat süllyedni/emelkedni, de ezt mint rendszeres low-cost utazó biztos tudod :-)).

az Aliguttal tudomásom szerint más problémák is vannak, de ez itt OFF

dodisax 2010.04.12. 14:37:53

A Köln - Frankfurti vasútvonal azért megy a pálya mellett, mert azt mondták a megrendelők, hogy márpedig annak ott kell menni és kész, és mivel az autópályára van "rászorítva" a vasút nyomvonala, ezért le kell követnie annak a hossz-esését, amennyire csak lehet.

Amúgy a legnagyobb hosszesés a pályán 3,5% és emiatt a szerelvények gyártójának megmondták, hogy akár tetszik, akár nem, ezen a terepen kell felmenni, és ehhez gyártsanak szerelvényeket, azaz ott nem a szabványos vonatok közlekednek.

Szóval ezt ők így oldották meg, máshol NSV hálózatban nem találni ilyen hosszeséseket.

mestska · http://cities.blog.hu 2010.04.13. 10:56:24

@gramercy:

Miért kell nekünk Budapest belvárosán keresztül olyan alagutat fúrni, hogy azon tehervonatok is átmehessenek? Miért kell nekünk emiatt sokkal kötötteb lejtésviszonyokat vállalni, ahelyett, hogy rendberaknánk a körvasút vasúti kapcsolatait?

gramercy 2010.04.13. 18:29:13

@mestska: a korvasutban igazad van

viszont ha csak szemelyvonatok hasznalnak, akkor ejjel kihasznalatlan lenne, sot sztem napkozben is lennenek ures 'slot'-ok

amugy nem tudom hogy a tehervonat egyaltalan szempont e

mindenesetre elobb lesz 5-os metro meg olimpia mint ez, szoval...

NAR 2010.04.13. 22:26:30

@gramercy: Éjjel lehet karbantartani, nem? Azt kétleném, hogy ha meglenne az alagút, nem lenne nappal kihasználva: nem értek hozzá, de nekem úgy tűnik, hogy a fejpályaudvarok kapacitása a szűk keresztmetszet, a vágányok jó részét a távolsági forgalom foglalja le, az elővárosinak nem marad annyi hely - de ha az elővárosi vonatok nem állnak meg, hanem továbbmennek, akkor nincs ilyen gond.

gramercy 2010.04.13. 22:37:51

@NAR: minden aldott ejjel karbantartani? esetleg a TGV vonalakat...

Attus Germanicus · http://attus.hu 2010.04.14. 09:23:44

Nem tudko sehol ilyen városi alagútról, amin tehervonatok is járnának. Talán nem véletlen :-)

mestska · http://cities.blog.hu 2010.04.16. 10:21:20

@NAR:

ugye pl. Varsóban ezért van az, hogy a távolsági vonatok is továbbmennek, azaz a nyugatról érkező vonatok Varsó-Keleten, a keletről érkezők Varsó-Nyugaton végállomásoznak, érintve a központi megállót is útközben természetesen.
Ha lenne Budapesten egy ilyen alagút, akkor egyáltalán nem biztos, hogy a gyorsvonatok mai végállomástatási rendjében nem lehetnének változtatások.

mestska · http://cities.blog.hu 2010.04.16. 10:22:33

@gramercy:

ha éjszaka kihazsnálatlan az alagút, akkor kihasználatlan, a tehervonatok a városon belül másfelé is tudnak menni. Cserébe az alagút vélhetően olcsóbben, és rugalmasabban megépíthető, az űrszelvények, állomások, lejtésviszonyok tekintetében sokkal kevesebb kompromisszumot kell kötni.

Fricy · http://epitos.blog.hu 2010.04.16. 10:38:24

@gramercy:
A budapesti metróban is van minden éjjel karbantartás.

mestska · http://cities.blog.hu 2010.04.16. 11:15:59

@Fricy:

hasonló valószínű kellene egy vasúti alagútban is, szemétösszeszedés, ellenőrzés, stb.

gramercy 2010.04.17. 00:12:20

1. szamomra pazarlasnak tunik ugy megepiteni, hogy meg a konnyebb tehervonatok se tudjak hasznalni

2. nyilvan ha elesse valik par evszazadon belul a kerdes, akkor majd -remelem- lathatjuk a kulonbozo valtozatok osszehasonlitasat, hogy pontosan meg tudjuk itelni

--

3. ha lenne Kelenfold HBF es alagut, akkor a most "fejelo" IC-k tulnyomo tobbsege a leendo atmenos s-bahnokhoz hasonloan atmenos (atszallasmentes) lehetne (pl. Szombathely-Kelenfold-Nyiregyhaza stb.)

Attus Germanicus · http://attus.hu 2010.04.17. 10:30:49

@gramercy: Az S-Bahn-alagutaknak szerte mindenhol az a legfőbb problémája, hogy még az S-Bahn-forgalmat sem tudják levezetni, nemhogy még IC-ket is odarakhatnának mellé. Nem is feltétlenül kell Párizst nézni, ahol az RER A és az RER D két alagúton fut egymástól pártíz méterre, de Münchenben most döntöttek egy második S-Bahn-alagút építéséről, és Frankfurtban is azért kellett bizonyos vonalakat betétezni, mert az alagút kapacitása kisebb, mint amennyi S-Bahnra igény lenne.
Még Budapesten is simán kijönne 5 perces követés az alagútban a nap nagy részében, ami közé már egyéb vonatokat (IC, teher) nem lehet betolni.
Mivel IC-t csak késő este átmérősíteni nem igazán volna hasznos, így a többfunkciós alagút egyetlen fennmaradó értelme az lenne, hogy éjjel (amikor egyébként a körvasút és a déli összekötő is tele van szabad kapacitással) átmehetne rajta néhány tehervonat. Emiatt az alagútra felvállalni egy csomó olyan korlátozást, amire egy tisztán S-Bahn-üzem mellett nem volna szükség - na, ez volna az igazi pazarlás.

Fricy · http://epitos.blog.hu 2010.04.17. 14:54:32

@gramercy:
Ha megépül a V0, akkor túl sok tehervonat nem fog átmenni Budapesten. Ami meg marad, azok elférnének a meglévő vonalakon.

kacsa! 2010.04.24. 22:44:47

Majd amikor a V0-ás tehervonatomat az alagútba akarják terelni és kijelentem, hogy nincs arra vonalismeretem...
süti beállítások módosítása