Az Erfurt és Lipcse között épülő új nagysebességű vasútvonalon több nagy alagúton és völgyhídon át haladhatnak majd a szerelvények 2015-től (térkép, pdf). Az első negyedévben fejezték be a fejtési munkálatokat a Bibra és Finne névre keresztelt alagutakban.
A Finne alagút nyugati bejáarata 2008 szeptemberében
A vonatok akár 300 km/h-val is közlekedhetnek majd, így 39 percre csökkenhet a menetidő a két nagyváros között. Azonban nemcsak személyszállításra fogják használni az új vágányokat. A Lipcse/Halle reptérre történő bekötés révén a DHL gyors tehervonatai is élvezhetik majd az új 123 km hosszú vasúti pálya előnyeit. Három, összesen 15,4 km hosszú alagutat és hat, 13,4 km összhosszúságú viaduktot terveztek a vonalra. A legnagyobb a 8614 m-es Saale-Elster völgyhíd lesz.
A bevezetőben említett két alagút iker-alagútként épül meg, azaz a szerelvények önálló műtárgyakban futhatnak. Itt a vágánytengelyek 26 m-re lesznek egymástól. Az alagutakat 2008 októberében kezdték el fúrni. Teljes kiépítésüket várhatóan 2012-re fejezik be.
A Finne-alagút 2010 márciusában
A Finne alagút 6970 m hosszú, legnagyobb földtakarása 65 m. A belső keresztmetszeti sugara 4,65 m. Betonlemezes pálya lesz benne, hasonlóan a vonal többi részéhez. Építési költsége 249 millió €. Az ikervájatokat két 86 méter hosszú alagútfúró-géplánccal (TBM) alakították ki. Először a kettes számú alagutat kezdték el fúrni 2008. május 5-én, majd fél évvel később, novemberben indult meg a munka az első alagútnál. A TBM-ek 10,87 m átmérőjű lyukakat fúrtak, majd ebbe helyezték el a 45 cm falvastagságú előregyártott vasbeton tübbingeket. Az északi alagút fúrásával 2009 szeptember végére készültek el, míg a délivel 2010 februárjában.
A Bibra alagút egy összekötő folyosónál
A Bibra alagút 6466 méter hosszú, legnagyobb földtakarása 50 m. A belső keresztmetszeti sugara ennek is 4,65 m. Építési költsége 230 millió €. A munkálatok 2008 október közepén kezdődtek. Itt azonban bányászati módszerrel vájták ki az alagutakat, ha kellett, robbantással haladtak előre. 2010. március 3-án végeztek a fúrással, melyen a német közlekedési minisztérium és a Deutsche Bahn vezetői is részt vettek.
Az első két képet Störfix készítette (wikipedia.org). A harmadik kép a erfurt-leipzig-halle.de oldalról származik.