Az új rovatban egy-egy érdekes műtárgyat fogok bemutatni.
Először a szlovákiai Vágbeszterce városa (Považská Bystrica) felett – szó szerint felett – épülő viaduktot mutatom be, mely a D1-es autópálya része és a város elkerülője lesz. A megoldás mindenestre nem szokványos. Egy azonban igaz: területelválasztó hatása nem lesz a településen belül.
Völgyhíd a város felett 2010 február végén (dialnicapb.blogspot.com)
Az autópálya-szakasz hossza közel 10 km, amiből 4,5 km hidakon vezet. A műtárgy teljes hossza a Zsolna felőli autópálya-csomóponttal együtt 1444 méteres lesz. Ebből maga a viadukt 968,6 m-t tesz ki.
A műtárgy a házak felett vezeti át az autópályát (dialnicapb.blogspot.com)
A főnyílásoknál feszített-függesztett kialakítást alkalmaznak (7 pilon), míg a felvezető szakaszokon gerendahidas szerkezet épül. A legnagyobb nyílása 122 m-es, míg a legmagasabb pillér 30 m magas (a pályaszintig). A pálya szerkezeti szélessége 30,4 m, keresztmetszete 2x2 sáv plusz kétoldali leállósáv.
A viadukt környzetének helyszínrajza (www.skyscrpaercity.com)
A nyomvonalra még a 2000-es évek elején több alternatív változat készült, és a műszaki-gazdasági vizsgálatok eredményeként ez a verzió lett a legkedvezőbb.
Kilátás az épülő hídról (www.skyscrpaercity.com)
A kivitelezés 2008-ban kezdődött, átadása 2010 júliusában várható. A viaduktot is magába foglaló autópálya-szakasz 380 milli €-ba fog kerülni, melyből az EU 224 millió € támogatást ad. A költségek további részét a szlovák állam 39,5 millió €-ja és a magántőke 116,5 millió €-ja teszi ki.
Az épülő viadukt, háttérben az egyik autópálya-csomóponttal (www.doprastav.sk)
Hídépítés 2009 nyrán (www.skyscrpaercity.com)
Az épülő autópálya-csomópont (www.skyscrpaercity.com)
Az építkezés 2009 decemberi állapotáról egy rövid videó tekinthető meg itt. Érdemes megnézni!