Építős blog

Az Építős blogban közlekedési és építészeti beruházásokról olvashatsz. Határok nélkül. De ne lepődj meg ha néha egy-két jármű is feltűnik a monitoron.

facebook

Szmog

Budapest szmogtérképe

Statisztika

Kommentek

  • David a barátságos. ^.^: @Dr Milton: hát szerinted mikor jön el a nemsokára? (2022.09.24. 22:31) Szélesedik az Andor utca
  • v2peti: Mi a gond a kerékpárúttal? El van választva a közúttól. Mit kellett volna ott másképp csinálni? (2017.05.04. 12:22) A hét műtárgya 2010/15
  • skubidor: @záporjózsi: Már pedig a Római Metró felső vezetékes. S ezért csendesebb is. De miért nincs annyi ... (2016.04.14. 03:50) A római metró
  • Normális: ...pontosabban, GYALOG át lehetett menni. Ugyanúgy, ahogyan a korabeli HÉV-végállomáshoz. Persze... (2015.07.11. 00:32) Autók a villamosok ellen
  • Albu: „A 3-as és 4-es metró közötti átjáró néhány évvel ezelőtti állapota. Ezt még a 3-as metróval együt... (2015.04.09. 18:09) 35 éves a 3-as metró

Címkék

4 es metró (10) abb (1) alagút (39) alapozás (3) almati (1) alstom (6) aluljáró (7) andor utca (2) ansaldo (1) arany (1) ausztria (9) autópálya (23) a het mutargya (8) balatonfenyves (1) bebetonozott talpfa (1) bécs (1) belgium (4) belgrád (2) berlin (6) bombardier (6) bordeaux (2) bruck an der mur (3) brüsszel (1) budai fonódó (3) budapest (58) busz (7) buszkorridor (1) cadiz (1) caf (1) cdm (2) charleroi (2) Címkék (1) citadis (1) cobra11 (1) crossrail (1) csalagút (3) csehország (1) csepeli gerincút (3) csíkszereda (1) dél afrika (1) díszkivilágítás (1) dlr (1) drezda (2) egyesült királyság (5) elektromos (1) elkerülő (6) elővárosi vasút (11) építészet (51) érd (5) erdély (2) érd körbe (3) eu támogatás (11) extradosed (5) felhőkarcoló (4) felüljáró (3) ferdekábeles (11) ferencie tere (1) ferihegy (1) feszített függesztett (4) flirt (3) fogaskerekű (2) forma1 (2) franciaország (8) genf (1) gent (1) graz (5) gyalogos (7) győr (1) hess (1) hév (4) híd (53) horvátország (2) india (1) ívhíd (6) karlsruhe (5) katowice (1) kazahsztán (1) kelenföld (6) kerékpár (12) kína (4) kisvasút (1) köln (1) kolozsvár (2) koolhaas (1) körforgalom (1) kötélpálya (1) közlekedés (148) közúti vasút (44) krakkó (1) külső kerületi körút (1) lágymányosi (1) lausanne (1) lengyelország (3) light rail (6) london (8) m0 (4) m6 (2) m7 (1) madrid (1) maglev (2) magyarország (37) mainz (1) margit híd (15) marokkó (1) melbourne (1) metró (32) metrovagonmas (2) milánó (1) miskolc (1) monorail (2) moszkva (4) mumbai (1) nagysebességű (14) nagyvárad (1) németország (24) neoplan (1) nyitható híd (4) olaszország (3) oroszország (3) overground (2) oyster (1) párizs (2) peking (1) pendolino (2) pesa (1) pozsony (2) prága (2) pre metró (2) rafs (4) rakpart (9) rem (1) repülés (2) repülőtér (6) résfal (9) róma (4) románia (1) rotem (1) shanghai (1) siemens (8) sikló (2) skoda (1) skycourt (1) spanyolország (3) stadler (3) stadtbahn (6) strasbourg (3) stuttgart (12) svájc (2) szentpétervár (4) szerbia (2) szlovákia (4) szófia (2) szöul (1) s bahn (7) tábla (2) talgo (1) tátra (1) tbm (5) torony (3) toronydaru (1) toulouse (4) tram train (5) transrapid (1) trolibusz (3) tűz (1) uitp (1) újvidék (1) ulf (1) usa (1) út (19) üzbegisztán (1) val (2) valencia (1) van hool (1) városkép (7) varsó (2) vasút (50) vasútállomás (24) veke (1) velaro (6) viadukt (11) villamos (52) vízépítés (2) völgyhíd (8) vonat (20) wuhan (2) zágráb (2) Címkefelhő

Norvég villamosreneszánsz

2009.10.12. 08:09 Fricy

Az elmúlt évszázadban Európa számos városában kiterjedt villamoshálózat állt az utasok rendelkezésére. A motorizáció és az egyéni közlekedés előretörésével azonban sok helyen teljesen nyoma veszett a villamosoknak. Most pedig reneszánszát éli ez a közlekedési mód, szinte divattá vált egy-egy új üzem nyitása. Nem mellékesen már városképformáló eszközként is tekintenek rá. Ebbe a sorba lép be hamarosan Norvégia is, Bergen városában 2010-ben ismét megjelenik a közúti vasút.

Látványterv

Bergenben 1897 és 1965 között járt villamos az utcákon. A városvezetésnek azonban nem tetszett, hogy csak a település határian belül vehető igénybe és az akkor trendnek megfelelően nem a fejlesztés mellett döntöttek, hanem inkább bezárták a teljes üzemet. A villamosokat jellemzően dízel autóbuszokkal pótolták, bár néhány korábbi viszonylat helyén trolibuszvonalakt indítottak. Az autók számának erőteljes növekedése miatt azonban folyamatos torlódások alakultak ki a város utcáin és a buszok, trolik is a dugóban álltak. Először körgyűrű épült Bergen körül, hogy az átmenő forgalom csökkenjen, majd egy alagút a központ alatt. Ez sem vezetett eredméynhez, így bevezették a behajtási díjat. A közösségi közlekedés versenyképesésebbé tétele érdekében végül a kötöttpályás városi közlekedés visszaállítása mellett döntöttek. Bár inkább villamosüzemről van szó, a város mégis inkább egy "light rail" vonalként tekint rá.

Épülő híd egy csatorna felett

Az építkezésről 2000-ben hoztak döntést. Eszerint Bergen központját és a Fleslandban található repteret kötik össze az új vonallal. A vonal első szakasza 9,8 km hosszú lesz és Bergen városközpontját köti majd össze Nesttunnal (térkép itt). A pálya kétvágányú, normálnyomtávú lesz. A belső részeken burkolt pályaszerkezet épül, míg a lazább beépítésű területeken és az alagutakban hagyományos, zúzottköves pálya készül. 750V egyenáramú felsővetezetékrendszerrel oldják meg az áramellátást.

Burkolt vágány építése a városban és zúzottköves pálya egy alagút előtt

15 megállót alakítanak ki, melyek teljes mértékben akadálymentesítettek, a járművekbe szintben lehet majd ki- és beszállni. Minden megállóban hangos és vizuális utastájékoztatókat szerelnek fel. A napi utasszámot 26 ezer körülire becsülték meg a tervezés során. A vonalon több alagutat is építenek a földrajzi adottságok miatt (összhosszuk 2,5 km). Ezek közül a leghosszabb az 1100 méteres Fantoft alagút lesz.

Egy megálló látványterve

A vonalon a Stadler cég Variobahn járművei fognak közlekedni. A 32 méter hosszú, 2,65 méter széles járművekből - melyek 220 utas szállíthatnak egyszerre -, 12 darabot rendeltek. A villamosok kétirányúak, kétoldali ajtós kialakításúak. Moduláris felépítésük révén a későbbeikben lehetőség nyílik újabb közbenső tagok beszerelésével 42 méteresre növelni egy-egy jármű hosszát. Így a kapacitás 300 főre növelhető. Az első Variobahnt idén decemberebn szállítják.

Egy Pankowban (Berlin) készülő villamos

Az első ütem kivitelezése 2010 nyarára fejeződhet be. A kb. 63 milliárd Ft-os költséget a behajtási díjból finanszírozzák. Az üzemeltetési feladatokat 2017-ig a Fjord1 Partner fogja ellátni, mely a helyi Fjord1 Nordvestlandske és a Keolis közös vállalata. A tervek szerint a 4 km-es második ütem építése 6 új megállóval jövőre kezdődhet meg és 2012-13-ra készülhet el. Ezzel várhatóan 50 ezerre nőne a napi utasszám. A reptérig tartó 7,5 km-es harmadik szakasz további 9 új megállóval 2015-16-re épülhet meg.

Megállóépítés

Tanulmányszinten foglalkoznak további lehetésges bővítésekkel nyugati és északi irányban. Sőt, felmerült egy szárnyvonal létesítése is a területi központi kórház felé. Ez egy tram-train vonal lenne, mivel részben egy meglévő vasútvonal felhasználásával alakítané ki az új viszonylatot. 

Kapcsolódó oldalak:

 

3 komment

Címkék: közlekedés villamos light rail közúti vasút

A bejegyzés trackback címe:

https://epitos.blog.hu/api/trackback/id/tr431442185

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

2009.10.13. 12:35:11

(Pszt, nem Pankovban, hanem Pankow-ban, de a Berlin valószínűleg többet mond majd az olvasónak :o) És köszi a cikket.)

Fricy · http://epitos.blog.hu 2009.12.09. 09:41:10

December 8-án megérkezett az első Variobahn Bergenbe.
süti beállítások módosítása