Ami tény, az tény. A fővárosban jelenleg nincs érvényes támogatási szeződéssel rendelkező, a közösségi közlekedés fejlesztő beruházás. Ellenben vidéki nagyvárosainkkal.. Pedig úgy tűnt, hogy a budai villamosvonalak fonódását megcélzó projekt lehet az első. Kis beruházással hatalmas előnyt lehetne elérni.
Miről is van szó? A 2-es metró és a Szentendrei HÉV felszín alatti szakaszának építésekor szétszabdalták a budai rakpart mentén végigfutó villamosvonalakat, ezáltal többlet átszállásra kényszerítve a Dél-Buda és Észak-Buda között közlekedő utasokat. Van helyette 86-os busz, ami a városi közlekedés sajátosságai miatt képtelen menetrendszerűen járni.
A 17-es mai végállomása a Margit hídnál
Ezt, a ma már egyértelműen hibának tekinthető döntést hozná helyre a Budai fónódó villamosközlekedés néven futó fejlesztés, aminek keretében vágánykapcsolat létesülne a Margit körút és a Frankel Leó utca között illetve a Török utca között, valamint megépülne a hiányzó néhány száz méter vágány a Batthyány tér és a Margit híd között. Előbbi révén a Moszkva tér felől a pár éve elbontott kitérő visszaépítésével a 61-es villamosok a Bécsi úton át a Vörösvári útig közlekednének, míg a Batthyány tér felől a 19-es és a 41-es járatok útvonala hosszabbodna meg.
Remélhetőleg nem végállomás marad a Batthyány tér
Azonban csak néhány parkolóhely felszámolásával lehetne ezt elérni és ez nem tetszik a II. kerületnek. Érvként hozzák még fel, hogy a Margit híd budai hídfőjénél, a felső rakpartot keresztező vágányok csökkentik majd az Árpád fejedelem útja átersztőképességét. Az nem érdekes, hogy a 17-es villamos jelenleg iszonyat zavarérzékeny járat a Margit híd körzetében. A Bécsi úton rendszeresen ráparkolnak a sínekre és sokszor percekig tart néhány métert megtenni a Vidra utcában a vágányokon, a dugóban álló autók miatt. Mert a parkoló autók szent tehénként vannak kezelve és olyat nem lehet csinálni, hogy a parkolósáv felszámolásával az autóknak szabad utat biztosítsunk, hogy ne kelljen a villamossal egy útfelületen közlekedniük. Persze nem cél, hogy az Árpád fejedelm útján növeljük a dugó hosszát, de figyelmbe kellene venni azt is, hogy az alsó rakpart rövid szakaszának bővítése és egy új csomópont kialakítása éppenhogy jó hatással lehet majd a fent említett útra.
A Moszkva téren visszaépülhet a kitérő a háttérben látható vágányzáró bak helyére
Remélhetőleg a józan ész mégiscsak győzelmet arat és április 16-án aláírásra kerül a támogató szerződés és jövőre megindulhat a kivitelezés, ami több ezer ember napi utazását könnyítheti meg.
Update: Aláírták az uniós társfinanszírozásban megvalósuló budai villamosprojekt támogatási szerződését: a 6,5 milliárdos beruházás az észak- és dél-budai vonalakat köti majd össze. (mti)