Mumbai (korábban Bombay) az indiai gazdaság központja, több mint 13 millió fős lakosságával a világ egyik legnépesebb városa (agglomerációjával együtt mintegy 20 millió fő). A lakosok napi mozgása azonban már komoly nehézségeket okoz a település életében. Jelenleg kiterjedt elővárosi vasúti hálózattal rendelkezik Mumbai.
Churchgate állomás
Ez tényleg tömegközlekedés
Ezeken a vonalakon iszonyat tömeg van. Régi, lepukkant, ajtó nélküli (!) szerelvényeken utaznak az emberek. Évente kb. 3500-an meg is halnak amiatt, hogy kilógnak az ajtókon és elcsapja őket egy felsővezeték tartó oszlop vagy nem a kijelölt helyen mennek át a vágányokon. A járműállomány fejlesztésére hamarosan sor kerülhet.
Egy rövid videó erről a káoszról:
De ez a hálózat kevés és nem nyújt segítséget a városon belüli utazásokra. Még annak ellenére sem, hogy a modal split (közösségi közlekedést igénybe vevők aránya) jelenleg 80%-on áll úgy, hogy évete több tízezer új autó kerül az utcákra! Így az indiai nagyváros intenzív közlekedésfejlesztésbe kezdett.
Az első három metróvonal tervezett útvonala
Nagyban gondolkodnak: összesen 146,5 km nagyságú hálózat kiépítése szerepel a tervekben (térkép). Három nagyobb fázisban összesen 9 metróvonalat alakítanának ki. Az első vonal építése már zajlik és 2011-re tervezik a megnyitását. Ez a Versova-Andheri-Ghatkopar útvonalon halad majd, kelet-nyugati irányban átszelve a város ipari és lakónegyedeit, 12 állomással. Később egy szárnyvonallal fog kiegészülni a vonal, mely a reptér elérését biztosítja.
Egy állomás látványterve
Magasvezetésű, normál nyomtávú pálya épül és a sínek betonpályára lesznek lerögzítve. Elkészülte után a jelenlegi 90 perces menetidő 21 percre fog csökkeni. A szerelvények 3,5 percenként követik majd egymást (csúcsidőben 3 percenként). A számítások szerint óránként 60 ezer utas fogja használni. Ez naponta 8,5 lakhnyi utast jelent. :) (Hogy mennyi is 1 lakhnyi utas, arról itt lehet olvasni.) Erre a vonalra a CSR Nanjing Puzhen nevű kínai cég nyerte el a járműtendert, megelőzve a Kawasakit, a Bombardiert, az Alstomot és a Siemenst. Összesen 16 darab, négy kocsiból álló, automata vezérlésű szerelvényt fognak szállítani.
Metróépítés Mumbaiban
Ilyen szerelvények közlekednek majd az első vonalon
A második vonal 38 km hosszú lesz és Colaba - Mahim – Charkop között halad majd (27 állomással, naponta 12,75 lakhnyi utassal), míg a harmadik 19 km-es és Bandra - Kurla – Mankhurd között fogja szállítani az utasokat, várhatóan 2016-tól. Ennek a három metróviszonylatnak az üzemeltetője a Connex, a Mumbai Metropolitan Regional Development Authority és a Hong Kong MRT alkotta konzorcium lesz. 23,6 milliárd rúpiáért (524 millió dollár) 35 évig végezhetik ezt a feladatot. A metróhálózat teljes kiépítése várhatóan 195 milliárd rúpiába (kb. 4,,3 milliárd dollár) fog kerülni. A teljes 146,5 km hosszú hálózatból egyébként mindössze 32,5 km lesz mélyvezetésű, a többi az első vonalhoz hasonlóan viaduktokon vezet majd.
De nemcsak metró építése szerepel a tervek között, hanem két monorail vonal is, 20 km összhosszban.
Az első vonal Sant Gadge Maharaj Chowk – Wadala között fut majd 11,3 km-en, 11 állomással. Az utazási idő 25 perc lesz. A 8,3 km-es második vonal Wadala és Chembur vasútállomás között halad majd, 7 állomással. Az út 19 percig tart majd. A négykocsis szerelvények csúcsidőben három percenként követnék egymást. A becslések szerint 2016-ban 1,25 lakhnyi utas használja majd a monorail rendszert. A teljes projekt 1,6 milliárd dollárba fog kerülni. 2011 áprilisában várható az átadása.
Mindkét beruházás látványosan, ugrásszerűen emelni fog a tömegközlekedés színvonalán. Éles ellentét mutatkozik a régmúlt és a közeljövő között. De ugyanez az ellentét a szegénynegyedeken keresztül közlekedő high-tech metró megjelenésevel még erősödni is fog. Mindenesetre érdemes szemünket Indián tartani, mert Mumbai és Delhi városán kívül még további 24 településen kezdenek hamarosan metrófejlesztésbe.
A térképek, fényképek a www.skyscrapercity.com oldalról származnak.