Az UITP (Nemzetközi Tömegközlekedési Szövetség) Genfben 2013. május 26-30. között rendezett 60. világkonferenciáján és az ahhoz kapcsolódó kiállításon mutatta be a Hess autóbuszgyár és az ABB elektornikai cég új közös fejlesztését, a TOSA (Trolleybus Optimisation Système Alimentation) névre keresztelt elektromos meghajtású autóbuszt.
Buszmegálló a Palexpónál
Az új jármű a konferencia ideje alatt kezdte meg próbafutásait Genfben a Palexpo névre keresztelt vásárváros és a repülőtér között. Az UITP konferencia után még június közepéig használhatták az utasok.
A buszban aljában és tetejére nagyteljesítményű akkumulátorokat helyeztek el, melyben tárolt elektromos energia hajtja meg a buszt. A rendszer lényege, hogy ezeket az akkumulátorokat nem a garázsban töltik fel, hanem minden 3. vagy 4. megállóban és a járat két végállomásán.
A töltést lehetővé tévő építmény
A gyorstöltésre alkalmas aksikat a megállókban kiépített töltőkön keresztül 15 másodperc alatt fel lehet tölteni. Az utascsere ideje alatt a busz tetején az autóbusz fölé konzolosan elhelyezkedő töltősínhez csatlakozik egy "csáp", amin keresztül az energiafelvétel megtörténik. A következő megállóban ugyanez a folyamat zajlik le, így folyamatos töltés lehetséges.
A töltést végző "csáp"
A végállomásokon hosszabb ideig, 3-4 percig töltik az aksikat. A végállomás és a buszgarázs között egy feltöltéssel tud közlekedni a jármű. A garázsban "konnektoron" keresztül, hagyományos töltést biztosítanak.
A busz utastere
A jármű belseje semmiben sem különbözik egy hagyományos trolibusztól. A bemutatott busz belső elrendezése kedvező, egyedül a hátsó üléssorra nehéz feljutni. A csuklórész után tágas állóhely található.
A garázsban töltik fel az aksikat üzemkezdet előtt
A buszt bemutató előadáson lehangzott kérdésre adott válasz szerint a teljes költség (infrastruktúra és járművek) jelenleg kb. ugyanannyiba kerülnek, mint egy hagyományos trolibusz üzem esetén. A jövő azonban kétségtelen ez az irány: a költségek idővel csökkenni fognak, így lehetővé válhat, hogy ez vagy ehhez hasonló rendszerű nullemissziós járművek váltsák ki a hagyományos felsővezetékes trolikat.
A busz hátulja üres motortérrel
Konnektorra dugva
A próbaidőszak tapasztalatait figyelembe véve a genfi 5-ös busz vonalán vezethetik be először a TOSA buszokat, a genfi tömegközlekedési társaság, a tpg (transports publics genevois) üzemeltetésében.
Rövid ismertető, majd egy interjú a TOSA rendszerről: