A stuttgarti vasúti főpályaudvar egyik problémája, hogy fejállomás kialakítású. Emiatt azok a vonatok, amelyek csak megállnak itt - és nem itt van a kezdő- vagy végpontjuk -, sok időt veszítenek azzal, hogy beállnak az állomásra, majd „kitolatva” folytatják útjukat. Sokan szintén problémaként tekintettek arra a tényre, hogy a vasúti területek túl nagy területet hasítanak ki a városközpontból és így az értékes telkek alulhasznosítottak.
Látványkép a pályaudvar mellett
E két probléma megoldására született meg néhány évvel ezelőtt a Stuttgart 21 nevű projekt, melynek keretében egyrészt átmenő pályaudvarrá alakítanak át a jelenlegi fejállomást.
Így fog kinézni a pályaudvar környéke, ha megvalósul a projekt (Forrás: http://www.das-neue-herz-europas.de)
A felszín alatti pályaudvar látványterve (Forrás: http://www.das-neue-herz-europas.de)
Az új állomást a jelenlegi felvételi épülettel párhuzamosan, a mostani peronokra merőlegesen alakítanak ki a felszín alatt. Felülvilágítókkal juttatnának természetes fényt az utascsarnokba. Másrészt szükség van egy új vasúti alagút kiépítésére, melyen keresztül lenne elérhető az új vasútállomás.
Stuttgart környéki beruházások térképe (Forrás: Wikipedia, nagyobb méret)
Ehhez kapcsolódóan Ulm és Stuttgart között új pálya épülne a nagysebességű számára, amin a német ICE és a francia TGV szerelvények is közlekedhetnének. A főpályaudvartól pedig szintén új alagutak épülnének, kapcsolatot biztosítva a meglévő, a városba befutó vasútvonalakkal. Az új kapcsolat révén a repülőtér kb. 8-10 perc alatt elérhető lenne a városközpontból a jelenlegi kb. 30 perc helyett.
A pályaudvar épülete kívülről és belülről
A felszabaduló vasúti területen egy új városrész épülne ki irodaházakkal, kulturális létesítményekkel, valamint a főpályaudvar melletti park kibővítésével a zöldfelület is jelentősen megnövekedne.
A peronok
A beruházások már megkezdődtek. Az egykori raktárak és tárolóvágányok, üzemi területek egy részét elbontották a főpályaudvartól észak-keletre fekvő területeken. Itt már nagyszabású építkezések zajlanak.
Az Európa-negyed építése. Az alsó képen az U12-es frissen elkészült keretalagútja látható
Többek között itt épül fel a város új nagy könyvtára. Az épület alatt fut majd az U12-es Stadtbahn vonal új szakasza. A csatlakozó keretalagutak építése nemrég fejeződött be. De már egy éve kisebb-nagyobb munkák folynak a főpályaudvar vágányhálózatán is: több hétvégén a meglévő S-Bahn alagút bevezető szakaszain zajlottak fejlesztések, melynek során az itt futó S-Bahn vonalak forgalmát is jelentősen korlátozták.
A pályaudvar és környéke a tv-toronyból
Az új főpályaudvar és a csatlakozó alagutak becsült építési költsége jelenleg 7 milliárd euró, aminek nagy részét a tartomány állná. Emiatt tiltakozó mozgalom is alakult, folyamatos demonstrációkat szervezve fejtik ki ellenérzésüket a sokak szerint felesleges és túldimenzionált beruházással szemben. 2010 őszén belpolitikai botrány bontakozott ki amiatt, hogy a rendőrség vízágyukkal és füstbombákkal verték szét az egyik békés tiltakozást. Sokan megsérültek emiatt.
Választási plakátok
A tegnap lezajlott tartományi választás előtt kampány fő témájává vált a Stuttgart 21. A korábbi kormányzó jobboldali CDU-FDP koalíció támogatta, míg az ellenzéki pártok ellenezték a beruházást. A pályaudvar környékén a választás előtti héten több helyen is aláírásgyűjtéssel tiltakoztak a fejlesztés ellen, házi készítésű plakátokkal dekorálták ki az építési területet elzáró acélkerítést, fiatalok vertek sátrat a szomszédos parkban. Természetesen a beruházást támogató rendezvények is zajlottak tartomány szerte.
Tiltakozási formák a pályaudvar környékén
Miután az eddigi kormányzó koalíció elveszítette a baden-württembergi választást és az eddigi ellenzéki SPD-Zöld koalíció nyert, nem tudni pillanatnyilag, hogy mi lesz a sorsa a Stuttgart 21-nek. Ugyan a költséges alagút és pályaudvar-építés még nem kezdődött el, már így is sok pénz fektettek a munkába. Ezek könnyen ablakon kidobottá válhatnak.
Népszerűsítő kampány Karlsruheben
A Stuttgart 21 projekt hozadéka mindenesetre tanulságos. Jól mutatja, hogy egy politikailag felkarolt, nagyszabású munka hogyan válhat politikát formáló erővé azzal, ha nem veszik figyelembe az emberek véleményét.
Videó az Ulm-Stuttgart nagysebességű vasúti pályáról: