Építős blog

Az Építős blogban közlekedési és építészeti beruházásokról olvashatsz. Határok nélkül. De ne lepődj meg ha néha egy-két jármű is feltűnik a monitoron.

facebook

Szmog

Budapest szmogtérképe

Statisztika

Kommentek

  • David a barátságos. ^.^: @Dr Milton: hát szerinted mikor jön el a nemsokára? (2022.09.24. 22:31) Szélesedik az Andor utca
  • v2peti: Mi a gond a kerékpárúttal? El van választva a közúttól. Mit kellett volna ott másképp csinálni? (2017.05.04. 12:22) A hét műtárgya 2010/15
  • skubidor: @záporjózsi: Már pedig a Római Metró felső vezetékes. S ezért csendesebb is. De miért nincs annyi ... (2016.04.14. 03:50) A római metró
  • Normális: ...pontosabban, GYALOG át lehetett menni. Ugyanúgy, ahogyan a korabeli HÉV-végállomáshoz. Persze... (2015.07.11. 00:32) Autók a villamosok ellen
  • Albu: „A 3-as és 4-es metró közötti átjáró néhány évvel ezelőtti állapota. Ezt még a 3-as metróval együt... (2015.04.09. 18:09) 35 éves a 3-as metró

Címkék

4 es metró (10) abb (1) alagút (39) alapozás (3) almati (1) alstom (6) aluljáró (7) andor utca (2) ansaldo (1) arany (1) ausztria (9) autópálya (23) a het mutargya (8) balatonfenyves (1) bebetonozott talpfa (1) bécs (1) belgium (4) belgrád (2) berlin (6) bombardier (6) bordeaux (2) bruck an der mur (3) brüsszel (1) budai fonódó (3) budapest (58) busz (7) buszkorridor (1) cadiz (1) caf (1) cdm (2) charleroi (2) Címkék (1) citadis (1) cobra11 (1) crossrail (1) csalagút (3) csehország (1) csepeli gerincút (3) csíkszereda (1) dél afrika (1) díszkivilágítás (1) dlr (1) drezda (2) egyesült királyság (5) elektromos (1) elkerülő (6) elővárosi vasút (11) építészet (51) érd (5) erdély (2) érd körbe (3) eu támogatás (11) extradosed (5) felhőkarcoló (4) felüljáró (3) ferdekábeles (11) ferencie tere (1) ferihegy (1) feszített függesztett (4) flirt (3) fogaskerekű (2) forma1 (2) franciaország (8) genf (1) gent (1) graz (5) gyalogos (7) győr (1) hess (1) hév (4) híd (53) horvátország (2) india (1) ívhíd (6) karlsruhe (5) katowice (1) kazahsztán (1) kelenföld (6) kerékpár (12) kína (4) kisvasút (1) köln (1) kolozsvár (2) koolhaas (1) körforgalom (1) kötélpálya (1) közlekedés (148) közúti vasút (44) krakkó (1) külső kerületi körút (1) lágymányosi (1) lausanne (1) lengyelország (3) light rail (6) london (8) m0 (4) m6 (2) m7 (1) madrid (1) maglev (2) magyarország (37) mainz (1) margit híd (15) marokkó (1) melbourne (1) metró (32) metrovagonmas (2) milánó (1) miskolc (1) monorail (2) moszkva (4) mumbai (1) nagysebességű (14) nagyvárad (1) németország (24) neoplan (1) nyitható híd (4) olaszország (3) oroszország (3) overground (2) oyster (1) párizs (2) peking (1) pendolino (2) pesa (1) pozsony (2) prága (2) pre metró (2) rafs (4) rakpart (9) rem (1) repülés (2) repülőtér (6) résfal (9) róma (4) románia (1) rotem (1) shanghai (1) siemens (8) sikló (2) skoda (1) skycourt (1) spanyolország (3) stadler (3) stadtbahn (6) strasbourg (3) stuttgart (12) svájc (2) szentpétervár (4) szerbia (2) szlovákia (4) szófia (2) szöul (1) s bahn (7) tábla (2) talgo (1) tátra (1) tbm (5) torony (3) toronydaru (1) toulouse (4) tram train (5) transrapid (1) trolibusz (3) tűz (1) uitp (1) újvidék (1) ulf (1) usa (1) út (19) üzbegisztán (1) val (2) valencia (1) van hool (1) városkép (7) varsó (2) vasút (50) vasútállomás (24) veke (1) velaro (6) viadukt (11) villamos (52) vízépítés (2) völgyhíd (8) vonat (20) wuhan (2) zágráb (2) Címkefelhő

Automata üzem Párizs 1-es metró vonalán

2011.11.07. 08:35 Fricy

2011. november 3-ától közlekedik az első nyolc automata üzemű metrószerelvény Párizs 1-es számú metróvonalán. A francia fővárosban a 14-es számú metró után ez a második vonal, ahol az automata üzemet bevezetik. Míg azonban a 14-es eleve ilyen rendszer paramétereinek megfelelően lett megtervezve és kiépítve, addig az 1-esen nem volt ilyen egyszerű az üzemváltás.

Bastille állomás peronkapukkal

Az 1-es jelzés nem véletlen. A vonalat 1900. július 19-én adták át, a földalatti gyorsvasúti hálózat első elemeként.Első ütemben Porte de Vincennes és Porte Matild állomások között (összesen 8 állomással) használhattak az utasok a metrót, majd augusztusban és szeptemberben további 10 állomást vehettek birtokukba a párizsiak. A szélső fekvésű peronok 75 méter hosszúra és 4,10 méter szélesre épültek ki.

Nation állomás még peronkapuk nélkül (Forrás: Wikipedia)

Az 1-es vonalat először 1934-ben hosszabbították meg: három új állomás épült ki a Vincennesben fekvő kastélyig. 1937-ben a másik végén történt bővítés (két új állomás), melyet megelőzően a Porte Matild állomást is átépítették. A szerelvények Pont de Neuilly állomásig szállították ekkortól az utasokat. 1963-ban gumikerekű vonatokat állítottak forgalomba, mely a teljes vonalat át kellett építeni. A rekonstrukció során a peronokat meghosszabbították, hogy azok alkalmasak legyenek 6 kocsi szerelvények fogadására is. 1992-ben a La Défense negyedig további két megállóval bővítették a vonalat, ezáltal is biztosítva a modern üzleti központ elérhetőségét.

Metró halad át a Pont de Neuillyn (Neuilly híd) (Forrás: Wikipedia)

Mára az 1-es vonal a metró egyik legforgalmasabb vonalává vált. Mintegy 725 ezer utas használja hétköznaponként. Mivel arra már nem volt lehetőség, hogy hosszabb szerelvényeket állítsanak forgalomba, ezért döntöttek arról még a 2005-ben, hogy az automata üzem bevezetésével növelik meg a vonal kapacitását. az automata üzem ugyanis lehetővé teszi, hogy a vonatok sűrűbben kövessék egymást.

Az 1-es vonal állomásai és átszállási lehetőségek (Forrás: Wkipedia)

Pedig jelenleg sem mondható ritkának a követési idő: átlagosan 105 másodpercenként közlekednek a szerelvények. az automata üzem bevezetésével ez 85 másodpercre csökken. November 3-án nyolc teljesen automata metró állt forgalomba (az Alstom MP 05 jelű metrója), míg a további 41 szerelvény (Alstom MP 89) továbbra is hagyományos, vagyis ember által vezetett. Ezeket folyamatosan váltják fel az automata szerelvények. A teljes csere 2012 decemberére fog megtörténni.

Automata peronkapuk a La Defense állomáson

Az automata üzemet biztosító rendszert a Siemens szállította. Az automatika nemcsak a vonalon közlekedő szerelvényeket vezérli, hanem a peronokra beépített, összesen 954 darab peronkaput is. Ezek a kapuk megakadályozzák, hogy a peronokról a sínek közé essen bárki, másrészt az utascserét is gyorsabbá és biztonságosabbá teszi. A kapuk kinyílása után lehet ugyanis csak a metrókocsikba be- és kiszállni.

A 600 millió euróba kerülő beruházás révén tehát növelhető vált a vonal kapacitása. A kivitelezés során egyetlen percre sem állt le a forgalom, vagyis a peronokra felszerelt kapukat és az automatikát úgy építették ki, hogy ezt az utasok különösen meg sem érezték.

A külön nem jelölt képek saját készítésűek.

18 komment · 1 trackback

Címkék: közlekedés franciaország párizs metró siemens alagút alstom

A bejegyzés trackback címe:

https://epitos.blog.hu/api/trackback/id/tr883359061

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Párizs No1 2011.11.07. 09:57:32

Elkezdődött, és nemsokára be is fejeződik az a folyamat, amit a párizsi 1-es metró kapcsán emlegettek az elmúlt években. Az 1900-ban átadott vonal nagy változás előtt áll, teljesen automata metróvá alakítják át. A kelet-nyugati irányú, a Défense negyed...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

mestska · http://cities.blog.hu 2011.11.07. 09:59:32

erről se kell írnom:

pedig mikor elindították a projektet, írtam róla:

cities.blog.hu/2009/07/01/parizs_no1

mestska · http://cities.blog.hu 2011.11.07. 10:00:08

egyébként nem is emlékeztem, hogy a Bastille felszíni állomás, pedig sokszor voltam arra

Fricy · http://epitos.blog.hu 2011.11.07. 10:12:23

@mestska:
Én kérek elnézést. :)

Nem emlékeztem rá, hogy te anno írtál róla. Pedig látom, még kommenteltem is.

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2011.11.07. 11:25:10

Jól emlékszem, hogy az 1-esen amúgy is a 14-essel lényegében megegyező kocsik járnak? Gondolom, ezek könnyen átállíthatóak automata üzemre, nem kellenek új kocsik.

Rocko- 2011.11.07. 21:52:27

ez tényleg metro? mert gumikerekesnek néz ki.

milliliteratura · http://milliliteratura.blog.hu/ 2011.11.07. 22:20:25

@Rocko-: igen, a franciáknak megvan az a roppant bájos tulajdonságuk, hogy a különböző rendszerek hátrányait remekül tudják kimazsolázni. :)

Rocko- 2011.11.07. 22:25:41

@milliliteratura: :))))
azért van előnye, a kevesebb rezgés, de mondjuk nagyobb gördülési zaj.
na meg metro volt írva, az meg az én szemléletemben vaskerekes. na mindegy, csak érdeklődni akartam, nem nyelvtannáciskodni.
(azt megfigyelte már valaki, hogy a hasonszőrű blogokon kb. ugynaz a komemnttársulat? szóval várjuk még Hamstert, Walter Melone-t és Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronnt.)

charlie 2011.11.07. 22:57:18

Metró az, aminek más közlekedési móddal nincs szintbeli kereszteződése, a többi dolog (föld alatt, vagy felett, sínen vagy vályúba, stb.) megszokás és hagyományok kérdése.

A magyar nyelvben valóban csak a "föld alatti vasút"-at jelenti a metró szó, Dél-Amerikában pl. buszokat hívnak így.

Fricy · http://epitos.blog.hu 2011.11.08. 08:58:29

@Rocko-:
Párizsban kétféle metró van. Az egyik a "hagyományos", a másik a gumikerekű (VAL-rendszer).

Fricy · http://epitos.blog.hu 2011.11.08. 08:59:36

@Comandante en Jefe:
A szövegben benne van, hogy a válasz erre a kérdésedre.

SzigDani 2011.11.08. 22:52:25

@Fricy: "Véhicule Automatique Léger" Biztos erre gondolsz?
""MP", matériel pneu" Ez a párizsi gumikerekesek rövidítése - de az automata sem VAL. Vagy én tudok valamit rosszul, meggyőzhető vagyok.

mestska · http://cities.blog.hu 2011.11.09. 21:16:55

@SzigDani: Nem tudod rosszul, Fricy tudja rosszul, remélem ő is meggyőzhető :)

VAL rendszer Párizsban csak a reptereken van. (Orlyval, CDGval)

de én is meggyőzhető vagyok :)

mestska · http://cities.blog.hu 2011.11.09. 21:17:29

@Rocko-: nem tudom, te pl. sose kommentelsz nálam :D

mestska · http://cities.blog.hu 2011.11.09. 21:23:20

@charlie: a magyar köznyelvben lehet, hogy föld alatti vasút szinonímája a metró, de a szakmai nyelvben nem.

Egyébként metrónak azt a nagy kapacitású, városi kötöttpályás eszközt nevezzük, aminek az esetek többségében nincs más közlekedési eszközzel keresztezése.

Dél-Amerikában egyébként nem nevezik a buszokat metrónak :) Amire te gondolsz, azok a Metrobúsok, amik jellemzően valamilyen zártpályás buszrendszert jelölnek. Caracasban annak nevezték az új buszrendszerüket sok éve, aztán a szó beültetődött a spanyol nyelvbe.

Rocko- 2011.11.09. 22:50:21

@mestska: na majd változtatunk ezen. :D

Fricy · http://epitos.blog.hu 2011.11.11. 08:40:25

@SzigDani: @mestska:
Mindig tanul az ember valami újat.
Kösz a javítást.
süti beállítások módosítása