Kilenc évvel a Bartók Béla úti és két évvel a Bem ill. a Várkert rakparti villamos vágányok felújítása után végre sor kerül a Szent Gellért rakparti szakasz átépítésére is. 2011-re olyan mértékben leromlott a nagypaneles rendszerű felépítmény, hogy már csak 10-15 km/h-val közlekedhetnek rajta a villamosok. A pálya felújítására július 28. és szeptember 15. között kerül sor. Eredetileg iskolakezdésre szerették volna befejezni a munkát, de a közbeszerzés eredményét megtámadták, így sajnos tolódott az időpont.
Villamosok a Rudas fürdő előtt
A pálya nem az utóbbi években megszokott építési módszerrel épülő RAFS pálya lesz majd. Budapesten eddig „klasszikus” módon alulról felfelé építtették a közúti vasúti pályát. Azaz először elkészült a vasbeton alaplemez, majd erre helyezték rá a síneket. A sínszálakat az alá helyezett kitöltő anyaggal állították be milliméter pontossággal. A kitöltő anyag viszont nem olcsó és időigényes is, mire jó pozícióba helyezik a síneket. A sínek köré rezgés csillapító elemeket fektetnek, nyomtávtartó rudakkal kötik össze a két párhuzamosan futó sínszálat, majd az egészet kiöntik betonnal.
Jellemző pályaállapotok
A most beépítésre kerülő CDM rendszerrel eddig csak két rövid kísérleti szakasz készült a fővárosban: először az Üllői úton, majd a Mester utcában (utóbbi helyen műfüves a pálya, pdf ismertető). Szegeden viszont már több kilométer hosszban építettek ilyen rendszerű pályát.
A kép szélén lévő kerékpáros gyorsabb volt a villamosnál...
A CDM által alkalmazott technológia szerint viszont fentről lefelé történik a kivitelezés. A földműre ráfektetik a vasbeton lemezhez szükséges acélhálókat, majd a sínszálakat befüggesztő szerkezetek közé fogják. A sárga színű acéltartók két végén csavaros szárak találhatóak, melyek segítségével lehet a sínszálakat milliméter pontosan szintbe helyezni. A sínek köré zaj- és rezgéscsillapító elemeket tesznek, végül a teljes pályát egyben öntik ki betonnal. A nagy közúti forgalmi terhelésre való tekintettel a vágányzóna teljes hosszban bazaltbeton burkolatot kap.
A rácsos oszlopok eltűnnek?
A rekonstrukció ideje alatt a 19-es villamosok nem közlekednek majd. A 41-es villamos Kamaraerdő és Deák Ferenc tér között fog járni. A 18-as villamos a Moszkva tér Széll Kálmán tér és a Döbrentei tér között szállítja majd az utasokat. 18A jelzéssel a Savoya Park és Bocskai út Újbuda-központ között lehet majd utazni. A Batthyány tér és Újbuda-központ között 18-41V jelzéssel pótlóbusz jár majd, mely a Bartók Béla úton a villamospályát használja majd.