Jelenleg több fejlesztés is fut egyszerre Rómában. A B vonalhoz kapcsolódóan egy új szárnyvonal épül B1 jellel. Bologna állomástól fog északi irányban haladni, 4,5 km hosszan, 4 megállóval. Az építkezéssel a tervek szerint 2010 tavaszára fognak elkészülni. Tervezés alatt áll a déli végi vonalhosszabbítás is.
Alagútépítés a B1 vonalon
A C vonal részben egy meglévő elővárosi vonal átalakításával fog létrejönni. A Pantanóba vezető vonal Torrenova megállóig már átépült a későbbi metróüzemnek megfelelő paraméterekkel. A magas peronok mellett megmaradtak a régeik is, így szintben lehet beszállni az itt közlekedő alacsonypadlós járművekre.
A C vonal épülő állomása (Torre Gaiai)
A Vatikán felé jelenleg is épül az új szakasz, talán 2012-re be is fejezik. Azért bizonytalan a dátum, mert folyamatosan tolódik a határidő, mivel nem meglepő módon állandó jelleggel érdekes régészeti leletekre bukkanak az építők. Ez pedig jelentősen lelassította a kivitelezést. Ha elkészül a C vonal, akkor a 30 km-es viszonylaton 35 állomás lesz.
A C vonal épülő Gardenia állomása
A fent említett B1 szárnyvonal hosszú távon majd a D vonal része lesz. Ez a B vonal tehermentesítését fogja szolgálni, nyomvonala nagyjából párhuzamos lesz így vele. A 20,4 km-es viszonylaton 22 állomást terveznek megépíteni. Több átszállási lehetőséget is biztosítani a meglévő és tervezett metróvonalakra és a felszíni elővárosi vasúti járatokra is. Napi 400 ezer utas használhatja majd, ha egyszer elkészül.
A tervezett hálózat térképe megtekinthető itt.
Eközben a meglévő vonalak felújítása is zajlik. 2005-ben esti vágányzár mellett a B vonal pályájánek egy részét korszerűsítették. A vonal elsőnek elkészült szakasza ennek ellenére nagyon leromlott állapotban van. Az állomások sötétek, koszosak, korszerűtlenek. A legjelentősebb állomásrekonstrukcióról már a Terminiről szóló posztban említést tettem. A jelenlegi két metróvonal itt metszi egymást, így a vasúti pályaudvarra érkezőkön kívül sokan átszállnak az egyik viszonylatról a másikra. Becslések szerint napi 200 ezer utas teszi ezt meg. A szűk folyosók miatt állandó a torlódás, kevés a mozgőlépcsők száma és hiányoznak a liftek is. A problémák megoldására új összekötő folyosót alakítanak ki a két metróállomás között, növelik a mozgólépcsők számát. Az új kijáratoknál lifteket is beépítenek. A kivitelezést nehezítheti majd az értékes leleteket rejtő régészeti terület, a homokos talaj. A B vonal állomása is teljes megújuláson fog átesni. Sokkal világosabb lesz a jelenleginél, amit a beépített új anyagok és a világítás korszerűsítésével fognak elérni. Modern tűzoltó-rendszert is telepítenek és új audio-vizuális utastájékoztató berendezéseket is beépítenek. Várhatóan 2012-re fejeződnek be a munkálatokkal, ami 63 millió €-ba fog kerülni az előzetes költségbecslések szerint. A tervek megtekinthetőek itt.
A képek a www.romametropolitane.it oldalról származnak.