Róma fő vasúti pályaudvara a híres Termini, nevét egy közelben álló régi fürdőről kapta és Vittorio De Sica filmjének révén vált világhírűvé. Ez az egyik legnagyobb ilyen jellegű épület az öreg kontinensen.
A Termini oldalbejárata
Miután az 1850-es években megnyílt a Róma-Frascati és a Róma-Civitavecchia vasútvonal, egyre égetőbbé vált a kérdés, hogy miként alakuljon a jövő? Legyen önálló végállomásuk a különálló vonalaknak, mint ahogyan akkoriban sok más európai nagyvárosban akadt példa, vagy pedig egyetlen hatalmas pályaudvarról induljon a vonatok az égtáj minden irányába? Végül utóbbi mellett döntöttek és kijelölték a központi pályaudvar helyét.
A régi Termini (Forrás: Wkipedia)
Az első ideiglenesen itt álló épület 1862 és 1863 között épült és "Stazione Centrale delle Ferrovie Romane" volt a neve. Ebben az időben nyílt meg a Róma-Ceprano vonal is. A végleges épület munkálatai 1868-ban kezdődtek meg. A Salvatore Bianchi által tervezett épület 1874-ben nyílt meg. Két párhzamosan elhelyezkedő épületből állt a pályaudvar: az egyik az érkezési, a másik az indulási oldal volt. A kettőt egy acélből és fából készült csarnok kötötte össze, ami alatt hat vágánynak volt hely, de csak négyhez tartozott peron. Később az épület mellett létesítettek újabb vágányokat. 1935-ben készült el a villamosítás. Ekkor már kezdtek egy új épület építéséről gondolkodni, mivel a megnövekvő forgalmnak már nem felelt meg a régi.
A Termini főbejáaratát Amerigo Tot domborműve díszíti
Az építkezés Angiolo Mazzoni tervei alapján a régi épület lebontásával kezdődött és az új építésének munkálatai is zajlottak, de II. Világháború miatt 1943-ban megszakadtak. A háború után pályázatot írtak ki a tervezett épület módosított homlkozatára. A nyertes építészcsoport által megálmodott homlokzatot láthatjuk ma is, ha Rómában járunk. A díszeit a magyar származású Amerigo Tot készítette. A kivitelezés 1950-re fejeződött be. Az új épület 200 méterrel hátrébb került, mint a régi. Az így kialakult teret Piazza dei Cinquecento-nak nevezték el.
A Termini előtti tér, a Piazza dei Cinquecento
Ma az épület révén elérhető több nagyváros Európában és Olaszországban egyaránt, de néhány elővárosi szerelvény is ide fut be. 29 vágány van a pályaudvaron, melyből kettőt a Fiumicino repülőtérre közlekedő Leonardo da Vinci névre keresztelt expresszvonat használ. Mivel ezek távolabb vannak a fogadóépülettől, ezért pár éve a föld alatt mozgójárdát építettek. Az utasok kiszolgálásra szolgáló csarnokban több tucat jegyautomata révén könnyen lehet szinte bárhova jegyet venni, de vannak hagyományos pénztárak is. A földszinten és a -1 szinten több bolt, étterem is található.
A vágányok előtti utascsarnok.
A pályaudvart könnyű megközelíteni a városból. Több buszjárat megáll it, valamint a metró két vonala itt is metszi egymást. Olyan mintha a budapesti Deák téren még egy pályaudvar is lenne. Ennek megfelelően elég nagy a gyalogosforgalom, ami már kaotikus helyzetet teremtett az állomásokhoz tartoző közlekedő folyosókon. A fejlesztési tervek készen vannak, várhatóan hamarosan a kivitelezés is elindulhat.
ETR 600-as motorvonat indul hamarosan.
Egy régebbi ALe803-as motorvonat.
ETR 480 és 500 típusú motorvonatok.
A külön nem jelölt képek saját készítésűek.