Nemrég számoltam be Berlin tervezett három új metrómegállójáról és a kommentek között felmerült, hogyan lehet megközelíteni a Schönefeldnél kialakított repülőteret, melynek forgalma az elmúlt években megnégyszereződött, elsősorban a fapados légitársaságok által indított járatoknak köszönhetően. Tavaly zárták be a történelmi jelentőségű Tempelhofot, mely fontos szerepet töltött be a hidegháború idején a kettéosztott város életében. És hamarosan Berlin fő reptere, a főváros északi részén fekvő Tegel sem fog már repülőgépeket fogadni. Ugyanis épül az új, mely a schönefelditől délre fog elhelyezkedni és elkészülte után Európa egyik legnagyobb ilyen jellegű létesítménye lesz.
A terminál látványterve (Forrás: www.berlin-airport.de)
Az új repteret "Berlin Brandenburg International (BBI) Airport"-nak nevezték el. Oly sok nagyvároshoz hasonlóan, az új berlini légikikötő nem is a város területén, hanem az azt körülvevő Brandenburg tartományban helyezkedik el. Már 2000 óta szerettek volna nekilátni a beruházásnak, de különböző jogi és finanszírozási problémák miatt nem tudták az építkezés előtt álló akadályokat elhárítani. A lipcsei bíróság 2006-os ítélete egy 10 éves pernek tett pontot a végére, mely a reptér környékén élők kompenzálását írányozta elő. A német kormány pedig garanciát vállalt egy 2,4 milliárd € (!) értékű kölcsönhöz, így 2006 szeptemberében megkezdődhetett az építkezés. Az átadása várhatóan 2011 végén fog megtörténni.
Az építkezés madártávlatból (Forrás: www.berlin-airport.de)
A reptér területe a jelenlegi 970 hektárról 1470 hektárra növekszik. Az első ütemben évente 22-25 millió utast fog kiszolgálni az új terminál. A későbbi ütemek megépülte után ez a szám 40 millióra növekedhet (most 2030-ra becsülik ezt).
A terimál épülete 220 ezer m²-es lesz, 7 szinttel. A két föld alatti szint a vonattal érkezőket fogja kiszolgálni. A földszint lesz az érkezési oldal, az első pedig az indulási oldal, valamint az üzletek szintje. A másodikon a várótermek, a harmadikon pedig az éttermek lesznek kialakítva. Az épület tetején egy tetőterasz várja majd az érdeklődőket. 40 check-in pult és az új trendnek megfelelően 200 bejelentkező automata várja majd az utasokat. A terminált és a kifutópályákat már úgy tervezték, hogy az képes legyen fogadni az Airbus A380-as óriásgépét is.
A repülőtérhez kapcsolódóan jelentős földi infrastruktúra-fejlesztésre is sor kerül. (Térkép itt.) Már 2008 májusában átadták az A113-as autópálya hiányzó szakaszát, amelyen keresztül lehet majd elérni a terminált a város és a városi körgyűrű felől is. Közvetlen vasúti kapcsolata is lesz az utasterminálnak.
Vasút a reptér alatt (Forrás: www.berlin-airport.de)
Az épület alatt lesz egy 405 méter hosszú, 60 méter széles csarnok, amiben egy 6 vágányos vasútállomás lesz kialakítva. Két peron az S-Bahn vonatok és az RE regionális vonatok számára lesz fenntartva, a harmadik pedig az ICE szerelvényeket fogja fogadni. Mivel az új terminál két futópálya között helyezkedik el, ezért a vonatok a gurulóutak alatt kiépített alagúton keresztül érhetik el a céljukat. A berlini főpályaudvarhoz közvetlen expressz járatok indítását is tervezik.
Az épülő reptéri pályaudvar (Forrás: www.deutsches-architektur-forum.de)
Aki kíváncsi a beruházásra, az egy 32 méteres toronyból tekintheti át a hatalmas építkezési területet.
Az Info-Tower (Forrás: www.deutsches-architektur-forum.de)
Egy pár perces animációs film a reptérről: