Október 24-én a villamos-vágány építése az utolsó fázisának munkálatai kezdődtek el. Miután elkészült az új északi és déli pályalemez, amiket az elmúlt hétvégéken összehegesztették, a hídfők térségében láttak hozzá az új és a meglévő pálya közötti szakaszok kivitelezéséhez. Ezzel egyidőben az egyedileg legyártott, korhű felsővezeték-tartó oszlopok felállítása is megkezdődött.
A Margit híd a II. világháború előtt
A hét méter magas, tetejükön hét méter széles, monumentális T-formájú kovácsoltvas oszlopokból 39 darabot helyeznek el. Mindegyiket nagy szaktudású öntő- és kovácsmesterek készítettek hagyományos, kézi módszerrel. A felsővezeték-tartó oszlopok három részből állnak. Egy acél vázból, a talapzatból és a 700 kilogrammos, T alakú „fejből”. Egy-egy oszlop össztömege 1,5 tonna.
Kandelláberek gyártása a Csepeli öntödében
A felsővezeték-tartó oszlopok felállítását novemberben 73 díszes kandeláber elhelyezése követi. Ám nem csak ezek újulnak meg, hanem újraöntik a híd másfél kilométer hosszú korlátját is.
Az új hídkorlát öntőformája
Az eredeti, 19. századi míves korlát elemeit a Margitszigetre vezető szárnyhídról ismerhetjük, mert a hídnak ez a része a mederhíddal ellentétben épségben vészelte át a II. Világháborút.
Kovácsoltvas felsővezeték tartó oszlopok
Azonban nem csak hídkorlátok és az oszlopok kapják vissza korabeli szépségüket. A Margit híd 1876-os avatásától 16 bronzból öntött, életnagyságú oroszlánfej vigyázott a pillérek díszes oszlopsorára. Azonban amikor a második világháborúban a németek a Dunába robbantották a hidat, a többi dísszel együtt az oroszlánok is elpusztultak. A jelenleg folyó műemléki rekonstrukció során a restaurátorok újra elkészítik a megsemmisült elemeket.
Díszes lámpaoszlopok
Visszaállítják az obeliszkeket és a Margitszigetnél lévő középpilléren egykoron látható történelmi címert és a koronát is. A hídfőkben lévő aluljárókat pedig Zsolnay-csempék fogják díszíteni. Ezzel egyidőben a pillérek gránit-talapzatát is megtisztítják, valamint a p pályaszint közeli, mészkőből álló részének felújítását is elvégzik a szakemberek. A hiányzó elemek pótlásával együtt kb. 1300 köbméternyi új követ építenek be a pillérekbe.
A középpilér tervezett kialakítása
A kiszélesített parti hídfők vasbetonszerkezetét is vadonatúj gránit kövek takarják el, melyek elhelyezése már hetek óta folyik.
Elmondható tehát, hogy a hídpálya kicserélése mellett Budapest legnagyobb műemlék rekonstrukciója is folyik a Margit hídon. Én kíváncsian várom a végeredményt.
A képeket a Margit híd Sajtóiroda bocsájtotta rendelkezésemre.