Várhatóan október 18-án fog átkelni a Csalagúton az első német nagysebességű vasúti szerelvény. A Deutsche Bahn már régóta tervezi, hogy közvetlen londoni járatokat indítson Németország felől, de ehhez először teljesítenie kell a Csalagútra vonatkozó szigorú biztonsági előírásokat. Többek között legalább 375 méter hosszúnak kell lennie egy szerelvénynek és vész esetén biztosítani kell a két részre oszthatóságot. Ezeket a feltételeket két 200 m-es 407-es sorozatjelű Velaro egység összekapcsolásával tudják biztosítani. Ha az előzetes tesztek és vizsgálatok eredményesek lesznek, akkor 2011 decemberétől megindulhat a menetrendszerű forgalom Németország és London között.
Siemens Velaro-D vonat (Forrás: Siemens)
Barack Obama, az USA elnöke egy több milliárd dolláros közlekedésfejlesztési programot jelentett be nemrég. A közúti és repülőtéri fejlesztéseken kívül a vasúti beruházásokra nagyobb figyelmet fordítanának. A program részeként nagysebességű vasúti hálózat kiépítése is létrejöhet az ország területén.
A tervezett nsv vonalak (Forrás: www.thetransportpolitic.com)
Augusztus 17-éig lehetett ajánlatot tenni a High Speed 1 London és a Csalagút közötti szakaszának üzemeltetésére. A nyertes vállalkozónak 30 évig kell majd üzemeltetnie a vonalat. 1,5 és 2 milliárd font közötti ajánlatok érkeztek. A felhívásra négy konzorcium jelentkezett, melyek között vasúti szolgáltatók és pénzügyi befektetők egyaránt megtalálhatóak. A tárgyalások már zajlanak az ajánlattevők között. Első körben egy vagy két konzorciumra szűkítik a lehetséges nyertesek körét és várhatóan 2011 márciusában hirdetik ki a végső győztest.
Vonat a HS1 vonalon (Forrás: www.arup.com)
Szintén a szigetországból érkezett a hír, hogy megkezdődtek a London és Birmingham közötti nagysebességű vasútvonal terveinek társadalmi egyeztetése. Az építési munkálatok leghamarabb 2017-ben indulhatnak meg. A fejlesztés nyomán az utazási idő a két nagyváros között 49 percre csökkenne a jelenlegi 1 óra 24 perc helyett. A tervek megtekinthetőek ide kattintva.
A tervezett London-Birmingham nsv vonal (Forrás: ecopolitology.org)
Az olasz Trenitalia kihirdette a győztest az 50 nagysebességű vasúti szerelvény gyártására vonatkozó tenderén. Eszerint a Bombardier és az AnsaldoBreda alkotta konzorciumnak 300 nap alatt kell az első működőképes prototípust elkészítenie és legkésőbb 2013-ban forgalomba állítania. A 600 utas szállítására alkalmas szerelvények nyolc kocsiból állnak össze és 200 m hosszúak lesznek. Egy szerelvény ára 30,8 millió €. Végsebességük 400 km/h lesz, de menetrend szerinti forgalomban csak 360 km/h-val fognak közlekedni.
Látványterv az új járműről (Forrás: www.railway20.net)
Nagysebességű vasútvonal kötheti össze Moszkvát és Minszket. A kínai segédlettel megépítendő vasúti összeköttetés azonban még nagyon kezdeti stádiumban van. Egyelőre még csak az előkészítése zajlik a tervezésnek, amiben már a kínai közlekedési minisztérium nagysebességű vasútvonalakkal foglalkozó szakemberei is részt vesznek. A tervezési paraméterekről jelenleg csak annyit ismerni, hogy a pályát úgy szeretnék kialakítani, hogy azon 300 km/h-val közlekedhessenek a vonatok.