Építős blog

Az Építős blogban közlekedési és építészeti beruházásokról olvashatsz. Határok nélkül. De ne lepődj meg ha néha egy-két jármű is feltűnik a monitoron.

facebook

Friedl Bútormanufaktúra

Szmog

Budapest szmogtérképe

Statisztika

Kommentek

  • David a barátságos. ^.^: @Dr Milton: hát szerinted mikor jön el a nemsokára? (2022.09.24. 22:31) Szélesedik az Andor utca
  • v2peti: Mi a gond a kerékpárúttal? El van választva a közúttól. Mit kellett volna ott másképp csinálni? (2017.05.04. 12:22) A hét műtárgya 2010/15
  • skubidor: @záporjózsi: Már pedig a Római Metró felső vezetékes. S ezért csendesebb is. De miért nincs annyi ... (2016.04.14. 03:50) A római metró
  • Normális: ...pontosabban, GYALOG át lehetett menni. Ugyanúgy, ahogyan a korabeli HÉV-végállomáshoz. Persze... (2015.07.11. 00:32) Autók a villamosok ellen
  • Albu: „A 3-as és 4-es metró közötti átjáró néhány évvel ezelőtti állapota. Ezt még a 3-as metróval együt... (2015.04.09. 18:09) 35 éves a 3-as metró

Címkék

4 es metró (10) abb (1) alagút (39) alapozás (3) almati (1) alstom (6) aluljáró (7) andor utca (2) ansaldo (1) arany (1) ausztria (9) autópálya (23) a het mutargya (8) balatonfenyves (1) bebetonozott talpfa (1) bécs (1) belgium (4) belgrád (2) berlin (6) bombardier (6) bordeaux (2) bruck an der mur (3) brüsszel (1) budai fonódó (3) budapest (58) busz (7) buszkorridor (1) cadiz (1) caf (1) cdm (2) charleroi (2) Címkék (1) citadis (1) cobra11 (1) crossrail (1) csalagút (3) csehország (1) csepeli gerincút (3) csíkszereda (1) dél afrika (1) díszkivilágítás (1) dlr (1) drezda (2) egyesült királyság (5) elektromos (1) elkerülő (6) elővárosi vasút (11) építészet (51) érd (5) erdély (2) érd körbe (3) eu támogatás (11) extradosed (5) felhőkarcoló (4) felüljáró (3) ferdekábeles (11) ferencie tere (1) ferihegy (1) feszített függesztett (4) flirt (3) fogaskerekű (2) forma1 (2) franciaország (8) genf (1) gent (1) graz (5) gyalogos (7) győr (1) hess (1) hév (4) híd (53) horvátország (2) india (1) ívhíd (6) karlsruhe (5) katowice (1) kazahsztán (1) kelenföld (6) kerékpár (12) kína (4) kisvasút (1) köln (1) kolozsvár (2) koolhaas (1) körforgalom (1) kötélpálya (1) közlekedés (148) közúti vasút (44) krakkó (1) külső kerületi körút (1) lágymányosi (1) lausanne (1) lengyelország (3) light rail (6) london (8) m0 (4) m6 (2) m7 (1) madrid (1) maglev (2) magyarország (37) mainz (1) margit híd (15) marokkó (1) melbourne (1) metró (32) metrovagonmas (2) milánó (1) miskolc (1) monorail (2) moszkva (4) mumbai (1) nagysebességű (14) nagyvárad (1) németország (24) neoplan (1) nyitható híd (4) olaszország (3) oroszország (3) overground (2) oyster (1) párizs (2) peking (1) pendolino (2) pesa (1) pozsony (2) prága (2) pre metró (2) rafs (4) rakpart (9) rem (1) repülés (2) repülőtér (6) résfal (9) róma (4) románia (1) rotem (1) shanghai (1) siemens (8) sikló (2) skoda (1) skycourt (1) spanyolország (3) stadler (3) stadtbahn (6) strasbourg (3) stuttgart (12) svájc (2) szentpétervár (4) szerbia (2) szlovákia (4) szófia (2) szöul (1) s bahn (7) tábla (2) talgo (1) tátra (1) tbm (5) torony (3) toronydaru (1) toulouse (4) tram train (5) transrapid (1) trolibusz (3) tűz (1) uitp (1) újvidék (1) ulf (1) usa (1) út (19) üzbegisztán (1) val (2) valencia (1) van hool (1) városkép (7) varsó (2) vasút (50) vasútállomás (24) veke (1) velaro (6) viadukt (11) villamos (52) vízépítés (2) völgyhíd (8) vonat (20) wuhan (2) zágráb (2) Címkefelhő

A hét műtárgya 2010/15

2010.04.13. 07:53 Fricy

Sok település életében az azokat átszelő vasútvonalak úgy jelennek meg, mint egy folyó. Két vagy több részre osztják azt és megnehezítik az eljutást a vasút egyik oldaláról a másikra. A jellemzően kevés számú átkelési lehetőség miatt már komoly forgalmi torlódások alakulhatnak ki a vasutat keresztező utakon. Ez fokozottan jelentkezik a városközpontok esetében. Hasonló cipőben jár Győr is. Ennek feloldására épült meg a Nádor-aluljáró.

A nyugat-magyarországi város önkormányzata 2004-ben döntött arról, hogy saját beruházásban egy 2x2 sávos aluljárót épít a Tihanyi út vonalában, a korábban itt lévő gyalogos felüljáró közelében. Problémát jelentett azonban a terület magas talajvízszintje. Így résfalas technológiával tervezték meg a műtárgy támfalait. A vasúti vágányokon kívül két út alatt is átvezették az aluljárót.

Az építkezés 2005 februárjában indult a Strabag kivitelezésében a régészeti és lőszermentesítési munkákkal, majd a közműkiváltásokkal. A Bécs-Budapest vasútvonalon nem lehetett a forgalmat leállítani, ezért az azzal párhuzamos Eszperantó utcában ideiglenes kétvágányú vasúti pálya épült, hogy a vágányok eredeti helye alatt megépülhessen az aluljáró támfala és a vasúti hídszerkezet.

A résfalak 10-12 méter mélyre hatolnak le a talajba. Ezeket hátrahorgonyozták, hogy az oldalsó földnyomás ne borítsa ki a helyéről. A talaj kitermelése közben ideiglenes acélcsövekkel támasztották ki az egymással szemben elhelyezkedő résfalakat mindaddig, míg nem készült el a résfalak előtti vasbeton bélésfal. Ezekez úgy tervezték át a kivitelezők, hogy egyben az érintett helyeken a rájuk nehezedő hidak súlyát is elbírják. Közben folyamatosan talajvízszint-süllyesztő kutak üzemeltek az építési terület szárazon tartása érdekében.

2006 elejére lett szerkezetkész az aluljáró. A csatlakozó csomópontok kiépítése, a környék rendezése még fél évig zajlott. Végül 2006. július 23-án adták át a forgalomnak. A műtárgy érdekességei közé tartozik, hogy a vasút és az attól északra elhelyezkedő Révai Miklós utca között részre íves acélszerkezetű lefedés került. Az aluljárón gyalogos-kerékpáros utat is átvezettek, mely az út szintjétől magasabbra helyezkedik el (a Tihanyi út felől külön rámpával). A lefedett rész alatt pedig megtekinthető a korábban itt álló gyalogos felüljáró egy darabja is.

A Nádor-aluljáró 3,1 milliárd Ft-ba került. Átadása után csökkent valamelyest a belvárosi Baross-híd terhelése.

 

7 komment

Címkék: közlekedés magyarország győr vasút aluljáró alagút résfal a het mutargya

A bejegyzés trackback címe:

https://epitos.blog.hu/api/trackback/id/tr531915401

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Káposztakukac 2010.04.13. 15:17:17

hmm hmmm. biztos hasznos. de én itt csak egy szimpla aluljárót látok, semmi különleges építészeti vagy építési megoldást. azért remélem a győrieknek megkönnyíti a mindennapjait.

gramercy 2010.04.13. 18:26:00

@V43-1052: mer', ma hol tartunk? :-9

urbanistapista 2010.04.15. 21:51:39

A városközponthoz közeli vasút áldás, de egy csomó problémát is okoz a város életében.
Már az 1928 évben rendezett városrendezési pályázaton többen javasolták a vasút áthelyezését a központtól távolabbra. Később számos elképzelés született a vasút lesüllyesztésére a belvároshoz közeli szakaszon. Ennek a nagyvonalú ábrándnak vetett véget ez a műtárgy. A közeli Baross híd terhelését csak átmenetileg enyhítette, ez is ékes példája annak, hogy csak kapacitásbővítéssel lehetetlen a hosszú távú forgalmi igényeket kielégíteni.
A kerékpárút átvezetése tényleg döbbenetes, az autófetisiszta közlekedéstervezés emlékműve.
Jelenleg beázik, alulról.

aesculus · http://taj-kert.blog.hu/ 2010.04.18. 01:17:00

Igen, azt hiszem, Győr legnagyobb városszerkezeti gondja, hogy középen vezet a vasút (ami bizonyos szempontból előny). Állítólag azért nem lehetett a vasutat levinni, mert a lejtést a Rába előtt kellett volna megkezdeni... Viszont ha egyszer lesz itt villamos, lehet, hogy úgy megy a pályaudvar alá, mint Linzben, vagy Grazban?

Fricy · http://epitos.blog.hu 2010.04.18. 13:24:28

@aesculus:
Inkább fölé. A Baroos híd helyén.

v2peti 2017.05.04. 12:22:59

Mi a gond a kerékpárúttal? El van választva a közúttól. Mit kellett volna ott másképp csinálni?
süti beállítások módosítása