December 26-án Kína egy huszárvágással 1068 km-rel növelte meg nagysebességű vasútvonalainak hosszát. Átadták ugyanis a Vuhan (Wuhan) és Kuangcsou (Guangzhou) közötti új pályát, amin 350 km/h sebességgel közlekednek a vonatok. Így a korábbi 10 óráról 3 órára csökkent a menetidő a két nagyváros között.
Viadukt CRH2 szerelvénnyel
A vonalat 2005. június 23-án kezdték el építeni és az első próbaszerelvény 2009. december 9-én futott végig a teljes vonalon. Az építési költség 116,6 milliárd jüan (11,9 milliárd €) volt. 18 állomás lesz összesen a vonalon. Ezek közül jelenleg 15 áll az utasok rendelkezésére. A Kuangcsou déli részén található állomás 2010. január végére készül el, míg Lechang és Jingde (Yingde) városokban még folyik a kivitelezés. A pálya a várhatóan 2012-re elkészülő, Pekingig tartó vasútvonal részeként készült el, melynek teljes hossza közel 2100 km lesz.
A tervezett hálózat (a most átadott vonal még épülőként jelölve)
Az alkalmazott pályaszerkezet a vasútvonal nagy részén betonlemezes, jellemzően csak az állomások környékén és egyes műtárgyak környezetében alkalmaztak hagyományos, zúzottköves ágyazatot. A technológia a Németországban készült hasonló pályákkal egyenértékű. De ez nem véletlen, hiszen sok német szakember nyújtott segítséget Kínának nagysebességű vasúti hálózatának tervezésében és megvalósításában. A betonlemezes pályaszerkezet előnye, hogy nem jelentkezik az a kellemetlenség, ami a 350 km/h-val közlekedő vonatok esetében létrejöhet zúzottköves alépítményű pályák esetében.
Betonlemezes pálya
Ebben az esetben ugyanis előfordulhat, hogy a nagy sebesség hatására olyan szívóhatás lép fel, ami képes az ágyazatban lazábban elhelyezkedő köveket képes felszippantani. Ez nagyon veszélyes lehet, mert a kő mozgása kiszámíthatatlanná válhat és akár a jármű ablakát is képes betörni. A betonlemezes pályák esetében viszont ez teljesen kivédhető. Azonban ez sokkal szigorúbb építési követelményeket vonz magával, hiszen lényegében nincs mód az esetleges hibák kijavítására. A pálya egyébként normálnyomtávú.
Híd a Jengce fölött
A nagysebességű vasútvonalak tervezésekor nagysugarú íveket és lekerekítéseket kell alkalmazni (lejtők és emelkedők között). Emiatt sok hídra, viaduktra, alagútra van szükség. Kétségtelenül szép műtárgyak születhetnek így, melyeket a laikusok is csodálatra méltónak tartanak, azonban jelentősen megdobják az építési költségeket is. A Vuhan-Kuangcsou vasútvonalon is szép számmal találhatunk ilyen alkotásokat. A Jangce folyó fölött is épült egy új híd, mely a Tianxingzhou nevet kapta. A ferdekábeles hidat 2004 szeptemberében kezdték el építeni és 2009 októberére készült el. A felső szinten egy autópálya, míg az alsó szinten 4 vágányú vasúti pálya található, melyen 250 km/h-val is közlekedhetnek a vonatok. Teljes hossza 4657 méter, mellyel elnyerte a világ legnagyobb közúti-vasúti hídja címet is.
Az épülő Hengyang állomás
Changska állomás ködben
Qingyuan állomás peronjai
Mindegyik új állomás esetében nagyvonalú építészeti elemeket alkalmaztak a tervezők. Hatalmas egybefüggő terek, a tisztaságot fokozó fehér szín jellemzi az épületeket. Hengyang állomás esetében sikeresen ötvözték a tradicionális kínai formákat a XXI. század modernségével.
Vuhan állomás CRH2-es szerelvénnyel
Jelenleg 28 vonat közlekedik a vonalon, melyek közül 21 halad végig Vuhan és Kuangcsou között. Ebből kettő expressz járat, amelyek közbenső megállás nélkül kötik össze a két várost. Kétféle jármű üzemel: a CRH2 jelű 1220 utast, míg a CRH3 jelű 1114 utast tud szállítani. A CRH2 jelű vonat 8 egységből áll össze, mely a japán Sinkanszen E2-1000 sorozatának módosított változata. A Kawasaki készítette el az első példányokat a vonatból, majd a gyártást a kínai Sifang Locomotive and Rolling Stock vette át. Maximális sebessége 250 km/h.
CRH2-es vonatok a depóban
A CRH3 szerelvény szintén 8 egységből áll. Ez a Siemens Velaro alapjaira épül, de a kocsiszekrény 300 mm-rel szélesebb az európai társaihoz képest. Így megoldhatóvá vált a 2+3-as üléselrendezés. A CRH3-as szerelvényeken az első oszályon felül egy prémium kategóriás részt is kialakítottak. Korábban három szerelvényt még a Siemens gyártott le, azóta a többi a Tangshan Railway Vehicle üzemében készülnek. Maximális sebessége 350 km/h. Mindkét vonat 25 kV 50 Hz áramnemet használ. A jegyek 490 és 780 jüan között változnak a két végállomás közötti viszonylaton. Az első osztályú jegyek ára 40-60%-kal magasabb a másodosztálynál.
CRH3 szerelvények
Az elkövetkező években további nagyszabású fejlesztések fognak befejeződni, vagy elkezdődni. A kínai vasutakért felelős minisztérium tervei szerint 2020-ra kb. 16 000 km-re növeli nagysebességű vasúti hálózatát. Ezek között egyaránt szerepel meglévő vasútvonalak fejlesztése min. 200 km/h sebességre és újak építése 300-350 km/h sebességre. Nem meglepő módon így Kína fog rendelkezni a legkiterjedtebb nagysebességű vasút hálózattal, mely erős konkurenciát teremt a belföldi légi közlekedésnek- főleg a mostanihoz hasonló 1000 km környéki utazások tekintetében.
A képek a www.skysrcapercity.com oldalról származnak.