2010. április 14-én jelentették be Párizsban a rakpartok fejlesztési javaslatát, ami eltérő módon javasolja kezelni a Szajna két oldalát. A bal part mintegy 2 km hosszan lezárásra kerül. A jobb oldali „autópálya” pedig forgalomcsillapított övezet lesz. A mai elvárásoknak megfelelően egyenrangúként kezelik majd a gyalogosokat, kerékpárosokat és az autókat.
„Meg kell adni a lehetőséget Párizsnak, hogy kapcsolatot találjon a folyóval.” Ezzel a jelmondattal hirdették meg azt a nagyszabású városfejlesztési programot, melynek révén szeretnék élhetőbbé tenni a francia fővárost. A pár éve sikeresen megrendezett „plázs” után – mikor is nyaranta néhány hétre homokos „tengerparttá” változott a rakpart –, most véglegesen megváltoztatják a városképet. A teljes fejlesztési terület mintegy 15 hektár nagyságú, melyből 16 ezer m2 teljesen autómentes övezet lesz.
A folyó jobb partján, a Pont d’Iéna és a Pont Sully között két sáv marad az autók számára. Az elbontott útfelület helyére térburkolatot helyeznek, amit sétányokkal, fákkal, teraszokkal tesznek vonzóvá. Így elérhetővé válik a folyó a városlakók és a turisták számára.
A bal parton a Musée d'Orsay és a Pont de l'Alma között teljesen átadják a gyalogosok, kerékpárosok számára a teljes felületet. Itt szabadtéri események rendezésére is sor kerülhet, de akár sportpályák is létesülhetnek. A tervek között egy vízi színpad felállítása is szerepel.
A város lakói most fejthetik ki véleményüket a tervvel kapcsolatban, melyet a nyáron véglegesítenek ezek alapján. A beruházással 2012 nyár végére szeretnének elkészülni.
És hogy mi a helyzet Budapesten? Még most is lehet hallani olyan elképzeléseket, mely a rakpart szélesítésével számol, hogy az így nyert felületen újabb aszfaltcsíkokat lehessen adni az autók alá. Ez valószínűleg nem fog megtörténni a világörökségi védettség miatt. Ráadásul a budai szennyvízgyűjtő-csatorna építése során erre sor is kerülhetett volna, de szerencsére nem történt meg. Ugyanakkor azon azért érdemes elgondolkozni, hogy egy szélesebb rakparton lehetett volna fákat ültetni, zöldsávot étesíteni. Bár kérdés, hogy a pöfögő autók mellett ki szeretne sétálni. Mindesetre a budapestiek részéről is felmerül az a jogos igény, hogy elérhetővé váljon a víz, most már még inkább, mikor a szennyezése is csökkent. Kinek milyen ötlete van erre?
A képek a www.paris.fr oldalról származnak.