Helsinki és Szentpétervár között is fognak közlekedni nagysebességű vonatok. Várhatóan az év második felében indulhat el az első szerelvény a két ország között. Ennek köszönhetően a jelenlegi 5,5 órás út kb. 3-3,5 óra időtartamra rövidülhet.
Az Interfax hírügynökség jelentette eközben, hogy egy interjúban az Orosz Államvasutak egyik alelnöke arról beszélt, hogy felmerült egy, a jelenlegivel párhuzamosan futó Moszkva-Szentpétervár vasútvonal építése, melyet kizárólag a nagysebességű szerelvények használhatnának. Érdekes módon, azonban nem a Siemens által nemrég leszállított Valero járművek futnának rajta, hanem a francia AGV vonatok, melyek első példányai Olaszországban nemrég kezdték meg menetrend szerinti közlekedésüket. Mindenesetre én erre egyelőre kétkedve tekintek.
Fehéroroszország megkezdte egy 160 km/h-s pálya tervezésének előkészítését Minszk és Gomel között. A beruházás eredményeként 2 órára csökkenne a mostani 4,5 órás vonatút. Ez ugyan nem tekinthető nagysebességű vonalnak, de a menetidő tekintetében mindenféleképpen jelentőséggel bír. Felmerült, hogy megvizsgálják egy hasonló paraméterű vonal építését Kijevig.
Megkezdődtek a próbafutások Kínában a Fuzhou-Xiamen között épült nagysebességű vasútvonalon. Egyelőre még csak a 160 km/h sebességet érték el a CRH2 jelű szerelvények, de a tervek szerint 200 km/h-val fognak közlekedni a két város között. A vonalon áprilistól indulhat meg a személyforgalom.
Nagy-Britanniából érkezett a hír, miszerint elkészültek a fejlesztési előtervek egy nagysebességű vasútvonal építésére Londontól Midlanden át egészen Skóciáig. Amennyiben a brit kormány támogatását adja a beruházáshoz, megkezdődhetnek a részletes tervek előkészületi munkái és a lakossági egyeztető tárgyalások. Kíváncsian tekintek ez elé, mert a szigetország igencsak le van maradva a többi nyugat-európai országhoz képest a saját nagysebességű vasúti hálózatának kiépítésében.
Az első kép a www.skyscrapercity.com, a második a www.whatsonxiamen.com oldalról származik.