Építős blog

Az Építős blogban közlekedési és építészeti beruházásokról olvashatsz. Határok nélkül. De ne lepődj meg ha néha egy-két jármű is feltűnik a monitoron.

facebook

Szmog

Budapest szmogtérképe

Statisztika

Kommentek

  • David a barátságos. ^.^: @Dr Milton: hát szerinted mikor jön el a nemsokára? (2022.09.24. 22:31) Szélesedik az Andor utca
  • v2peti: Mi a gond a kerékpárúttal? El van választva a közúttól. Mit kellett volna ott másképp csinálni? (2017.05.04. 12:22) A hét műtárgya 2010/15
  • skubidor: @záporjózsi: Már pedig a Római Metró felső vezetékes. S ezért csendesebb is. De miért nincs annyi ... (2016.04.14. 03:50) A római metró
  • Normális: ...pontosabban, GYALOG át lehetett menni. Ugyanúgy, ahogyan a korabeli HÉV-végállomáshoz. Persze... (2015.07.11. 00:32) Autók a villamosok ellen
  • Albu: „A 3-as és 4-es metró közötti átjáró néhány évvel ezelőtti állapota. Ezt még a 3-as metróval együt... (2015.04.09. 18:09) 35 éves a 3-as metró

Címkék

4 es metró (10) abb (1) alagút (39) alapozás (3) almati (1) alstom (6) aluljáró (7) andor utca (2) ansaldo (1) arany (1) ausztria (9) autópálya (23) a het mutargya (8) balatonfenyves (1) bebetonozott talpfa (1) bécs (1) belgium (4) belgrád (2) berlin (6) bombardier (6) bordeaux (2) bruck an der mur (3) brüsszel (1) budai fonódó (3) budapest (58) busz (7) buszkorridor (1) cadiz (1) caf (1) cdm (2) charleroi (2) Címkék (1) citadis (1) cobra11 (1) crossrail (1) csalagút (3) csehország (1) csepeli gerincút (3) csíkszereda (1) dél afrika (1) díszkivilágítás (1) dlr (1) drezda (2) egyesült királyság (5) elektromos (1) elkerülő (6) elővárosi vasút (11) építészet (51) érd (5) erdély (2) érd körbe (3) eu támogatás (11) extradosed (5) felhőkarcoló (4) felüljáró (3) ferdekábeles (11) ferencie tere (1) ferihegy (1) feszített függesztett (4) flirt (3) fogaskerekű (2) forma1 (2) franciaország (8) genf (1) gent (1) graz (5) gyalogos (7) győr (1) hess (1) hév (4) híd (53) horvátország (2) india (1) ívhíd (6) karlsruhe (5) katowice (1) kazahsztán (1) kelenföld (6) kerékpár (12) kína (4) kisvasút (1) köln (1) kolozsvár (2) koolhaas (1) körforgalom (1) kötélpálya (1) közlekedés (148) közúti vasút (44) krakkó (1) külső kerületi körút (1) lágymányosi (1) lausanne (1) lengyelország (3) light rail (6) london (8) m0 (4) m6 (2) m7 (1) madrid (1) maglev (2) magyarország (37) mainz (1) margit híd (15) marokkó (1) melbourne (1) metró (32) metrovagonmas (2) milánó (1) miskolc (1) monorail (2) moszkva (4) mumbai (1) nagysebességű (14) nagyvárad (1) németország (24) neoplan (1) nyitható híd (4) olaszország (3) oroszország (3) overground (2) oyster (1) párizs (2) peking (1) pendolino (2) pesa (1) pozsony (2) prága (2) pre metró (2) rafs (4) rakpart (9) rem (1) repülés (2) repülőtér (6) résfal (9) róma (4) románia (1) rotem (1) shanghai (1) siemens (8) sikló (2) skoda (1) skycourt (1) spanyolország (3) stadler (3) stadtbahn (6) strasbourg (3) stuttgart (12) svájc (2) szentpétervár (4) szerbia (2) szlovákia (4) szófia (2) szöul (1) s bahn (7) tábla (2) talgo (1) tátra (1) tbm (5) torony (3) toronydaru (1) toulouse (4) tram train (5) transrapid (1) trolibusz (3) tűz (1) uitp (1) újvidék (1) ulf (1) usa (1) út (19) üzbegisztán (1) val (2) valencia (1) van hool (1) városkép (7) varsó (2) vasút (50) vasútállomás (24) veke (1) velaro (6) viadukt (11) villamos (52) vízépítés (2) völgyhíd (8) vonat (20) wuhan (2) zágráb (2) Címkefelhő

Fejlesztések Karlsruhe-ben

2009.04.27. 10:45 Fricy

A német nagyváros nevét minden városi kötöttpályás közlekedéssel foglalkozó szakember ismeri, hiszen itt jött létre az első modern megoldás arra a problémára, hogy miként lehetne a vasutat közelebb hozni a belvároshoz és csökkenteni az átszállások számát. Ezt úgy oldották meg, hogy összekötötték a városi és a nagyvasúti síneket és olyan új viszonylatokat indítottak, melyek a város utcáit elhagyva a szomszédos települések felé mennek tovább.

Az ICE nagysbességű vonat és s tram-train is közös pályát használhat

Az átjárható rendszer megvalósításához megépültek a szükséges vágánykapcsolatok, az áremellátó rendszerek, az új peronok. Az üzemeltetéshez speciális járművekre is szükség volt, melyek a városi (750 V) és a nagyvasúti feszültséggel (15 kV) is képesek működni. A nagyvasúti szakasz miatt magaspadlós járművek közlekednek, hogy szintben lehessen beszállni azokba. Ez a város területén viszont problémát jelent olyan helyeken, ahol nem biztosítható a magasperon létesítése. Az ilyen megállókban ezért lehajtható lépcsőkön lehet felszállni a járművekbe, hasonlóan a Budapesten is közlekedő TW6000-es (hannoveri) villamosokhoz.

Az, hogy nem kell átszállni egyik járműról a másikba és lényegében a városközpontba közvetlenül lehet eljutni, nagy sikert aratott az utasok körében. Az innovatív ötletekkel képesek voltak megnégyszerezni az utasszámot az üzem beindulása után! Azóta többféle megoldás született ennek nyomán, azonban az alapgondolat nyomán azóta is sokszor a "karslruhe-i modell"-ként említik ezt a rendszert.

Tram-train és villamos Karlsruhe-ben

A hálózat egyre nagyobbá vált az elmúlt években és mára több száz km lett az összhossza. Heilbronn például saját, önálló közúti vasúti pályát is épített, hogy a városközponttól távol eső pályaudvarból eredő hátrányt ők is le tudják győzni és közelebb hozzák a kötöttpályás közlekedést az emberekhez.

Tram-train a sétálóutcában

Karlsruhe-ben a város főutcáján haladnak keresztül ezek a "tram-train"-ként is nevezett járművek. Az előbbiekben említett okok miatt azonban mára olyan sűrűvé vált a forgalom, hogy az akadályozza a gyalogos közlekedést a bevásárló utcákban és zavarézékennyé vált a közlekedés. Lényegében átestek a ló túloldalára és a rendszer működőképességének a határát feszegetik. Ennek megoldására dolgoztak ki egy komplex tervet.

Az elővárosi vasúti szerepet is betöltő járatok számára új alagutakat építenek a Kaiserstrasse és a Karl-Friedrich Strasse alatt, így azok a felszíni gyalogos és gépjármű forgalomtól zavartalanul közlekedhetnek majd.

Földalatti megálló a Kronenplatzon

A tervezett alagút a Kaiserstarsse alatt

A villamosoknak a Kriegstrasse-n alakítanak ki új pályát, így az Europaplatz és a Kronenplatz között semmiylen kötöttpályás közlekedés nem marad a felszínen. A Kriegstrasse-n azonban jelentős gépjármű forgalom van napjainkban, ami miatt megoldást kellett találni arra, hogy az itt megjelenő közúti vasút által létrejövő keresztmetszetcsökkenést ellensúlyozni lehessen. A tervek készítésekor úgy döntötttek, hogy ha már úgy is hozzányúlnak ehhez az úthoz, akkor nem kicsit, hanem nagyon átalakítják azt. A középen vezett villamossínek mentén zöldfelületet hoznak létre, sok fával, kerékpárutakkal és csak a helyi célforgalom kiszolgálására szükséges mennyiségű útfelületet hagynának meg. Az autók számára pedig kéregalagutat építenek, több rámpával a jelentősebb csomópontok közelében. Így a várost jelenleg kettémetsző soksávos út is eltűnik.

A Kriegstrasse látványterve

A kéregalagút keresztmetszete a Kriegstrasse-n

Ez összesen 588 millió €-ba kerülne a 2008 évvégi számítások alapján (a tram-train alagút 433 millió €-ba, a villamospálya és az autós alagút pedig 185 millió €-ba). A költségek 60%-át a német állam, 20%-át Baden-Württemberg tartomány, a maradék 20%-át pedig a város állná.

A rendkívül költséges beruházás megvalósulása esetén fura módon épp az úttörő szerepet betöltő város belső utcáiról tűnik el a közös pálya nyújtotta előny.

A teljes projekt áttekintő tervrajza letölthető itt (pdf., 3,53 MB!). A bejegyzésben is szereplő részletrajzok a beruházás honlapján tekinthetőek meg. A képek a www.karlsruher-modell.de oldalról származnak.

4 komment

Címkék: villamos alagút karlsruhe tram train light rail közúti vasút

A bejegyzés trackback címe:

https://epitos.blog.hu/api/trackback/id/tr121087220

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

peetmaster · http://nemdohanyzom.blog.hu 2009.04.27. 19:32:05

ez érdekes, de ugye a vágánykapcsolat fennmarad, és biztos lesz közös/közeli megálló a hévféleségekkel. Én Hannoverben voltam, ott nem volt közös pálya, volt viszont belváros közepi vasútállomás és 3 szintes (!) vilamoskeresztezés a föld alatt.
Az autófrgalom meg jobb lesz föld alatt, Hannoverben se hiányzott a belvárosból.

spag · http://railzone.nl 2009.05.06. 22:23:51

Hát nekem a második terv sokkal sokkal jobban tetszik, mint az első. Nyilván autózni kényelmes, várni tömegközlekedésre nem mindig; ezt jobban lehet ellensúlyozni ha az autókat dugjuk a föld alá, mint a vonatokat.

Nem tudom, miért szükséges feltétlenül a sétálóutcába alagút. Hamster oldalain olvastam erről először, neki sem tetszett az ötlet, azért sem, mert a föld alatt meg nagyobb követési távolság kell mivel nem mehetnek majd "szemmel", csak jelzővel.

spag · http://railzone.nl 2009.05.06. 22:25:14

Ja egy apróságot kifelejtettem, a cikk, az szuper :) az ábrák meg minden. Pl. látszik, hogy fúrt alagutat akarnak, ami szintén kicsit overkill lehet.

Fricy · http://epitos.blog.hu 2009.05.07. 09:29:25

@spag:
Elsősorban ezért kell az alagút, mert már túl sok tram-train halad át az utcán, amivel átestek a ló túloldalára. Az, hogy a villamost is kiszedik onnét már nem biztos, hogy túl jó. Nekem az nem tetszik benne igazából, hogy elveszik a varázsa az átjárható rendszernek.
süti beállítások módosítása