A railway-technology.com összeállított egy számomra érdekes listát, melyen tíz, valamilyen szempontból rekorder vasúti pályaudvar áll.
Grand Central Terminal, New York
A Grand Central utascsarnoka (onetravel.wordpress.com)
Itt található a legtöbb peron: összesen 44 tartozik a 67 vágányhoz, melyek két földalatti szinten helyezkednek el. Ez a közeljövőben még növekedni is fog. 2013-ra fejeződik be a fejlesztést, aminek eredményeképpen 48 peron és 75 vágány fogja várni az utasokat. A pályaudvar épülete számos filmben szerepelt már. Az eredeti épületből csak ez az impozáns előcsarnok maradt meg. A város növekedésével túl értékessé váltak a vágányok által elfoglalt területek, így azokat a föld alá süllyesztették, föléjük házak épültek. Az átalakítás tíz évig zajlott és 1913-ra fejeződött be.
Gare du Nord, Párizs
A Gare du Nord homlokzata (Bisanz képe, wikipedia.org)
A párizsi pályaudvar Európa legforgalmasabbikaként tartják számon az itt megforduló utasok számát tekintve és a második legnagyobb utaskapacitás szempontjából. 1861 és 1864 között épült fel az eredeti épület, azóta több kisebb-nagyobb átalakításon esett át. Jelenleg innét indulnak az Észak-Franciaországba tartó vonatok, valamint számos nemzetközi viszonylat kiindulópontja is ez a pályaudvar. Elérhető többek között az Eurostarral London, a Thalyssal Brüsszel, továbbá Németország és Hollandia nagyvárosai.
Shinjuku pályaudvar, Tokió
Nemcsak a pályaudvar zsúfolt (Cmdr Easygoing képe, flickr.com)
A legforgalmasabb pályaudvar az átutazó utasok számát tekintve. A pályaudvaron keresztül érhetőek el Tokió nyugati elővárosai, megáll itt több intercity vonat és számos metróvonal. 2007-ben naponta átlagosan 3,64 millió utas fordult meg itt, ami egy elképesztő szám. 1885-ben nyílt meg és ma több társaság vonatait is kiszolgálja. Ezek közül a JR East önmaga hét középperont foglal el és napi 1,5 millió utas használja a cég szerelvényeit.
Clapham Junction, London
Síntenger (Graham Williams képe, railpictures.net)
A legtöbb vasúti szerelvény itt halad át egy nap. Waterloo és Victoria pályaudvarok felé is Clapham Junctionon keresztül mennek a vonatok, ezért adódik, hogy 2000 szerelvényt számolhatunk meg itt egy hétköznapon. Csúcsidőben ez 180 vonatot jelent egy órában, melyek közül 117 meg is áll itt.
Chhatrapati Shivaji pályaudvar, Mumbai
Impozáns felvételi épület (www.skyscrapercity.com)
A Gettómiliiomos című film tette világhírűvé a történelmi vasúti épületet, mely a legforgalmasabb Indiában. Hogy ez pontosan mennyi is, az nem derült ki az összeállításból és adatot sem találtam rá. Mindenesetre annyit lehet tudni, hogy az ország 16 vasúti zónájából ez a legforgalmasabb. Rengetegen utaznak vonattal, mivel sokan nem engedhetik meg maguknak a saját autót. Mumbai több elővárosi vonala is itt halad át, ami a távolsági vonatok mellett a forgalom adja. A pályaudvar 1887-88 között épült fel gótikus stílusjegyekkel.
Nagoya pályaudvar
A legmagasabb pályaudvari épület (Gnsin képe, wikipedi.org)
A legnagyobb pályaudvar összterületét tekintve. 446 ezer m2-en terül el. 1999 decemberében adták át, naponta 1,14 millió utas használta egy átlagos napon 2006-ban. Ezzel akkor a hatodik legforgalmasabb pályaudvar címet érdemelte ki Japánban. Az állomás fölött van a JR Central vasúttársaság ikertornya.
Zürichi főpályaudvar
A zürichi főpályaudvar épülete (Ralf Pätzold képe, panoramio.com)
A legnagyobb európai pályaudvar a napi forgalmat tekintve. Központi elhelyezkedése miatt mind a belföldi, mind a nemzetközi vonatok áthaladnak itt. Három szintje van: az egyik a nemzetközi vonatokat szolgálja ki, a másik a belföldieket, míg a harmadik az S-Bahn szerelvényeket fogadja. Összesen 2700 szerelvényt naponta.
Lipcsei főpályaudvar
A lipcsei pályaudvar várócsarnoka (www.skyscrapercity.com)
A legnagyobb alapterületű európai vasúti pályaudvar. 1915-ben adták át az eredeti épületet. Ma 24 peronja van, 150 ezer napi utast szolgál ki. A gyönyörű állomásépület 293 méteres hosszúságú csarnokát a második világháborús bombázások után újjá kellett építeni. Az 1990-es években teljes felújításon esett át, egy bevásárlóközpont is épült két földalatti szinten. 2013-ra fog várhatóan elkészülni a város alatti átmenő alagút, ami érinteni fogja a lipcsei pályaudvart is, tovább növelve a forgalmát.
Penn Station, New York
A Penn Station bejárata(www.skyscrapercity.com)
Észak-Amerika legforgalmasabb pályaudvara. Naponta 600 ezer utas használja. Csúcsidőben ez ezer utast jelent másfél percenként. A Pennsylvania Plaza épülete alatt helyezkedik el Manhattanben. Több vasútvonalat és hat metróvonalat szolgál ki a pályaudvar.
Tanggula pályaudvar, Kína
Tanggula felvételi épülete (Asger Christiansen képe, www.railpictures.net)
Ez a legmagasabban fekvő pályaudvar. 5069 méter magasan fekszik a Qingzang vonal tibeti végállomása. Három vágány található itt, melyhez egy peron tartozik. Az azonban 1,25 km hosszú.