Építős blog

Az Építős blogban közlekedési és építészeti beruházásokról olvashatsz. Határok nélkül. De ne lepődj meg ha néha egy-két jármű is feltűnik a monitoron.

facebook

Szmog

Budapest szmogtérképe

Statisztika

Kommentek

  • David a barátságos. ^.^: @Dr Milton: hát szerinted mikor jön el a nemsokára? (2022.09.24. 22:31) Szélesedik az Andor utca
  • v2peti: Mi a gond a kerékpárúttal? El van választva a közúttól. Mit kellett volna ott másképp csinálni? (2017.05.04. 12:22) A hét műtárgya 2010/15
  • skubidor: @záporjózsi: Már pedig a Római Metró felső vezetékes. S ezért csendesebb is. De miért nincs annyi ... (2016.04.14. 03:50) A római metró
  • Normális: ...pontosabban, GYALOG át lehetett menni. Ugyanúgy, ahogyan a korabeli HÉV-végállomáshoz. Persze... (2015.07.11. 00:32) Autók a villamosok ellen
  • Albu: „A 3-as és 4-es metró közötti átjáró néhány évvel ezelőtti állapota. Ezt még a 3-as metróval együt... (2015.04.09. 18:09) 35 éves a 3-as metró

Címkék

4 es metró (10) abb (1) alagút (39) alapozás (3) almati (1) alstom (6) aluljáró (7) andor utca (2) ansaldo (1) arany (1) ausztria (9) autópálya (23) a het mutargya (8) balatonfenyves (1) bebetonozott talpfa (1) bécs (1) belgium (4) belgrád (2) berlin (6) bombardier (6) bordeaux (2) bruck an der mur (3) brüsszel (1) budai fonódó (3) budapest (58) busz (7) buszkorridor (1) cadiz (1) caf (1) cdm (2) charleroi (2) Címkék (1) citadis (1) cobra11 (1) crossrail (1) csalagút (3) csehország (1) csepeli gerincút (3) csíkszereda (1) dél afrika (1) díszkivilágítás (1) dlr (1) drezda (2) egyesült királyság (5) elektromos (1) elkerülő (6) elővárosi vasút (11) építészet (51) érd (5) erdély (2) érd körbe (3) eu támogatás (11) extradosed (5) felhőkarcoló (4) felüljáró (3) ferdekábeles (11) ferencie tere (1) ferihegy (1) feszített függesztett (4) flirt (3) fogaskerekű (2) forma1 (2) franciaország (8) genf (1) gent (1) graz (5) gyalogos (7) győr (1) hess (1) hév (4) híd (53) horvátország (2) india (1) ívhíd (6) karlsruhe (5) katowice (1) kazahsztán (1) kelenföld (6) kerékpár (12) kína (4) kisvasút (1) köln (1) kolozsvár (2) koolhaas (1) körforgalom (1) kötélpálya (1) közlekedés (148) közúti vasút (44) krakkó (1) külső kerületi körút (1) lágymányosi (1) lausanne (1) lengyelország (3) light rail (6) london (8) m0 (4) m6 (2) m7 (1) madrid (1) maglev (2) magyarország (37) mainz (1) margit híd (15) marokkó (1) melbourne (1) metró (32) metrovagonmas (2) milánó (1) miskolc (1) monorail (2) moszkva (4) mumbai (1) nagysebességű (14) nagyvárad (1) németország (24) neoplan (1) nyitható híd (4) olaszország (3) oroszország (3) overground (2) oyster (1) párizs (2) peking (1) pendolino (2) pesa (1) pozsony (2) prága (2) pre metró (2) rafs (4) rakpart (9) rem (1) repülés (2) repülőtér (6) résfal (9) róma (4) románia (1) rotem (1) shanghai (1) siemens (8) sikló (2) skoda (1) skycourt (1) spanyolország (3) stadler (3) stadtbahn (6) strasbourg (3) stuttgart (12) svájc (2) szentpétervár (4) szerbia (2) szlovákia (4) szófia (2) szöul (1) s bahn (7) tábla (2) talgo (1) tátra (1) tbm (5) torony (3) toronydaru (1) toulouse (4) tram train (5) transrapid (1) trolibusz (3) tűz (1) uitp (1) újvidék (1) ulf (1) usa (1) út (19) üzbegisztán (1) val (2) valencia (1) van hool (1) városkép (7) varsó (2) vasút (50) vasútállomás (24) veke (1) velaro (6) viadukt (11) villamos (52) vízépítés (2) völgyhíd (8) vonat (20) wuhan (2) zágráb (2) Címkefelhő

Rekorder pályaudvarok

2010.02.27. 09:54 Fricy

A railway-technology.com összeállított egy számomra érdekes listát, melyen tíz, valamilyen szempontból rekorder vasúti pályaudvar áll.

Grand Central Terminal, New York

A Grand Central utascsarnoka (onetravel.wordpress.com)

Itt található a legtöbb peron: összesen 44 tartozik a 67 vágányhoz, melyek két földalatti szinten helyezkednek el. Ez a közeljövőben még növekedni is fog. 2013-ra fejeződik be a fejlesztést, aminek eredményeképpen 48 peron és 75 vágány fogja várni az utasokat. A pályaudvar épülete számos filmben szerepelt már. Az eredeti épületből csak ez az impozáns előcsarnok maradt meg. A város növekedésével túl értékessé váltak a vágányok által elfoglalt területek, így azokat a föld alá süllyesztették, föléjük házak épültek. Az átalakítás tíz évig zajlott és 1913-ra fejeződött be.

Gare du Nord, Párizs

A Gare du Nord homlokzata (Bisanz képe, wikipedia.org)

A párizsi pályaudvar Európa legforgalmasabbikaként tartják számon az itt megforduló utasok számát tekintve és a második legnagyobb utaskapacitás szempontjából. 1861 és 1864 között épült fel az eredeti épület, azóta több kisebb-nagyobb átalakításon esett át. Jelenleg innét indulnak az Észak-Franciaországba tartó vonatok, valamint számos nemzetközi viszonylat kiindulópontja is ez a pályaudvar. Elérhető többek között az Eurostarral London, a Thalyssal Brüsszel, továbbá Németország és Hollandia nagyvárosai.

Shinjuku pályaudvar, Tokió

Nemcsak a pályaudvar zsúfolt (Cmdr Easygoing képe, flickr.com)

A legforgalmasabb pályaudvar az átutazó utasok számát tekintve. A pályaudvaron keresztül érhetőek el Tokió nyugati elővárosai, megáll itt több intercity vonat és számos metróvonal. 2007-ben naponta átlagosan 3,64 millió utas fordult meg itt, ami egy elképesztő szám. 1885-ben nyílt meg és ma több társaság vonatait is kiszolgálja. Ezek közül a JR East önmaga hét középperont foglal el és napi 1,5 millió utas használja a cég szerelvényeit.

Clapham Junction, London

Síntenger (Graham Williams képe, railpictures.net)

A legtöbb vasúti szerelvény itt halad át egy nap. Waterloo és Victoria pályaudvarok felé is Clapham Junctionon keresztül mennek a vonatok, ezért adódik, hogy 2000 szerelvényt számolhatunk meg itt egy hétköznapon. Csúcsidőben ez 180 vonatot jelent egy órában, melyek közül 117 meg is áll itt.

Chhatrapati Shivaji pályaudvar, Mumbai

Impozáns felvételi épület (www.skyscrapercity.com)

A Gettómiliiomos című film tette világhírűvé a történelmi vasúti épületet, mely a legforgalmasabb Indiában.  Hogy ez pontosan mennyi is, az nem derült ki az összeállításból és adatot sem találtam rá. Mindenesetre annyit lehet tudni, hogy az ország 16 vasúti zónájából ez a legforgalmasabb. Rengetegen utaznak vonattal, mivel sokan nem engedhetik meg maguknak a saját autót. Mumbai több elővárosi vonala is itt halad át, ami a távolsági vonatok mellett a forgalom adja. A pályaudvar 1887-88 között épült fel gótikus stílusjegyekkel.

Nagoya pályaudvar

A legmagasabb pályaudvari épület (Gnsin képe, wikipedi.org)

A legnagyobb pályaudvar összterületét tekintve. 446 ezer m2-en terül el. 1999 decemberében adták át, naponta 1,14 millió utas használta egy átlagos napon 2006-ban. Ezzel akkor a hatodik legforgalmasabb pályaudvar címet érdemelte ki Japánban. Az állomás fölött van a JR Central vasúttársaság ikertornya.

Zürichi főpályaudvar

A zürichi főpályaudvar épülete (Ralf Pätzold képe, panoramio.com)

A legnagyobb európai pályaudvar a napi forgalmat tekintve. Központi elhelyezkedése miatt mind a belföldi, mind a nemzetközi vonatok áthaladnak itt. Három szintje van: az egyik a nemzetközi vonatokat szolgálja ki, a másik a belföldieket, míg a harmadik az S-Bahn szerelvényeket fogadja. Összesen 2700 szerelvényt naponta.

Lipcsei főpályaudvar

A lipcsei pályaudvar várócsarnoka (www.skyscrapercity.com)

A legnagyobb alapterületű európai vasúti pályaudvar. 1915-ben adták át az eredeti épületet. Ma 24 peronja van, 150 ezer napi utast szolgál ki. A gyönyörű állomásépület 293 méteres hosszúságú csarnokát a második világháborús bombázások után újjá kellett építeni. Az 1990-es években teljes felújításon esett át, egy bevásárlóközpont is épült két földalatti szinten. 2013-ra fog várhatóan elkészülni a város alatti átmenő alagút, ami érinteni fogja a lipcsei pályaudvart is, tovább növelve a forgalmát.

Penn Station, New York

A Penn Station bejárata(www.skyscrapercity.com)

Észak-Amerika legforgalmasabb pályaudvara. Naponta 600 ezer utas használja. Csúcsidőben ez ezer utast jelent másfél percenként. A Pennsylvania Plaza épülete alatt helyezkedik el Manhattanben. Több vasútvonalat és hat metróvonalat szolgál ki a pályaudvar.

Tanggula pályaudvar, Kína

Tanggula felvételi épülete (Asger Christiansen képe, www.railpictures.net)

Ez a legmagasabban fekvő pályaudvar. 5069 méter magasan fekszik a Qingzang vonal tibeti végállomása. Három vágány található itt, melyhez egy peron tartozik. Az azonban 1,25 km hosszú.

11 komment

Címkék: közlekedés vonat vasút vasútállomás

A bejegyzés trackback címe:

https://epitos.blog.hu/api/trackback/id/tr421794194

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

1116001 2010.02.27. 11:52:34

Hmm, számomra fura, hogy Berlin vagy Frankfurt főpályaudvara nincs benne a listában.

Fricy · http://epitos.blog.hu 2010.02.27. 12:06:02

@1116001:
A berlinin én is csodálkoztam.
De nyílván ez egy szubjektív összeállítás volt, ha más szempontokat vennénk figyelembe, más lista jönne létre.

Hamster · http://hamster.blog.hu/ 2010.02.27. 12:23:12

A zürichi pályaudvarról írt rész szerintem nem stimmel: "Három szintje van: az egyik a nemzetközi vonatokat szolgálja ki, a másik a belföldieket, míg a harmadik az S-Bahn szerelvényeket fogadja. "
A felszínen vegyesgyümölcs van, tehát belföldi-külföldi+S-Bahn. Utóbbiak az átmenő alagút (Weinbergtunnel) befejezésekor gondolom el fognak tűnni, legalábbis a nagy részük, de szerintem ma még fejfordulós S-Bahn vonat is van, ami betér ide, majd az ellenkező irányba újra kimegy. Aztán van valóban egy S-Bahn rész, egy már meglevő alagúthoz (Hirschengraben), és van az SZU mélyállomása is az S4 (Sihltalbahn) és az S10 (Uetlibergbahn) végállomásával.

Radio Free Aberrania · http://radiofa.blog.hu/ 2010.02.27. 13:52:16

bazz, azért a kínai versenyzőt pályaudvarnak fordítani, :)
értem én, hogy az is railway station, de legyen az vasútállomás. szerintem vecsésre se mondjuk magyarul, hogy pályaudvar.

az az 1,25 km meg nem semmi. ha az ember középen állva várja a bézét, az meg elöl áll meg, az 600 méteres sprint lenne :))
napi 30 utasra ilyet méretezni...

ZBR 2010.02.27. 14:26:17

@Radio Free Aberrania:
végállomás, szóval FEJállomás, amire már mondhatjuk, hogy pályaudvar... Ezek elég nehézkesen és szubjektíven értelmezett fogalmak szerintem.

radix 2010.02.27. 18:26:00

Tanggula nem fejállomás (voltam ott), a vasútvonal vége Lhasa külterületén van, ami Tanggulától még párszáz kilométer.

Von Teese 2010.02.27. 19:11:47

Az a kínai csinos darab. :)

Radio Free Aberrania · http://radiofa.blog.hu/ 2010.02.27. 21:26:34

@radix: és mi a jó francot lehet ott csinálni? :)
vagy a vonaton ültél, ami 30 másodpercet állt az állomáson?

gramercy 2010.02.28. 11:44:54

erdekes osszeallitas, jo volt olvasni

nehany random ami nekem erdekes:
Liege-Guillemins, Stuttgart 21, Strasbourg

radix 2010.02.28. 16:40:59

@Radio Free Aberrania: volt az talán 5 perc is. Lhászába utaztam.

Páneurópai Harci Kos 2010.03.12. 14:42:38

és ami a legmeglepőbb, enni lehetne a földről annyira tiszta, sehol egy falfirka vagy eldobott csikk.
(ez a Lhasa- i pályaudvarra is igaz)
Az átlagember legfőbb problémája, úgyis a légkörhöz való alkalmazkodás.
magaslati levegő:)
süti beállítások módosítása