A Valenciától északra fekvő városban egy érdekes kísérletbe kezdtek pár éve egy Európai Uniós program, a CityMobil keretében. A 175 ezer lakosú városban problémát jelentett, hogy a közúti torlódások miatt nem tudtak menetrendszerűen közlekedni a buszjáratok. Szerettek volna javítani a helyzeten, hogy versenyképesebbé tegyék a közösségi közlekedést az egyénivel szemben, azonban drága infrastrukturális beruházásra nem volt kerete Castallonak.
Így végül a CityMobil program keretében egy nem szokványos megoldást választottak. Egy trolibuszhálózat kiépítésébe kezdtek. A járművek optikai vezetéssel képesek kormányzás nélkül is közlekedni. A vörös színű aszfaltra egymással párhuzamosan festett két szaggatott vonalat a troli tetejére elhelyezett kamera figyeli és ez alapján vezeti a járművet az útvonalán. A rendszert TVRcas-nak nevezték el először, majd átkeresztelték TRAM-re, ami mégiscsak jobban hangzik.
Jelenleg egy járat üzemel a belváros és az egyetemi negyed között, de később tervezik ezt meghosszabbítani a tengerpartig és további új járat indítását is, mely a jelenlegire merőlegesen futna.
A többéves tervezési folyamat után 2007-ben kezdődött meg az építkezés. Habár fentebb a költségtakarékos megoldásra hivatkoztam, ennek némileg ellentmond, hogy a Seco folyó felett egy ferdekábeles hidat építettek. Ezen kívül mindenhol önálló sávot választottak le a meglévő közútból. Szélsőperonos megállókat alakítottak ki.
Jelenleg három Irisbus által gyártott szóló, háromajtós jármű közlekedik a vonalon. Később csuklós járművek beszerzése is várható a 2-es vonalra, mely várhatóan 2011 elejére készülhet el. A teljes beruházási költség 40 millió € lesz (kb. 11 milliárd Ft). Plusz a híd ára, de erre nem találtam információt.
Az első két kép a www.enatcar.net oldalról származik, az utolsót pedig Antonio Pradas készítette.