Építős blog

Az Építős blogban közlekedési és építészeti beruházásokról olvashatsz. Határok nélkül. De ne lepődj meg ha néha egy-két jármű is feltűnik a monitoron.

facebook

Szmog

Budapest szmogtérképe

Statisztika

Kommentek

  • v2peti: Mi a gond a kerékpárúttal? El van választva a közúttól. Mit kellett volna ott másképp csinálni? (2017.05.04. 12:22) A hét műtárgya 2010/15
  • skubidor: @záporjózsi: Már pedig a Római Metró felső vezetékes. S ezért csendesebb is. De miért nincs annyi ... (2016.04.14. 03:50) A római metró
  • Normális: ...pontosabban, GYALOG át lehetett menni. Ugyanúgy, ahogyan a korabeli HÉV-végállomáshoz. Persze... (2015.07.11. 00:32) Autók a villamosok ellen
  • Albu: „A 3-as és 4-es metró közötti átjáró néhány évvel ezelőtti állapota. Ezt még a 3-as metróval együt... (2015.04.09. 18:09) 35 éves a 3-as metró
  • Albu: Az a villamosmegálló… az megér egy pofont! A tervezés a szakma csúcsa… na persze! (Dolgoztam ben... (2014.06.25. 12:28) Hogyan készült a Fővám téri aluljáró?

Címkék

4 es metró (10) abb (1) alagút (39) alapozás (3) almati (1) alstom (6) aluljáró (7) andor utca (2) ansaldo (1) arany (1) ausztria (9) autópálya (23) a het mutargya (8) balatonfenyves (1) bebetonozott talpfa (1) bécs (1) belgium (4) belgrád (2) berlin (6) bombardier (6) bordeaux (2) bruck an der mur (3) brüsszel (1) budai fonódó (3) budapest (58) busz (7) buszkorridor (1) cadiz (1) caf (1) cdm (2) charleroi (2) Címkék (1) citadis (1) cobra11 (1) crossrail (1) csalagút (3) csehország (1) csepeli gerincút (3) csíkszereda (1) dél afrika (1) díszkivilágítás (1) dlr (1) drezda (2) egyesült királyság (5) elektromos (1) elkerülő (6) elővárosi vasút (11) építészet (51) érd (5) erdély (2) érd körbe (3) eu támogatás (11) extradosed (5) felhőkarcoló (4) felüljáró (3) ferdekábeles (11) ferencie tere (1) ferihegy (1) feszített függesztett (4) flirt (3) fogaskerekű (2) forma1 (2) franciaország (8) genf (1) gent (1) graz (5) gyalogos (7) győr (1) hess (1) hév (4) híd (53) horvátország (2) india (1) ívhíd (6) karlsruhe (5) katowice (1) kazahsztán (1) kelenföld (6) kerékpár (12) kína (4) kisvasút (1) köln (1) kolozsvár (2) koolhaas (1) körforgalom (1) kötélpálya (1) közlekedés (148) közúti vasút (44) krakkó (1) külső kerületi körút (1) lágymányosi (1) lausanne (1) lengyelország (3) light rail (6) london (8) m0 (4) m6 (2) m7 (1) madrid (1) maglev (2) magyarország (37) mainz (1) margit híd (15) marokkó (1) melbourne (1) metró (32) metrovagonmas (2) milánó (1) miskolc (1) monorail (2) moszkva (4) mumbai (1) nagysebességű (14) nagyvárad (1) németország (24) neoplan (1) nyitható híd (4) olaszország (3) oroszország (3) overground (2) oyster (1) párizs (2) peking (1) pendolino (2) pesa (1) pozsony (2) prága (2) pre metró (2) rafs (4) rakpart (9) rem (1) repülés (2) repülőtér (6) résfal (9) róma (4) románia (1) rotem (1) shanghai (1) siemens (8) sikló (2) skoda (1) skycourt (1) spanyolország (3) stadler (3) stadtbahn (6) strasbourg (3) stuttgart (12) svájc (2) szentpétervár (4) szerbia (2) szlovákia (4) szófia (2) szöul (1) s bahn (7) tábla (2) talgo (1) tátra (1) tbm (5) torony (3) toronydaru (1) toulouse (4) tram train (5) transrapid (1) trolibusz (3) tűz (1) uitp (1) újvidék (1) ulf (1) usa (1) út (19) üzbegisztán (1) val (2) valencia (1) van hool (1) városkép (7) varsó (2) vasút (50) vasútállomás (24) veke (1) velaro (6) viadukt (11) villamos (52) vízépítés (2) völgyhíd (8) vonat (20) wuhan (2) zágráb (2) Címkefelhő

23 év után átadták a metrót Almatiban

2011.12.21. 08:17 Fricy

2011. december elsején, 23 évnyi építés után átadták az egykori kazah főváros, Almati (vagy közismertebb nevén Alma-Ata) első metróvonalát első szakaszát. Az 1-es vonal most átadott szakasza 7,6 km hosszú. A teljes, három vonalból álló hálózat tervezett hossza 45 km lenne.

rotem.jpg

A Raiymbek Batyr és Alatau elnevezésű állomások közötti szakaszon hét helyen lehet le- és felszállni a szerelvényekre. A nyomvonal végig a föld alatt halad. Három állomást, köztük a két végállomást a felszínről építették meg. A többi négy mélyállomás.

almaty-map.gif

Az 1-es (piros) vona lelső szakaszát adták át most (Forrás: http://www.vsemetro.com)

A vonalat még a szovjet érában tervezték meg, így nem meglepő, hogy az ennek megfelelő méretekben és stílusban készültek el a megállók. Hatalmas belső terekkel, drága kőburkolatokkal és néhol már-már giccsbe hajló művészeti alkotásokkal találkozhatnak az utasok. Talán csak a Bajkonur állomás lóg ki ebből a sorból. Az alábbiakban néhány kép érzékelteti ezt:

Raiymbek batir

Raiymbek1.jpg

Raiymbek2.jpg

Zhibek Zholy

Zhibek1.jpg

Zhibek2.jpg

Zhibek3.jpg

Almaly

Almaly3.jpg

Almaly1.jpg

Almaly2.jpg

Abaya

Abai3.jpg

Abai2.jpg

Abai1.jpg

Bajkonur

Baikonur1.jpg

Baikonur2.jpg

Auezov színház

Auezov2.jpg

Auezov1.jpg

Alatau

Alatau.jpg

A hét állomásnyi utat kb. 15 perc alatt teszi meg a metró, mely csúcsidőben kilenc percenként közlekedik. A metró területére csak kapukon keresztül lehet bejutni, melyek a pénztárban kapható metróérmékkel nyílnak ki.

erme.jpg

Egy kép legyen az alagútról is:

alagut.jpg

Az alagutakban a dél-koreai Rotem által gyártott négykocsis, egylégterű szerelvények futnak.

rotem2.jpg

Közben már zajlik a vonal második, 8,6 km hosszú, öt állomásos meghosszabbításának kivitelezése. Az építkezés 2011 májusában indult el.

epites.jpg

A külön nem jelölt képek a www.skyscapercity.com oldalról származnak.

7 komment

Címkék: közlekedés metró kazahsztán rotem almati

A bejegyzés trackback címe:

https://epitos.blog.hu/api/trackback/id/tr273478159

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

milliliteratura · http://milliliteratura.blog.hu/ 2011.12.21. 20:35:39

szerintem meg nagyon szép állomások többségében, remek kontraszt, a két modernnel szemben. kifejezett öröm, hogy egy ótvar borítás helyett művészi igénnyel burkolják a megállókat. a giccs gondolom főként a zsibek zsolira vonatkozik, de ha lefordítom neked, akkor a megálló neve az, hogy "selyem út". innentől a karavános relief már nem giccs, hanem tisztelgés a múlt előtt. a színházas üveget gondolom nem kell magyarázni, az abaya pedig egy abay nevű költő-filozófus-zeneszerző nevét viseli, ő van a falon is. pesten is rengeteg helyen lehetett volna ilyen "tematikus" megálló, de ócsóbb a fehér lemezborítás (kossuthot speciel utálom, de deák érdemelne egy abayához hasonló valamit, blaha vagy széll kálmán ismertetése meg kifejezetten hiánypótló lenne).
((ha igazi kazak giccset akarsz, akkor nézegesd astana új épületeit :))
(((ja, a nagyfőnök képe az almalynál elég gáz, de ha jól látom, csak ideiglenesnek szánták.)))

mestska · http://cities.blog.hu 2011.12.22. 09:44:58

Azért a Bajkonurt illett volna helyesen írni ;)
Miért az orosz neveket írtad amúgy?

Az állomásnevek helyesen (zárójelben az orosz)

Rajimbek (Rajimbek batir)
Zsibek Zsoli (Zsibek Zsoli)
Almali (Almali)
Abaj (Abaj)
Kommuniszticseszkaja (Kommuniszticseszkaja)
Bajkonir (Bajkonur)
Tülpar (Teatr imeni Auezova)
Alatau (Alatau)

A jeri átírásában bizonytalan voltam, hol y-nak, hol i-nek írják. Az Almatiban ivel írják hivatalosan, úgyhogy a többit is ivel írtam.

mestska · http://cities.blog.hu 2011.12.22. 09:47:16

"Alma Ata" egyébként Alma-Ata :)

Fricy · http://epitos.blog.hu 2011.12.22. 09:54:57

@mestska:
Köszi. Továbbra sem vagyok gyakorlott a cirill betűs átírásban.

mestska · http://cities.blog.hu 2011.12.22. 22:49:50

@Fricy: rá se ránts, amúgy nagyon jó kis poszt lett!

mestska · http://cities.blog.hu 2011.12.22. 22:50:29

@Fricy: egyébként az angol nyelvűből lehet azért következtetni, pl. a zh jellemzően zs.