Építős blog

Az Építős blogban közlekedési és építészeti beruházásokról olvashatsz. Határok nélkül. De ne lepődj meg ha néha egy-két jármű is feltűnik a monitoron.

facebook

Szmog

Budapest szmogtérképe

Statisztika

Kommentek

  • v2peti: Mi a gond a kerékpárúttal? El van választva a közúttól. Mit kellett volna ott másképp csinálni? (2017.05.04. 12:22) A hét műtárgya 2010/15
  • skubidor: @záporjózsi: Már pedig a Római Metró felső vezetékes. S ezért csendesebb is. De miért nincs annyi ... (2016.04.14. 03:50) A római metró
  • Normális: ...pontosabban, GYALOG át lehetett menni. Ugyanúgy, ahogyan a korabeli HÉV-végállomáshoz. Persze... (2015.07.11. 00:32) Autók a villamosok ellen
  • Albu: „A 3-as és 4-es metró közötti átjáró néhány évvel ezelőtti állapota. Ezt még a 3-as metróval együt... (2015.04.09. 18:09) 35 éves a 3-as metró
  • Albu: Az a villamosmegálló… az megér egy pofont! A tervezés a szakma csúcsa… na persze! (Dolgoztam ben... (2014.06.25. 12:28) Hogyan készült a Fővám téri aluljáró?

Címkék

4 es metró (10) abb (1) alagút (39) alapozás (3) almati (1) alstom (6) aluljáró (7) andor utca (2) ansaldo (1) arany (1) ausztria (9) autópálya (23) a het mutargya (8) balatonfenyves (1) bebetonozott talpfa (1) bécs (1) belgium (4) belgrád (2) berlin (6) bombardier (6) bordeaux (2) bruck an der mur (3) brüsszel (1) budai fonódó (3) budapest (58) busz (7) buszkorridor (1) cadiz (1) caf (1) cdm (2) charleroi (2) Címkék (1) citadis (1) cobra11 (1) crossrail (1) csalagút (3) csehország (1) csepeli gerincút (3) csíkszereda (1) dél afrika (1) díszkivilágítás (1) dlr (1) drezda (2) egyesült királyság (5) elektromos (1) elkerülő (6) elővárosi vasút (11) építészet (51) érd (5) erdély (2) érd körbe (3) eu támogatás (11) extradosed (5) felhőkarcoló (4) felüljáró (3) ferdekábeles (11) ferencie tere (1) ferihegy (1) feszített függesztett (4) flirt (3) fogaskerekű (2) forma1 (2) franciaország (8) genf (1) gent (1) graz (5) gyalogos (7) győr (1) hess (1) hév (4) híd (53) horvátország (2) india (1) ívhíd (6) karlsruhe (5) katowice (1) kazahsztán (1) kelenföld (6) kerékpár (12) kína (4) kisvasút (1) köln (1) kolozsvár (2) koolhaas (1) körforgalom (1) kötélpálya (1) közlekedés (148) közúti vasút (44) krakkó (1) külső kerületi körút (1) lágymányosi (1) lausanne (1) lengyelország (3) light rail (6) london (8) m0 (4) m6 (2) m7 (1) madrid (1) maglev (2) magyarország (37) mainz (1) margit híd (15) marokkó (1) melbourne (1) metró (32) metrovagonmas (2) milánó (1) miskolc (1) monorail (2) moszkva (4) mumbai (1) nagysebességű (14) nagyvárad (1) németország (24) neoplan (1) nyitható híd (4) olaszország (3) oroszország (3) overground (2) oyster (1) párizs (2) peking (1) pendolino (2) pesa (1) pozsony (2) prága (2) pre metró (2) rafs (4) rakpart (9) rem (1) repülés (2) repülőtér (6) résfal (9) róma (4) románia (1) rotem (1) shanghai (1) siemens (8) sikló (2) skoda (1) skycourt (1) spanyolország (3) stadler (3) stadtbahn (6) strasbourg (3) stuttgart (12) svájc (2) szentpétervár (4) szerbia (2) szlovákia (4) szófia (2) szöul (1) s bahn (7) tábla (2) talgo (1) tátra (1) tbm (5) torony (3) toronydaru (1) toulouse (4) tram train (5) transrapid (1) trolibusz (3) tűz (1) uitp (1) újvidék (1) ulf (1) usa (1) út (19) üzbegisztán (1) val (2) valencia (1) van hool (1) városkép (7) varsó (2) vasút (50) vasútállomás (24) veke (1) velaro (6) viadukt (11) villamos (52) vízépítés (2) völgyhíd (8) vonat (20) wuhan (2) zágráb (2) Címkefelhő

A stuttgarti U15-ös építése

2011.05.30. 08:27 Fricy

Stuttgartban 2007. decemberében szűnt meg az utolsó hagyományos villamosvonalon a közlekedés, hogy átadja helyét a Stadtbahnnak. A német városban évek folyamatos és szisztematikus munkája során az 1000 mm-es nyomtávú villamos üzemről álltak át az 1435 mm-es nyomtávú Stadtbahn üzemre. Az átmeneti időszak alatt több helyen mindkét típusú jármű közlekedett a vágányokon. Ezt úgy oldották meg, hogy a közös szakaszokon három sín futott egymással párhuzamosan.

Az U15 végállomása most a Kelterplatznál van

Utolsóként tehát a 15-ös villamosvonal épült át, több szakaszban. A legutolsó szakasz Stuttgart északi részében Zuffenhausen városrészben várt a rekonstrukcióra. Március végén megnéztem, hogyan áll az építkezés.

A korábban itt lévő hurokvágányt elbontották. Az autók egy körforgalmon át keresztezik a vágányokat. Érdemes figyelni az andráskeresztre.

A Kelterplatztól észak felé már csak 1000 mm-es nyomtávú vágányok haladtak az utcákon. A szűk közterületen a villamosoknak osztozniuk kellett az autókkal is. A Stadtbahnná alakítás miatt úgy döntöttek, hogy ezt a kritikus szakaszt - Stuttgartban nem meglepő módon - alagúttal váltják ki.

Sárgával jelölve az új Stadtbahn nyomvonal, pinkkel a régi villamos nyomvonal (teljes nyomvonal itt, pdf-ben)

A Kelterplatznál bukik a föld alá az új nyomvonal, majd az Unterlander strasse alatt folytatódik.

Az épülő Zuffanhausen Rathaus állomás a Kelterplatzon

Ahol korábban villamosok jártak, oda most körforgalom épült

A következő állomás a Kirchtalstrassenél épült meg. Az út közepéről lehet majd lejutni az állomásba. Az egyik oldalról lépcsőn, a másik oldalról pedig egy rámpán.

Kirchtalstrasse állomás lejárati rámpája

Az U15 nyomvonala itt  válik el a korábbi villamosvonal nyomvonalától. A vasúti vágányok és az autópálya alatt fut tovább az alagút, így a korábbi aluljáróban már nem fog csilingelni villamos.

Elveszett vágányok a Unterlander strassen

A Salzwiezenstrassenél jönnek újra a felszínre a vágányok. Az állomás már a felszínen van, ahol középperont alakítottak ki. A peronra egy gyalogos híd is vezet.

Salzwiezenstrasse állomás

Innét már ismét az eredeti nyomvonalon futnak tovább a vágányok, azonban már 1435 mm-es nyomtávval épült újjá a pálya.

 Wimpfener strasse megálló már teljesen készen áll, de a peronok még nem használhatóak

Átépített pálya

Az alagút összhossza 1226 m. A Keltrerplatz és a Kirchtalstrasse között felszínről, nyitott módszerrel épült, míg a Salzwiezenstrasseig tartó szakasz bányászati módszerrel. A kivitelezés 2008 augusztusában indult és 2010 decemberére elkészültek a felszíni pályaszakaszokkal, továbbá szerkezetkész lett az alagút. Várhatóan 2011 decemberében adják át a forgalomnak az U15 új szakaszát. Addig ezen a részen U15E néven csuklós autóbuszok szállítják az utasokat.

3 komment

Címkék: közlekedés németország villamos stuttgart alagút stadtbahn közúti vasút

A bejegyzés trackback címe:

https://epitos.blog.hu/api/trackback/id/tr992941245

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Fradista Utazó · http://attus.hu 2011.05.30. 10:10:40

Köszi, jó kis cikk.
Érdekes megfigyelni, hogy mindkét végén a rámpában vannak elhelyezve a megállók. Stuttgartban másutt is használnak ilyen meredek pályaszakaszon megállókat, másutt az ilyenek meglehetősen ritkák (Bochumban tudok egy ilyet a harmadik alagút rámpájában).

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2011.05.30. 12:22:08

Király!
Ha tudtam volna, amikor ott jártam, hogy a villamos hamarosan történelem lesz...:(

Rocko- 2011.06.01. 15:41:09

jó, tetszik!
ilyen egy igazi fejlesztés!