Építős blog

Az Építős blogban közlekedési és építészeti beruházásokról olvashatsz. Határok nélkül. De ne lepődj meg ha néha egy-két jármű is feltűnik a monitoron.

facebook

Szmog

Budapest szmogtérképe

Statisztika

Kommentek

  • v2peti: Mi a gond a kerékpárúttal? El van választva a közúttól. Mit kellett volna ott másképp csinálni? (2017.05.04. 12:22) A hét műtárgya 2010/15
  • skubidor: @záporjózsi: Már pedig a Római Metró felső vezetékes. S ezért csendesebb is. De miért nincs annyi ... (2016.04.14. 03:50) A római metró
  • Normális: ...pontosabban, GYALOG át lehetett menni. Ugyanúgy, ahogyan a korabeli HÉV-végállomáshoz. Persze... (2015.07.11. 00:32) Autók a villamosok ellen
  • Albu: „A 3-as és 4-es metró közötti átjáró néhány évvel ezelőtti állapota. Ezt még a 3-as metróval együt... (2015.04.09. 18:09) 35 éves a 3-as metró
  • Albu: Az a villamosmegálló… az megér egy pofont! A tervezés a szakma csúcsa… na persze! (Dolgoztam ben... (2014.06.25. 12:28) Hogyan készült a Fővám téri aluljáró?

Címkék

4 es metró (10) abb (1) alagút (39) alapozás (3) almati (1) alstom (6) aluljáró (7) andor utca (2) ansaldo (1) arany (1) ausztria (9) autópálya (23) a het mutargya (8) balatonfenyves (1) bebetonozott talpfa (1) bécs (1) belgium (4) belgrád (2) berlin (6) bombardier (6) bordeaux (2) bruck an der mur (3) brüsszel (1) budai fonódó (3) budapest (58) busz (7) buszkorridor (1) cadiz (1) caf (1) cdm (2) charleroi (2) Címkék (1) citadis (1) cobra11 (1) crossrail (1) csalagút (3) csehország (1) csepeli gerincút (3) csíkszereda (1) dél afrika (1) díszkivilágítás (1) dlr (1) drezda (2) egyesült királyság (5) elektromos (1) elkerülő (6) elővárosi vasút (11) építészet (51) érd (5) erdély (2) érd körbe (3) eu támogatás (11) extradosed (5) felhőkarcoló (4) felüljáró (3) ferdekábeles (11) ferencie tere (1) ferihegy (1) feszített függesztett (4) flirt (3) fogaskerekű (2) forma1 (2) franciaország (8) genf (1) gent (1) graz (5) gyalogos (7) győr (1) hess (1) hév (4) híd (53) horvátország (2) india (1) ívhíd (6) karlsruhe (5) katowice (1) kazahsztán (1) kelenföld (6) kerékpár (12) kína (4) kisvasút (1) köln (1) kolozsvár (2) koolhaas (1) körforgalom (1) kötélpálya (1) közlekedés (148) közúti vasút (44) krakkó (1) külső kerületi körút (1) lágymányosi (1) lausanne (1) lengyelország (3) light rail (6) london (8) m0 (4) m6 (2) m7 (1) madrid (1) maglev (2) magyarország (37) mainz (1) margit híd (15) marokkó (1) melbourne (1) metró (32) metrovagonmas (2) milánó (1) miskolc (1) monorail (2) moszkva (4) mumbai (1) nagysebességű (14) nagyvárad (1) németország (24) neoplan (1) nyitható híd (4) olaszország (3) oroszország (3) overground (2) oyster (1) párizs (2) peking (1) pendolino (2) pesa (1) pozsony (2) prága (2) pre metró (2) rafs (4) rakpart (9) rem (1) repülés (2) repülőtér (6) résfal (9) róma (4) románia (1) rotem (1) shanghai (1) siemens (8) sikló (2) skoda (1) skycourt (1) spanyolország (3) stadler (3) stadtbahn (6) strasbourg (3) stuttgart (12) svájc (2) szentpétervár (4) szerbia (2) szlovákia (4) szófia (2) szöul (1) s bahn (7) tábla (2) talgo (1) tátra (1) tbm (5) torony (3) toronydaru (1) toulouse (4) tram train (5) transrapid (1) trolibusz (3) tűz (1) uitp (1) újvidék (1) ulf (1) usa (1) út (19) üzbegisztán (1) val (2) valencia (1) van hool (1) városkép (7) varsó (2) vasút (50) vasútállomás (24) veke (1) velaro (6) viadukt (11) villamos (52) vízépítés (2) völgyhíd (8) vonat (20) wuhan (2) zágráb (2) Címkefelhő

Strasbourgi változások

2010.11.29. 09:06 Fricy

16 éve, 1994. november 25-én indult újra a villamosközlekedés a francia nagyvárosban. Korábban 1878 és 1960 között már volt közúti vasúti üzem Strasbourgban, de az akkori trendek szerint a teljes hálózatot felszámolták, hogy helyet biztosítsanak az egyre növekvő autós forgalomnak.

Autók helyett villamos a belvárosban (Alstom Ctadis 403)

Az 1980-as években merült fel, hogy újra kötöttpályás üzemet kellene bevezetni Strasbourgban. Sokáig a számos más francia nagyvárosban is megtalálható VAL-rendszer és a modern villamos versengett egymással. Végül 1989-ben a villamos mellett döntöttek, elsősorban financiális okok miatt. A gazdasági számítások ugyanis kimutatták, hogy 1 km-nyi VAL-rendszerű pálya árából 4 km-nyi villamospályát lehetne építeni.

Füves pálya az Európai Parlamentnél Eurotram villamossal

Cél volt, hogy a villamosvonal építésével a belváros forgalmát radikálisan lehessen csökkenteni. Így a külső végállomásokon P+R parkolók kiépítésére is sor került. Emellett a belvárosi utcákat is a gyalogosoknak adták át. A sínek lefektetésén túl tehát a városfejlesztési elemek is megjelentek.

2007-ben üvegbúrát kapott a főpályaudvar homlokzata

Az 1994-ben átadott villamosalagút

Az első 9,8 km hosszú vonalat tehát 1994-ben adták át, mely az „A” jelet kapta. A főpályaudvar alatt 17 méter mélyen egy 1400 m-es alagutat építettek. Itt egy megállót is kialakítottak, de a többi már mind a felszínen valósult meg, 1998-ban hosszabbították meg, majd „D” jelzéssel egy betétjáratot is indítottak.

Homme de Fer megálló

2000 szeptemberében egyszerre nyílt meg a „B” és „C” jelű vonal. A Homme de Fer megállónál átszállóhelyet hoztak létre a két „törzsvonal” között. A megálló felett kör alakú üvegtetőt tettek, mely a strasbourgi villamosüzem jelképévé vált azóta. A hálózat 2007-ben bővült tovább: a „D” vonalat a német határ felé hosszabbították meg. Távlatban ezt a Rajna folyó túlpartján fekvő németországi Kehl városáig építenék tovább. Ugyanebben az évben a meglévő vágányok felhasználásával, a vágánykapcsolatok révén új viszonylatot indítottak „E” jelzéssel, így az Európa Parlamentet is elérték már a villamosok. 2008-ban a „B” vonal mindkét végén újabb megállókat adtak át. Térkép a vonalhálózatról.

Füves pályás híd...

A poszt apropóját az adta, hogy 2010. november 27-én pedig megnyitották az új „F” jelű vonalat (ismertető pdf-ben), mely részben a meglévő vágányokon halad, de keleti irányban Vaubanig egy megállónyi új pályaszakaszt is átadtak. Ezzel egyidőben a „C” vonal útvonalát megváltoztatták és a Homme de Fer megálló után új szárnyvonalat építettek a főpályaudvarig két új megállóval. Az új hálózat térképe.

A "C" vonal új szárnyvonalának építése 2010 áprilisában

Így mostanra egy hatvonalas, 77 megállós, 55,2 km összhosszúságú hálózat jött létre Strasbourgban. A vonalakon két típusú jármű közlekedik: az első ütem átadásakor a Bombardier Eurotram villamosai jelentek meg a síneken. 2003-ban jelentek meg a városban az Alstom Citadis járművei. Előbbieken látszik már a kor, több olyan villamossal is utaztam, ami igen lelakott belső állapotú volt (Eurotram belső). A nagy, egyszárnyú ajtók lassan nyílnak, ami az utascsere idejét növeli. Az újabb Citadis járműveken szerencsére ezek már eltűntek és belső világuk is sokkal letisztultabb lett. A megállókban érintésmentes kártyaleolvasó berendezések vannak elhelyezve. Akinek nincs ilyen bérlete, az a peronokon megtalálható automatákból vehet jegyet, amit azoknál érvényesíteni is lehet.

Peron jegykezelőkkel

2015-ig várhatóan az „A” vonal kap újabb szakaszokat. Nyugati végén elágazó vonallá alakítják át, mely során a meglévő szakasz utolsó egy megállónyi részét felhagyják. Déli végén is meghosszabbítják a vonalat. A „D” vonalat – mint ahogy korábban írtam -, Kehl főpályaudvaráig szeretnék kibővíteni. Korábban tervezték északi irányú meghosszabbítását is Cronenbourgig, de ezt végül elvetették, helyette BRT-rendszerű gyorsbusz lehet. 2015-ig újabb alagút építését tervezik a főpályaudvar alatt, melyre a „C” vonal meghosszabbítása miatt lesz szükség. Az új alagút a későbbiekben a déli irányú tram-train vonal része is lesz.

2 komment

Címkék: közlekedés franciaország németország villamos alagút strasbourg közúti vasút

A bejegyzés trackback címe:

https://epitos.blog.hu/api/trackback/id/tr892477689

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Fradista Utazó · http://attus.hu 2010.11.29. 09:26:08

Van egy tökugyanilyen képem, mint neked az első :-)

.: mimino :. · http://chinacar.blog.hu 2010.11.29. 10:05:08

nekem volt szerencsém ott utazni ezekkel a villamosokkal.. (2003)
Akkor kapta Miskolc a bécsi Siemenseket. Azért éreztük a különbséget :D