Építős blog

Az Építős blogban közlekedési és építészeti beruházásokról olvashatsz. Határok nélkül. De ne lepődj meg ha néha egy-két jármű is feltűnik a monitoron.

facebook

Szmog

Budapest szmogtérképe

Statisztika

Kommentek

  • v2peti: Mi a gond a kerékpárúttal? El van választva a közúttól. Mit kellett volna ott másképp csinálni? (2017.05.04. 12:22) A hét műtárgya 2010/15
  • skubidor: @záporjózsi: Már pedig a Római Metró felső vezetékes. S ezért csendesebb is. De miért nincs annyi ... (2016.04.14. 03:50) A római metró
  • Normális: ...pontosabban, GYALOG át lehetett menni. Ugyanúgy, ahogyan a korabeli HÉV-végállomáshoz. Persze... (2015.07.11. 00:32) Autók a villamosok ellen
  • Albu: „A 3-as és 4-es metró közötti átjáró néhány évvel ezelőtti állapota. Ezt még a 3-as metróval együt... (2015.04.09. 18:09) 35 éves a 3-as metró
  • Albu: Az a villamosmegálló… az megér egy pofont! A tervezés a szakma csúcsa… na persze! (Dolgoztam ben... (2014.06.25. 12:28) Hogyan készült a Fővám téri aluljáró?

Címkék

4 es metró (10) abb (1) alagút (39) alapozás (3) almati (1) alstom (6) aluljáró (7) andor utca (2) ansaldo (1) arany (1) ausztria (9) autópálya (23) a het mutargya (8) balatonfenyves (1) bebetonozott talpfa (1) bécs (1) belgium (4) belgrád (2) berlin (6) bombardier (6) bordeaux (2) bruck an der mur (3) brüsszel (1) budai fonódó (3) budapest (58) busz (7) buszkorridor (1) cadiz (1) caf (1) cdm (2) charleroi (2) Címkék (1) citadis (1) cobra11 (1) crossrail (1) csalagút (3) csehország (1) csepeli gerincút (3) csíkszereda (1) dél afrika (1) díszkivilágítás (1) dlr (1) drezda (2) egyesült királyság (5) elektromos (1) elkerülő (6) elővárosi vasút (11) építészet (51) érd (5) erdély (2) érd körbe (3) eu támogatás (11) extradosed (5) felhőkarcoló (4) felüljáró (3) ferdekábeles (11) ferencie tere (1) ferihegy (1) feszített függesztett (4) flirt (3) fogaskerekű (2) forma1 (2) franciaország (8) genf (1) gent (1) graz (5) gyalogos (7) győr (1) hess (1) hév (4) híd (53) horvátország (2) india (1) ívhíd (6) karlsruhe (5) katowice (1) kazahsztán (1) kelenföld (6) kerékpár (12) kína (4) kisvasút (1) köln (1) kolozsvár (2) koolhaas (1) körforgalom (1) kötélpálya (1) közlekedés (148) közúti vasút (44) krakkó (1) külső kerületi körút (1) lágymányosi (1) lausanne (1) lengyelország (3) light rail (6) london (8) m0 (4) m6 (2) m7 (1) madrid (1) maglev (2) magyarország (37) mainz (1) margit híd (15) marokkó (1) melbourne (1) metró (32) metrovagonmas (2) milánó (1) miskolc (1) monorail (2) moszkva (4) mumbai (1) nagysebességű (14) nagyvárad (1) németország (24) neoplan (1) nyitható híd (4) olaszország (3) oroszország (3) overground (2) oyster (1) párizs (2) peking (1) pendolino (2) pesa (1) pozsony (2) prága (2) pre metró (2) rafs (4) rakpart (9) rem (1) repülés (2) repülőtér (6) résfal (9) róma (4) románia (1) rotem (1) shanghai (1) siemens (8) sikló (2) skoda (1) skycourt (1) spanyolország (3) stadler (3) stadtbahn (6) strasbourg (3) stuttgart (12) svájc (2) szentpétervár (4) szerbia (2) szlovákia (4) szófia (2) szöul (1) s bahn (7) tábla (2) talgo (1) tátra (1) tbm (5) torony (3) toronydaru (1) toulouse (4) tram train (5) transrapid (1) trolibusz (3) tűz (1) uitp (1) újvidék (1) ulf (1) usa (1) út (19) üzbegisztán (1) val (2) valencia (1) van hool (1) városkép (7) varsó (2) vasút (50) vasútállomás (24) veke (1) velaro (6) viadukt (11) villamos (52) vízépítés (2) völgyhíd (8) vonat (20) wuhan (2) zágráb (2) Címkefelhő

Horvát autópályákon – 1. rész

2010.08.02. 07:18 Fricy

Horvátország az elmúlt évtizedben erőltetett ütemben építette ki autópálya-hálózatát, hogy a balkáni háború lezárta után fellendülő turizmussal együtt megjelenő autócsordáknak gyorsabb, biztonságosabb eljutást biztosítson a tengerparti területek felé.

Rijeka után a B8-ason

Az első részben az Isztrián megépült Y alakú autópályáról lesz szó (térkép), mely a B8 és a B9 jelű autópályák közös neve. Kezdjük rögtön egy kis kiigazítással: a B8 jelű út egy 2x1 sávos autóút, különszintű csomópontokkal, míg a B9 jelű autópálya teljes keresztmetszetben csak részben készült el, nagy része 2x1 sávos autóútként üzemel.

Az Ucka alagút keleti bejárata

A B8 autóút kelet-nyugat irányban halad át a félszigeten. Az út az Opatija melletti Matuljinál lévő csomópontból indul, és első szakasza 1981-ben épült meg Luopglavig. Ezzel korábban a hegyet megmászó főutat váltották ki. 1978 és 1981 között készült el az Ucka alagút, mely 5062 m hosszú. A 9,1 méter átmérőjű alagútban 2x1 sávos út helyezkedik el. Az átkelésért fizetni kell (jelenleg 28 kunát), melyet a két bejáratnál kialakított fizetőkapuknál lehet megtenni.

Díjbeszedő kapu leendő helye Pazin mellett

A következő szakasz Cerovlje településig 1988-ra épült meg, majd tíz éves szünet után adták át a Rogovići – Cerovlje szakaszt. 1999-re ért el az út Kanfanarig, ahol csatlakozik a B9 jelű észak-déli autópályához. Itt már teljes autópálya keresztmetszetet kapott az út. A teljes hossz így 64,210 km. Az Ucka alagúton kívül további két kisebb alagút is található a B8 úton, valamint 15 viadukt és egy nagyobb híd is.

Különszintű csomópont a B8-ason

A B9 jelű út észak-déli irányban szeli át a félszigetet. Kezdőpontja az északi Umag nevű településtől indul és a délen fekvő Pula városáig tart. Teljes hossza 76,790 km. Első szakasza Medaki – Kanfanar között 1991-re készült el északi irányban, majd ezt követte 1999-ben a déli irányú Kanfanar – Vodnjan szakasz.

Autópályává bővítik a B9-es utat

Umag és Medaki között 2005-re, míg Vodnjan és Pula között 2006-ra épült meg az út. A B9 jelű úton 3 viadukt és két híd épült, melyeken kívül két nagy műtárgyat érdemes megemlíteni: az 1991-ben épült Limska Draga viaduktot, mely 552 méter hosszú, 12,1 méter széles, és 125 méter magas a legnagyobb pillére (1999-ben integrálták a Y-autópályába, addig egy főutat vezetett át a völgy felett). A másik a 2005-ben elkészült Mirma híd, mely a nevét adó folyót és annak völgyét íveli át 1376 méter hosszban. A pálya 10,10 méter széles. Az ezen való átkelésért külön fizetni kell, 14 kunát.

Az Ucka alagút nyugati bejárata

Az Ucka alagúton és a Mirma hídon  kívül, bár ezt sehol sem közlik, Pula előtt a főpályán van egy további fizetőkapu, ahol 12 kunát kell fizetni.

A B8-as és B9-es utak elágazása

Az autópálya megépítéséért, fejlesztéséért, üzemeltetéséért 1995-ben 32 évre szóló koncessziós szerződést kötött a horvát állam a Bina Istra nevű céggel, melynek a fő tulajdonosa a francia Bouygues építőipari vállalat.

Néhány csomópont már teljes autópálya keresztmetszetű

Miután a 2x1 sávos keresztmetszet mindenhol megépült, megkezdődhettek a munkálatok a teljes autópálya keresztmetszet kiíépítéséhez. Ezt több ütemre osztották fel. Az első ütemben a B9 jelű út alakul át autópályává, kivéve a Mirma hidat és a Limska Draga viaduktot, melyek egyelőre 2x1 sávos marad. A B8 jelű utat is autópályává fejlesztik Kanfanar-Rogovići között. Zárt fizetőrendszert építenek ki, hasonlóan a többi horvátországi autópályához.

A B9-es autópálya szakasza

Épül továbbá egy elkerülő út Pula mellett, Illetve Umagtól kiépül a szlovén határhoz vezető csatlakozás, valamint egy 2 km-es kapaszkodósáv a B8 jelű úton Matulji és az Ucka alagút között. A második ütemben fog elkészülni a Rogovići és Matulji közötti második pálya, ami megában foglalja majd az Ucka alagút második járatának megépítését is. Szintén ebben az ütemben fogják kivitelezni a Mirma híd és a Limska Draga viadukt melletti második pályához tartozó műtárgyakat is.

2 komment

Címkék: közlekedés horvátország híd út autópálya viadukt alagút

A bejegyzés trackback címe:

https://epitos.blog.hu/api/trackback/id/tr352189601

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

NAR 2010.08.02. 23:45:08

Látom, itt is vannak olyan vicces autópályalehajtók, ahol egyből 40-re kell lassítani...

HLaci 2010.08.06. 10:03:54

@NAR:

ez igaz, de gondoltak azokra is, akiknek rossza fékük: a sziklafal megfogja őket, nem gurulnak le a töltésről... :-))