Építős blog

Az Építős blogban közlekedési és építészeti beruházásokról olvashatsz. Határok nélkül. De ne lepődj meg ha néha egy-két jármű is feltűnik a monitoron.

facebook

Friedl Bútormanufaktúra

Szmog

Budapest szmogtérképe

Statisztika

Kommentek

  • v2peti: Mi a gond a kerékpárúttal? El van választva a közúttól. Mit kellett volna ott másképp csinálni? (2017.05.04. 12:22) A hét műtárgya 2010/15
  • skubidor: @záporjózsi: Már pedig a Római Metró felső vezetékes. S ezért csendesebb is. De miért nincs annyi ... (2016.04.14. 03:50) A római metró
  • Normális: ...pontosabban, GYALOG át lehetett menni. Ugyanúgy, ahogyan a korabeli HÉV-végállomáshoz. Persze... (2015.07.11. 00:32) Autók a villamosok ellen
  • Albu: „A 3-as és 4-es metró közötti átjáró néhány évvel ezelőtti állapota. Ezt még a 3-as metróval együt... (2015.04.09. 18:09) 35 éves a 3-as metró
  • Albu: Az a villamosmegálló… az megér egy pofont! A tervezés a szakma csúcsa… na persze! (Dolgoztam ben... (2014.06.25. 12:28) Hogyan készült a Fővám téri aluljáró?

Címkék

4 es metró (10) abb (1) alagút (39) alapozás (3) almati (1) alstom (6) aluljáró (7) andor utca (2) ansaldo (1) arany (1) ausztria (9) autópálya (23) a het mutargya (8) balatonfenyves (1) bebetonozott talpfa (1) bécs (1) belgium (4) belgrád (2) berlin (6) bombardier (6) bordeaux (2) bruck an der mur (3) brüsszel (1) budai fonódó (3) budapest (58) busz (7) buszkorridor (1) cadiz (1) caf (1) cdm (2) charleroi (2) Címkék (1) citadis (1) cobra11 (1) crossrail (1) csalagút (3) csehország (1) csepeli gerincút (3) csíkszereda (1) dél afrika (1) díszkivilágítás (1) dlr (1) drezda (2) egyesült királyság (5) elektromos (1) elkerülő (6) elővárosi vasút (11) építészet (51) érd (5) erdély (2) érd körbe (3) eu támogatás (11) extradosed (5) felhőkarcoló (4) felüljáró (3) ferdekábeles (11) ferencie tere (1) ferihegy (1) feszített függesztett (4) flirt (3) fogaskerekű (2) forma1 (2) franciaország (8) genf (1) gent (1) graz (5) gyalogos (7) győr (1) hess (1) hév (4) híd (53) horvátország (2) india (1) ívhíd (6) karlsruhe (5) katowice (1) kazahsztán (1) kelenföld (6) kerékpár (12) kína (4) kisvasút (1) köln (1) kolozsvár (2) koolhaas (1) körforgalom (1) kötélpálya (1) közlekedés (148) közúti vasút (44) krakkó (1) külső kerületi körút (1) lágymányosi (1) lausanne (1) lengyelország (3) light rail (6) london (8) m0 (4) m6 (2) m7 (1) madrid (1) maglev (2) magyarország (37) mainz (1) margit híd (15) marokkó (1) melbourne (1) metró (32) metrovagonmas (2) milánó (1) miskolc (1) monorail (2) moszkva (4) mumbai (1) nagysebességű (14) nagyvárad (1) németország (24) neoplan (1) nyitható híd (4) olaszország (3) oroszország (3) overground (2) oyster (1) párizs (2) peking (1) pendolino (2) pesa (1) pozsony (2) prága (2) pre metró (2) rafs (4) rakpart (9) rem (1) repülés (2) repülőtér (6) résfal (9) róma (4) románia (1) rotem (1) shanghai (1) siemens (8) sikló (2) skoda (1) skycourt (1) spanyolország (3) stadler (3) stadtbahn (6) strasbourg (3) stuttgart (12) svájc (2) szentpétervár (4) szerbia (2) szlovákia (4) szófia (2) szöul (1) s bahn (7) tábla (2) talgo (1) tátra (1) tbm (5) torony (3) toronydaru (1) toulouse (4) tram train (5) transrapid (1) trolibusz (3) tűz (1) uitp (1) újvidék (1) ulf (1) usa (1) út (19) üzbegisztán (1) val (2) valencia (1) van hool (1) városkép (7) varsó (2) vasút (50) vasútállomás (24) veke (1) velaro (6) viadukt (11) villamos (52) vízépítés (2) völgyhíd (8) vonat (20) wuhan (2) zágráb (2) Címkefelhő

Potsdamer Platz Bahnhof

2010.06.24. 08:25 Fricy

A Potsdamer Platz Berlin újraegyesítése után felébredt évtizedes csipkerózsika álmából és mára a modern nagyváros egyik emblematikus helyévé vált. A II. Világháború után a nullára bombázott tér a hidegháború alatt kapta meg a kegyelemdöfést. A fal felhúzása után, mely az egykori közteret is kettészelte, lényegében a senki földjévé vált a terület.

A világháború előtt szép bérházak és paloták ölelték körbe az egykori utca- és térszerkezetet máig őrző Potsadmer Platzot és környékét. Ebből mára csak az emlékek és a képek maradtak meg. Egyedül a Sony Center nevű bevásárló- és szórakoztatóközpont oldalában találhatunk néhány falmaradványt az egyik itt álló épületből. Helyükön toronyházak nőttek ki a földből a város egyesítése után és az azt követő években.

Közlekedési szempontból is érdekes a hely. Az első vasútállomás 1838-ban nyílt meg itt, mely Potsdam és Magdeburg felől fogadta a Berlinbe érkező vonatokat. Ez az épület 1869-ig állt, majd helyére 1872-ben készült el egy négyvágányos, 173 méter hosszú, 36 méter széles csarnokot magába foglaló új pályaudvar, amit először neveztek el Potsdamer Bahnhofnak. 1890-re már évi 3 millió utas fordult meg itt!  Az 1920-as, 1930-as években Európa egyik legforgalmasabb terévé vált a Potsdamer Platz. A II. Világháborúban a pályaudvar épülete és a környék vasúthálózata is lényegében megsemmisült. Az S-Bahn vonal 1946-ban nyílt meg újra.

Az újjáépülő városrész nemcsak felfelé, hanem lefelé is terjeszkedett. A tér egy része alatt komplett közlekedési csomópont jött létre. A már korábban meglévő metróállomás és az S-Bahn állomása mellett egy összefüggő föld alatti teret hoztak létre, melyen keresztül megközelíthetőek az új irodaépületek, valamint a Hauptbahnhoffal egyidőben átadott új vasúti megálló. A város alatt észak-déli irányban végigfutó négyvágányos vasúti alagúton közlekedő szerelvények állnak meg itt.

A későbbiekben a Hauptbabhnhof felé kiépülhet egy új S-Bahn vonal is, de erre egyelőre nincsen anyagi fedezet.

Bookmark and Share

5 komment

Címkék: közlekedés berlin metró németország vasút vasútállomás felhőkarcoló s bahn

A bejegyzés trackback címe:

https://epitos.blog.hu/api/trackback/id/tr232104834

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Attus Germanicus · http://attus.hu 2010.06.24. 09:16:15

Esős időben jártál ott? :-)

Kieg.: A Ringbahn átadása után azon keresztül nem csak az eredeti Potsddam - Brandenurg irányból, hanem több más vonalról is jöttek vonatok a Potsdamerre, ezért lehetett olyan nagy a forgalma a két háború közt (önmagában az az egy vonal nem generált volna ekkora forgalmat).
Egyébként a század első felében is kb. az volt a Potsdamer Platz, ami ma: nagy banki központ, plusz rengeteg kormányzati intézmény is volt a közelben. Potsdamból jártak ide gyorsított S-Bahn-vonatok, amiket "bankárvonat"-nak hívtak az emberek, mert javarészt a bankárok jártak velük dolgozni.

Ami az S-Bahnt illeti: a Potsdamer Platzot is érintő észak-déli alagút csak a háború alatt készült el teljesen, addig dél felől (tehát Potsdam felől) az S-Bahn is a felszíni állomásra tudott csak érkezni. Az alagutat az ostrom utolsó napjaiban elárasztották, ezért sokáig tartott a helyreállítás, és ez lett a háború után utolsóként újraindított S-Bahn-vonal.

Fricy · http://epitos.blog.hu 2010.06.24. 10:39:56

@Attus Germanicus:
Ja, szakadt az eső.
Köszi a kiegészítést.

nemeza 2010.06.28. 22:30:18

Engem is lenyűgözött tavaly nyáron.. :)

retax 2010.07.08. 13:40:43

Érdemes lenne megemlíteni, hogy innen pár lépésre volt korábban az Anhalter Bahnhof...

retax 2010.07.08. 13:47:39

Érdemes lenne megemlíteni, hogy innen nem messze állt régen az Anhalter Bahnhof...