Építős blog

Az Építős blogban közlekedési és építészeti beruházásokról olvashatsz. Határok nélkül. De ne lepődj meg ha néha egy-két jármű is feltűnik a monitoron.

facebook

Szmog

Budapest szmogtérképe

Statisztika

Kommentek

  • v2peti: Mi a gond a kerékpárúttal? El van választva a közúttól. Mit kellett volna ott másképp csinálni? (2017.05.04. 12:22) A hét műtárgya 2010/15
  • skubidor: @záporjózsi: Már pedig a Római Metró felső vezetékes. S ezért csendesebb is. De miért nincs annyi ... (2016.04.14. 03:50) A római metró
  • Normális: ...pontosabban, GYALOG át lehetett menni. Ugyanúgy, ahogyan a korabeli HÉV-végállomáshoz. Persze... (2015.07.11. 00:32) Autók a villamosok ellen
  • Albu: „A 3-as és 4-es metró közötti átjáró néhány évvel ezelőtti állapota. Ezt még a 3-as metróval együt... (2015.04.09. 18:09) 35 éves a 3-as metró
  • Albu: Az a villamosmegálló… az megér egy pofont! A tervezés a szakma csúcsa… na persze! (Dolgoztam ben... (2014.06.25. 12:28) Hogyan készült a Fővám téri aluljáró?

Címkék

4 es metró (10) abb (1) alagút (39) alapozás (3) almati (1) alstom (6) aluljáró (7) andor utca (2) ansaldo (1) arany (1) ausztria (9) autópálya (23) a het mutargya (8) balatonfenyves (1) bebetonozott talpfa (1) bécs (1) belgium (4) belgrád (2) berlin (6) bombardier (6) bordeaux (2) bruck an der mur (3) brüsszel (1) budai fonódó (3) budapest (58) busz (7) buszkorridor (1) cadiz (1) caf (1) cdm (2) charleroi (2) Címkék (1) citadis (1) cobra11 (1) crossrail (1) csalagút (3) csehország (1) csepeli gerincút (3) csíkszereda (1) dél afrika (1) díszkivilágítás (1) dlr (1) drezda (2) egyesült királyság (5) elektromos (1) elkerülő (6) elővárosi vasút (11) építészet (51) érd (5) erdély (2) érd körbe (3) eu támogatás (11) extradosed (5) felhőkarcoló (4) felüljáró (3) ferdekábeles (11) ferencie tere (1) ferihegy (1) feszített függesztett (4) flirt (3) fogaskerekű (2) forma1 (2) franciaország (8) genf (1) gent (1) graz (5) gyalogos (7) győr (1) hess (1) hév (4) híd (53) horvátország (2) india (1) ívhíd (6) karlsruhe (5) katowice (1) kazahsztán (1) kelenföld (6) kerékpár (12) kína (4) kisvasút (1) köln (1) kolozsvár (2) koolhaas (1) körforgalom (1) kötélpálya (1) közlekedés (148) közúti vasút (44) krakkó (1) külső kerületi körút (1) lágymányosi (1) lausanne (1) lengyelország (3) light rail (6) london (8) m0 (4) m6 (2) m7 (1) madrid (1) maglev (2) magyarország (37) mainz (1) margit híd (15) marokkó (1) melbourne (1) metró (32) metrovagonmas (2) milánó (1) miskolc (1) monorail (2) moszkva (4) mumbai (1) nagysebességű (14) nagyvárad (1) németország (24) neoplan (1) nyitható híd (4) olaszország (3) oroszország (3) overground (2) oyster (1) párizs (2) peking (1) pendolino (2) pesa (1) pozsony (2) prága (2) pre metró (2) rafs (4) rakpart (9) rem (1) repülés (2) repülőtér (6) résfal (9) róma (4) románia (1) rotem (1) shanghai (1) siemens (8) sikló (2) skoda (1) skycourt (1) spanyolország (3) stadler (3) stadtbahn (6) strasbourg (3) stuttgart (12) svájc (2) szentpétervár (4) szerbia (2) szlovákia (4) szófia (2) szöul (1) s bahn (7) tábla (2) talgo (1) tátra (1) tbm (5) torony (3) toronydaru (1) toulouse (4) tram train (5) transrapid (1) trolibusz (3) tűz (1) uitp (1) újvidék (1) ulf (1) usa (1) út (19) üzbegisztán (1) val (2) valencia (1) van hool (1) városkép (7) varsó (2) vasút (50) vasútállomás (24) veke (1) velaro (6) viadukt (11) villamos (52) vízépítés (2) völgyhíd (8) vonat (20) wuhan (2) zágráb (2) Címkefelhő

Megújul a pozsonyi főpályaudvar

2010.04.06. 07:23 Fricy

Több éves tervezés után várhatóan az év végén megkezdődik a szlovák főváros vasúti főpályaudvarának rekonstrukciója. Az elképzelések szerint a 2013-ra befejeződő kivitelezési munkálatok után rá sem lehet majd ismerni a felvételi épületre és környékére.

A pályaudvar 1980-as években épült szárnya

Lényegében egy nagy intermodális csomóponttá fog átalakulni a pályaudvar és az előtte lévő tér. A projekt az IPR Slovakia beruházásában fog megvalósulni mintegy 200 millió euróból. Ennek keretében épül egy bevásárlóközpont, két, irodákat magában foglaló toronyház, egy hotel és a vasúti utasokat kiszolgáló új csarnok. Az épületkomplexum a vasúttól egészen a közeli főútig terül majd el.

Látványterv

Három föld alatti szintjén parkolókat alakítanak ki. Ide helyezik át a villamosok hurokvégállomását is, melyet egy alagúton keresztül lehet majd elérni. Efölött helyezik el a kereskedelmi egységeket. (Itt lehet megnézni a terveket pdf-ben.)

A felvételi épület a XX. század elején

A beruházás legérdekesebb része mégsem ez, hanem az, hogy a régi vasúti felvételi épületet helyreállítják az eredeti állapotára. Így lebontják a XX. században felhúzott épületrészeket, a helyükre pedig park kerül.

2013-ra újra régi pompájában várja az utasokat a felvételi épület

Látványvideó:

A látványképek a www.athe.sk oldalról, a régi felvételi épületről készült fotó a www.skyscrapercity.com oldalról származnak.

Bookmark and Share

16 komment

Címkék: közlekedés szlovákia vasút építészet pozsony vasútállomás

A bejegyzés trackback címe:

https://epitos.blog.hu/api/trackback/id/tr721894459

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

trainz 2010.04.06. 08:33:36

Szép. Szlovákia ebben előttünk jár....

Még a Keletit se bírtuk felújítani, átépíteni normálisan...

Benbe · http://www.benbe.hu 2010.04.06. 08:57:57

@trainz: Azért azt megjegyzem, hogy nekik könnyű, a pozsonyi Főpályaudvar fele akkora, mint a miskolci Tiszai-pu.. Azt meg elég szépen megcsinálták nálunk is, ahogy Szombathelyet, Szegedet és még sok másikat is.

Az egy másik kérdés, hogy ők lassan elkezdik a város alatti vasúti alagút építését, nálunk meg még mindig a Rákosrendező/Kelenföld főpályaudvarokká alakítása a vezérfonal a döntéshozók körében.

Példát vehetnénk akár Belgrádról is, ott is metró helyett a vonatot vitték le alagútba, a Beovoz (ha lenne elég szerelvényük hozzá) a térség legjobb elővárosi vasútja lehetne. Természetesen az átlós gyorsvonatok (mint a Pannonija) a fejállomást nem érintve, a Beovozon közlekednek. Mintha a Kassa-Szarajevó IC a Keleti pu. helyett a Deák téren állna meg.

Apropó Szarajevó: leszállították a Bosnyák-Horvát Föderáció Vasútjának az első Talgo nagysebességű vonatot. A 12 egység a Szarajevót Belgráddal, Zágrábbal, Béccsel és Budapesttel összekötő vonatokban fog közlekedni. Leglassabban természetesen a magyar szakaszokon.

Attus Germanicus · http://attus.hu 2010.04.06. 10:22:28

@Benbe: Azért a pozsonyi tervezett alagút bőven nem a helyi közlekedésnek szól. A lényege, hogy Bécsből gyorsabban legyen elérhető a pozsonyi reptér. Ha szlovákok lennénk, valószínűleg gyarmatosításként értékelnénk, nem fejlesztésként.
Pozsony közlekedésén olyan baromi sokat nem fog segíteni.

Attus Germanicus · http://attus.hu 2010.04.06. 10:29:01

Ha jól értem, itt Pozsonyban az a beruházás lényege, hogy az állomás egy részét (a nem közvetlenül vasúti infrstruktúrát), valamint az előtte lévő tér közlekedési elemeit leviszik a föld alá, és lebontják az állomásépület nagy részét, ill. elbontják a téren látható közlekedési létesítményeket, és ide egy új (a régit utánzó) épület, meg egy par kerül.
Ez véleményem szerint városépítészeti szempontból akár előremutató fejlesztésként is értékelhető, közlekedési haszna azonban igen csekély lesz. Szóval elsősorban városépítészeti, nem pedig közlekedési beruházásként kezelném.
Mi lesz egyébként a buszokkal? Most egy közepes méretű buszállomás is van a Hlavná előtti téren, nem csak villamos.

trainz 2010.04.06. 11:35:10

@Benbe:
Tény, hogy nem nagy, de akkor is:)
Na igen én a vasúti alagútra is gondoltam...:)

Nálunk is mikor lesz valami hasonló?:)

Kelenföld is még mindíg sehol nincs..........Lépcső a mozgólépcsők helyett ......pl.............. Az új aluljárót is csak a metróval együtt ígérik..........

Fricy · http://epitos.blog.hu 2010.04.06. 11:38:15

@Attus Germanicus:
A régi épület megvan még, csak annyira elépítették az évtizedek során, hogy nem lehet ráismerni. Most helyreállítják.
A buszokra vonatkozó kérdésedre nem tudom a választ. Nézegettem a belinkelt terveket, de nem tudtam kitalálni, hogy hol is vannak a buszok az épületen belül.
Abban meg egyetértek, hogy ez inkább városépítészeti beruházás lesz.

Attus Germanicus · http://attus.hu 2010.04.06. 12:08:53

@Fricy: Hmm... jártam már párszor a Hlavnán, de nem rémlik a régi épület. Tényleg jól elépíthették :-) Lehet, hogy egyszer kiugrom, megnézem.

Káposztakukac 2010.04.06. 12:59:56

keleti, nyugati, déli pályaudvar felújítása mikorra várható? balkáni állapotok uralkodnak ott...

gabor144 2010.04.06. 15:20:41

Úgy látom, hogy ez elsősorban ingatlanfajlesztés, olyasmi, mint nálunk a Westend volt, de - legalábbis a tervek szerint - itt jóval nagyobb hangsúlyt kap a közterek és az állomás megújítása.

Elsősorban az ingatlanfejlesztés által szükségesé tett közlekedési beavatkozásokat látok, de ha jól értelmezem a terveket, akkor azért lesz egy olyan közlekedési haszna is, hogy a főpályaudvar nem egy zsákutca végén lesz, hanem kerülő nélkül ki lehet menni onnan a pályaudvartól nyugat felé eső, É-D irányú főútra is (nevét most nem tudom). Ez lehetővé teszi az autóbuszvonalak átszervezését. Egyes, ma itt végállomásozó vonalak összevonhatók a pu melletti úton ÉNy felé kihaladókkal. Ennek révén valószínűleg kevesebb végállomási funkció kell ide, ami részben választ ad arra, hogy hová tűnik a nagy busz-troli végállomás. Persze feltéve, hogy valóban így lesz, ahogy én gondolom.De hát aligha lehet máshogy, csak be kell menni a buszokkal az épület elé-alá.

Szokatlan lesz, hogy a teljes állmási előtér funkció (busz, troli, taxi, utas kiszállása miatti autómegállás) föld alatt lesz (hol lenne máshol), de végülis nem lehetetlen.

bodecsabi 2010.04.06. 21:46:42

@Káposztakukac: A nagy budapesti pályaudvarok az odatelepített zugárusoknak, késdobálóknak köszönhetően nagyon gáz helyek, Belgrádban nem néz így ki a főpályaudvar, mint itt.

A peronzáras ellenőrzésről meg annyit, hogy nem tűntek el a Taxisok, akik már a vonat megállása előtt vadásznak az áldozatokra....

gramercy 2010.04.06. 22:02:05

@bodecsabi: es ugye senki nem hiszi, hogy a koldusok-arusok-lehuzok nem jattolnak le a mav helyi embereinek....

pont mint a tesco: akarmelyikbe megyek, mindig van koldus es mindig ugyanaz....nyilvan a biztonsagi or is kap borravalot

bodecsabi 2010.04.06. 22:10:16

@gramercy: Én is biztos vagyok benne, hogy a helyi vasutas kiskirályoknak és késdobáló tulajdonosoknak valahol egy az érdekük....

Attus Germanicus · http://attus.hu 2010.04.07. 08:43:17

Még egy megjegyzés, Pozsonyhoz visszakanyarodva. Ott a vágányokkal párhuzamos (az állomástól kicsit távolabb, a képeken "mifelénk" lévő) főút az állomás bejráati szintjénél jóval lejjebb van. Mondhatni a vágányok vannak talajszint felett. Emiatt a pályaudvar előtti téren lévő buszállomáshoz a buszok az út felől egy erős rámpán haladnak be. A villamos pedig, ami ilyen rámpát nem bírna, egy szinttel lejjebb, a pályaudvar aluljárószintjén van. A régi fényképen látszik is, hogy amikor a villamos is fent volt, az állomás bejárati szintjén, akkor a hurok egy rendes töltésen volt, a hurok belő oldalán jól kivehető az erős szintkülönbség.
Tehát, ha jól értem, itt az történne, hogy lebontják az út felől jövő rámpát, és valószínűleg a buszok is a talajszinten lesznek, a villamos talán marad, ahol van, de szintben nem változik (a huroknak maradnia kell, mert egyirányúak a villamosok), és egyszerűenföléjük építenek egy födémet, és az lesz az állomás előtti tér.

Fricy · http://epitos.blog.hu 2010.04.07. 19:09:58

@Attus Germanicus:
A hurok jelenlegi helye megszűnik, egy új épül a pláza alatt.