Építős blog

Az Építős blogban közlekedési és építészeti beruházásokról olvashatsz. Határok nélkül. De ne lepődj meg ha néha egy-két jármű is feltűnik a monitoron.

facebook

Szmog

Budapest szmogtérképe

Statisztika

Kommentek

  • v2peti: Mi a gond a kerékpárúttal? El van választva a közúttól. Mit kellett volna ott másképp csinálni? (2017.05.04. 12:22) A hét műtárgya 2010/15
  • skubidor: @záporjózsi: Már pedig a Római Metró felső vezetékes. S ezért csendesebb is. De miért nincs annyi ... (2016.04.14. 03:50) A római metró
  • Normális: ...pontosabban, GYALOG át lehetett menni. Ugyanúgy, ahogyan a korabeli HÉV-végállomáshoz. Persze... (2015.07.11. 00:32) Autók a villamosok ellen
  • Albu: „A 3-as és 4-es metró közötti átjáró néhány évvel ezelőtti állapota. Ezt még a 3-as metróval együt... (2015.04.09. 18:09) 35 éves a 3-as metró
  • Albu: Az a villamosmegálló… az megér egy pofont! A tervezés a szakma csúcsa… na persze! (Dolgoztam ben... (2014.06.25. 12:28) Hogyan készült a Fővám téri aluljáró?

Címkék

4 es metró (10) abb (1) alagút (39) alapozás (3) almati (1) alstom (6) aluljáró (7) andor utca (2) ansaldo (1) arany (1) ausztria (9) autópálya (23) a het mutargya (8) balatonfenyves (1) bebetonozott talpfa (1) bécs (1) belgium (4) belgrád (2) berlin (6) bombardier (6) bordeaux (2) bruck an der mur (3) brüsszel (1) budai fonódó (3) budapest (58) busz (7) buszkorridor (1) cadiz (1) caf (1) cdm (2) charleroi (2) Címkék (1) citadis (1) cobra11 (1) crossrail (1) csalagút (3) csehország (1) csepeli gerincút (3) csíkszereda (1) dél afrika (1) díszkivilágítás (1) dlr (1) drezda (2) egyesült királyság (5) elektromos (1) elkerülő (6) elővárosi vasút (11) építészet (51) érd (5) erdély (2) érd körbe (3) eu támogatás (11) extradosed (5) felhőkarcoló (4) felüljáró (3) ferdekábeles (11) ferencie tere (1) ferihegy (1) feszített függesztett (4) flirt (3) fogaskerekű (2) forma1 (2) franciaország (8) genf (1) gent (1) graz (5) gyalogos (7) győr (1) hess (1) hév (4) híd (53) horvátország (2) india (1) ívhíd (6) karlsruhe (5) katowice (1) kazahsztán (1) kelenföld (6) kerékpár (12) kína (4) kisvasút (1) köln (1) kolozsvár (2) koolhaas (1) körforgalom (1) kötélpálya (1) közlekedés (148) közúti vasút (44) krakkó (1) külső kerületi körút (1) lágymányosi (1) lausanne (1) lengyelország (3) light rail (6) london (8) m0 (4) m6 (2) m7 (1) madrid (1) maglev (2) magyarország (37) mainz (1) margit híd (15) marokkó (1) melbourne (1) metró (32) metrovagonmas (2) milánó (1) miskolc (1) monorail (2) moszkva (4) mumbai (1) nagysebességű (14) nagyvárad (1) németország (24) neoplan (1) nyitható híd (4) olaszország (3) oroszország (3) overground (2) oyster (1) párizs (2) peking (1) pendolino (2) pesa (1) pozsony (2) prága (2) pre metró (2) rafs (4) rakpart (9) rem (1) repülés (2) repülőtér (6) résfal (9) róma (4) románia (1) rotem (1) shanghai (1) siemens (8) sikló (2) skoda (1) skycourt (1) spanyolország (3) stadler (3) stadtbahn (6) strasbourg (3) stuttgart (12) svájc (2) szentpétervár (4) szerbia (2) szlovákia (4) szófia (2) szöul (1) s bahn (7) tábla (2) talgo (1) tátra (1) tbm (5) torony (3) toronydaru (1) toulouse (4) tram train (5) transrapid (1) trolibusz (3) tűz (1) uitp (1) újvidék (1) ulf (1) usa (1) út (19) üzbegisztán (1) val (2) valencia (1) van hool (1) városkép (7) varsó (2) vasút (50) vasútállomás (24) veke (1) velaro (6) viadukt (11) villamos (52) vízépítés (2) völgyhíd (8) vonat (20) wuhan (2) zágráb (2) Címkefelhő

A hét műtárgya 2010/11

2010.03.16. 07:55 Fricy

A magyar-osztrák határtól nem túl messze fekvő Mura parti város, Graz egyik nevezetessége a Várhegyen lévő híres Óratorony, ahova nem csak gyalog lehet eljutni. Aki nem bírja a lépcsőzést vagy a hosszú rámpákon való gyaloglást, az két kényelmesebb lehetőség közül választhat: vagy a 2003-ban átadott liftet (ekkor volt Graz Európa kulturális fővárosa) vagy a meredek hegyoldalon felkapaszkodó siklót.

Az egymás elől kitérő járművek

A siklót 1894-ben adták át, gőzüzemű meghajtással. Az első nagyobb rekonstrukciót 1960-61 között végezték. Ekkor váltottak elektromos meghajtásra és új járműveket is beszereztek. Legutóbb 2004-ben újították fel a vasutat. Új járműveket is kapott a siklóvasút, amelyek üvegtetősek, így a kocsik bármely részéből gyönyörködni lehet a város panorámájában.

Klassz kilátás

A pálya elég meredek, 61 %-os és több kisebb ív is van benne. A pálya közepén alakították ki a kitérési lehetőséget a vonalon futó két kocsi számára.

A pálya egy részlete

Az alsó állomás egy épület belsejében bújik meg. A felső állomás pedig egy, a várfalba illeszkedő épületben lett kialakítva. A kb. 420 m-es utat 2-3 perc alatt teszi meg a sikló. Délelőtt 10-től éjfélig üzemel és érvényes rá a grazi napijegy is.

A grazi Várhegy

És végül egy videó a siklóról:

 Share |

6 komment

Címkék: közlekedés ausztria vasút sikló graz a het mutargya

A bejegyzés trackback címe:

https://epitos.blog.hu/api/trackback/id/tr941797084

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

KoBa(k) · http://kobak.netpok.hu 2010.03.16. 09:22:58

Nagyon vadregényes a hasadék amiben fut, szép! Ugyanakkor a kitérő szerkezete fölött nem bírok napirendre térni. Felvilágosítana valaki, hogy működik pontosan?

Attus Germanicus · http://attus.hu 2010.03.16. 09:39:19

Fricy, ha megengedsz egy észrevételt: a harmadik sor végén derül ki, és akkor is csak véletlenül, hogy egyáltalán melyik városban járunk. Szerintem ezt szokás már az elején elárulni ;-)

orangutan 2010.03.16. 10:12:18

Kobak: a kitérőnek nincs mozgó alkatrésze. A trükk az, hogy a kocsik egyik oldalán nincs a kerekeknek nyomkarimája, a másik oldalon pedig kerekenként két nyomkarima két oldalról közrefogja a sínt.

KoBa(k) · http://kobak.netpok.hu 2010.03.16. 10:26:26

@orangutan: Megszűnt a zavar a tér-időben, kösz az infót! :)

stepboy 2010.03.16. 19:14:53

"Az első nagyobb rekonstrukciót 190-61 között végezték." -> egy 6-os itt lemaradt gondolom.

Fricy · http://epitos.blog.hu 2010.03.16. 19:41:16

@stepboy:
Ezzel csak azt akartam felmérni, hogy mennyire figyelmes a tisztelt olvasó. :)
Köszi, javítva.