Építős blog

Az Építős blogban közlekedési és építészeti beruházásokról olvashatsz. Határok nélkül. De ne lepődj meg ha néha egy-két jármű is feltűnik a monitoron.

facebook

Friedl Bútormanufaktúra

Szmog

Budapest szmogtérképe

Statisztika

Kommentek

  • v2peti: Mi a gond a kerékpárúttal? El van választva a közúttól. Mit kellett volna ott másképp csinálni? (2017.05.04. 12:22) A hét műtárgya 2010/15
  • skubidor: @záporjózsi: Már pedig a Római Metró felső vezetékes. S ezért csendesebb is. De miért nincs annyi ... (2016.04.14. 03:50) A római metró
  • Normális: ...pontosabban, GYALOG át lehetett menni. Ugyanúgy, ahogyan a korabeli HÉV-végállomáshoz. Persze... (2015.07.11. 00:32) Autók a villamosok ellen
  • Albu: „A 3-as és 4-es metró közötti átjáró néhány évvel ezelőtti állapota. Ezt még a 3-as metróval együt... (2015.04.09. 18:09) 35 éves a 3-as metró
  • Albu: Az a villamosmegálló… az megér egy pofont! A tervezés a szakma csúcsa… na persze! (Dolgoztam ben... (2014.06.25. 12:28) Hogyan készült a Fővám téri aluljáró?

Címkék

4 es metró (10) abb (1) alagút (39) alapozás (3) almati (1) alstom (6) aluljáró (7) andor utca (2) ansaldo (1) arany (1) ausztria (9) autópálya (23) a het mutargya (8) balatonfenyves (1) bebetonozott talpfa (1) bécs (1) belgium (4) belgrád (2) berlin (6) bombardier (6) bordeaux (2) bruck an der mur (3) brüsszel (1) budai fonódó (3) budapest (58) busz (7) buszkorridor (1) cadiz (1) caf (1) cdm (2) charleroi (2) Címkék (1) citadis (1) cobra11 (1) crossrail (1) csalagút (3) csehország (1) csepeli gerincút (3) csíkszereda (1) dél afrika (1) díszkivilágítás (1) dlr (1) drezda (2) egyesült királyság (5) elektromos (1) elkerülő (6) elővárosi vasút (11) építészet (51) érd (5) erdély (2) érd körbe (3) eu támogatás (11) extradosed (5) felhőkarcoló (4) felüljáró (3) ferdekábeles (11) ferencie tere (1) ferihegy (1) feszített függesztett (4) flirt (3) fogaskerekű (2) forma1 (2) franciaország (8) genf (1) gent (1) graz (5) gyalogos (7) győr (1) hess (1) hév (4) híd (53) horvátország (2) india (1) ívhíd (6) karlsruhe (5) katowice (1) kazahsztán (1) kelenföld (6) kerékpár (12) kína (4) kisvasút (1) köln (1) kolozsvár (2) koolhaas (1) körforgalom (1) kötélpálya (1) közlekedés (148) közúti vasút (44) krakkó (1) külső kerületi körút (1) lágymányosi (1) lausanne (1) lengyelország (3) light rail (6) london (8) m0 (4) m6 (2) m7 (1) madrid (1) maglev (2) magyarország (37) mainz (1) margit híd (15) marokkó (1) melbourne (1) metró (32) metrovagonmas (2) milánó (1) miskolc (1) monorail (2) moszkva (4) mumbai (1) nagysebességű (14) nagyvárad (1) németország (24) neoplan (1) nyitható híd (4) olaszország (3) oroszország (3) overground (2) oyster (1) párizs (2) peking (1) pendolino (2) pesa (1) pozsony (2) prága (2) pre metró (2) rafs (4) rakpart (9) rem (1) repülés (2) repülőtér (6) résfal (9) róma (4) románia (1) rotem (1) shanghai (1) siemens (8) sikló (2) skoda (1) skycourt (1) spanyolország (3) stadler (3) stadtbahn (6) strasbourg (3) stuttgart (12) svájc (2) szentpétervár (4) szerbia (2) szlovákia (4) szófia (2) szöul (1) s bahn (7) tábla (2) talgo (1) tátra (1) tbm (5) torony (3) toronydaru (1) toulouse (4) tram train (5) transrapid (1) trolibusz (3) tűz (1) uitp (1) újvidék (1) ulf (1) usa (1) út (19) üzbegisztán (1) val (2) valencia (1) van hool (1) városkép (7) varsó (2) vasút (50) vasútállomás (24) veke (1) velaro (6) viadukt (11) villamos (52) vízépítés (2) völgyhíd (8) vonat (20) wuhan (2) zágráb (2) Címkefelhő

A hét műtárgya 2010/10

2010.03.08. 07:59 Fricy

Miután elkészült a Hoover-gát, a hatalmas betonmonstrum egyre népszerűbbé vált a turisták körében is, mivel csodálatos kilátás nyílt róla a kanyonra. A XX. század végére már egyre nagyobb problémát okozott, mivel a sok autó akadályozta a gáton átvezetett 93-as számú főút forgalmát.

A völgyhíd látványterve

A 2001. szeptember 11-ei terrortámadások után biztonsági okokból is egyre többen javasolták, hogy mihamarabb megoldást kellene találni arra, hogy a gát tetejéről levegyék az átmenő forgalmat. Így született meg a kanyon feletti új völgyhíd terve.

A gáttól 490 m-re jelölték a viadukt helyét, 260 m-re az alvíz szintjétől. A teljes hossza 579 méter lesz, melyből a középső nyílás 329 m-es. A híd pillérei és a középső ív vasbetonból készül, míg az útpálya acélszerkezetű lesz. 2x2 sávos autópálya vezet majd keresztül rajta. A gyalogosok számára a híd északi oldalán járda is épül, hogy onnét is megtekinthessék a gátat.

A projekt keretében tehát nemcsak a völgyhíd készül el, hanem a megközelítését szolgáló autópálya szakasz is. Egy-egy autópálya-csomópont lesz a szakasz két végén, itt alakítják ki a kapcsolatokat a 93-as út régi nyomvonalával. Az ugyanis továbbra is megmarad, de már csak mint a gátat kiszolgáló út. A környezetvédelmi szempontokat is figyelembe véve több vadátjáró is épül az autópálya felett.

A közbenső pillérek építése

A híd tanulmányterve már 1998-ban elkészült. A kiviteli terveken 2001-től dolgoztak a mérnökök. Az építkezés 2003-ban kezdődött el. A kivitelezés nagy nehézségeket okozott már ekkor is, mivel a közbenső pillérek és a középső föld ív alapjait a meredek, néhol szinte függőleges sziklafalba kellett elkészíteni. Az építési anyagok mozgatását is meg kellett valahogy oldani. Ezért a kanyon két oldalán hatalmas acéltornyokat állítottak fel, melyeket erősen lehorgonyoztak a kemény sziklába. Ezek után kábeleket feszítettek ki a tornyok között. A kábeleken futó „vasmacska” segítségével már bárhova el tudták juttatni a betont és az acélbetéteket ill. az építéshez szükséges zsalutáblákat.

Összedőlt acéloszlopok

2006 szeptemberében azonban bekövetkezett a katasztrófa: nagy szélvihar csapott le az építési területre, aminek következtében két torony összedőlt, magával rántva a teljes kábelrendszert. Szerencsére senki nem sérült meg a baleset során, de az építkezés ideje emiatt nagy csúszásba került. Csak 2007 tavaszára sikerül újra felépíteni a darurendszert.

A közbenső ív építése

A középső ív 2009 augusztusára ért össze 2009 végére az összes közbenső pillért is befejezték és megkezdődhetett az acél útpálya elemek elhelyezése. A tervek szerint 2010 novemberében fogják a forgalomnak átadni az átkelőt. A beruházás összköltsége eléri a 234 millió dollárt.

A híd 2010 elején

Az építkezés alatt döntöttek arról, hogy a völgyhidat „Mike O'Callaghan és Pat Tillman emlék híd”-nak fogják elnevezni. Mike O'Callaghan a koreai háború veteránja volt, aki később Arizona állam kormányzója, majd Las Vegas Sun újság főszerkesztője lett és 2004-ben hunyt el. Pat Tillman az Arizona Cardinals nevű amerikai foci csapat tehetséges játékosa volt, de feladva karrierjét inkább Afganisztánba ment harcolni, ahol 2004-ben „baráti tűzben” vesztette életét.

A képek a www.skyscrapercity,com oldalról származnak.

8 komment

Címkék: közlekedés usa híd autópálya viadukt völgyhíd a het mutargya

A bejegyzés trackback címe:

https://epitos.blog.hu/api/trackback/id/tr721816244

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Radio Free Aberrania · http://radiofa.blog.hu/ 2010.03.08. 11:56:22

hülyék ezek az amcsik. egy nyamvadt hidat is a terrorizmussal kell ideologizálni?

persze az igaz, hogy egy boeinget nehéz sértetlenül elvinni a híd alatt, hogy becsapódjon a gátba :)

HLaci 2010.03.08. 13:38:15

mér lennének hüjék?

a gátba max atombombával lehetne kárt tenni, de egy ciánnal megrakott teherautóval elég rendesen haza lehet vágni lászvégász vízellátását, úgyhogy 2001 óta el is vannak terelve a teherverdák...

persze nem ez az egyetlen ok, ami miatt épül, ez inkáb az utolsó csepp volt a pohárba, ami segített meghozni az építésről a döntést...

számomra inkább az a meglepő, hogy ennyi ideig szarakodnak egy "vaczak" hidacskával, ha lyólszámolom, akkor már 8 éve épül...

elég gyengusz teljesítmény... :-))

ZBR 2010.03.08. 14:08:00

@HLaci:
Mert aztán egyébként máshol nem tudok beletolatni a ciános teherautóval az ívóvíz ellátásba...

stepboy 2010.03.08. 19:31:32

"A kiviteli terveken 2001-tőldolgoztak a mérnökök."
-> 2001-től dolgoztak

Bocsi, igaz grammar náci lettem :-)

Attus Germanicus · http://attus.hu 2010.03.08. 22:08:22

Kedves Fricy!

Engedd meg, hogy továbbadjam Neked a Kreatív Blogger vándordíjat!

attus.hu/index.php?page=KREATIV_BLOGGER_VANDORDIJRA_JELO

HLaci 2010.03.11. 13:21:48

@ZBR:

há mittomén, nemvagyok odavalósi...

mindenesetre a trukkokat azonnal letiltották, a személyautókat meg furgonokat fegyveres őrség ellenőrzi, ha gyanús...

mivel egy ilyen masszív betontömbben nem lehet érdemi kárt tenni, gondolom a vízszennyezés jöhet szóba, mint lehetséges terrorakcijó...

deha van egyéb ötleted, akkor mongyad...