Építős blog

Az Építős blogban közlekedési és építészeti beruházásokról olvashatsz. Határok nélkül. De ne lepődj meg ha néha egy-két jármű is feltűnik a monitoron.

facebook

Szmog

Budapest szmogtérképe

Statisztika

Kommentek

  • v2peti: Mi a gond a kerékpárúttal? El van választva a közúttól. Mit kellett volna ott másképp csinálni? (2017.05.04. 12:22) A hét műtárgya 2010/15
  • skubidor: @záporjózsi: Már pedig a Római Metró felső vezetékes. S ezért csendesebb is. De miért nincs annyi ... (2016.04.14. 03:50) A római metró
  • Normális: ...pontosabban, GYALOG át lehetett menni. Ugyanúgy, ahogyan a korabeli HÉV-végállomáshoz. Persze... (2015.07.11. 00:32) Autók a villamosok ellen
  • Albu: „A 3-as és 4-es metró közötti átjáró néhány évvel ezelőtti állapota. Ezt még a 3-as metróval együt... (2015.04.09. 18:09) 35 éves a 3-as metró
  • Albu: Az a villamosmegálló… az megér egy pofont! A tervezés a szakma csúcsa… na persze! (Dolgoztam ben... (2014.06.25. 12:28) Hogyan készült a Fővám téri aluljáró?

Címkék

4 es metró (10) abb (1) alagút (39) alapozás (3) almati (1) alstom (6) aluljáró (7) andor utca (2) ansaldo (1) arany (1) ausztria (9) autópálya (23) a het mutargya (8) balatonfenyves (1) bebetonozott talpfa (1) bécs (1) belgium (4) belgrád (2) berlin (6) bombardier (6) bordeaux (2) bruck an der mur (3) brüsszel (1) budai fonódó (3) budapest (58) busz (7) buszkorridor (1) cadiz (1) caf (1) cdm (2) charleroi (2) Címkék (1) citadis (1) cobra11 (1) crossrail (1) csalagút (3) csehország (1) csepeli gerincút (3) csíkszereda (1) dél afrika (1) díszkivilágítás (1) dlr (1) drezda (2) egyesült királyság (5) elektromos (1) elkerülő (6) elővárosi vasút (11) építészet (51) érd (5) erdély (2) érd körbe (3) eu támogatás (11) extradosed (5) felhőkarcoló (4) felüljáró (3) ferdekábeles (11) ferencie tere (1) ferihegy (1) feszített függesztett (4) flirt (3) fogaskerekű (2) forma1 (2) franciaország (8) genf (1) gent (1) graz (5) gyalogos (7) győr (1) hess (1) hév (4) híd (53) horvátország (2) india (1) ívhíd (6) karlsruhe (5) katowice (1) kazahsztán (1) kelenföld (6) kerékpár (12) kína (4) kisvasút (1) köln (1) kolozsvár (2) koolhaas (1) körforgalom (1) kötélpálya (1) közlekedés (148) közúti vasút (44) krakkó (1) külső kerületi körút (1) lágymányosi (1) lausanne (1) lengyelország (3) light rail (6) london (8) m0 (4) m6 (2) m7 (1) madrid (1) maglev (2) magyarország (37) mainz (1) margit híd (15) marokkó (1) melbourne (1) metró (32) metrovagonmas (2) milánó (1) miskolc (1) monorail (2) moszkva (4) mumbai (1) nagysebességű (14) nagyvárad (1) németország (24) neoplan (1) nyitható híd (4) olaszország (3) oroszország (3) overground (2) oyster (1) párizs (2) peking (1) pendolino (2) pesa (1) pozsony (2) prága (2) pre metró (2) rafs (4) rakpart (9) rem (1) repülés (2) repülőtér (6) résfal (9) róma (4) románia (1) rotem (1) shanghai (1) siemens (8) sikló (2) skoda (1) skycourt (1) spanyolország (3) stadler (3) stadtbahn (6) strasbourg (3) stuttgart (12) svájc (2) szentpétervár (4) szerbia (2) szlovákia (4) szófia (2) szöul (1) s bahn (7) tábla (2) talgo (1) tátra (1) tbm (5) torony (3) toronydaru (1) toulouse (4) tram train (5) transrapid (1) trolibusz (3) tűz (1) uitp (1) újvidék (1) ulf (1) usa (1) út (19) üzbegisztán (1) val (2) valencia (1) van hool (1) városkép (7) varsó (2) vasút (50) vasútállomás (24) veke (1) velaro (6) viadukt (11) villamos (52) vízépítés (2) völgyhíd (8) vonat (20) wuhan (2) zágráb (2) Címkefelhő

Nagysebességű vasút vs. repülő

2010.03.05. 07:53 Fricy

A repülésnek egy óriási előnye van minden más utazással szemben: mégpedig a gyorsaság, ami az utazással töltött időben mutatkozik meg. Azonban ha hozzávesszük azt az időt, amíg kijutunk a nagyvárosoktól olykor több km-re lévő repülőtérre és várakozunk a csekkolásra, már korántsem olyan kedvező ez a kép. Főleg, ha a cél, ahova szeretnénk eljutni, viszonylag nincs távol. Ezzel szemben a vonatok a városok központjából indulnak és oda érkeznek (az esetek többségében). Így nem meglepő, hogy a nagysebességű vasúti hálózatok folyamatos fejlesztése drasztikus hatással bír a rövid- és középtávú repülőutakra.

Ezt alátámasztandó jelent meg nemrég egy cikk az egyik szakportálon, ahol a spanyolországi belföldi légi járatok utasszám-változását elemezték a spanyol AVE nagysebességű vasúti hálózat új szakaszainak átadása előtt és utáni időszakokban. Az Ibériai-félsziget legnagyobb államában 1992-ben nyílt meg az első nagysebességű vasútvonal Madrid és Sevilla között, hogy az ott megrendezendő világkiállításra kényelmesen el lehessen jutni. Évről-évre újabb és újabb szakaszokat adtak át mára egy kiterjedt hálózat jött létre. A fejlesztésekkel azonban még korántsem álltak le, rengeteg energiát és pénzt költve a fővárostól sugárirányban a főbb nagyvárosok elérését célozták meg.

Az említett cikkben több viszonylatot elemeztek 1999 és 2009 közötti időtartamban. Az alábbi grafikonon a tíz legjelentősebb Madridból kiinduló úti cél utasszám adatsora látható.

A Madrid-Malaga és a Mardid-Barcelona  viszonylat esetében jelentős visszaesés tapasztalható 2007-ben. Ekkor gördült be az első Talgo vonat Malagába és készült el az első szakasza a barcelonai vonalnak.  A visszaesés Barcelona esetében mintegy 40%-os, míg Malagánál 50%.

Ez a folyamat több európai nagyváros között is fennáll. Sőt, még csak fokozódni fog, annak ellenére, hogy a diszkont légitársaságok áraikkal még mindig versenyképesek tudnak lenni a nagysebességű vasúttal szemben. De a vasúti piacnyitás további átrendeződést fog okozni. Elég csak arra gondolni, hogy hamarosan indul a Deutsche Bahn közvetlen Köln-London járata és az Air France is tervez saját vonatot indítani a brit fővárosba.

A grafikon a www.anna.aero oldalról származik.

27 komment

Címkék: repülés közlekedés vasút nagysebességű

A bejegyzés trackback címe:

https://epitos.blog.hu/api/trackback/id/tr961795248

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

mestska · http://cities.blog.hu 2010.03.05. 13:02:30

érdemes lenne előkeresni a párizs-london-brüsszel háromszögben történt változásokat, vag yméginkáb mondjuk a párizs-lyonra vonatkozó adasort, ahol jóval hosszabb intervallum változása áll már rendelkezésre. erről van otthon valamileyn korábbi adatom, majd átküldöm.

Attus Germanicus · http://attus.hu 2010.03.05. 13:50:38

Madrid - Barcelona, ez kb. 700 kilométer, pont az az ideális távolság, ahol még a vasút gyorsabb tud lenni, mindent összeadva is, ha végig ki van építve.
Tudtommal egyébként ezen a vonalon azért volt fontos az AVE, mert autóval azért elég messze van, és iszonyú sűrűn indította a 747-eseket már az Iberia, csúcsidőben még ma is akad 30 perces követés is. Szóval kapacitásproblémák is akadtak már a légtérben és a reptereken.

Luxusmoszkvicsslusszkulcs 2010.03.05. 21:33:16

Azért ha az új kínai nagysebeségú vonalat megnézzük, ott 350 km/h végsebességgel 320as eljutási sebességet produkál a megállás nélküli expressz járat. Bár Európában a kisebb utasszámok miatt nehezebb, de ha találunk olyan városokat amelyek között a célforgalom van akkora, hogy megéri közbenső megállás nélküli járatot indítani akkor az időben versenyképes távolság szerintem nagyobb is lehet mint 700 km.

Nagyobb távolságra még az EN lehet a megoldás, ha épeszű áron adják a jegyet, és tényleg csak éjszaka megy. (tehát mondjuk 22-6 óra közötti 8 órás időt használja ki, és este még, reggel pedig már van időd másra) Ezzel gyakorlatolag a teljes utazási időt meg lehet spórolni, mert a nap "hasznos" idejéből nem vesz el. Közbenső állomásokon mondjuk a hajnali 2-es érkezés necces. :) Ha "csak" 200 km/h eljutási átlagsebességet veszek, ami nagysebességű pályán simán tartható, akkor egy ilyen EN be tud futni egy 1600 km-es távot is.

gabor144 2010.03.06. 10:15:57

"hamarosan indul a Deutsche Bahn közvetlen Köln-London járata "

Ez komoly?

Amikor megnyílt a csatorna alagút, arra számítottam, hogy sokfelé megy majd közvetlen vonat Londonból. (pl. Amszterdam, Köln, Frankfurt, Zürich) Aztán nem így lett, amit elkönyveltem magamban az európai vasutak kooperáciüképtelenségének. Akkor tán mégis van remény?

Tudsz erre valami forrást adni, mert érdekelnének a részletek.

Köszi.

Gábor

Fricy · http://epitos.blog.hu 2010.03.06. 10:21:18

@gabor144:
Pár hete láttam a Deutsche Bahn oldalán egy akciót, 49€-t árultak jegyeket. De most nem találom.

stepboy 2010.03.06. 13:07:15

@Fricy: ja, az nem közvetlen járat sajnos. Brüsszelben át kell szállni az Eurostar vonatra. De amúgy tervben van, h a DB is indít majd vonatokat a Csalagútban, de azt nem tudom, h pontosan melyik várost akarják bekapcsolni a hálózatba.

Luxusmoszkvicsslusszkulcs 2010.03.06. 22:42:11

@stepboy: Az angol oldalon nem tudja valaki, hogy milyen űrszelvény van? Mert elvileg az európai vonatok az ottani szelvénybe nem férnek bele, azonban ha volt egy kis eszük, a HSL a kontinens űrszelvényével épült meg (azaz ha nem akarnak könnyű konkurenciát akkor meg direkt nem)

bodecsabi 2010.03.06. 23:13:01

@gabor144: "Aztán nem így lett, amit elkönyveltem magamban az európai vasutak kooperáciüképtelenségének."

Nem csak a kooperációképtelenségben van a baj szerintem, hanem ott vannak a Csalagúton át való közlekedés viszonylag szigorú biztonsági előírásai, valamit a brit útlevélellenőrzés szabályai. Ennek köszönhetően kell az Eurostarra is becsekkolni 30 perccel indulás előtt, ezért indul egy hermetikusan zárt peronról (Pl. a vágányok felől is el vannak zárva az Eurostar peronjai Párizsban és Brüsszelben és ezért kell a vonatra való felszállás előtt útlevélellenőrzésen átesni.

Valószínűleg ez is szerepet játszik abban, hogy nem megy messzebbre jelenleg londoni vonat mint Párizs és Brüsszel, hiszen minden, e vonatok által érintett állomáson ki kéne építeni a szükséges infrát, továbbá a kontinensen belüli utasoknak is ugyanolyan procedúrán kell átesniük, mint a Londonba utazóknak.

bodecsabi 2010.03.06. 23:13:34

@Luxusmoszkvicsslusszkulcs:

A HSL-en elférnének európai vonatok is, pl egy ICE3.

Csabi

bodecsabi 2010.03.07. 00:36:41

@gabor144: Amikor megnyílt a csatorna alagút, arra számítottam, hogy sokfelé megy majd közvetlen vonat Londonból. (pl. Amszterdam, Köln, Frankfurt, Zürich)

Voltak tervek, kétféle elképzelés létezett:

1. A Brit nagyvárosokból közvetlen nappali vonatok Brüsszelbe és Párizsba. Ha megnézed a jelenlegi Eurostar flottát, az kétféle szerelvényből áll, egy hosszabb, és egy rövidebb. Elvileg a rövidebb vonatokat szánták ezekre a "North-of-London" viszonylatokra.

2. Nightstar projekt: éjszakai vonatok Nagy-Britanniából európai nagyvárosokba. Talán még skóciai célállomás is szerepelt a tervek között. A járművek beszerzése is megkezdődött, majd lefújták az egészet, az elkészült hálókocsikat Kanadába adták el. Az angol wikipedián van erről összefoglaló.

Csabi

bodecsabi 2010.03.07. 00:42:53

@gabor144: Akkor tán mégis van remény?

Többször felmerültek pletykák, a Modern Railways tavaly írt is róla. Számomra azért itt több kérdés is van:

1. Mivel járművet használna a DB? A jelenlegi ICE3M flotta teljesen kihasznált, az új vonatok majd csak pár év múlva jönnek:

2: A Csalagútba nem mehet le csatolt vonat, az egyik biztonsági előírás, hogy a vonatok végig átjárhatóak kell, hogy legyenek, valamint a két vonatfél önállóan is tudjon működni (baj esetén az utasokat a másik félbe terelik, és az önállóan elhagyja az alagutat - ez legalábbis az elképzelés). Nem tudom, hogy az új ICE3 képes-e erre (gépészetileg tényleg két négykocsis egységből áll,de nem hiszem, hogy simén szét lehetne-e szedni)

3. ebből eredően: a DB-nek nem lesz "nagy" szerelvénye, a jelenlegi kábé 200 méteres vonathosszban gondolkoznak. Számomra viszont kérdéses, hogy megéri-e Londonba (a csalagút magas pályahasználati és állomási költségek miatt) ilyen kicsi szerelvénnyel járni.

Csabi

ZBR 2010.03.08. 14:14:20

@bodecsabi:
"valamit a brit útlevélellenőrzés szabályai."

Mennyi baromkodást meg lehetne spórolni, ha on board lenne az ellenőrzés...

stepboy 2010.03.08. 19:40:50

@bodecsabi: Én úgy tudom, h már egy ideje tervben van a DB flottabővítése és Velaro szerelvényeket akarnak beszerezni, amelyekkel elérhetik Londont is. "Kisvonatokkal" is megérné nekik, ha legalább Kölnből - de akár Frankfurt sem kizárt szerintem -, átszállás nélkül vihetnék az utasokat. A kérdés, h ezt a becsekkolós rendszert mennyi helyen hajlandóak kiépíteni.

stepboy 2010.03.08. 19:51:59

@ZBR: nem csak útlevél ellenőrzés van szerintem. Biztonsági okokból a csomagokat is megvizsgálják.

gramercy 2010.03.08. 19:56:53

hulye angolok, angol hulyek

Lehotai · http://kosztolanyidezsoter.blog.hu 2010.03.08. 23:03:23

visszatérve a spanyolokhoz, ebben a statisztikában azért a válság is erősen bennevan. miért?

- mindkét elemzett távra jelentősen drágább az AVE, mint a Spanair (tömegközlekedős transzfer inkluzíve), ahol sokszor másnapra is lehet 50 euró alatt jegyet venni

- az Iberia Puente Aereon nincs becsekkolás, hanem ahogy érkezel, felraknak a következő gépre, amin van hely. igaz, ez nem olcsóbb, mint az AVE.

- általában spanyolban a belföldi járatokra való becsekkolás 15 perc

- madridban nagyon jó a reptér tömköz megközelíthetősége

- Barcelona felé még mindig csomó lassú szakaszon megy át az AVE

azaz összességében mindkét távon jelentős időelőnye van a repülőnek. vagyis csak emiatt nem csökkent volna a terheltség.

HLaci 2010.03.15. 04:50:46

"rengeteg energiát és pénzt költve a fővárostól sugárirányban a főbb nagyvárosok elérését célozták meg."

na itt baszták el a dolgot, mert alapvetően szerkezeti hubás egy sugaras hálózat...

inkább úgy kellene csinálni, hogy a vonalak lyól elkerüljék madridot, mert így csak még nagyobb vízfejet csinálnak belőle... :-)))

Fricy · http://epitos.blog.hu 2010.03.15. 08:59:34

@HLaci:
Banyek, azért az nem hiszem, hogy hiba lenne, hogy oda építenek vasutat, ahol utas is van...

porkolabisti 2010.03.15. 14:59:37

a nagy vasút építési lázban azért nem kellene megfeledkezni a repüléssel szemben oly sokszor felemlegetett zajterhelésről sem, hiszen a vasút hálózat sokkal zajosabb és kiterjedtebb mint egy repülőtér, csak ezt sokan elfelejtik.

HLaci 2010.03.16. 08:33:48

@Fricy:

jahogy ez a sugárphóbia csak a zótópályáknál indokolt, a hsv-nél teljesen indokolatlan... :-))

Attus Germanicus · http://attus.hu 2010.03.16. 09:31:13

@HLaci: Szerintem a más személyeknek, más fórumon tapasztalt véleményével kapcsolatos ellenérzéseidet nem itt kellene kifejtened, ahol a többség nem is érti, miről beszélsz, és teljesen a levegőben lóg a kommented.

HLaci 2010.03.16. 12:52:20

@Attus Germanicus:

tsak ironizáltam... (méga triplaszmájlit is kitettem a gyéká)

amúgy ez abszolúte nem egy szűk fórumpopulácijó elszigetelt véleménye, amiről csak a beavatottak tud6nak, hanem egy igen elterjett téveszme, és sajna nem csak laikus és firkász, hanem szakmai körökben is.

Fricy · http://epitos.blog.hu 2010.03.16. 19:43:11

@HLaci:
Kértelek már, hogy itt ne írj így. Engem zavar. Köszi.

Macibb · http://indafoto.hu/macibb/tag/kiskutya 2010.03.22. 14:39:49

@Lehotai:
Válság: szerintem azoknál a desztinációknál, ahova nem vezet vasút (Tenerife, Gran Canaria :-) felismerhető, hogy a 2007-ig tartó folyamatos emelkedés megtorpant, még egy-egy kis visszaesés is látható, de harmadával visszaesés csak a vasúttal érintett viszonylatokban.

Macibb

spag · http://railzone.nl 2010.05.25. 15:06:14

@naive: az hogy a vasut zajterhelese en bloc nagyobb lenne mint a repulese az azert nem ilyen egyertelmu - konkret peldak eseten elofordulhat. Kerdes pl. mennyi lakashoz van kozel az adott vonal ill. leszallasi folyoso.

Mindket iparagban sokat dolgoznak a zajszennyezes csokkentesen es szamtalan hatekony megoldasrol szo van. (Repulok eseten pl. folyamatos ereszkedes lepcsozetes helyett, vasut eseten kulonbozo felepitmenyek stb stb.)