Építős blog

Az Építős blogban közlekedési és építészeti beruházásokról olvashatsz. Határok nélkül. De ne lepődj meg ha néha egy-két jármű is feltűnik a monitoron.

facebook

Szmog

Budapest szmogtérképe

Statisztika

Kommentek

  • v2peti: Mi a gond a kerékpárúttal? El van választva a közúttól. Mit kellett volna ott másképp csinálni? (2017.05.04. 12:22) A hét műtárgya 2010/15
  • skubidor: @záporjózsi: Már pedig a Római Metró felső vezetékes. S ezért csendesebb is. De miért nincs annyi ... (2016.04.14. 03:50) A római metró
  • Normális: ...pontosabban, GYALOG át lehetett menni. Ugyanúgy, ahogyan a korabeli HÉV-végállomáshoz. Persze... (2015.07.11. 00:32) Autók a villamosok ellen
  • Albu: „A 3-as és 4-es metró közötti átjáró néhány évvel ezelőtti állapota. Ezt még a 3-as metróval együt... (2015.04.09. 18:09) 35 éves a 3-as metró
  • Albu: Az a villamosmegálló… az megér egy pofont! A tervezés a szakma csúcsa… na persze! (Dolgoztam ben... (2014.06.25. 12:28) Hogyan készült a Fővám téri aluljáró?

Címkék

4 es metró (10) abb (1) alagút (39) alapozás (3) almati (1) alstom (6) aluljáró (7) andor utca (2) ansaldo (1) arany (1) ausztria (9) autópálya (23) a het mutargya (8) balatonfenyves (1) bebetonozott talpfa (1) bécs (1) belgium (4) belgrád (2) berlin (6) bombardier (6) bordeaux (2) bruck an der mur (3) brüsszel (1) budai fonódó (3) budapest (58) busz (7) buszkorridor (1) cadiz (1) caf (1) cdm (2) charleroi (2) Címkék (1) citadis (1) cobra11 (1) crossrail (1) csalagút (3) csehország (1) csepeli gerincút (3) csíkszereda (1) dél afrika (1) díszkivilágítás (1) dlr (1) drezda (2) egyesült királyság (5) elektromos (1) elkerülő (6) elővárosi vasút (11) építészet (51) érd (5) erdély (2) érd körbe (3) eu támogatás (11) extradosed (5) felhőkarcoló (4) felüljáró (3) ferdekábeles (11) ferencie tere (1) ferihegy (1) feszített függesztett (4) flirt (3) fogaskerekű (2) forma1 (2) franciaország (8) genf (1) gent (1) graz (5) gyalogos (7) győr (1) hess (1) hév (4) híd (53) horvátország (2) india (1) ívhíd (6) karlsruhe (5) katowice (1) kazahsztán (1) kelenföld (6) kerékpár (12) kína (4) kisvasút (1) köln (1) kolozsvár (2) koolhaas (1) körforgalom (1) kötélpálya (1) közlekedés (148) közúti vasút (44) krakkó (1) külső kerületi körút (1) lágymányosi (1) lausanne (1) lengyelország (3) light rail (6) london (8) m0 (4) m6 (2) m7 (1) madrid (1) maglev (2) magyarország (37) mainz (1) margit híd (15) marokkó (1) melbourne (1) metró (32) metrovagonmas (2) milánó (1) miskolc (1) monorail (2) moszkva (4) mumbai (1) nagysebességű (14) nagyvárad (1) németország (24) neoplan (1) nyitható híd (4) olaszország (3) oroszország (3) overground (2) oyster (1) párizs (2) peking (1) pendolino (2) pesa (1) pozsony (2) prága (2) pre metró (2) rafs (4) rakpart (9) rem (1) repülés (2) repülőtér (6) résfal (9) róma (4) románia (1) rotem (1) shanghai (1) siemens (8) sikló (2) skoda (1) skycourt (1) spanyolország (3) stadler (3) stadtbahn (6) strasbourg (3) stuttgart (12) svájc (2) szentpétervár (4) szerbia (2) szlovákia (4) szófia (2) szöul (1) s bahn (7) tábla (2) talgo (1) tátra (1) tbm (5) torony (3) toronydaru (1) toulouse (4) tram train (5) transrapid (1) trolibusz (3) tűz (1) uitp (1) újvidék (1) ulf (1) usa (1) út (19) üzbegisztán (1) val (2) valencia (1) van hool (1) városkép (7) varsó (2) vasút (50) vasútállomás (24) veke (1) velaro (6) viadukt (11) villamos (52) vízépítés (2) völgyhíd (8) vonat (20) wuhan (2) zágráb (2) Címkefelhő

A Vuhan-Kuangcsou vasút

2009.12.28. 11:11 Fricy

December 26-án Kína egy huszárvágással 1068 km-rel növelte meg nagysebességű vasútvonalainak hosszát. Átadták ugyanis a Vuhan (Wuhan) és Kuangcsou (Guangzhou) közötti új pályát, amin 350 km/h sebességgel közlekednek a vonatok. Így a korábbi 10 óráról 3 órára csökkent a menetidő a két nagyváros között.

Viadukt CRH2 szerelvénnyel

A vonalat 2005. június 23-án kezdték el építeni és az első próbaszerelvény 2009. december 9-én futott végig a teljes vonalon. Az építési költség 116,6 milliárd jüan (11,9 milliárd €) volt. 18 állomás lesz összesen a vonalon. Ezek közül jelenleg 15 áll az utasok rendelkezésére. A Kuangcsou déli részén található állomás 2010. január végére készül el, míg Lechang és Jingde (Yingde) városokban még folyik a kivitelezés. A pálya a várhatóan 2012-re elkészülő, Pekingig tartó vasútvonal részeként készült el, melynek teljes hossza közel 2100 km lesz.

A tervezett hálózat (a most átadott vonal még épülőként jelölve)

Az alkalmazott pályaszerkezet a vasútvonal nagy részén betonlemezes, jellemzően csak az állomások környékén és egyes műtárgyak környezetében alkalmaztak hagyományos, zúzottköves ágyazatot. A technológia a Németországban készült hasonló pályákkal egyenértékű. De ez nem véletlen, hiszen sok német szakember nyújtott segítséget Kínának nagysebességű vasúti hálózatának tervezésében és megvalósításában. A betonlemezes pályaszerkezet előnye, hogy nem jelentkezik az a kellemetlenség, ami a 350 km/h-val közlekedő vonatok esetében létrejöhet zúzottköves alépítményű pályák esetében.

Betonlemezes pálya

Ebben az esetben ugyanis előfordulhat, hogy a nagy sebesség hatására olyan szívóhatás lép fel, ami képes az ágyazatban lazábban elhelyezkedő köveket képes felszippantani. Ez nagyon veszélyes lehet, mert a kő mozgása kiszámíthatatlanná válhat és akár a jármű ablakát is képes betörni. A betonlemezes pályák esetében viszont ez teljesen kivédhető. Azonban ez sokkal szigorúbb építési követelményeket vonz magával, hiszen lényegében nincs mód az esetleges hibák kijavítására. A pálya egyébként normálnyomtávú.

Híd a Jengce fölött

A nagysebességű vasútvonalak tervezésekor nagysugarú íveket és lekerekítéseket  kell alkalmazni (lejtők és emelkedők között). Emiatt sok hídra, viaduktra, alagútra van szükség. Kétségtelenül szép műtárgyak születhetnek így, melyeket a laikusok is csodálatra méltónak tartanak, azonban jelentősen megdobják az építési költségeket is. A Vuhan-Kuangcsou vasútvonalon is szép számmal találhatunk ilyen alkotásokat. A Jangce folyó fölött is épült egy új híd, mely a Tianxingzhou nevet kapta. A ferdekábeles hidat 2004 szeptemberében kezdték el építeni és 2009 októberére készült el. A felső szinten egy autópálya, míg az alsó szinten 4 vágányú vasúti pálya található, melyen 250 km/h-val is közlekedhetnek a vonatok. Teljes hossza 4657 méter, mellyel elnyerte a világ legnagyobb közúti-vasúti hídja címet is.

 Az épülő Hengyang állomás

 Changska állomás ködben


  Qingyuan állomás peronjai 

Mindegyik új állomás esetében nagyvonalú építészeti elemeket alkalmaztak a tervezők. Hatalmas egybefüggő terek, a tisztaságot fokozó fehér szín jellemzi az épületeket. Hengyang állomás esetében sikeresen ötvözték a tradicionális kínai formákat a XXI. század modernségével.

Vuhan állomás CRH2-es szerelvénnyel

Jelenleg 28 vonat közlekedik a vonalon, melyek közül 21 halad végig Vuhan és Kuangcsou között. Ebből kettő expressz járat, amelyek közbenső megállás nélkül kötik össze a két várost. Kétféle jármű üzemel: a CRH2 jelű 1220 utast, míg a CRH3 jelű 1114 utast tud szállítani. A CRH2 jelű vonat 8 egységből áll össze, mely a japán Sinkanszen E2-1000 sorozatának módosított változata. A Kawasaki készítette el az első példányokat a vonatból, majd a gyártást a kínai Sifang Locomotive and Rolling Stock vette át. Maximális sebessége 250 km/h.

CRH2-es vonatok a depóban

A CRH3 szerelvény szintén 8 egységből áll. Ez a Siemens Velaro alapjaira épül, de a kocsiszekrény 300 mm-rel szélesebb az európai társaihoz képest. Így megoldhatóvá vált a 2+3-as üléselrendezés. A CRH3-as szerelvényeken az első oszályon felül egy prémium kategóriás részt is kialakítottak. Korábban három szerelvényt még a Siemens gyártott le, azóta a többi a Tangshan Railway Vehicle üzemében készülnek. Maximális sebessége 350 km/h. Mindkét vonat 25 kV 50 Hz áramnemet használ. A jegyek 490 és 780 jüan között változnak a két végállomás közötti viszonylaton. Az első osztályú jegyek ára 40-60%-kal magasabb a másodosztálynál.

CRH3 szerelvények

Az elkövetkező években további nagyszabású fejlesztések fognak befejeződni, vagy elkezdődni. A kínai vasutakért felelős minisztérium tervei szerint 2020-ra kb. 16 000 km-re növeli nagysebességű vasúti hálózatát. Ezek között egyaránt szerepel meglévő vasútvonalak fejlesztése min. 200 km/h sebességre és újak építése 300-350 km/h sebességre. Nem meglepő módon így Kína fog rendelkezni a legkiterjedtebb nagysebességű vasút hálózattal, mely erős konkurenciát teremt a belföldi légi közlekedésnek- főleg a mostanihoz hasonló 1000 km környéki utazások tekintetében.

A képek a www.skysrcapercity.com oldalról származnak.

21 komment

Címkék: kína közlekedés híd vonat vasút vasútállomás nagysebességű wuhan velaro ferdekábeles

A bejegyzés trackback címe:

https://epitos.blog.hu/api/trackback/id/tr671627855

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2009.12.28. 12:24:08

Tök jó poszt, de azért még egyszer belekötök, mielőtt végleg kitiltasz :)

"minimális lejtőket, emelkedőket kell alkalmazni."

Kínában nem tudom, mi a helyzet, de a nagysebességű vasutaknál ez általában pont nem igaz, az erős motorvonatokat a meredek pálya nem zavarja, és pont ez az az irány, amibe el lehet mozdulni költségcsökkentésileg, már ha más nem használja a pályát: a hagyományos ~10 ezrelék helyett simán lehet ~30 ezrelék, vagy talán több is.

Fricy · http://epitos.blog.hu 2009.12.28. 12:44:42

@Comandante en Jefe:
Mondasz valami. Be is ugrott elém egy kép, amin egy német pálya van egy dombtetőről lefényképezve és hát baromi meredeknek látszik rajta a pálya lejtése.

markog 2009.12.28. 13:25:32

Tényleg nagy emelkedőket szoktak használni. Hosszú nagyon kis esésű szakaszokat majd hirtelen nagy esésű emelkedőket amikre majdnemhogy lendületből felmegy. Vagy pedig simán bírja erőből. A csúcsok a franciák a majdnemhogy hullámvasút szerű TGV pályájukkal...

Attus Germanicus · http://attus.hu 2009.12.28. 15:15:45

@Fricy: A Köln-Frankfurt NBS ilyen. Persze az ismert kép erősen torzít (rendesen teleobjektívvel van fényképezve), de kétségkívül sok ott a nagy emelkedő.
Éppen ezért az ICE3-balhé idején (a Hohenzollernbrückén siklás volt, emiatt ideiglenesen az összes ICE3-ast kivonták a forgalomból) ott rengeteg késés volt, mert még a korábbi ICE-sorozatok járművei is nehezen viselték azokat az emelkedőket.

mestska · http://cities.blog.hu 2009.12.28. 18:18:37

@Attus Germanicus:

Nekem 7%-os emelkedők rémlenek a Köln-Frankfurt vonalra.

Amúgy egy apróság a cikkhez: guangzhou sokkal inkább a korábban használt nevén Kantonon ismert ittt mifelénk.

mestska · http://cities.blog.hu 2009.12.28. 18:20:58

a nagysebességű vasutak és a repülők kapcsolatát tekintve: itt európában jelentős elszívó hatás történt a nagysebességű vasutak irányába, ugyanakkor egyes vonalakon bizony-bizony olcsóbb repülőjegyeket találni a vonatok legkedvezménesebb akcióinál is. (ha ügyes valaki, és tudja előre mikor utazik)

stepboy 2009.12.28. 19:24:08

Az én ismereteim szerint az új vonal "csak" 968km hosszú. Az átlagsebesség meg kevesebb, mint 350km/h:
www.thetransportpolitic.com/2009/12/17/new-wuhan-guangzhou-rail-route-shatters-average-speed-records/

Az utolsó képen is CRH2 vonatok vannak.

stepboy 2009.12.28. 19:31:24

@mestska: a repülőjegy nem véletlenül olcsóbb, a diszkont légitársaságok kénytelenek jóval lejjebb szorítani az áraikat ha versenyképesek akarnak maradni. A vasútvonalakon viszont (most még) csak állami vállalatok indítanak járatokat, ezek mindenhol monopolhelyzetben vannak, versenytárs nélkül. A piac liberalizációja itt is árcsökkentő hatást fog kiváltani, de erre még legalább egy évet várni kell. Jövő decemberben indulnak el az első AGV szerelvények Milánó és Róma között az NTV üzemeltetésében; ez lesz az első tényleges versenyhelyzet. Két társaság fogja a szolgáltatását kínálni az utasoknak ugyanazon a vonalon, a privát NTV és az állami Trenitalia.

Fricy · http://epitos.blog.hu 2009.12.28. 19:44:52

@stepboy:
Képaláírás javítva és egy plus kép betéve. Kösz az észrevételt.

Egy angol nyelvű fórumon olvasott információ alapján írtam az 1068 km-t.
Wuhan - Guangzhou North = 922 km
Wuhan - Guangzhou South = 968 km
Wuhan - Guangzhou North - Guangzhou = 949 km
Wuchang - Guangzhou = 1069 km

stepboy 2009.12.28. 20:04:06

@Fricy: Én is a Skyscrapers-en olvastam :-) Akkor Wuchang = Wuhan?

jack o'neill 2009.12.28. 22:14:48

Elképesztőek ezek a kínaiak, iszonyú pénz van náluk. 350-es átlag tempó, brutális állomások, mindenből a legújabbat.

Azért az tetszik, hogy a német csúcsból is vesznek, meg a japán csúcsból is vesznek, illetve a nagyrészét helyben gyártják le. Így majd' mikor a tekintélyes méretű nagysebessgű hálozat megvan, lesz miből összegyúrni a rá szánt vonatokat.

mestska · http://cities.blog.hu 2009.12.30. 15:08:12

@stepboy:

az egyik olvtárs épp Barcelonából utazna Madridba, és találta, hogy a Spanair, illetve Iberia is olcsóbb, mint a vonat. Bár tény, hogy ott meglehetősen nagy verseny van.

stepboy 2009.12.30. 17:31:08

@mestska: ok, ezekre nem gondoltam, amikor a hsz-t írtam. De szerintem csak idő kérdése, h a csökkenő forgalom miatt a fapadosok mellől mikor szálnak ki a hagyományos cégek...

mestska · http://cities.blog.hu 2009.12.30. 18:57:55

@stepboy:

vagy inkább mennyire tudják leszorítani a költségeket ezek a nagy repülős cégek.
annyi bizonyos, hogy a repülő térvesztése még nem állt meg az említett Barcelona-Madrid vonalon:

www.anna.aero/2009/11/19/aena-airport-traffic-down-just-3-in-october-ryanair-up-44pc/

stepboy 2009.12.30. 20:53:59

@mestska: nem is baj az - a repülő sokkal többe kerül a környezeti hatásokat is figyelembe véve, mint a vonat. Egyébként ahogy látom, csak a Ryanair tudott kiugró növekedést produkálni, és azért a túl alacsony költségszint is lehet ráfizetés az utasoknak (ugyan ez off-topic, de jó példa a Budapest - Párizs-Beauvais esete, ami nem volt már annyira nyerő választás a többi alternatívához képest).

gramercy 2010.01.02. 12:16:41

1. én is allergiás vagyok a magyar átírásokra, Kanton-t meg nem tudom ki írta át Kuangcsou-nak de minimum tökönrúgás

2. 350 a csúcssebesség.

a sebességet a legtöbb sajtós elszúrta, még a svájci tévé is, ugyanis a kínaiak - természetesen propaganda... - egy olyan videót vágtak be amin épp 392-vel megy a vonat, ami nyilván egy TESZT volt, a csúcs menetrendi forgalomban ELVILEG 350,

az átlag pedig valahol 300 fölött van ami NAGYON impresszív, de ekkora távon (párizs-marseilles ~700 km) lehet ilyen átlagokat kihozni

ugyanakkor én szkeptikus vagyok hogy a 350 csúcsot tartják e, több okból:
- a peking-tianjin vonalról láttam egy sebességgörbét: kb. 3-4 percig van csúcson, az út 90 %-ában gyorsít vagy lassít, természetsen az alig több mint 100 kilométer
- tudtommal az ETCS 2-t használták, ami a gyakorlatban még nem bizonyított 350-nél, habár elvileg tud. ez azt jelenti hogy vagy nagyon ritkán járatják a vonatokat vagy a biztonságot kockáztatják. vagy ott már tud 350-et az ETCS 2, de kétlem, hiszen a spanyolok azért nem mennek 350-nel mert szerintük még nincs ott az ETCS hogy az biztonságos legyen
- 300-hoz képest 350 56 %-kal több energia-költség-jegyár

szerintem zömmel 300-330 körül mennek, s késés esetén mennek fel 350-ig, minden más pedig ködösítő propaganda

ismétlem: nem kétlem hogy a pálya és a hajtányok tudnak 350-et, mert 392-t is tudnak...teszt üzemben; csak erősen kétlem hogy menetrend szerint minden járat 350-re gyorsít

Fricy · http://epitos.blog.hu 2010.01.02. 12:37:09

@gramercy:
Szerintem csak azok az expressz vonatok érik el a 350-et, amelyek a két város között nem állnak meg sehol sem.

stepboy 2010.01.02. 15:01:41

@Fricy: igen, csak az expressz megy 350-es csúcsot, de azt elég sokáig tartja.
Egyébként az a hír járja, h majd visszaveszik (vagy már vissza is vették) a csúcssebességet 330 km/h-ra. Mivel most 350 km/h a csúcstempó, a vonatok átlagosan 10 perccel korábban érkeznek meg (szintén a SkyscraperCity-n olvastam).

gramercy 2010.01.02. 19:51:14

engem inkább a pályaudvarok nyűgöznek le, nem csak az ok amik már vannak, hanem azok is amik még csak látványtervek

stepboy 2010.01.05. 16:38:35

Nem adom fel :-P

"The 968 km line is expected to remain the longest high speed route in China until the completion of the 1 318 km Beijing – Shanghai passenger-dedicated line."

Íme a forrás:

www.railwaygazette.com/news/single-view/view/10/wuhan-guangzhou-line-opens-at-380-kmh.html